Kapotte bovenleiding bij Den Dolder zorgt hele dinsdag voor problemen
28 jan 2025 14:43
Twaalf uur werd twee uur en is inmiddels half vijf. Een kapotte bovenleiding zorgt dinsdag al de hele dag voor problemen met het treinverkeer in Midden-Nederland. Het spoor tussen Bilthoven en Amersfoort is gestremd. Er worden stopbussen ingezet.
De bovenleiding ging dinsdagochtend rond half acht nabij Den Dolder stuk. Drie treinen kwamen stil te staan. De reizigers uit deze treinen zijn naar station Utrecht Centraal gebracht.
Treinreizigers tussen Utrecht en Amersfoort wordt aangeraden om te reizen via Hilversum. Treinen op dit traject zijn een stuk drukker. Ook de route naar Soestdijk is getroffen. Tussen Soest en Soestdijk rijden taxibusjes.
Aanvankelijk werd gemeld dat het treinverkeer tot twaalf uur stil zou liggen. Dat werd later twee uur en inmiddels, rond half drie, is de verwachting dat pas na half vijf er weer treinen kunnen rijden tussen Utrecht en Amersfoort.
Soms wilde je liever maar wat meer dieseltreinen.
Hoe gaat een dieseltrein op een stuk spoor met een kapotte bovenleiding helpen?
Laat ik het anders formuleren. Wanneer een bovenleiding kapot is, dan moet deze vervangen worden. Gevolg is dat het spoor op dat trajectdeel gesloten zal moeten worden. Dan kunnen er ook geen dieseltreinen langs rijden.
Met dieseltreinen rijden heb je überhaupt geen bovenleiding nodig. Je hoort nooit dat er geen treinen rijden tussen Zutphen en Winterswijk wegens een defecte bovenleiding.
Allemaal leuk en aardig maar NS rijdt al lang niet meer met dieseltreinen. Daarnaast is het ook niet echt goed voor het milieu ofzo.
En wie moet de extra kosten betalen?
Welke extra kosten als je geen bovenleiding meer hoeft te plaatsen en onderhouden?
Het artikel is niet helemaal volledig: Tussen Soest en Baarn rijden gewoon treinen, maar tussen Den Dolder en Soest rijden wel bussen. (Blijkbaar is het makkelijker om naar soestdijk te rijden met de bus en vanaf daar taxibusjes naar soest-zuid te rijden)
De bovenleiding is inmiddels hersteld. Om circa 15:45 is de laatste kortsluitkabel waarmee werd gesignaleerd dat spoor 2 bezet was, verwijderd. Desondanks wordt nu op station Den Dolder omgeroepen en op het vertrektijdenscherm aldaar weergegeven dat het treinverkeer pas omstreeks 16:45 zal worden hervat. Trein 618 Leeuwarden-Den Haag Centraal, waarvan door de kapotte bovenleiding de achterste stroomafnemer was beschadigd en die daardoor om 7:33 strandde, is pas om circa 14:30 door een Unimog van ProRail Incident Bestrijding naar station Den Dolder gesleept, waarna om circa 15:00 het voorste treinstel met het gesleepte achterste treinstel richting Utrecht vertrok. De bovenleiding was kapot vlak bij het onderstation in de oksel van de splitsing Den-Dolder-Amersfoort/Baarn. Dat betrof een verbindingskabel tussen draagkabel en rijdraad boven het afkomend spoor Amersfoort->Den Dolder. In de rijdraad hing voorts een deel van de stroomafnemer.
Wat betreft de omroepberichten hoorde ik op de stations in het noorden ook weer eens foutieve meldingen. Voor de intercity’s van Leeuwarden en Groningen werd gemeld dat ze niet reden. Terwijl de omroep had moeten zijn dat ze niet verder reden dan Amersfoort. Ik heb dit enkele cycli aangehoord in zowel Groningen als Zwolle en blijkbaar is er dan niemand in staat ervoor te zorgen dat het verbeterd wordt.
Correctie: Er hing geen stroomafnemer in de bovenleiding. Het was een dubbele zijwaardse pijp. 😉
Dankjewel. Ik dacht dat het een deel van de beschadigde stroomafnemer was.