Partijen willen meer geld voor spoor in Noord-Nederland
29 nov 2022 2:38
Er moet meer geld naar de infrastructuur in Noord-Nederland gaan, vinden meerdere partijen in de Tweede Kamer. Het kabinet maakte onlangs bekend ongeveer 7,5 miljard euro in wegen, rails en fietspaden te investeren, maar slechts een klein deel hiervan gaat naar het noorden van het land. Onder meer het CDA, de PvdA, ChristenUnie, JA21 en BBB vinden dat investeringen voor het Noorden achterblijven en willen hier meer geld voor vrijmaken.
Nedersaksenlijn
Volgens CDA’er Harry van der Molen wordt het Noorden “sterk onderbedeeld”. Hij wijst erop dat van de totale investeringen slechts vier procent terechtkomt in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe. Van der Molen vindt het niet voldoende dat het kabinet naar de Lelylijn, van Lelystad naar Groningen, verwijst. “Met een beetje geluk ligt die er pas over tien jaar.” Ook PvdA’er Habtamu de Hoop vindt de verdeling “te oneerlijk”. CU-Kamerlid Stieneke van der Graaf ziet ook dat het Noorden “achterblijft”. Zij pleit wederom voor de aanleg van de Nedersaksenlijn, die van Groningen naar Enschede moet lopen via Emmen.
Zwolle – Meppel
Ook willen partijen meer aandacht voor het spoortraject tussen Zwolle en Meppel. Deze ‘flessenhals’ op het spoornet is momenteel de enige route naar het Noorden. Vaak ligt het traject eruit, gemiddeld zo’n negen uur per week. Daardoor is het Noorden slecht bereikbaar met de trein. JA21 en BBB willen dat het kabinet hier 75 miljoen euro extra voor uittrekt. Ook het CDA is voorstander van een grotere investering in dit gedeelte van het spoor.
Randstad
Minister Mark Harbers (Infrastructuur) en staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) verdedigen de keuze om 65 procent van de investeringen te doen in de Randstad en 35 procent in de rest van het land. Zij wijzen erop dat in de Randstad de komende jaren de meeste woningen worden bijgebouwd. Al die huizen hebben wegen en ov-verbindingen nodig. Daarom is volgens Harbers daar een “grotere ingreep” nodig en ziet hij het “minder zwart-wit” dan een deel van de Kamer. Hij benadrukt dat ook geïnvesteerd wordt in de regio’s Eindhoven en Arnhem-Nijmegen.
Heijnen erkent dat ze “echt even moest slikken, zacht gezegd” toen ze zag hoeveel geld er bijvoorbeeld naar het doortrekken van de Noord-Zuidlijn gaat. In totaal wordt maar liefst 5,4 miljard euro geïnvesteerd in de regio Amsterdam, waarvan het Rijk 4,1 miljard betaalt. Maar investeringen daar geven verlichting in omringende regio’s, aldus Heijnen.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Mooie ICNG, althans aan de voorkant. Wat in Leiden passeerde recent had 3 grote graffiti plekken opzij reeds ondanks waanzinnige beveiliging aan Prorail poort Watergraafsmeer.
Waarschijnlijk zag ik die besmeurde ICNG gisteren op Den Haag Hollands Spoor gisteren ook. De conducteurs in de trein waren ook teleurgesteld dat ze nu al onder de troep zitten.
Nee Jo das kunst
Watergraafsmeer is een open terrein op diverse plekken loop je zo naar binnen, bijvoorbeeld zeker over het spoor. Men zal hier toch iets moeten verzinnen met een schuifpoort of een hek dat uit de grond omhoog komt. Een hoogspanningsschrikdraad over alle hekken met detectie is ook een nodige verbetering.
Wanneer er niet permanent met honden gelopen wordt kun je het net zo goed laten.
Bel even Heras hekwerk zou ik zeggen. Nee, ik heb geen aandelen Heras.
Ik ga er niet over en zal mijn geld daar niet aan besteden. Het is gewoon wat je kunt constateren wanneer je er langs rijdt.
hoogspanningsschrikdraad als dodelijke afschrikking?
Zag ik mijnheer Molenaar daar laatst niet eens rond struinen?
Volgens mij valt het met die ‘waanzinnige beveiliging’ wel mee. Geen idee wat je daarmee bedoelt. De Watergraafsmeer is ook allang niet meer het enige rangeerterrein waar deze treinen staan opgesteld. Dus de kans is groot dat de graffiti elders is aangebracht.
Ik heb zelf eens gezien dat er op een trein langs het perron in Groningen graffiti werd aangebracht, terwijl de conducteur enkele meters verderop in de trein zat. Het duurde nog geen minuut voordat het knutselwerk treinhoog over een lengte van een meter of tien was aangebracht. Het is dus niet bepaald zo dat die ‘kunstenaars’ urenlang nodig hebben.
Entree beveiliging is over de top, griezelig bijna al dat metaal. Slagboompje en keet is nu Alien 4 geworden, aannemer is binnen. Is het fort Knox daar?
Andere kant, letterlijk, kunnen de kunstenaars overal bij. Helpt geen kenteken registratie tegen bij de poort.
Dat gezeur van het noorden moet eens ophouden. In de randstad wonen nou eenmaal veel meer mensen en is het ook logisch dat er daar meer geïnvesteerd wordt.
Dit soort reacties vind ik niet kunnen. Het slaat nergens op en toont alleen maar het onbegrip van de schrijver. Het js ruimte innemen omdat je dat gewend bent. Privilege van de bovenste plank en nutteloos voor de rest van ons.
Klopt, maar de gebieden die met deze sporen bediend worden (Emmen, Groningen en Leeuwarden) zijn wel de gebieden waar het overgrote deel van die mensen wonen.
Bovendien is daar nog genoeg ruimte om uit te breiden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de oude lijn, waar fors in geïnvesteerd wordt terwijl het daar al vrijwel is volgebouwd.
Anoniem:
Mee eens dat er meer geld naar de Randstad moet. De slagaders van spoor moet in Randstad niet dichtslibben.
Maar de verhouding is inmiddels wel scheef. Dat is waar hier over gaat. Wat mij betreft mag om politieke redenen de Lelylijn aangelegd worden. Al was het maar om de provincie Groningen te compenseren voor de aardbevingsschade. En was Groningen niet vele jaren een melkkoe vanwege gaswinning? En nu er schade is vanwege gaswinning willen ze amper wat tegenover zetten. En wordt schadevergoeding getraineerd.
Daardoor krijg het Noorden vanwege het Rutte kabinet het idee dat ze er niet echt bij horen. En benadeeld worden.
De Nedersaksenlijn is niks. Er wonen daar te weinig mensen.
‘Dichtslibben’ wordt hier wel erg populistisch gebruikt. Er is helemaal geen sprake van. In 2019 kon het spoor het gewoon aan en gezien de huidige ontwikkelingen rondom de reizigersaantallen, zit er nog voldoende rek in de capaciteit van het spoor voor de komende decennia. Vertragingen rond Schiphol ontstonden vooral door technische problemen en de immer vertraagde internationale treinen. Van dichtslibben was geen sprake.
Je gaat gemakshalve vanuit dat er decennia het aantal treinreizigers niet zal toenemen. Geen idee waar je het op baseert.
Maar het aantal inwoners neemt toe. Evenals de vergrijzing. En niet iedereen kan of zal straks een auto kunnen betalen. Hoe moet dat vervoerd worden? Ze blijven niet altijd thuis.
En uitgaan van 2019 is niet de maatstaf. Het doortrekken van Noord – Zuidmetro gaat vele jaren duren. En zal hoe dan ook gunstig zijn voor de doorstroming tussen Schiphol – Amsterdam Zuid/Centraal v.v. Daarom wil NS, Schiphol en andere partijen dit zo graag.
En indirect zal de rest van het land ook profiteren van de aanleg van de metrolijn Amsterdam Zuid – Schiphol. Want als het spoortraject Schiphol – Amsterdam Zuid ontlast wordt kunnen Intercity’s hiervan profiteren vanwege beteren doorstroming.
Waar ik het op baseer? Op de cijfers. Het aantal reizigers blijft 20-25% achter bij het referentiejaar 2019, terwijl het aantal auto’s op de Nederlandse wegen fors is gestegen. Ook vanwege verdere versobering van de dienstregeling, wordt het nog een hele kluif om het in 2023 beter te doen dan in dit jaar. Behalve het wegblijven van de forenzen, lijken de cijfers inmiddels ook aan te tonen dat vrijetijdsreizigers in het weekend vaker wegblijven. Verdere krimp van het aantal reizigers lijkt meer voor de hand te liggen dan groei. En dat terwijl grote projecten uitgaan van een groei van 50% in 2035 ten opzichte van 2019. Dat is allemaal volstrekt niet realistisch. NS mag blij zijn als de groei, als voorheen, weer gelijke tred gaat houden met de groei van de bevolking. Van dichtslibben is de komende decennia absoluut geen sprake.
De komende decennia is er misschien geen probleem volgens u, maar tegen de tijd dat al die extra capaciteit gerealiseerd is, zijn we ook decennia verder, dus moet er nu wel gekozen worden zodat we dan klaar zijn.
In 2019 liep het spoor op plekken al tegen de grenzen aan, nu is dat door Corona even compleet anders omdat mensen meer thuiswerken en/of een auto in die tijd hebben aangeschaft en daardoor minder capaciteit nodig is, maar ik weet niet wat de toekomst gaat brengen. Maar met het oog op stikstof/milieuproblematiek, verwacht ik dat er een ontmoedigingsbeleid gaat komen op autorijden, dan moet het OV er wel zijn als vervanger.
Zou het misschien zo kunnen zijn, dat door spreiding van de investeringen in het spoor er ook een spreiding gestimuleerd wordt van werkgelegenheid en bevolking. Dan kan heel het land meer ademhalen.
Dat moeten compenseren van aardbevingen vind ik maar een raar argument. Alsof door een extra spoorlijn opeens de scheuren uit de huizen verdwijnen. De meeste mensen die schade hebben door aardbevingen zullen niet of nauwelijks gebruik maken van die Lelylijn.
@Michiel: helemaal met je eens. Ik ben na de Betuweroute en in veel mindere mate na de HSL Zuid. het helemaal beu met prestigeprojecten waarin heel ,zoals altijd, miljarden en miljarden beschikbaar zijn voor de bouw(sector) en aanverwante sectoren, maar steeds minder euro’s beschikbaar zijn voor exploitatie.
Ik ben inderdaad voor compensatie voor de bewoners. Zij mogen individueel kiezen hoe ze het gecompenseerd willen hebben. Ik wil niet dat (nog eens) misbruikt gaan worden om een prestigeproject erdoorheen te jassen.
Daar ben ik het ook mee eens. Een spoorlijn aanleggen als compensatie voor aardbevingsschade is een ridicuul voorstel dat alleen maar meer kwaad bloed zal zetten in Groningen. Dat is alsof je iemand met een pan een hersenschudding slaat en diegene vervolgens in het ziekenhuis komt opzoeken om hem een pleister te geven.
Rondom de aardbevingsschade is er maar één ding wat moet gebeuren. De mensen die schade hebben volledig financieel compenseren.
Suggereer ik omdat er gezegd werd dat ze het in het Noorden hebben dat ze niet altijd serieus werd genomen door politiek in Den Haag. Wat ook zo is.
Wel de lusten van de aardgaswinning bij de politiek in Den Haag. Maar toen ze gecompenseerd moesten worden werd het een ander verhaal.
Het is wat radicaal aangedikt. Maar wilde mee aangeven dat infrastructuur projecten ook in Noord Nederland gebouwd mag en moet worden. Niet alles moet op de Randstad geconcentreerd worden zoals
– HSL
– Betuweroute
– Noord – Zuid metrolijn
– Utrechtboog
– Hemboog
– Gooiboog
– Den Haag – Schiphol – Weesp
– Utrecht – Woerden/Geldermalsen viersporig
@Hanzeboog2012 En de Randstad heeft al jaren last van slechte luchtkwaliteit vanwege al dat Groningse gas dat hier verbrand wordt.
hanze, Er is genoeg gasgeld naar Groningen gegaan in de vorm van een overmaat aan uitkeringen voor de plattelanders zonder werk die ook niet wilden verhuizen.
De HSL gaat door het hele land en er had eigenlijk een Noord-Tak bij moeten komen maar dat wilde men in de provincie niet. Nu moet er wat anders en dat willen ze ook niet.
Na het afblazen heeft het “Noorden” een leuke zak geld ontvangen. Dat geld is aan van alles besteed behalve aan het OV. En dan nu “zeuren” dat er meer geld naar het OV in het Noorden moet. Klinkt een beetje als rupsje nooit genoeg 😛
Aanvulling: er is wel een Hanzelijn naar Zwolle aangelegd omdat de Zuiderzeelijn/Lelylijn niet doorging.
Die moest er toch komen. Lelystad moest altijd al aan Zwolle verbonden worden. Er lag al 60 jaar een reserveringsstrook in de polder die er bij de droogmaking al meteen is afgesneden.
10% van de bevolking woont in het Noorden, het Noorden krijgt maar 4%. Niet alleen nu, maar dat gaat al vele kabinetten zo.
Een zeer groot deel van het succesverhaal van de randstad is de danken omdat de overheid er zoveel geld instopt.
Het is natuurlijk onzinnig om het budget naar rato van het aantal inwoners per regio te verdelen. Op de ene plek zijn investeringen harder nodig dan op de andere.
Procentueel gezien gaat er buitenproportioneel veel geld naar de Randstad dan wanneer het geld evenredig verdeeld zou worden over de provincies.
@Anoniem: Compleet onjuist! Buiten de Randstad wonen aanmerkelijk meer mensen dan binnen de Randstad, verdiep je eerst eens voordat je onzin uitkraamt!
Een Nedersaksenlijn is wel degelijk veel behoefte aan, tussen Groningen en Twente reizen erg veel mensen.
Ook een HSL-Oost is dringend nodig, hierover kunnen treinen gaan rijden naar Berlijn maar ook naar Hamburg en Kopenhagen. OOK de Randstad heeft daar belang bij. De regio’s Apeldoorn, Deventer en Hengelo profiteren daar ook van want dat geeft ook de mogelijkheid om de IC’s eindelijk eens te versnellen, deze rijden nog altijd dezelfde snelheid als in de jaren 50…
De Noord-Zuidlijn doortrekken is weer zo’n typisch Haags prestigeproject dat miljarden kost en nauwelijks iets toevoegt.
Dat is niet waar. Het slibt daar dicht. Het verkeer moet tussen Amsterdam Zuid – Schiphol gedotterd worden. Waardoor ook naar andere delen van het land goed doorgereisd kan worden. De doorstroming moet goed zijn tussen Amsterdam Zuid – Schiphol.
In Londen werd de Elizabeth Line in gebruik genomen. Peperduur. Maar daardoor kunnen ze in Londen weer vele jaren vooruit. En op den duur verdient het zich terug. Maar dat was niet de opzet van Elizabeth Line. Het moet bovengronds en ondergronds dichtslibben.
Amsterdam Zuid zal ook na doortrekken van de Noord/Zuidlijn een knelpunt blijven, de Noord/Zuidlijn faciliteert vooral extra treinen tussen Zaandam en Schiphol.
Voorlopig zal Amsterdam Zuid een knelpunt blijven. In feite moet je Amsterdam Zuid aan Schiphol koppelen. Bij beide stations moeten de treinen snel doorstromen omdat ze in een flessenhals zitten. Pas na het passeren van Hoofddorp of Weesp en Amsterdam Bijlmer zitten de treinen niet meer in een flessenhals.
De Zuidasdok zal volgens de huidige verwachtingen in 2036 klaar zijn.
@Hanzeboog2012 Ook na de Zuidasdok is Amsterdam Zuid een knelpunt, met name richting Weesp. En ook Weesp – Almere blijft een flessenhals waar straks 4 van de 8 sprinters niet op Muziekwijk gaat stoppen omdat er geen ruimte voor is in de dienstregeling.
michel, de kant van Muziekwijk is wat ruimer voor het spoor. Eigenlijk zou men betrekkelijk eenvoudig nog viersporig kunnen aanleggen, beginnen voor Muziekwijk en zo door tot Centrum. Vanaf Poort zou ook nog wel lukken. Of zelfs direct na de Hollande spporbrug
Eigenlijk had men tijdens de eerste aanleg na de droogmaking het talud al breed moeten maken maar dat is niet gedaan vanwege de kosten, die nu marginaal lijken. De gemeente Almere is zo dom geweest de reservering niet te handhaven en zo is het in Buiten vrijwel onmogelijk nog viersporig te gaan. Hoewel er altijd gesloopt kan worden zou het moeten… Zoveel bijzonders is het allemaal niet.
De Noordzuidlijn komt niet in Den Haag, maar maakt het mogelijk dat het rond Schiphol niet volkomen vastloopt. Ook voor treinen naar Noord-Brabant.
Noord-Brabant is meer gebaat met betere regionale sprinterverbindingen.
Je kunt je sowieso afvragen waarom er miljarden naar het spoor moeten nu NS de diensten alleen maar steeds verder inkrimpt en het aantal reizigers daalt. Besteed het liever aan het wegverkeer dat wel presteert.
Over tien jaar hebben we overal een mooie spoorinfra gebouwd voor nog hooguit 1 of 2 treinen per uur. En tegelijkertijd zitten we dan hopeloos verstopte wegen.
Vroeger werd aan spreiding van o.a. rijksdiensten gedaan zowel naar noord als zuid, maar daar is nu weinig van over gebleven. Het is deels begrijpelijk dat de Randstad of wat daar voor door gaat een infrastructurele voorkeur behandeling krijgt, maar ergens vraag ik mij af WAAROM al die bedrijven en instellingen en mensen zonodig in het dichtbevolkte westelijk deel van Nederland willen zijn waar men te maken heeft en krijgt van “verkeersinfarcten” die geen goed doen aan mens en milieu. Misschien ligt data) aan het imago en de magneetwerking dat men er in de Randstad hutje-mutje op elkaars lip wilt zitten ook in het OV,B) het noorden in de afgelopen jaren te weinig aan “promotie” gedaan heeft om die bedrijven en instellingen en mensen ook daar te vestigen en C) men denkt dat Nederland ALLEEN floreert als men zich in het westen nestelt omdat men ook in het buitenland denkt en spreekt van “Holland” en niet of amper over Nederland of ” the Netherlands ” en daarbij de rest van ons kikkerlandje meerekent en ook de lokale als landelijke politiek denkt aan infra investeringen in en v o o r de Randstad en de buitengewesten als een soort van “appendix” maar erbij hangt. Vaak hoor ik ook van buitenlandse gasten die zeggen “I have visited your country” maar niet verder geweest te zijn dan Amsterdam en omgeving en verbaast horen dat er elders in kloten kikkerland nog meer te beleven valt. Al die mooie spoorplannen voor het noorden, maar ook zuiden – is een wassen neus waar ik weinig waarde aan hecht ! Voor een staatsecretaris uit het Zuid Limburgse is zij nu ook duidelijk “verwesterd” en bestaat Nederland straks alleen maar vooral uit de Randstad en nog eens Randstad en nog eens Randstad…
Een van de belangrijkste redenen om in het westen te willen zitten is dat Schiphol en de hoofdkantoren van internationale (financiële instellingen) daar in de buurt zitten. Daarnaast heeft het noorden nou niet bepaald een internationale cultuur wat het weinig aantrekkelijk maakt.
In de Randstad zitten Schiphol en de grote internationale financiële instellingen.
Voor wat betreft het traject Zwolle-Meppel, denk ik dat er wat zaken door elkaar gehaald worden. De genoemde 75 miljoen is bijvoorbeeld bedoeld voor een extra perron te Meppel, waardoor vertragingen niet langer een domino-effect zullen hebben op het treinverkeer in het noorden. Een probleem waarvan eerder beloofd was dat het opgelost zou worden door de aanpak van het spoor tussen Zwolle en Herfte.
De zeer frequente stremmingen op het traject los je met de 75 miljoen niet op. Die ontstaan immers door de voortdurende (overweg- en wissel-)storingen op het redelijk recent geheel vervangen spoor tussen Zwolle en Meppel. Ik denk dat die problemen door Prorail moeten worden opgelost uit het eigen budget en dat daarvoor niet gebedeld moet worden in Den Haag.
Ze moeten een verbindingsspoorlijn maken tussen Groningen – Meppel en Meppel – Zwolle. Die 75 miljoen euro is slechts een pleister. Lapwerk.
Nog beter is de Lelylijn aan te leggen. Niet alleen vanwege de stremmingen. Maar vooral vanwege tijdswinst. Er zullen zeker automobilisten overstappen die via de A 6 en A 7 regelmatig in de files staan. En dat zal in de toekomst alleen maar erger. Want we vinden de trein toch geen alternatief?
> Ze moeten een verbindingsspoorlijn maken tussen Groningen – Meppel en Meppel – Zwolle.
Bedoel je Zwolle – Hoogeveen in een rechte lijn? Daar zat ik al een hele tijd aan te denken. Dan zijn Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden van elkaar gescheiden. Nadeel is dat het maar driekwart oplossing is. Zwolle Groningen is altijd mogelijk, zij het rechtstreeks of via Meppel. Maar als Zwolle-Meppel eruit ligt, ligt Zwolle-Leeuwarden er nog steeds uit (tenzij je twee keer kopmaakt, namelijk in Hoogeveen en in Meppel).
Een Lelylijn met geluk in tien jaar??? Hij komt er niet en als hij er wel zou komen zal het minstens 20 jaar vergen aan procedures. De bouw is ook zo eenvoudig niet want er zullen divrse lange tunnels in moeten voor de kikkers en de tere oortjes en natuurlijk om het Ketelmeer te kruisen bij Dronten.
Better zou men de oude lijnen renoveren, verdubbelen, electrificeren en strak trekken met inhaalvoorzieningen. Ook kruisingsvrij natuurlijk.
Dan nog ECTS er op waardoor er wat vlotter gereden kan worden. Vanaf Zwolle Meppel zou je dan een rondje linksom of rechtsom kunnen doen.
Hoeveel strakker wil je het bestaande spoor nog trekken? Volgens mij ligt een groot deel van het spoor in het noorden er al minder bochtig bij dan het spoor van de HSL.
Ik woon zelf in Groningen en van mij hoeft die Lelylijn niet zo, maar ik zie wel de redenen waarom veel noorderlingen er wel belang bij hebben. Wat mij echter wel stoort, is het feit dat er zo lang over gezeurd wordt, terwijl het wat de kosten betreft van het grootste belang is om een definitief besluit over de aanleg zo snel mogelijk te nemen.
Toen ik “10 jaar” las moest ik ook even lachen om zoveel naïviteit.
Ik denk dat “dries molenaar” met zijn 20 jaar nog aan de krappe kant zit…
De Lelylijn komt er pas als ze echt gaan bouwen. Eerdere politieke uitspraken zijn wensdeknen (hoe graag we het ook willen).
Redenen om de Lelylijn wel aan te leggen zijn dat er beste veel mensen in Leeuwarden en zeker Groningen wonen en renovatie van het bestaande traject ook niet goedkoop is (mede door de bodemcondities ter plaatse).
Lelylijn gaat er komen. Zij het gefaseerd. Er is steeds meer draagvlak. Zie Lelylijn site.
Dat is gebaseerd op feiten. En niet op speculaties.
Die website is van ‘de vrienden van de Lelylijn’ en de ‘Initiatiefgroep Lelylijn’. Het is een groepje mensen (deels fantasten) dat bezig is met een lobby voor de spoorlijn. De lijn wordt er dan ook vanzelfsprekend eenzijdig belicht.
Het is geen officieel orgaan. Mocht er daadwerkelijk besloten worden tot de aanleg van de lijn, dan zal dit groepje figuren er geen rol in hebben.
haha, die website hangt toch van de flauwekul aan de elkaar. Het moet eigenlijk een max 200 HSL voor de regio moeten worden, zoals de Hanzelijn. Volgens die ideeën makers wordt het een boemellijn met stationnetjes bij ieder dorp.
Heeft de Lelylijn ook niet last van het “NIMBY effect dat staat voor : “not in my backyard” dus niet in mijn achter- of voortuin. Wel de lusten van maar niet de lasten van een goede (spoor)weg. Gevolg onnodige vertraging en soms zelfs van uitstel naar afstel omdat men ook zonodig spijkers op laag water zoekt om een project als de Lelylijn en soms ook andere lijnen te realiseren. Ook het gebrek aan durf en besluiteloosheid en (politieke) onwil leiden ertoe dat infrastructurele projecten in Nederland GEEN schoonheidsprijs verdienen en ik grote twijfels heb OF de Lelylijn er ooit zal konen. ALS men het HAD gewild was die er allang geweest, maar daarvoor wordt er eerst teveel geouwehoerd om er zelfs maar aan te beginnen laat staan in gebruik te nemen. Voorlopig bormelen we nog lang voort met het huidige spoor.
En wie zijn hier dan de NIMBY’s?
Mensen langs het spoor, vooral op het oude land die nooit met de trein gaan? Volens de uitleg. De meesten zijn overal tegen ook als ze er zelf wel gebruik van willen maken. Wel met de auto, geen auto’s in de straat. Wel vliegen maar geen vliegveld in de buurt. Enz.
Er is in dit stadium helemaal geen sprake van NIMBY’s, dus ik vraag me af wie er bedoeld worden. Het tracé al grotendeels vast. Gemeenten hebben al grond gereserveerd. De weerstand van NIMBY’s zal ongeveer even klein zijn als bij de aanleg van de Hanzelijn.
Tot Lemmer zou het wellicht wel gaan. Ik geloof dat er dan op het oude land wel veel particulieren tegen zullen zijn. Daarnaast ook de natuurclubs enz.
De strook is wellicht gereserveerd en blijft zo mooi rustig, ook iets om aan vast te houden.
Dat is uit de lucht gegrepen onzin. Op het oude land weet men prima waar het aan toe is en hoe het werkt met eventuele onteigening. De gemeenten aldaar sporen juist aan tot het aanleggen van die spoorlijn, omdat ze anders de gereserveerde grond willen volbouwen. Dat het lekker rustig blijft, is natuurlijk een belachelijk argument als je zou weten dat de strook direct langs bestaande snelwegen ligt.
Overigens loopt het tracé nergens door een regio dat breed bekend is onder de naam ‘oude land’.
Annemiek:
De huidige trace varianten gaat vooral uit van bundeling met A 6 en A 7. Alleen vanaf Emmeloord naar Heerenveen is er een discussie of het via Kuinre of Lemmer zal gaan. Via Kuinre is het korter. Maar het schijnt dat de ondergrond er slap is. Wat meer investeringen vraagt met fundering en verstevigen van spoorbedding.
@Hanzeboog. Die discussie is er helemaal niet. Dat stelt alleen het groepje fantasten dat zich de ‘Initiatiefgroep Lelylijn’ noemt. Het onderzoek naar de haalbaarheid moet nog worden gestart. Op basis daarvan kan dan eventueel de discussie gevoerd worden over het tracé.
hnze, trecévarianten??? De grond is klaarblijkelijk al gereserveerd dus de route is al bekend. Als het spoor er zou komen.
Annemiek:
Je doet de groep die Lelylijn promoten tekort als ze aanduidt als fantasten. Zowel in de regionale en landelijke politiek is de steun voor aanleg van Lelylijn steeds groter aan het worden.
Er kan binnenkort een volledige omslag komen. Waarom alles fixeren op Randstad? Tekort aan woningen kunnen ze ook parallel aan de toekomstige Lelylijn. Een integrale oplossing voorgesteld door de Noordelijke provincies.
Natuurlijk bedoelt om de aanleg van de Lelylijn te versnellen.
Dream on.
1) het geld in Nederland wordt steeds meer ” mediterraans” verdeeld. Politiek is belangrijker dan nut.
2) zoals de Minister aangeeft wil hij niet een Randstadbril ophouden maar om dan ligt het juist voor de hand om de miljarden in stad als Eindhoven te stoppen of in Arnhem/Nijmegen, helemaal mee eens uiteraard!
3) ik meende van bovenaf te horen te hebben gekregen dat de wereld aan het vergaan is. Ik had daarom verwacht dat ALLE projecten erop gericht zijn om zoveel mogelijk mensen uit de auto te krijgen om de catastrofe af te wenden. Maar juist met deze lokale politieke lobby’s vol met drogredenen krijg ik de indruk dat het met de ondergang van de wereld wel erg meevalt. Hoe staan anderen daarin? Ik sta open hierin.
@mevrouw of meneer “lezer”
Wat Arnhem/Nijmegen,Zwolle, Groningen enz. nodig hebben zijn snellere treinen naar de Randstad.
@Bert Sitters: heb je daar een vervoersanalyse op los gelaten? De NS heeft zonder problemen de Intercity’s in de afgelopen jaren (in de Randstad) juist langzamer rijden.
Als je zowel naar het gebruik kijkt als naar het klimaat (zie mijn punt 3) dan kom je uit bij lokaal vervoer in de spits. Iets voor mensen DAGELIJKS gebruik van maken. Iets dat de NS niet wil, maar de concurrenten van de NS wel. Dan kom je uit bij investeringen in de regio zodat de frequenties.
Ter compensatie voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn is Spoorplan Noord-Nederland (https://www.prorail.nl/programmas/spoorplan-noord-nederland) uit de hoge hoed getoverd ten bedrage van 1 miljard euro.
De verdubbeling van Scheemda – Winschoten (in opdracht van de Duitsers in 1942 opgebroken) is inmiddels opgeschort en de heraangleg van de boog bij Hoogeveen voor een paar minuten reistijdwinst is ook even on hold gezet.
Heraanleg van de lijn bij Staphorst (nu 125km/h) zou ook een paar minuten tijdwinst opleveren.
Ooit had een promovendus een suggestie voor een nieuwe lijn Zwolle richting Groningen, die ten noordwesten van Hoogeveen op de bestaande lijn zou moeten aansluiten. De lijn was geprojecteerd naast een bestaande hoogspanningsleiding. Deze lijn had zeker 10 minuten reistijdwinst naar Groningen opgeleverd.
Nooit meer iets van vernomen.
Kortom ze zijn weer met het kluitje in het riet gestuurd. In Zeeland krijgen ze wel compensatie na het afblazen van een kazerne.
Hoog tijd voor aanleg van Lelylijn.
Zeeland heeft eenmalig een zak geld gekregen. Als die op is is de verliesgevende IC ook weer zo weg.
Voor de mariniers die liever op de veluwe wonen dan aan het water. Vlakbij waar de oprichter van het Korps geboren werd.
Wat is de compensatie? Wat gebeurt er met de braakliggende terreinen?
De verbeterde IC zal zonder passagiers toch weer snel sneuvelen. Wat mariniers liever aan de trein laten.
Geachte mijnheer Molenaar. Er zijn geen oefenterreinen voor de mariniers in Vlissingen.
Op de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe zijn deze er wel. Wat dacht u van een marinierskazerne in Seedorf?
Ach Bert, Seedorf was tot 2006 een Landmachtkazerne waar ik zelf gediend heb. Met hele brigades, 41, 42, 44, 103, AVA, Genie enz enz. Een NATO bar en drie MT’s Wellicht hadden we alleen daar al meer man gevechtsgereed dan nu de hele KL. De KL is momenteel nog slechts 1,5 brigade. Een blamage. Nu is het een Duitse Fallschirmjägerkaserne, vanwege het postzegelvliegveldje tegenover bij de tankbaan, wellicht. Aardig is dat ze al een monumentje voor de gevallenen hebben.
Het Korps Mariniers is nog maar net een bataljon. Die hadden dan 10 keer op Seedorf gepast. Op Vlisseingen zou een kazerne komen, daar ligt een terrein voor braak. Oefenen doet men gewoon in de omgeving of daar vandaan in Brabant. Net zoals dat nu rond Rotterdam gaat.
NB Jammer dat in mijn tijd de trein Zwolle-Godenstedt(Seedor Kaserne) al niet meer reed. Dat was wel leuk en comfortabel geweest. De bussen vanaf Zwolle waren niet zo best en voor mijn lengte te krap.
Boven Hamburg zijn ze op dit moment een treintunnel aan het aanleggen naar Kopenhagen/Malmo welk in 2028 af moet wezen, waardoor de reistijd van Hamburg – Kopenhagen met 3 uur wordt verkort naar 140 minuten. Is dat geen potentiële toekomstige HSL : Amsterdam Zuid – Groningen – Hamburg – Kopenhagen – Malmo ?
Via de Lelylijn uiteraard 🙂
ALs je daar op zou willen wachten. Zien wie er dan allemaal nog treinreiziger zijn.
Wanneer de Puttgarden tunneltrein er is zou toch onmiddellijk de gelegenheid gegrepen moeten worden om zo een Noord-connectie te maken. Dwz FLevo-Hanze-lijn Osnabrück en daar sofort naar Bremen of Hannover/Hamburg.
De ingebruikname van Fehmarnbelttunnel zal waarschijnlijk eerder in. 2030 zijn. Prognose is dienstregeling 2029.
De befaamde Sontverbinding (Malmö – Kopenhagen) zal straks met de Fehmarnbelttunnel essentieel zijn tussen Scandinavië – Duitsland/Europa.
Hoeveel mensen gaan er op een gemiddelde dag van Nederland naar Denemarken? DB zelf schat het aantal reizigers voor de Fehmarntunnel overigens op niet meer dan een twee tot drieduizend per dag.
Plus de vrachttreinen, en ook zal het aanbod ook de vraag stimuleren. Niettemin is het geen Parijs, hoewel het wel aantrekkelijker wordt. Parijs is overlopen.
Hamburg dichterbij in tijd zou ook wel wat zijn. Hoewel je daar nog steeds ook veel zuipende Engelsen ziet.
Denk dat er wel degelijk animo is vanuit Kopenhagen om richting Amsterdam of via Amsterdam naar Brussel/Parijs te komen, desnoods met een nacht trein 🙂
Zo’n nachttrein zal niet door Nederland rijden. Dat kost te veel en duurt te lang. Een HST zal ook door Duitsland sneller in Parijs geraken. Ook kun je dan Frankfurt doen of naar Basel. De Denen zullen wel voor ICE varianten kiezen en makkelijk in DE kunnen rijden.
Het aantal reizigers tussen Hamburg en Kopenhagen is de laatste jaren flink gegroeid. Vanaf april 2023 worden de (korte en regelmatig overvolle) dieseltreinen tussen deze plaatsen vervangen door gehuurde Duitse oude intercity rijtuigen met ongeveer 2x zoveel zitplaatsen.
Grap van de maand: “Boven Hamburg zijn ze een treintunnel aan het aanleggen”!
@1991.
Van Amsterdam/Schiphol via een snelle lijn baar Osnabrück,Bremen en Hamburg. Deze kun uitstekend combineren met een snellere trein naar Berlijn.
Via Groningen blijft het knelpunt Friesenbrücke over de Eems die enkelsporig wordt en regelmatig langdurig open moet, omdat er een cruiseschip van of naar de werf moet. Leuk voor regionale treinen, maar niet voor hoge snelheid.
Wat zou je beste kunnen doen inde regio’s? Alle regiolijnen in Noord en Oost Nederland elektrificeren. De smerige dieseltreinen verdwijnen dan. Het stikstofprobleem voor de vervoerders verminderd sowieso. De dieseltanks op de grote stations kunnen verdwijnen of verminderd worden. Je krijgt meer mogelijkheden met ander vervoer. Spreiding van goederenvervoer via andere lijnen. Als voorbeeld noem ik dan de toenemende druk op de Twentelijn via Holten /Rijssen. Ik vraag me wel af hoeveel de totale kosten van totale elektriciteit gaat worden zo nodig via de provincies. Wie het weet mag reageren.
ProRail is tegen elektrificaties en sabotteert die zoals bij de Maaslijn.
Dan maar een andere partij uitzoeken dan ProRail. Wellicht gemakkelijk gezegd door mij dan gedaan. Ook de overheid /provincie kan dwang uitoefenen. Saboteren mag natuurlijk niet.
Waar baseer je dat op?
Ik reageerde op Brabo. Als er sprake is van sabotage , mag dat zeker niet gebeuren. Ik hoop dat het voorbarig is.
Dieptreurig dat opnieuwde Randstad wordt bevoordeeld en dat de rest van Nederland weer moet toekijken ; is dat niet een vorm van discriminatie ? Ik zei elders als de Lelylijn naar Groningen wordt doorgetrokken dat is men ter plekke bereid om extra woningen te bouwen om de overvolle Randstad te ontlasten ; spoorhiaat herstel Rhenen- Kesteren wordt men geen woord over gerept terwijl men plannen heeft om de verkeersbrug te verdubbelen zodat de auto voor de zoveelste keer wordt bevoordeeld ten opzichte van de trein en wat zou men zeggen tijdens de werkzaamheden bij Ede had dat een mooie omleidingsroute kunnen zijn
vervolg :laatste melding : je zou haast kunnen zeggen een Sinterklaastoezegging : in het AD van 5 december staat :NIEUWE TREINVERBINDING KAN REKENEN OP EXTRA EU-GELD ;STEUN UIT BRUSSEL KAN LELYLIJNBELANGRIJK DUWTJE GEVEN
ff
oke goed goed fff