Internationale wijzigingen dienstregeling 2015

Op 14 december gaat de dienstregeling 2015 in. Niet alleen NS wijzigt dan haar spoorboekje, maar ook vele andere Europese landen introduceren dan hun nieuwe dienstregeling. Treinreiziger.nl heeft een poging gedaan om de belangrijkste veranderingen voor internationale reizigers op een rij te zetten.

Van en naar Nederland:

  • De nachttreinen Amsterdam – Praag / Warschau rijden per 14 december niet meer van en naar Nederland, maar zullen beginnen en eindigen in Oberhausen. De nachttrein Amsterdam – Kopenhagen is al per 2 november gestopt en keert in de dienstregeling 2015 niet terug. 
  • De trein naar Brussel gaat weer rijden van en naar Amsterdam en gaat elk uur rijden (16x per dag). Nu nog rijdt de trein 12x per dag en alleen vanaf Den Haag. De trein krijgt wel een aanzienlijk langere reistijd, omdat de trein op verzoek van de NMBS via Brussel Airport gaat rijden.
  • In april wordt er een extra Thalys Amsterdam – Brussel voorzien. Vanaf dat moment zullen er circa 13 Thalys-treinen per dag naar Brussel rijden. De Thalys Amsterdam – Lille gaat ook in het weekend 2x per dag rijden.
  • Van maandag t/m zaterdag komt er een extra vroege trein Amsterdam – Berlijn te rijden (v. rond 5u). Deze vervangt de laatste trein Amsterdam – Bad Bentheim (v. rond 19u). Op zondag blijft de laatste trein wel rijden, en heeft deze de eindbestemming Hannover. Vanaf eind augustus wordt de eindbestemming in Berlijn station Berlijn Sudkreuz, in plaats van Ost bf.
  • In de ochtendspits komt er een extra trein Roosendaal – Antwerpen Centraal, in de avondspits rijdt de trein weer terug. De overige stoptreinen Roosendaal – Antwerpen gaan van maandag t/m vrijdag doorrijden naar Puurs en in het wekend naar Antwerpen Zuid.
  • De trein Maastricht – Luik gaat van maandag t/m vrijdag doorrijden van en naar Hasselt.

Overige belangrijke internationale wijzigingen

  • Alle nachttreinen naar Kopenhagen zijn reeds gestopt en keren in 2015 niet terug.
  • De City Night Line Parijs – Berlijn, Parijs – München en Parijs – Hamburg worden opgeheven.
  • Tussen Londen en Genève ontstaat een nieuwe verbinding. In Lille moet er overgestapt worden op TGV Lyria.
  • Een nieuwe dagtrein Wenen – Belgrado
  • Thello start een dagtrein Marseille – Milaan. In de toekomst worden er meer dagtreinen op deze route verwacht.
  • De nachttrein Wenen – Keulen, die een aantal jaar terug zelfs tot Amsterdam reed, wordt verlengd tot Düsseldorf. Vanaf april zal deze verbinding een autoslaaptrein verbinding worden: het meenemenen van auto´s en motoren is vanaf dat moment ook mogelijk.
  • In Wenen gaan veel internationale treinen van en naar het nieuwe hoofdstation rijden (in plaats van Wien West). Een aantal ICE´s uit Duitsland gaan in Wenen vervolgens doorrijden naar Wenen Flughafen.
  • De verbinding tussen Wenen en Praag wordt 40 minuten sneller.

Tip: Europees spoorboekje
Het voorheen genaamde Thomas Cook Timetable verschijnt nog steeds, maar nu niet meer uitgegeven door Thomas Cook. In dit internationale spoorboekje zijn alle belangrijke verbindingen van heel Europa in terug te vinden. Zelfs veel regionale treinen zijn er in opgenomen, alleen worden dan niet alle stopstations weergegeven. Op Treinwebshop kan het internationale spoorboekje samen met het Nederlandse spoorboekje gereserveerd worden. 

Missen er wijzigingen? redactie@treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.