NS: ‘Het gaat niet goed’
08 okt 2022 6:30
Het gaat niet goed met de Nederlandse Spoorwegen. Dat erkent NS-topman Bert Groenewegen donderdag in een toespraak aan het personeel. Zo is de werkdruk te hoog en zijn er te weinig inkomsten. Door het personeelstekort dreigen bovendien meer treinen geschrapt te moeten worden.
Te weinig inkomsten
“We hebben momenteel te weinig reizigers, te weinig inkomsten en de werkdruk is onaanvaardbaar hoog. De buitenwereld is in korte tijd zeer kritisch op NS geworden” begon de interim-directeur zijn toespraak.
Daarna ging de hoogste baas van de spoorwegen in op het personeelstekort en de hoge werkdruk die het personeel zegt te ervaren. Het spoorbedrijf trok al eerder het boetekleed aan tijdens de cao-onderhandelingen. Dat deed de topman nu opnieuw.
De rek eruit
Groenewegen: “corona sloeg een gat in onze financiën, de overheid sprong bij maar onvoldoende – maar we hadden tegelijkertijd veel beter naar jullie moeten luisteren.”
De directeur snapt de zorgen over de werkdruk onder het NS-personeel. “De rek is eruit. Het werk drukt steeds zwaarder op een steeds kleinere groep. Met alle gevolgen van dien: instabiele roosters, onvoldoende ruimte om vrij te kunnen nemen en uitval.”
Inmiddels 2200 vacatures
Het spoorbedrijf spreekt inmiddels over 2200 vacatures. “Da’s een hoop op in totaal zo’n 20.000 banen. Collega’s vragen harder te werken is onverantwoord. Dat hoef ik jullie niet te vertellen.”
Groenewegen zei in zijn toespraak dat de gezondheid van het personeel altijd op de eerste plek komt.
Nieuwe manieren
Om de vacatures in te vullen, moet NS op zoek gaan naar nieuwe manieren, erkende de topman. “Ik ga daarover in gesprek. Met jullie, de ondernemingsraden en de bonden en ik schuw daarbij geen onderwerp.”
Als het bedrijf niet in actie komt, dreigt de dienstregeling verder versoberd te moeten worden, bovenop de treinen die de komende tijd en volgend jaar al geschrapt gaan worden. Daarom stelde Groenewegen dat er geen tijd te verliezen is.
Angst voor concurrentie
De topman herhaalde zijn angst voor concurrentie. Hij noemde de plannen van het ministerie niet te volgen. “In Groot-Brittannië wordt het opknippen teruggedraaid. In Zwitserland en Oostenrijk rijden vooral de nationale spoorwegen en ook in Frankrijk en België zijn het de nationale spoorwegen die de treinen rijden.” Groenewegen zegt in Den Haag daarom de noodklok te luiden.
Noot van de redactie: In Frankrijk is het spoorvervoer sinds 2020 opengesteld. Trenitalia is de eerste die hier op beperkte schaal gebruik van maakt. De Franse spoorwegen heeft geen exclusief recht meer, maar van serieuze concurrentie is nog geen sprake. In Oostenrijk is er concurrentie: Westbahn neemt het op tegen de ÖBB. Zwitserland heeft tal van maatschappijen, vaak inderdaad eigendom van provincies, gemeenten of de landelijke overheid.
Ach, die arme NS. Er komt te weinig geld binnen, de reizigers blijven weg, de boze buitenwereld is onaardig, de NS-er moet veel te hard werken en er ligt concurrentie op de loer. En NS zelf dan? NS doet momenteel van alles om reizigers af te schrikken. Vóór de personeelstekorten al veel te weinig bussen inzetten bij grote werkzaamheden. Juist als er veel vraag is station Bijlmer-Arena NIET bedienen, veel te korte treinen plannen, pas na weken en ONDER DRUK VAN BUITEN extra treinen inleggen als alternatief voor de gestremde Hanzelijn. Met chaotische dienstregelingsplannen komen met door de week per werkdag afwijkend treinaanbod omdat die dagen zo rustig zijn. De NS-reflex: afschalen, de tarieven hoog houden in plaats van de rustig geworden spitstijden om te katten naar dalkortingtijden en daarmee extra reizigers aantrekken. De reisplanner geeft ineens als middel tegen de treinuitval om een deel van de reis per stads/streekvervoer te maken en jaagt de reiziger op extra overstappen, langere reistijden en extra kosten. Plus het onvermogen van NS om grote storingen creatief op te lossen, men komt niet verder dan zoek het even zelf uit met ander vervoer, de omgekeerde wereld. Wat NS nodig heeft is een stevig management dat luie conducteurs (de meerderheid) aan het werk zet, controleploegen inzet in plaats van op elke trein een conducteur, net als de vervoerders in de uithoeken van het land, de de pretdiensten met van de ene trein op de andere hoppen efficiënter maakt, en snijdt in de topzware overhead. Kortom, een bedrijf dat er niet voor zichzelf is, maar voor de reiziger!
Tot slot, in b.v Duitsland wordt treinuitval of vertraging omgeroepen met Wir bitten um Entschuldigung. NS komt niet verder dan Rijdt niet of Komt tien minuten later. Punt, niks verontschuldiging, wees blij dat we het omroepen. Werk aan de winkel voor een cultuuromslag!
“Komt tien minuten later”
Je bedoelt: “Vertrekt over ongeveer 10 minuten.” Dat het een vertraging betreft mag bij NS al enkele jaren niet meer gewoon benoemd worden.
Ik weet wel beter over de Duitse spoorwegen. Geen informatie over uitgevallen treinen, foutieve informatie over op elk spoor de trein vertrekt, vertraging van meer dan half uur halverwege het traject laten verdwijnen door te zeggen dat dit volgens de nieuwe dienstregeling isetc. De Duitse spoorwegen zijn geen haar beter dan de NS.
De Duitse spoorwegen zijn nog veel erger! Continu vertragingen, gebrekkige informatie. Echt vreselijk, de NS zijn gelukkig nog wel wat beter.
Frank
Alle problemen die je noemt, daar hebben andere spoorbedrijven ook last van. Ook in Duitsland gaan veel dingen fout. Zelfs bij FlixTrain (een “Privatbahn”) vallen treinen uit zonder enige vorm van vervanging.
> Tot slot, in b.v Duitsland wordt treinuitval of vertraging omgeroepen met Wir bitten um Entschuldigung.
Tot slot, in b.v. Nederland wordt treinuitval of vertraging omgeroepen met “onze excuses voor dit ongemak”.
NS is overvraagd, zoveel is duidelijk.
Maar ondertussen krampachtig de deur dichthouden voor concurrentie.
Dat is een merkwaardige en uiteindelijk onhoudbare reflex
Kortom, het gaat exact zo als ik hier al jaren voorspel. Behalve dan dat NS en het personeel nog steeds niet de hand in eigen boezem steken.
Lui opportunisme, Annemiek, lui opportunisme.
Als ze nou eens beginnen met veel langere treinen inzetten. Dit zijn extreme omstandigheden, dan moet die conducteurs-per-bak norm maar komen te vervallen.
Eerste klas controleren en boetes uitschrijven kan helpen!
Ook om meer eerste klas betalende reizigers te krijgen.
Dat zou redelijk zijn als er genoeg plaats zou zijn in tweede klasse. Als student heb je ook gewoon recht om te zitten en als alles in tweede klasse vol zit en mensen op de trappen gaan zitten ga ik gewoon in eerste klasse zitten. Ik ga niet staan, vooral niet omdat ik ver moet reizen
Je hebt het recht op vervoerd te worden, geen recht op een zitplaats. Dus als de 2e klasse vol zit mag je geen plaatsnemen in de 1e klasse.
Wel kan je de volgende trein nemen volgens de NS logica of de bewuste trein melden op volle treinen.
Wat idioot idee. Extra boetseren geven lost niks op. Het openbaar vervoer is gewoon ook te duur en daarom trekt geen Reizigers. Het openbaar vervoer zou gratis moeten zijn en met ons belastinggeld betaald worden in plaats van alle did ns beveiligers op het station neer te zetten
Die gasten zitten de hele dag uit hun neus te vrvreten. De oplossing is simpel maakt de treinabbonomfnten en trein kaartjes goedkoper, schrap de beveiligers bij de poortjes en trek meer personeel aan met aantrekkelijke arbeidsoorwaarden.
Vandaar al die lege treinen die rondtuffen en de klachten dat mensen zich met zoveel leegte onveilig voelen en verzoek of ze niet een belbus kunnen laten rijden in plaats van de trein.
Hahaha, de een roept dat de treinen overvol zitten en de anders dat ze leeg rond rijden. Ligt in beide gevallen aan de NS. Wel lachen hier.
Omdat de ene trein de andere niet is.
De volle treinen rijden in de spits.
De lege treinen rijden in de daluren.
Beide worden hoofdzakelijk gereden door de NS.
Best wel lachen, eigenlijk.
Weeeeehhh… Weeeehhhh
Jankie jankie…
Diegene die echt iets te janken hebben zijn de reizigers, die in overvolle en tekorte treinen mee moeten. Mensen zonder rijbewijs die toch moeten reizen. En ondertussen de soeplesse van een stoeptegel, want wat ze normaliter kunnen doen om de reizigers te verlichten door de conducteursnorm van 1 conducteur per 7 bakken los te laten en te gaan voor een conducteur per trein zou je de capaciteit al op veel plekken kunnen verdubbelen.
NS… De grootste promotor voor de Bovag.
Het loslaten van de conducteursnorm zou enorm helpen om de reiziger weer fatsoenlijk vervoer aan te bieden. Helaas is dat wel het laatste waar de VVMC aan mee zal willen helpen want in hun wereld staat de reiziger ten dienste van het personeel en niet andersom.
“Helaas is dat wel het laatste waar de VVMC aan mee zal willen helpen”
Zolang die conducteursnorm niet in de CAO staat is de mening van VVMC (en hun drieletterige partner in crime) in deze niet relevant.
Echter gaan ze wel dreigen met acties met valse fabeltjes over veiligheid en de extra werkdruk die het veroorzaakt omdat ze even een paar meter verder moeten kijken.
Nou ehh… ik heb er zelf ooit over gedacht te solliciteren naar de functie van conducteur Binnenland, maar als ik mezelf zo met m’n 1,67 bekijk, zie ik mezelf niet in m’n uppie een compleet VIRM-VI treinstel managen, zeker niet nu ook steeds meer mensen hun fatsoen niet kunnen houden. Hoop stoere spierballen weer dus (bijna oermannen die hun vrouw de grot in sleuren met een oegaboega-geluid), maar denk even na over de veiligheid.
Aktief kontrolerende V&S vaker op de trein en 1 HC icm meester bij lange trein de vertrekprocedure op perron meedoen, kun je met 1 HC volstaan en de machinist heeft ook zijn beweging.
Dat ‘managen’ van die trein kan gewoon vanuit de afgesloten cabine, zoals zoveel conducteurs dat doen. Alleen effe sleutelen bij de stations en de klus is weer geklaard.
Voor de rest zie ik het probleem tussen de tussen de verschillende treintypes niet. In een Sprinter (met veel korte stukjes tussen stations zonder poortjes) is de kans op incidenten volgens mij minstens net zo groot al in je VIRM-VI.
Ja Annemiek, jij kunt misschien de trein managen vanuit een afgesloten coupé, echter ben ik graag onder de mensen en loop ik liever een extra rondje trein en maak een babbeltje met de reizigers, mocht daar vanuit de reiziger behoefte aan zijn (om een voorbeeld te noemen: ik had vandaag een lichtelijk dementerend vrouwtje op de trein die ik bij gebrek aan een conducteur maar wat op gang heb geholpen), dan dat ik een potje zit te vegeteren in m’n uppie in een afgesloten ruimte en maar kansloos wat op m’n telly zit te koekeloeren. Als ik er zo zou instaan, zou mijn leven wel heel kansloos zijn.
Er is geen geld en er is te weinig personeel. Wel 1+1=2, dus loslaten van de baknorm en eenmansbediening op de sprinters. Zo ingewikkeld is het niet.
Groenewegen: NS zelf staat op 1, het personeel op 2 en de klant op 999.
Dat viel mij ook op aan dit artikel. Het grootste probleem van NS is dat ze vooral de laatste maanden op alle mogelijke manieren reizigers weg aan het jagen zijn. Dat de buitenwereld kritisch is en dat er te weinig inkomsten zijn is daar een gevolg van. Als NS het tij wil keren moeten ze toch echt de oorzaak aanpakken, niet de gevolgen. Maar dat is lastig als je de oorzaak als bedrijf niet eens wilt benoemen.
En wat is de oorzaak dan? U schijnt het goed te weten, verhelder ons, of nog beter, verhelder de NS: https://www.werkenbijns.nl/.
“Het grootste probleem van NS is dat ze vooral de laatste maanden op alle mogelijke manieren reizigers weg aan het jagen zijn.”
@Johan: Dat is geen oorzaak, dat is uw invulling van de gevolgen van de oorzaken. Waarom is de NS reizigers aan het wegjagen? Wat is de echte, achterliggende reden?
Dat moet je aan de NS-directie vragen. Vraag ze waarom ze hebben besloten geen abonnement te introduceren voor forenzen die maar 3 à 4 dagen naar kantoor reizen. Vraag ze waarom ze hebben besloten dat de treinen niet langer mogen zijn dan ze nu zijn. Vraag ze waarom ze alternatief vervoer bij verstoringen nog langer weigeren te organiseren. Vraag ze waarom ze het personeel een vette loonsverhoging hebben gegeven terwijl het slecht gaat met het bedrijf en de inflatie al torenhoog is. Vraag ze waarom ze hebben besloten GTBV niet toe te passen als reizigers niet meer in een overvolle trein passen. Kortom, vraag ze waarom ze hebben besloten om de reiziger in het beste geval als een noodzakelijk kwaad behandelen in plaats van als het centrale onderwerp waar de hele organisatie om draait.
@Ricardo.
Voor de grap even op de site werken bij NS gekeken.
Als je de pagina met vacatures opent, dan verschijnt er een pagina met de eerste tien vacatures bij de NS, de andere kun je vinden door vanaf deze pagina verder te bladeren op deze site.
Nou welke 10 vacatures staan er op de eerste pagina denk je?
2 voor een kiosk medewerker
2 voor een AHtoGo medewerker
1 voor een kiosk manager
1 voor een medewerker Julia’s
1 voor een manager webcare
1 voor de DevOps engineer
1 medewerker veiligheid
en gelukkig ook 1 voor een Machinst Rotterdam
De enige die garen bij de NS spinnen is de Bovag. Wat de sinds Corona met de NS is gebeurd is een grote reclamespot voor het kopen en het rijden van auto. Ook vreemd dat de politiek niets doet, want mij lijkt dat vanuit de politiek druk op de NS gezet moet worden om de conducteursnorm te verlaten, netzoals de politiek ook druk op de NS directie heeft gezet om het personeel beter te betalen.
Dat het personeelstekort 1,2,3 op te lossen is is duidelijk een feit, maar door slimme maatregelen kan het zeker wel 2x beter dan nu het geval is. Treinen kunnen langer en waar het met perrons een probleem wordt kunnen er noodverleningen van perrons gemaakt worden. En dan gewoon 1 conducteur per trein.
Deze soap maakt het voor toekomstig personeel ook niet aantrekkelijk om bij de NS te gaan werken.
Vraag me als rijbewijsloos (en zonder perspectief om er een te halen) iemand alleen af wanneer de zaak zo inelkaar gestort is dat ik zonder schaamte Valys kan aanvragen.
Je kunt je afvragen wat NS nog voor doelstelling heeft.
Het lijkt erop dat de kernactiviteit bestaat uit het treintjes rijden volgens een zo beperkt mogelijke dienstregeling op het hoofdrailnet met een zo spaarzaam mogelijke inzet van materieel. Dit met als doel werk te verschaffen tegen bezoldiging die volledig los staat van de geleverde productiviteit. Dit alles met een waterhoofd aan management en verzonnen kantoorfuncties.
Ook problemen bij Arriva
https://nos.nl/artikel/2447539-limburgse-machinisten-uiten-kritiek-op-arriva-zonde-van-het-beroep
Het bekende clubje FNV-extremisten uit Limburg onder leiding van lokale opper-extremist Henri Janssen.
Waarom post u deze uitlating niet onder uw eigen naam? Ik vind dat laf.
Overigens ben ik blij met deze mensen van de FNV die hun werk doen,
Die het spoorwegvervoer in Nederland in de vernieling helpen bedoelt u.
Vooral dankzij de vakbonden leeft NS nog steeds 1960. De bedrijfsvoering is totaal verouderd omdat alles draait om de baantjes van het personeel.
Er is veel kritiek te leveren, maar NS is zeker niet in 1960 blijven steken. Ze proberen hun markt te beschermen. Maar heel eerlijk, is dat een heel begrijpelijk reflectie en zie je dan vooral de gevaren die er zijn die je huidige positie kunnen aantasten.
Ik geloof ook zeker niet dat NS in de vorige eeuw is blijven steken – in het nabije buitenland waan je je doorgaans veel eerder in de jaren tachtig. Maar als je als bedrijf je positie probeert te beschermen en daarbij structureel het allerbelangrijkste uit het oog verliest – je klanten! -, is er toch wel iets heel ernstigs aan de hand.
Propvolle treinen met passagiers. Lees mensen die je vervoert. Denk aan dat laatste. Bij een ongeval kunnen er gewonden/doden vallen . Wil de NS dat? Je zult wel inventief moeten handelen door langere treinen in te zetten en niet denken van krimpen maar.
De opdrachtgever en belangrijke betaler van de NS, de Nederlandse Staat kan via tweede kamer, veel duidelijke eisen stellen aan NS als uitbater van de concessie. Niet alleen vertraging maar ook veiligheid reizigers waarborgen. De treinreizen waar een groot deel van de reistijd moeten staan moeten niet meer worden toegelaten. De opdrachtgever moet mede bepalen hoe NS personeel in gaat zetten voor veilig laten reizen van reizigers. Het NS personeel is niet primair bedoeld om reizigers veilig gevoel aan boord te geven maar om te zorgen dat reizigers veilig in- en uitstappen. Dus minder NS personeel aan boord en beter gebruik NS personeel op drukke stations.
De overheid mag zich als aandeelhouder niet bemoeien met de dagelijkse leiding van het bedrijf. Dat is in bij wet verboden. En als opdrachtgever van de concessie heeft de overheid een contract met NS maar niet het recht zich met de bedrijfsvoering te bemoeien.
Dat verbod moeten we indien mogelijk schrappen: momenteel probeert de NS-directie democratisch genomen besluiten te ondermijnen terwijl er nauwelijks democratische controle is op het bedrijf.
Dat had in het concessie contract geregeld moeten worden maar dat is niet gebeurd.
De NS heeft wel te zorgen dat het spoor zo goed mogelijk functioneert en de doelstellingen van de overheid uitvoeren en een van de doelstellingen is dat het OV een aantrekkelijk alternatief is voor de auto. Dit laatste is nu absoluut niet het geval, gezien de NS er nu alles aan doet om de reiziger uit de trein te pesten.
De opdrachtgever en deels financier van de NS mag wel degelijk eisen en voorwaarden stellen bij verlenen van de concessie. Dat is wat anders dan direct de bedrijfsvoering beinvloeden. De opdrachtgever indirect NS laten kiezen voor meer ruimte te geven aan reizigers in langere treinen en NS indirect dwingen om hun norm van conducteur per treinstel op te heffen. De NS is zelf verantwoordelijk dat zij niet voldoende capaciteit op het spoor laten rijden als zij de keuze maken voor deze bedrijfsvoering.
Oorzaken van personeelstekort:
Natuurlijk verloop, extra verloop door vergrijzing personeelsbestand, personeel dat het niet leuk meer vindt sinds corona, toenemende agressie, geen loonprikkel, en zelfs treinpersoneel dat afhaakt omdat ze niet meer op de perrons mogen roken (daar waren ze heel kwaad over).
Tel daarbij op de laksheid van de directie tijdens corona: ‘Even de rem op het aanwerven van personeel tot de reizigers terugkomen’. En toen bleek ineens een oververhitte personeelsmarkt. Sinds februari zijn ze niets opgeschoten, omdat ze tot vorige maand geen loonperspectief boden.
—
Toen NS in februari ineens voor de dag kwam met personeelstekort, dacht Arriva: “Hé, dat gaan wij ook zeggen’. Later probeerden ze ons wijs te maken dat het personeel opgeleid en al klaarstond om te beginnen en een paar maanden terug zeiden ze dat dit in november pas het geval was. Intussen is de dienstregeling bij Arriva meer op halve kracht dan bij NS>
Personeel tekort . Beetje gelul denk ik .
Bel het uwv op en vraag om mensen . Die hebben er genoeg .
Hoe denken we anders dat de tweede kamer opgevuld wordt . Het zijn duur betaalde uwv’ers die op plekken zitten en niks hoeven te zeggen .
Vandaar dat het in Nederland een grote bende is geworden .
“Het gaat niet goed” is wel een understatement, ik hoop dat de NS een manier vindt om uit de negatieve spiraal te komen.
Polderoplossing: bakkennorm niet opheffen, maar de conducteur niet meer verantwoordelijk maken voor het controleren van meer bakken dan de bakkennorm. Vervolgens onbeperkte treinlengte. En uiteraard ondertussen de functie van conducteur langzaam opheffen en vervangen door controleploegen. En conducteurs omscholen tot machinist of controleploeglid.
Dat zou ook betekenen dat de conducteur voor bakken 8 t/m 12 niet de deuren hoeft te sluiten, lijkt me ook niet bepaald handig.
Is de deursluiting niet centraal geregeld. Zover ik weet is er maar een conducteur nodig om de deuren te sluiten en de treinen rijklaar te maken.
Na is een bedrijf dat zich niet kan en wil aanpassen aan veranderende tijden. Het bedrijf leeft in gedachten nog in 1970 en is navenant georganiseerd.
Maak het reizen goedkoper! Dan gaan er meer mensen reizen. “In 2020 lag de grens voor een alleenstaande op 1.100 euro per maand, voor een paar was dat 1.550 euro. Met twee minderjarige kinderen was de grens voor een paar 2.110 euro en voor een éénoudergezin 1.680 euro.” Je raad het waarschijnlijk al dat een alleenstaande juist erop wil voor misschien de liefde. Het helpt niet als de NS alleen kortingen weggeeft voor groepsreiziger. Als mij vraagt heeft NS het contact met de reiziger verloren. Mensen met uitkeringen en werkeloosheid pakken al jaren achter elkaar minder de trein omdat het leven steeds duur is geworden. Je pakt nu echt niet voor plezier de trein en dat moet dus anders (vind ik)
Volledig mee eens dat reizen betaalbaar moet zijn en ook voor gezinnen met lage inkomens, MAAR heel het probleem waar de NS nu mee zit is dat door personeelstekorten en een totaal vastgeroeste directie we met overvolle en tekorte treinen zitten. Ik denk dat nu mensen, die wel normaal een treinkaartje kunnen kopen en geen rijbewijs/auto hebben nu ook het reizen mijden. Ik ga met deze heksenketel bij het spoor ook geen ritje voor mijn plezier maken met de trein.
Er valt regelmatig een trein uit. Het kan wel eens flink druk zijn. Maar mijn ervaring als regelmatige treinreiziger is dat het echt niet zo dramatisch is.
Echt onvergelijkbaar met Schiphol-toestanden. Er staan geen wachtrijen van vier uur voor de deuren om Amsterdam Centraal of Utrecht Centraal.
Het valt best mee, want je hoeft geen 4 uur in de rij te staan zoals op Schiphol…
Rare vergelijking.
Beste Bert, je mist door je blinde NS-fanatisme iedere realiteitszin. Het product wat NS biedt is totaal onder maat zeker in verhouding tot de torenhoge tarieven. Op de werkvloer is er totale anarchie, de reiziger betaalt zich intussen blauw aan de duizenden conducteurs van wie 90% geen barst uitvoert.
er staan geen rijen van uren maar van utrecht of amsterdam centraal naar groningen of maastricht in een veewagen is wel urenlange ellende onderweg….
Meneer of mevrouw Brabant, of hoe u in werkelijkheid ook maģ heten. Het zou u niet misstaan als u uw bewoordingen zorgvuldiger kiest.
Als u mijn reacties goed volgt, dan moet ook u constateren dat ook ik flink kritiek heb met name bij het inzetten van bussen en hulp aan gestrande reizigers.
Zie ook mijn reacties bij tekorten treinen.
Ik kies echter niet voor de methode wild en ongenuanceerd schoppen.
@jeroen.
Ik zit regelmatig in de trein. Toegegeven het kan flink druk zijn, maar veewagen is absoluut geen juiste betiteling. Ooit wel eens in een echte veewagen gereisd? Tussen de varkens en de koeien?
Tja, NS heeft net de salarissen enorm verhoogd dus de kaartjes worden juist duurder om dat te kunnen betalen.
Alles wordt duurder
Ja en? Daarmee wordt het toch gewoon duurder voor de klant
Het ligt niet aan NS dat mensen steeds meer moeite hebben om rond te komen.
Dat klopt maar het ligt wel aan NS dat de treinkaartjes in Nederland vergeleken met elders buitensporig duur zijn.
Gewone treinkaartjes zijn ïn Duitsland en België duurder dan in Nederland
Ze kunnen ook een opleiding aanbieden op MBOscholen. Net zoals defensie en politie. Zoals het nu gaat gaat het zeker niet. Mensen komen niet optijd op het werk.
Het beleid is gewoon erg klungelig. Inplaats dat ze de passagiers in de trein
Willen hebben gaan ze met dit beleid niet redden. Als ze vanaf donderdag al een weekendrooster gaan rijden dan vraag je om problemen. Ik kan op donder en vrijdag niet meer optijd op me werk komen.
Nee? Je kan niet meer op tijd op werk komen? Hoe laat try je beginner dan? Ik schat dan zo 4 a 5uur in de ochtend. Of bedoelje dat je niet eerder wil opstaan om op tijd de eerdere trein te kunnen nemen? Want ja dat is lastig, dan moet je wellicht eerder gaan slapen.
Ik ben een trein reiziger, ik heb een rijbewijs, meerdere. Maar na jaren in de file te hebben gestaan om op werk en thuis te komen zit ik nu in de trein. Ja ze zijn te vol. Het komt de veiligheid niet ten goede. Maar ik kan nog wel even mijn ogen (bijna) sluiten. Hoef me niet met up te winden om het idiote rijgedrag van de gemiddelde Nederlandse bestuurder. Ik wordt gereden. Ja ik zou ook graag korting willen op rustige momenten, ik ben geen groep. Aan de andere kant hoef ik geen verzekering belasting brandstof onderhoud parkeergeld te betalen. Of op zoek naar een parkeerplaats. Ik stap op de fiets, dan in de trein en aan het einde van de dan draait het om. Het enige wat ik nog wens is een leuke baan in mijn woonplaats. Lekker langer slapen, sneller thuis, geen forens stress. Gewoon op de fiets naar werk. Maar tot die tijd NS fix aub de problemen met te korte treinen. Juke jagen idd reizigers weg, terug de auto in. Ze hadden het nooit moeten privatiseren. Vervoer van en naar werk is te belangrijk voor onszelf en Nederlands.
Zonder aanbestedingen hadden er nu buiten de Randstad nauwelijks nog treinen gereden. NS wilde alle regionale lijnen daar opheffen.
Beste Duncan, het is gewoon mega-irritant om vanaf december 18 minuten meer reistijd per richting te hebben, in een bomvolle, negen keer stoppende sprinter te moeten staan in plaats van in een ic te kunnen zitten en daar meer geld voor te moeten betalen. Ik doe er dan 1 uur en 35 minuten over van deur tot deur (van mijn huis in Alkmaar-Noord naar mijn werk in Haarlem-Waarderpolder) – als het allemaal goed gaat en daar schort het zacht gezegd nogal aan momenteel… Met de auto is het op goede dagen een halfuurtje, op filedagen tien, hooguit vijftien minuutjes meer. Dan moet je wel echt een ov-adept zijn, hoor, of, zoals ik, geen rijbewijs hebben. Ik blijf de trein trouw, maar ik vind het gemopper volledig terecht.
Wees blij dat er bij u nog ieder halfuur in sprinter rijdt. Buiten de Randstad worden het na 11 december uurdiensten.
Daar ben ik ook blij mee. En ik kan ook met overstap via Sloterdijk reizen (ook 18 minuten extra reistijd). Maar dat neemt niet weg dat het ov door NS gewoon wordt afgebroken in plaats van versterkt. Laten we dat hele klimaat- en milieugedoe gewoon maar vergeten; er is geen draagvlak voor. Als je ‘s avonds door mijn wijk wandelt, zie je ook hoe de mensen erover denken: overal vol met geparkeerde auto’s, ook op de stoep.
Er zijn al opleidingen te volgen. Bij Twente, in Rotterdam en in Amsterdam kun je een opleiding volgen tot machinist volledig bevoegd. Doe het zelf in Amsterdam, maar betekent voor mij wel even meer dan 2 uur reizen om op school te komen. En dan ben ik nog niet degene wie het verste woont. Toch was Amsterdam het meest dichtbij, qua reistijd gezien. Wat ze wel zouden kunnen doen, is de opleiding aanbieden in bijvoorbeeld Groningen of Eindhoven als extra locaties. Daarnaast zou er nagedacht kunnen worden over het adverteren van de opleiding, want veel mensen wie ik spreek weten er niet vanaf. Ik heb zelf actief rond moeten zoeken om uiteindelijk hierbij uit te komen.
Die opleiding op MBO scholen is er al. Er zijn 3 scholen waar de opleiding tot machinist wordt aangeboden. Ik weet even niet waar ze allemaal zitten, maar eentje zit er in Rotterdam volgens mij.
Nee, voor conducteurs is er niks. Maar de opleiding voor conducteurs is ook aanzienlijk korter.
Degenen die van de MBO afkomen kiezen voornamelijk voor goederenvervoerders. Dat vinden veel jongeren aantrekkelijker omdat je dan ook ritten naar het buitenland hebt.
Spoorboekje van 40-45 hanteren.
Toen reed elke trein op tijd.
Probleem (deels) opgelost.
Bovenstaande (ongepaste) reactie mag wel verwijderd worden door de moderator
Ik denk dat het allemaal net zo gepland is als de plandemie. Waarom ???
1 Amsterdam Centraal Station had voor de plandemie maar 6000 reizigers minder dan de grootste Utrecht-Centraal. Maar Utrecht Centraal heeft vele sporen meer als Amsterdam. Toch gaan ze terwijl ze al zo weinig sporen hebben daar en er makkelijk uitbreiding mogelijk was op het nieuw gebouwde en gelijkvloerse Busstation kozen ze om sporen te verminderen. Korter op elkaar rijden met de nieuwe automatische treinbeveiliging die aangelegd wordt zou dat oplossen. Iedereen met praktijk ervaring weet dat dat niet werkt.
2 Jaren terug toen de treincapaciteit te wensen overliet zocht men het in de lengte. Veel station’s werden personen verlengd. Toen dat niet meer mogelijk was kwamen ook op de Intercity trajecten dubbeldekkers. Wederom werden perron overkappingen waar nodig aangepast. Ook die capaciteit was volledig benut. Maar nu komt het. De nieuwe intercity’s waarvan er behoorlijk wat besteld zijn, zijn weer enkeldeks. Enkeldeks die het probleem wat er was op gaan lossen, of toch voorkennis van zaken aangaande de plandemie ???
3 Een bedrijf wat tekort aan inkomsten heeft, bezuinigd als eerste op personeel. Dus personeelskrapte een gecreëerd probleem ??? Net zo als de bekende kutsmoes niet voldoende bussen te kunnen krijgen terwijl tijdens de plandemie bij werkzaamheden grote bussen ingezet werden met bijna net zoveel beschikbare stoelen als in een klein busje… Zou ook dit niet een verkapte ordinaire bezuiniging zijn, maar onder de plandemie kun je alles rangschikken. Maar de praktijk voorbeelden die ik gaf staan haaks op wat ze roepen !!!
Ik ben met ns mee eens mo dat
Ik ben met ns mee eens mo dat en oke dat de mensen oke gaan op het spoor ge zien hebt ik samesamen met Donny en Dylan
Die zin mag je even opnieuw proberen.
Als we eens tussen de grote steden et 100.000 en meer eens bussen in zette. Zoals in de Filippijnen. Bus terminals. Omde 5 of 1vertrekt er een bus. Het werkt prima.
Dat werkt alleen goed in lage lonen landen. Busvervoer is kleinschaliger en gezien de torenhoge loonkosten hier daardoor moeilijk rendabel te maken. Flixbus heeft het wel geprobeerd maar alleen hun internationale vervoer weten ze kostendekkend te krijgen.
Jeepney inzetten als O.V.? Hahaha
NS klaagt dat er geen personeel is. Omdat hun recruiters te kritisch zijn en CV’s niet lezen.
Werkervaring van ruim 20 jaar is geen pré als je een HBO of universitaire diploma mist. Je wordt notabene ook nog intern opgeleid en dat valt onder MBO. Ik spreek uit ervaring en heb genoeg verhalen gehoord van mensen die pas na 3 pogingen in andere steden maar gesolliciteerd hebben om dan pas aangenomen te worden.
Gunfactor wellicht. Jammer van dit soort mentaliteit. Genoeg mensen die willen werken en met enthousiasme. Helaas is NS op zoek naar de perfecte kandidaat. Zo te zien boekt dat veel succes ten kostte van eigen personeel en reizigers.
Moet het rijdend personeel of uitvoering elders HBO hebben?
Voor de functie van hoofdconducteur geldt MBO-3 als minimaal denk- en werkniveau. Dat is ongeveer onderaan de bandbreedte van de arbeidsmarkt. Dan kun je net iets meer dan productiewerk.
Conducteurs worden ontzettend overbetaald ten opzichte van hun productie. Volgens de vakbonden was de belachelijke loonsverhoging noodzakelijk om te voorkomen dat er een tekort aan conducteurs zou ontstaan. We kunnen allemaal zien hoe dat in de praktijk loopt. Voor menig werknemer zou het vooruitzicht op 1000 euro extra in december een reden zijn om te stoppen met zeiken. Bij NS lopen ze echter nog steeds met lange gezichten rond en dreigen ze allemaal weg te lopen. Feit is echter dat conducteurs nergens terecht kunnen waar ze niet harder moeten werken tegen een lager salaris. De vakbonden zullen echter nooit toestaan dat conducteurs zich tevreden voelen. Vakbonden gedijen immers het best als het slecht gaat met de toko. Inmiddels is het bijna bij de masochistische af.
Wat ook niet helpt is de beeldvorming. NS ontwikkelt allemaal wervingsfilmpjes over hoe leuk het allemaal wel is in de trein, met lachende collega’s en conductrices die in een driekwart lege trein door laaiend enthousiaste reizigers begroet worden, die het bijna niet kunnen houden om zo dadelijk hun vervoersbewijs te mogen tonen. Iedereen weet dat dat niet de werkelijkheid is. Welk stuk onbenul denkt dat dit gaat werken?
Kritisch kan ook worden gekeken naar het wervings- en selectiebeleid in de afgelopen jaren, waarin diversiteit en inclusie zo ongeveer de codewoorden waren. Hoeveel mensen die voldoen aan aan het geldende stereotype van de conducteur zijn in de afgelopen jaren afgewezen, omdat ze niet divers genoeg waren? De voortrekkersfunctie bestond ook voor vrouwen aan de top. In 2021 was NS nog trots op 2 vrouwen in de directie. We hebben allemaal kunnen zien dat Rintel nou niet bepaald een goed voorbeeld bleek. Geen reclame voor ons.
Leuk stukje. Inderdaad veel diversiteit bij de HC’s. De selectie is ongekend en zou je een confectie type HC verwachten als resultaat. Maar ze zijn allemaal anders. Wel mooi. Onregelmatig werken moet je wel kunnen, blijft toch knap zeker na tig jaren.
Als NS en ook Defensie zou ik bij voetbal clubs flyeren bij wedstrijden boven 19. Ideale kandidaten, fysiek en mentaal.
Het is duidelijk dat NS die vacatures niet gevuld gaat krijgen. Het roept dan ook de vraag op of het hele hoofdrailnet niet opnieuw ingericht moet worden en zodanig, dat NS met haar huidige bezetting kan blijven rijden en aangevuld wordt met de FMN-vervoerders als een Arriva en QBuzz. Want niet alleen NS loopt op zijn achterste poten, alle vervoerders doen dat. Men heeft ELKAAR nu nodig om de deur-tot-deur reis én het principe ‘reiziger op plek 1 t/m 10’ te garanderen. Tijden zijn veranderd. Face it.
Het is maar zeer de vraag of NS gezien de grote financiële problemen die vacatureswel allemaal wil invullen. Het lijkt er meer op dat het personeeltekort een mooi excuus is om te kunnen bezuinigen.
@Hoe gaan die regionale vervoerders het wel voor elkaar krijgen? Leg jouw plan eens ui.
Een Intercity is echt van een totaal andere orde dan Leeuwarden- Harlingen. Met verknippen krijg je ook een verknipte dienstregeling met regelmatig overstappen van vervoerder A naar vervoerder B. Daar zit ik echt niet op te wachten. Ook regionale vervoerders hebben personeelstekort. Bij Arriva is ernstige onvrede onder de machinisten
Je blijft onzin verkondigen. Aanbesteden kan per treinserie en dan hoeft er helemaal niet extra overgestapt te worden.
De “onvrede” bij Arriva is georganiseerde actie van de FNV om aanbestedingen tegen te werken.
Nee het gaat niet goed NS en ook dat is weer een understatement waar NS inmiddels beroemd om is.
Het gaat thans gewoon bijzonder slecht met het bedrijf. Een bedrijf dat krampachtig vasthoudt aan allerlei regels die wel voor veiligheid van het personeel zorgen maar de veiligheid van de reiziger hierdoor wel op het spel zetten. De laatste tijd meerdere meldingen van reizigers die flauw zijn gevallen in de trein, het is wachten op de eerste die een hartaanval krijgt.
Nee het gaat niet goed NS en ook dat is weer een understatement waar NS inmiddels beroemd om is.
Het gaat thans gewoon bijzonder slecht met het bedrijf. Een bedrijf dat krampachtig vasthoudt aan allerlei regels die wel voor veiligheid van het personeel zorgen maar de veiligheid van de reiziger hierdoor wel op het spel zetten. De laatste tijd meerdere meldingen van reizigers die flauw zijn gevallen in de trein, het is wachten op de eerste die een hartaanval krijgt.
Als NS vindt dat het niet goed met ze gaat moet ze een fusiepartner zoeken en daarmee koffie gaan drinken. Dat doen RTL en Talpa ook; die gaan ook niet met de kroeldoek onderaan de trap bij de Tweede Kamer staan, maar knokken gewoon, in plaats van dat ze hun klanten lastigvallen. Pragmatisme lijkt echt zoek te zijn.
Als mensen zich afvragen of ik dat afhankelijke slachtoffergedrag van bepaalde partijen als nagels op een schoolbord vind krassen, kan ik bevestigend antwoorden.
Ik gebruik regelmatig en bij voorkeur de trein. En dat gaat best goed naar mijn idee.
Afgelopen vrijdag naar Gouda geweest, dat is een reis van 2 uur, plaats genoeg en keurig op tijd.
De terugweg net zo.
Ik denk dat de klagers zich moeten realiseren dat er op de wegen ook geregeld files staan, dus ja een enkele keer kan het fout gaan ook op het spoor.
Ik haal dan een kop koffie bij de kiosk wacht 15 tot 30 minuten en ga dan weer verder.
Als je vanaf 11 december buiten de Randstad te maken krijgt met treinen die nog maar om het uur rijden worden mensen vanzelf minder enthousiast.
Het grote probleem zit vooral bij het vervoer over korte afstand waar treinen straks om het uur gaan rijden. Met name in Brabant zakt het aanbod volledig door de ondergrens.
Eigenlijk zou Brabant hetzelfde moeten kunnen doen wat Limburg heeft gedaan. Gewoon alle sprinters en lokale treinen naar zich toehalen. Evt. ook kijken of ze de IJsellijn Roosendaal-Zwolle samen met OV Bureau Gelderland/Overijssel/Flevoland over kunnen nemen. Ik denk aan de volgende verbindingen, die ze moeten toehalen.
RS Venlo-Eindhoven-Tilburg West(-Breda-Roosendaal),
RS Utrecht-Weert,
RS (Zutphen [samen met RRReis])-Arnhem-Dordrecht en evt ook
RE Venlo-Dordrecht(-Rottedam) en
IRE Zwolle-Roosendaal (Samen met RRReis)
Verder zouden alle provincies met regionale treinvervoerders hun inlog/uitlog zuilen uitwisselbaar maken. Voorkomt de zuiltjes puinhoop zoals in Zutphen.
In het stalen ros heb je tenminste 100% zitplaatsgarantie, kom je uiteindelijk wel op je bestemming, ben je niet gebonden aan de tijden die NS voorschrijft en heb je bij de kleinste tegenslag tenminste niet gelijk een half uur vertraging.
Een stalen ros is een fiets. Gebruikers hebben een zitplaatsgarantie, maar staan ook wel eens op de pedalen.
Het probleem is niet dat er zo nu en dan een trein uitvalt. Het probleem is dat op bepaalde verbindingen nog maar eens per uur een trein rijdt. Het probleem is dat lukraak treinen zijn geschrapt “voor langere tijd” zonder dat een nieuwe, samenhangende, dienstregeling is ontworpen. Het probleem zijn reguliere overstaptijden van een half uur, die voortvloeien uit het ontbreken van een samenhangende dienstregeling.
Is er met bakken wel rekening gehouden met of het gaat om een dubbeldeks-bak of een enkeldeks?
Ook zijn de bakken van de treinen uit de 21e eeuw. De SLT t/m de IC-NG’s veel korter dan de bakken van de treinen uit de 20e eeuw, zoals VIRM.
Er wordt daarin beperkt rekening gehouden. Maar één Hc op 12 bakken VIRM is eigenlijk veel te weinig. Reizigers ‘zien’ graag het personeel en eeen Hc draagt ook bij aan veiligheid in de rijdende trein. Één Hc op zoveel bakken is écht te weinig.
Nou ik zit als reiziger helemaal niet te wachten op conducteurs die in de eerste klas lekker een filmpje kijken in de eerste klas.
En daar zit niemand op te wachten. Ik kan mij ook niet voorstellen dat het frequent gebeurt. Maar ook rijdend personeel zijn maar mensen. Bovendien staat een telefoon van een Hc vol met essentiële apps en melding omtrent de dienst en de veiligheid. Onze smartwatch geeft veel aan, maar lang niet alles. Ook zit een Hc in de 1e klas om zo geen plaats bezet te houden in de 2e klas.
Dan hoop ik dat daar snel aan gewerkt wordt. Als we een trein laten uitvallen of verkortn omdat die 8 korte enkeldeks SNG bevatten dan is dat wel een enorm probleem!
Als NS en vakbonden er niet uitkomen (omdat vakbonden niet flexibel zijn of omdat de NS het gaat misbruiken met 1 HC op 8 bakken dubbeldeks VIRM) dan weten we waar we als reizigersorganisaties in moeten gaan grijpen.
Ik lees vaker over “luie conducteurs” en dat is onzinnig. Uiteraard zitten er luiwammesen tussen maar dat heb je in elk beroep. De functie van Hc (ik ben zelf ook Hc) is het op tijd en veilig (boven alles) laten vertrekken van de trein. De hoofdfunctie is *niet* om vervoersbewijzen te controleren. De tweede grote functie van een Hc is het aanwezig zijn in de trein als gastheer. Eer is geen ‘controlequotum’ en kaartjes ‘knippen’ is geheel optioneel. Wel valt het knippen onder het bieden van service aan de reiziger. Dat gezegd hebbende gaat een Hc geen serviceronde lopen door een bomvolle trein. Wij blijven dan in de onbemande cabine. Het predikaat ‘lui’ is dan snel verdiend.
Treinen veilig laten vertrekken kan ook met eenmansbediening. Was pas geleden in München, de regionale reinen rijden daar in de spits zonder conducteurs met in de spits 12 bakken en 1000 reizigers per trein. Conducteurs zijn hier in Nederland alleen maar werkverschaffing.
Wellicht, maar dan moet een machinist de cabine al verlaten op het station terwijl er veel is dat de aandacht vereist in de cabine. Er is wel eens nagedacht over camera’s, maar je kan geen volledig overzicht krijgen van alles met camera’s; niet ieder vertreklicht of sein is zichtbaar. Bovendien hebben sommige stations een bochtje waardoor je moet uitlopen en verder van de trein gaan staan.
Bij noodsituaties is een Hc verantwoordelijk voor de veiligheid van de reizigers en een Machinist kan niet de hele trein in de gaten houden én de trein besturen. Éénmanstreinen worden erg lastig zelfs al zou het met aanpassing van techniek mogelijk gemaakt worden. De veiligheid van de reizigers zou in het geding komen.
Eenmans treinen zijn pas mogelijk als de treinen voorzien van ETCS level 3. Pas dan zal volautomatische beveiliging met trein zijn.
Veiligheid van treinreizigers zal en moet altijd op de eerste plaats staan. Daarom is de trein het veiligste vervoermiddel. Als treinreizigers ben je zeer beschermend. Dat er aanrijdingen zijn is een ander verhaal.
hoe kijkt u aantegen de praktijk bij bijvoorbeeld Arriva in Nederland?
Denigrerend om te zeggen dat conducteurs werkverschaffing zijn. Alsof ze alleen maar in de eerste klasse aan het spelen zijn met hun mobieltje.
NS zal nieuwe conducteurs gaan werven. En reken maar dat in de functieomschrijving iets meer op staat dan alleen controleren van treinreizigers op geldig vervoersbewijs en handhaving. Waarschijnlijk zullen ze ook verstand moeten hebben van bepaalde technische aspecten in de trein.
@baardstaart
In het buitenland rijden treinen ook met eenmansbediening zonder dat er ECTS. Veilig vertrek gebeurt daar door gebruik te maken van camera’s en spiegels.
De Alextrein van München naar Regensburg, Hof en Neurenberg heeft wel een conducteur. Deze conducteur verkoopt koffie, thee en snacks in de Treff Wagen in het midden van de trein. Reizigers op stations zonder kaartjesverkoop kunnen zich voor het instappen op het perron melden bij de conducteur. Zij gaan dan naar de Treff om een kaartje zonder toeslag te kopen.
Dex Alex-trein is een ex-IC die DB heeft afgestoten wegens geen aan rentabiliteit en die toen is overgenomen door de deelstaat. Na een nieuwe aanbesteding Eind 2023 wordt de verbinding naar Hof weer overgenomen door DB en wordt dan een gewone RE die met standaard dieselstellen. Het gedeelte naar Praag blijft nog tot 2027 bij Alex, dan moeten er nieuwe afspraken zijn met Tsjechië over het al of niet nog doorzetten van deze verbinding.
Veel verder dan punt 1 komen de meeste HC’s die ik tref niet.
Mocht er dan toch eentje de serviceronde doen, dan rent deze snel door de trein. Vaak is de conducteur ook niet in staat om een reiziger correct te informeren.
Het werk van een conducteur is de afgelopen 20-30 verschrikkelijk uitgehold door de NS. Dat is een probleem, want als mensen zich niet nuttig voelen gaan de lopen. Ongeacht welk bedrag je er tegenover zet.
Ik denk dat de inzet van personeel op de trein en stations optimaler kan. De grootste gevaarstijdvakken zijn het sluiten en vertrek van treinen. Dit zou optimaler kunnen door reizigers voor en van kleinere stations zonder overstap alleen toegang te geven tot een enkel treinstel of deel van een treinstel wat geregeld kan worden door elk deur afzonderlijk te kunnen bedienen. Op de stations moeten de treinen dan standaard op vaste positie aan. De reiziger weet waar die moet staan om het juiste (deel) van het treinstel te nemen waar die op een later station kan uitstappen. De in- en uitstapprocedure kan hier mee worden versneld met conducteur.
Geef de mogelijkheid aan de reiziger om met de NS-app de conducteur vragen te stellen, mededelingen te doen en te vinden op de trein.
De conducteur krijgt speciale grote tablet die de conducteur met spraak kan bedienen en die met een constructie voor zijn lichaam dicht en open kan dragen. Op deze tablet kan de conducteur al informatie krijgen vanuit beeld- en geluidsregistratie in de trein en op het perron.
Wie heeft er nog meer suggesties?
In Duitsland rijden treinen met 8 tot 12 bakken zonder conducteur met eenmansbediening. Niks geen beperkingen op kleinere stations.
Groenewegen wil de vacatures snel opvullen. En wil dat doen met nieuwe manieren. Geen idee wat het concreet inhoudt.
Maar niet voor alle vacatures kunnen ze een blik aan mensen lostrekken. Een aantal daarvan zal intern opgeleid moeten worden. Functies als medewerkers bij Kiosk e.a. heb
Vervolg:
Functies als medewerkers bij Kiosk zal niet moeilijk zijn. Maar treinmachinist wordt je niet zomaar. Het zal dus behoorlijk wat tijd kosten voordat NS alle vacatures opgevuld heeft.
De kiosk functioneert bij de gratie dat mensen met de trein mee gaan. Als er heel weinig mensen met de trein meegaan heeft de kiosk ook weinig bestaansrecht. Ik ga echt niet naar het station toe voor een snack, terwijl de supermarkt 100m van mijn huis verwijderd is.
Klopt, in Den Bosch zijn bijv. een deel van de Kiosken voor onbepaalde tijd gesloten sinds het aantal reizigers is gedaald.
Bert Groenewegen voert als argument aan dat knippen van hoofdrailnet niet goed is voor treinreizigers. En wijst naar Groot Brittannië en Zweden.
Maar hij laat wel weg dat afgezien van de onrendabele nevenlijnen op het hoofdrailnet nog niet is geknipt. Zelfs over Zwolle – Leeuwarden is niets bekend. Zeker in Oost Nederland en Zuidoost Nederland met Sprinterverbindingen zoals Apeldoorn – Enschede, Nijmegen – Arnhem – Ede en van/naar Deurne kan wel worden aanbesteed.
De internationale verbindingen van/naar Nederland kan beter worden aanbesteed. Mits de overheid aan buitenlandse spoorbedrijven zoals SNCF, DB, Trenitalia, RENFE en andere spoorbedrijven duidelijk maakt dat ze aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen met exploitatie. Zoals hogere frequenties. Of nieuwe verbindingen zoals Amsterdam – Marne La Vallee Chessy – Lyon.
Ik denk dat het de provincie waar het eindpunt van een IC is samen met de provincies waar de trein doorloopt op deze manier uitbesteden geen slecht idee is. Groningen en Friesland werken al samen met treinen. OV Bureau Gelderland, Overijsel, Flevoland werken ook als samen. Waarom zouden niet fatsoenlijk een IC lijn kunnen managen. Ik denk dat je uiteindelijk de IC lijn voor reizen naar de landelijkere provincies een stuk aantrekkelijker wordt. Je moet als je IC lijnen gaat aanbesteden dit met een goed doordacht plan doen en dit niet vanuit Den Haag regelen.
“We hebben momenteel te weinig reizigers, te weinig inkomsten en de werkdruk is onaanvaardbaar hoog. De buitenwereld is in korte tijd zeer kritisch op NS geworden” begon de interim-directeur zijn toespraak.
er zijn zeker wel een hoop reizigers, alleen die betalen niet. in o.a. Lombardijen zie ik hele families op 1 incheck naar binnen gaan, goed voorbeeld ook voor de kroost, halve stadsinwoners gaan zwart tussen deze plekken en als ze er niet uit komen schoppen ze gewoon die poorten open. Die 500 miljoen voor gevangenisdeuren was wel zo nodig, want mijn moeder van 75 kan een zwartrijder zijn. Ik woon hier vlakbij zo’n station en op sommige avonden is het alarmpoortengeluiddisco.
Klopt. Als een conducteur continu de hele trein zou controleren viel er heel wat geld binnen te harken aan boetes. Stom dat controleren geen hoofdtaak is. Dat moet het gewoon zijn!
Ook boete bij dat Amerikaanse schoenen op de bank meteen, kassa!
Hmm er waren voor corona al her er der punten waarop NS kon verbeteren waaronder de drukte in de spitst, veel staan en dure trein kaarten/ abonnementen en het op tijd reiden.
ik heb mijn vraagtekens bij het privatiseren van dit bedrijf. als dit wel goed plan was.
De corona heeft natuurlijk een harde klap gegeven aan het bedrijf door dat weinig gereisd werd met als gevolg dat er minder inkomsten waren, treinen gingen afschalen en personeel weg moest.
vervolgens zie je nu de gevolgen dat ze staan de schreeuwen om personeel.
als ik dit artikel zo lees gaat het bedrijf een behoorlijk put in sinds de privatisering en heeft de corona dit nog versnelt. ik begin met dit te denken dat ns over een paar ja flink in te shit zit en problemen ontstaan op het spoor voor meerdere partijen (ns, prorail, personeel, reizigers etc)
NS is helemaal niet geprivatiseerd. U blijft dit soort onwaarheden maar verkondigen.
Keolis rijdt in veel gevallen ook gewoon met 8 bakken zonder controle. Niks aan het handje.
Ik denk dat juist goedkoper maken van het reizen met de trein de treinreiziger op langere termijn helemaal niet helpt. Dat soort bedrijfvoering zorgt voor uitleven van vervoersmateriaal en tekorten waarmee op langere termijn investeringen niet meer worden uitgevoerd. Ik mis bij de NS en nog meer andere vervoerders een optimalisatie vanuit de vraag en aanbod van vervoer. Juist het optimaal gebruik van vervoersmateriaal zou veel mogelijk moeten worden afgestemd op vraagbehoefte van de reiziger met de kennis wat de reiziger wil betalen. Min of meer een soort continue veiling van plaatsen in treinen zoals ook standaard is in de luchtvaart. Dat kan voor de meeste reizigers prima uit omdat zij de meeste reizen maken voor vastgelegde afspraken op vastgelegde tijden. Maar dit weet de NS meestal alleen op basis van statistiek over vele reizigers en vele reizen.
Ik denk dat de meeste reizigers meer behoefte hebben aan een NS die min of meer zekere capaciteit, optimale aansluitingen en punctualiteit levert dan zo goedkoop mogelijk te kunnen reizen. Gratis reizen bestaat gewoon niet. Ook in Duitsland is nu de ervaring dat voor te lage prijs het vervoersysteem op termijn onderuit gaat.
Ps. Het probleem is meer dat bepaalde groepen reizigers een te gering inkomen hebben. Dan moet je juist zorgen dat hun inkomen toeneemt om de treinreizen te kunnen betalen en niet juist voor alle reizigers de kosten voor treinreizen sterk te verlagen.
Een suggestie voor optimaler veiliger proces van vertrekken treinen.
Ik denk dat voor de kleinere stations met geen overstappen op andere treinen en beperkte aantallen reizigers het mogelijk is om sneller te vertrekken. En de trein kan mogelijk met een enkele conducteur de veiligheid verzorgen bij in- en uitstappen.
Dit kan door slechts (een deel van) een treinstel de deuren te openen. Hiervoor moeten de deuren individueel te bedienen zijn. Hiervoor moeten de reizigers weten in welk treinstel ze op welk station kunnen uitstappen en reizigers moeten weten op welk deel van station ze kunnen instappen.
De conducteur kan hierbij overstappen, als er meerdere treinstellen zijn, van ene treinstel naar andere treinstel.
De reiziger krijgt via NS-app mogelijkheid om met conducteur in de trein te communiceren en deze informatie en mededelingen te geven.
Keep it simple
En intussen is de volgende D66-coryfee al aangetreden: Wouter Koolmees neemt het goedbetaalde baantje over. Roger van Boxtel heeft in al zijn jaren bij NS niets gepresteerd: is het reëel te verwachten dat Koolmees wél iets tastbaars uit zijn handen zal krijgen?
Wouter Koolmees heeft in ieder geval ruimschoots praktijkervaring als treinreiziger. Verder heeft hij samengewerkt met Remkes.
Tja een CEO van een dergelijk groot bedrijf heeft nu eenmaal een goed salaris. De praktijk moet uitwijzen of hij het waar gaat maken.
Je hebt natuurlijk ook het Franse model, waarbij regionale treinen TER onder elf regiobesturen vallen. Deze besturen kopen in bij de SNCF, maar besturen financieren en bepalen voorwaarden. De regionale besturen kijken dus mee in hun regio.
Er waren veel geluiden over de teloorgang van regionale treinen in Frankrijk, maar flink wat regio’s hebben het product behoorlijk verbeterd. Er rijden steeds meer nieuwe treinen en ook de dienstregeling is verbeterd. Zo rijden er sinds enige jaren rijden weer treinen tussen Nantes en Rennes.
De TER vervoert 1,1 miljoen reizigers per dag in 8200 treinen en 1800 bussen. Op sommige trajecten rijden treinen en bussen. Op de drukke uren worden treinen ingezet. Op minder drukke uren bussen. Door het bezit van deze bussen kan bij werkzaamheden ook veel gemakkelijker vervangend vervoer worden ingezet.
De departementen hebben al vaker aangegeven zo snel mogelijk af te willen van de verplichte winkelnering bij de SNCF en te willen aanbesteden.
Iedereen er al bekend mee dat oud-minister Wouter Koolmees (D66) de nieuwe president-directeur van NS wordt?
En als je solliciteert op functie Machinist en je voorbereid op de telefonische intake zoals je normaal doet op een sollicitatie gaan de vragen alleen maar over…
Vertel hoe een dag van een machinist er volgens jou uitziet… En je weet het niet precies hoe die dag eruit ziet omdat je eerst opgeleid zou moeten worden…
Wordt je sollicitatie afgewezen…
Zo hard zoeken ze dus mensen…
Ik wil machinist worden en mij huidige baan opzeggen… Maar deze motivatie was blijkbaar niet goed genoeg
Als u BigNub op uw sollicitatieformulier zet maakt u weinig kans.
Hou toch eens op met dat gezeur over pseudoniemen. Deze site werkt, gelukkig, niet met identificatie. Leer ermee leven.
Ik erger mij er mateloos over. Waarom kan iemand niet onder de eigen naam posten?
Het is geen “gezeur” zoals u dat ongenuanceerd afdoet. Ik heb de indruk dat mensen die zich verschuilen achter een valse naam meer durven.
@bert sitters
“Waarom kan iemand niet onder de eigen naam posten?”
Dat kan wel, maar aangezien niemand onder de eigen naam hóeft te posten, kun je er maar het beste vanuit gaan dat alle namen gefingeerd zijn.
“Ik heb de indruk dat mensen die zich verschuilen achter een valse naam meer durven.”
Dat klopt. Als je meningen onder je eigen naam op internet zet moet je je altijd afvragen of je daar op een ander moment, op een andere plaats, in een andere context problemen mee kunt krijgen. Om de mogelijke gevolgen te overzien moet je over een glazen bol beschikken. Daarom is het verstandig om dat te laten.
(Natuurlijk is niemand hier echt anoniem. Treinreiziger.nl houdt ongetwijfeld de ip-adressen van iedereen die hier post bij. Wie met een gerechtelijk bevel op de stoep staat of door de beveiliging weet te breken kan ook over die gegevens beschikken.)
@Bert: En wat als er Gerardus Hendrix had gestaan? Maakt toch geen verschil? Er kunnen goede redenen zijn. Een werkgever kan bijvoorbeeld het niet op prijs stellen. Ik ken bijvoorbeeld iemand die bij Rijkswaterstaat werkt en om die reden onder pseudoniem twittert. Het wordt pas vervelend als iemand onder valse naam uitgeeft.
Emailadres en naam zijn niet verplicht om het laagdrempelig te houden. En gezien de dagelijks vele reacties is dat gelukt. Bovendien blijft het met emailadres/naam verplicht mogelijk valse gegevens op te geven. En dan zou je dus een emailadres moeten kunnen verifiëren. Maar je kunt ook zomaar bijna overal een gratis emailadres aanmaken. Dus ik zie voordeel niet zo. Enkele IP adressen zijn in de ban, en bij bepaalde woorden moet een reactie eerst gemodereerd worden.
“Als je meningen onder je eigen naam op internet zet moet je je altijd afvragen of je daar op een ander moment, op een andere plaats, in een andere context problemen mee kunt krijgen.”
Als je gaat schelden en wild gaat schoppen onder jouw eigen naam, dan zou je daar problemen mee kunnen krijgen.
#Bert: Niet alleen dan.
@bert sitters
Wat begin deze eeuw nog onschuldig gekeuvel leek over een geel Disney-tekenfilmfiguurtje (uit de verhalen van A.A. Milne), zou een aantal jaar later moeilijk uit te leggen worden als je staande werd gehouden in China. Je kunt niet voorspellen of iets schijnbaar onschuldigs wat je nu op internet kwakt en niet meer kunt verwijderen over 20 jaar gevoelig ligt bij de machthebbers in het oord waar je je dan bevindt. Ik hoop (en verwacht) niet dat we hier in Nederland dan onder het juk van een communistische dictator leven, maar als dat zo is, is het niet handig als die persoon even een uitdraai kan maken van iedere staatsburger die ooit in een discussie over marktwerking een onwelgevallige mening was toegedaan. De Nederlandse administratieve ijver waar de nazi’s destijds dankbaar gebruik van maakten om joden op te sporen valt in het niet bij de hoeveelheid gegevens waar de overheid nu over kan beschikken.
Ik vind fatsoenlijk gedragen met respect totaal niet gekoppeld kan worden kan worden met Nazi-methodes en andere verwerpelijke regimes.
@bert sitters
Spreek andere reageerders dan aan op fatsoen in plaats van op het gebruik van een pseudoniem.
Ik maakte blijkbaar genoeg kans Bert om een telefonische intake te krijgen en nog een keer mag solliciteren maar deze keer beter voorbereid op het onderwerp.
En ik gebruik mijn gamers naam op internet om gezeur van negatieve mensen minder persoonlijk te maken. We praten hier over een bericht van treinreiziger.nl en zijn hier niet om mensen persoonlijk aan te vallen.
Er zijn op dit moment 225 vacatures voor machinisten op basis van de volledige dienstregeling. In december wordt 13% van de treinen opgeheven en is er geen tekort aan machinisten meer. Vanaf dan hoeft NS alleen het gewone natuurlijke verloop door ontslag en pensionering nog te vervangen zoals altijd. U bent helaas door mediaberichten op het verkeerde been gezet dat NS massaal machinisten zou gaan werven.
Bert Groenenwegen noemt de naam van België. De in 1926 opgerichte NMBS scoort sinds jaar en dag hoog op allerlei verkeerde lijstjes.
De EU heeft jaren geleden marktwerking verondonneerd en de NMBS verdomt het eenvoudigweg om daaraan te voldoen en sancties blijven uit. Komt dit omdat de EU haar hoofdkantoor heeft in Brussel?
De Drielandentrein LIMAX (RE18) Aken – Heerlen – Maastricht eindigt sinds 2018 in Maastricht. Gaat de NMBS deze trein vanaf december 2023 laten doorrijden naar Luik? Een niet-NMBS-trein op Belgische sporen? Dit zou werkelijk een precedent betekenen.
De Drielandentrein van Arriva had al lang naar Luik kunnen rijden als Arriva gewoon meteen ETCS-signaleringssysteem had ingebouwd. Arriva had moeten weten dat dit verplicht is om op Luik te rijden.
Overigens reden in de tijd dat Maastricht-Luik nog niet geëlektrificeerd was NS-dieseltreinen op Maastricht-Luik.
Tal van Franse TGV’s rijden op Brussel-Zuid. Naar Brussel-Zuid rijden ook Duitse ICE’s.
Het is een zooitje bij de NS. NS vergeet een ding dat hun hoop mensen hebben ontslagen tijdens de corona crisis. De contracten werden niet verlengd. Dus te korten aan personeel. Ik hoop dat de heer Koolmees wel de zaakjes in order krijgt. De Cao is definitief goedgekeurd. Ik merk ook dat onvrede is bij de personeel, en dat kom door de wanbeleid van de directie.
Wel grappig dat alle anti-NS schreeuwers iets vinden van de conducteurs bij NS en vol lof zijn van Arriva waar niet eens conducteurs zijn.
Als ik de reacties lees, dan richt de kritiek zich op (een gedeelte van) conducteurs dat alleen maar de vertrekprocedure uitvoert en geen enkele controle op vervoersbewijzen uitvoert en voor passagiers niet te vinden is wanneer die een conducteur nodig hebben (bijv. vanwege overlast veroorzakende medepassagiers).
Met andere woorden: conducteurs die niet voldoen aan de verwachtingen van passagiers. En dan kan je kritiek verwachten.