Spoorlopers in Roemenië

ProRail: Minder vertraging door spoorlopers

klok 10 sep 2018 9:43

Het aantal keren dat mensen die op het spoor lopen het treinverkeer verstoren is voor het eerst in vijf jaar afgenomen. Het aantal incidenten daalde met 8 procent, van 1724 incidenten in eerste helft van 2017 naar 1582 tot nu toe dit jaar.

“Dat komt alleen door keiharde maatregelen om mensen langs het spoor weg te houden, zoals nieuwe hekwerken, slimme camera’s en sensoren, meer toezicht en hoge boetes. Van januari tot juli hebben boa’s 1600 prenten uitgedeeld voor dit levensgevaarlijke gedrag”, aldus ProRail-topman Pier Eringa tegenover De Telegraaf. Hij noemt het in een evaluatie echter symptoombestrijding. “Terugdringen gaat erg moeizaam. Op en rond overwegen vinden jaarlijks nog steeds 4500 grotere incidenten plaats, die goed zijn voor een schade tussen 100 en 150 miljoen euro en een derde van het aantal treinvertragingen”, aldus Eringa.

Spoorlopers riskeren een boete van 140 euro. Dit jaar zijn 1600 boetes uitgedeeld voor gevaarlijk gedrag op het spoor en rond overwegen. Van alle treinvertragingen wordt 30 procent veroorzaakt door mensen die op en langs het spoor wandelen, variërend van mensen die hun hond uitlaten en spelende kinderen tot vandalen. Tijdens de hitte van afgelopen zomer kregen machinisten ook te maken met jongeren die van spoorbruggen duiken om verkoeling in het water te zoeken.

Nederland telt ruim 7000 kilometer spoor en er staat ruim 2400 kilometer aan hekwerk langs. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en zelfmoorden. Het is volgens ProRail niet mogelijk om dit geheel af te sluiten omdat hulpdiensten en onderhoudsmonteurs snel toegang moeten kunnen hebben.

© ANP / Treinreiziger.nl

7 gedachten over “ProRail: Minder vertraging door spoorlopers”

  1. Dries Molenaar schreef:

    De Betuweroute en de HSL zijn ook volledig afgezet. Met verspreide toegangshekken voor onderhoud en hulpdiensten. Die zijn gewend om zich toegang te verschaffen via sleutelprocedures en brandweersleutelbewaarhulzen. Dus wat is het bezwaar om meer hekken te zetten. Gisteren zag ik langs de A12 bij Zoetermeer dat je zo het spoor op kan lopen? Is daar ook niet iemand na een achtervolging voor de trein gesprongen? Hoe kan dit nog bestaan?

    1. Simon schreef:

      Een bezwaar om meer hekken neer te zetten lijkt me het probleem dat ontstaat wanneer er snel geëvacueerd moet worden bij bijvoorbeeld brand of een calamiteit waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken.
      Niet iedere reiziger is in staat snel over een hek te klimmen om uit de gevarenzone te geraken. De afstand naar een vluchtdeur kan soms te groot zijn.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Vluchtroutes zijn genormeerd. Bij de HSl en veel ander spoor kan het dus waarom niet bij meer.

        1. Simon schreef:

          Het open veld lijkt me toch de beste vluchtroute. Op de HSL is de snelheid van de treinen te hoog en daar moet je mensen tegen beschermen met een hek. Daarnaast zijn Betuweroute en HSL noodzakelijkerwijs voorzien van veel geluidsschermen en tunnels.
          Geluidsschermen, tunnels en hekken maken hulpverlening niet gemakkelijker. Ik denk dat dat de reden is dat er niet overal hekken kunnen staan.

  2. Stokbosveen schreef:

    Ach, vanaf de perrons op de stations en ook vanaf overwegen kun je gewoon het spoor oplopen. Struikelmatten houden mensen niet tegen. De Betuwelijn en de HSL hebben geen overwegen, maar ondanks dat zijn ook daar de graffiti spuiters actief. Ik denk dat er geen enkele maatregel effectief zal zijn tegen deze figuren. En dus ook niet tegen spoorlopers.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Gemakslopers zullen het overgrote deel vormen. Criminelen spuiters zijn met legale middelen nauwelijks tegen te houden. Ook de Arbo is er nog. die geldt wel voor personeel maar niet voor spuiters. Het beste is bewaking van de opstelplaats ‘s nachts met vrijlopende honden. Dan is het zo gedaan met de mannetjes.

    2. Simon schreef:

      Spoorlopers zijn eigenlijk pas een probleem geworden na het verdwijnen van de ‘spoortuintjes’. Daarvoor liep, of fietste, iedereen met zo’n tuintje nog gewoon over het schouwpad naar zijn tuin en stak zijn hand op als er een trein naderde.
      De machinist nam pas maatregelen als hij het idee had dat er iets bijzonders aan de hand was. Nu gaat bij ieder persoon langs het spoor alles in ‘de ankers’. Je kunt je afvragen of dit altijd nodig is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.