Spoedoverleg vanwege dasproblemen op het spoor, staatssecretaris zoekt structurele oplossing
22 mrt 2023 15:57
Volgens spoorbeheerder ProRail zitten er op veertig locaties in met name het oostelijk deel van het land dassen bij en onder het spoor. Volgens een woordvoerder is dat al jaren bekend en worden deze plekken nauwlettend in de gaten gehouden. Dat het treinverkeer nu op twee plekken langdurig gestremd is door problemen met de das noemt de spoorbeheerder een uitzonderlijke situatie. Dat neemt niet weg dat al wel langer duidelijk is dat dassen duidelijk in opkomst zijn.
Spoedoverleg
Door de dassenburchten in Molkwerum en Esch kan volgens ProRail de veiligheid van treinverkeer niet langer worden gegarandeerd. ProRail-topman John Voppen pleitte er dan ook al voor sneller maatregelen te kunnen nemen, aangezien de gevolgen voor reizigers en goederenvervoerders groot zijn. Hierover is spoedoverleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat “betreurt het ten zeerste” dat zo’n 50.000 reizigers per dag getroffen worden door het stilleggen van het treinverkeer tussen Den Bosch en Boxtel. In een Kamerbrief zegt ze met alle betrokken partijen te zoeken naar een structurele oplossing.
40 plekken
De staatssecretaris zegt dat het “haar extra zorgen baart” dat treinreizigers op twee locaties tegelijk hinder ondervinden. Ze dringt er bij ProRail op aan de overlast voor reizigers zo veel mogelijk te beperken.
Omdat de das op 40 plekken zit, en het dier zich op steeds meer plekken vestigt, kan er ook in de toekomst hinder ontstaan door de das. “Ik ga daarom samen met alle betrokken partijen kijken hoe we zowel de belangen van de reizigers per spoor als het belang van de dassen (en andere beschermde dieren) structureel beter kunnen verenigen”, schrijft Heijnen. Ook moet de spoorbeheerder de activiteiten van dassen rond het spoor extra goed in de gaten houden.
Rover: extra treinen nodig
Reizigersorganisatie Rover wil dat de dassen die zorgen voor problemen direct worden verplaatst. Spoorbeheerder ProRail moet hiervoor met spoed een ontheffing krijgen, zegt de organisatie in een reactie op berichten over dassen onder het spoor bij het Friese Molkwerum en het Brabantse Esch. Ook wil Rover dat de NS extra treinen inzet op de omreisroute tussen Den Bosch en Eindhoven. Nu rijden er slechts enkele extra treinen op de omreisroute.
Volgens Rover moeten reizigers in Brabant nu door de verstoring zowel overstappen in Den Bosch als in Tilburg. De organisatie vraagt de NS te kijken naar andere oplossingen, zoals tijdelijke Intercity-verbindingen tussen Utrecht en Tilburg en extra Intercity’s tussen Eindhoven, Tilburg en Breda. NS zet in de spits enkele extra pendeltreinen in tussen Eindhoven en Den Bosch, via Tilburg. Doordat er op een deel van de route ook veel goederentreinen rijden, is het inplannen van veel extra treinen uitdagend.
Bevers en ooievaars
De dassenfamilies in Brabant en Friesland zijn niet de enige dieren die het spoor hinderen. Ook bevers graven soms gaten onder het spoor, om bijvoorbeeld een veilig en droog hol te creëren in de spoordijk. Ooievaars broeden soms bovenop de bovenleidingportalen: gevaarlijk voor de betreffende vogels en takken uit het nest kunnen de bovenleiding en wissels beschadigen.
Dassen, ooievaars en bevers kunnen niet zomaar weggehaald worden, het zijn beschermde diersoorten. Daarom wil ProRail de dieren met maatregelen ontmoedigen om zich ergens boven of onder de ruim 3000 kilometer spoor in Nederland te vestigen. “Je kunt veel voorkomen door er snel bij te zijn”, zegt Maurice La Haye van de Zoogdiervereniging. “Bijvoorbeeld door het bouwen van een burcht op een andere plek aantrekkelijker te maken.”
Kunstburcht
Locaties met veel zand moet ProRail nauwlettend in de gaten houden, stelt La Haye. “Dassen hebben een neus voor goede zandplekken.” In Friesland is veel natte kleigrond, maar het spoor is aangelegd in zand. Dat is daarom juist een fijn plaatsje voor onder meer de dassenfamilie die al jaren bij het spoor in Molkwerum een nest bouwt. In Noord-Brabant kunnen dassen overal voorkomen, al zijn ze het meest te vinden in het midden en oosten van de provincie.
Ook schade van bevers is te voorkomen, zegt La Haye, bijvoorbeeld door de situatie zo te veranderen dat de beesten niet wíllen graven in een spoordijk. Zo is het mogelijk om een sleuf aan te leggen met spoorgrind om de spoordijk te beschermen, legt ProRail op de website uit. Ook wil de spoorwegbeheerder de bever met een kunstburcht lokken naar een andere plek. Onder meer ProRail, Rijkswaterstaat en de waterschappen doen met het eerder opgerichte Kenniscentrum Bever meer onderzoek naar duurzame antibevermaatregelen.
(c) ANP
Het wordt eens tijd dat Nederland wat minder regeltjes krijgt. De dassenpopulatie gaat hartstikke goed. Zelfs zo goed dat als we nog even wachten het een ware plaag wordt.
Maar goed, eenmaal op de beschermde lijst en het is vrijwel onmogelijk om de beschermingsstatus weer omlaag te krijgen.
Vroeger wist men wel raad met ongedierte. Maar tegenwoordig zit alles muurvast door regeltjes en nog eens regeltjes.
Ben erg benieuwd hoe lang dit gaat duren. Maar vrees dat het nog weleens uit kan draaien op een bureacratisch en juridisch moeras.
Het probleem is dat we in Nederland geen echte natuur hebben. In een goede ecosysteem heb je een keten met prooidieren en Jagers. De dassen hebben blijkbaar geen vijanden. De wolf is een vijand van de das. Maar die zijn bepaald niet overal in Nederland.
Las dat ProRail eerst de dassen tussen Den Bosch – Eindhoven eruit werken. Dat wordt een Tom en Jerry toestand. Vervolgens zal ProRail 4 km hekwerk plaatsen.
Grote kans dat er een waterbed effect wordt. Die dassen zoekt gewoon een plek verderop. Hopelijk niet onderzocht het spoor.
Zijn er landen die succes hebben met spoorwolven tegen dassen?
Wolven jagen vooral op herten, reeën en wilde zwijnen. Maar die zijn tussen Den Bosch – Eindhoven weinig. Des te meer in de Veluwe. Nesten van dassen worden door wolven weleens gebruikt. Waarna de dassen weggejaagd worden. Dat is niet zo’n uitgebreide gangenstelsel als met dassen.
Weet niet in welke landen de wolven dicht bij het spoor wonen. Wolven zijn mensenschuw. In Nederland zullen ze zoal niet dicht bij het spoor zitten. Tenzij er weinig of geen mensen zijn.
@Hanzeboog:
& toch wordt er gemiddeld iedere dag een schaap doodgebeten
Het aantal gedode schapen door de wolf staat niet in verhouding met het aantal gedode dieren in de vleesindustrie. Waarvan een aantal geëlektrocuteerd worden. Ook wreed.
De schapen moeten ze beschermen met 5 rasters en speciale honden zoals Kangal, Karpatische Herdershonden, Pyrenese berghonden etc. Kost wat extra geld. Maar dan kunnen ze die wolven bij de schapen weghouden. En dat hele kleine aantal wolven doden lang niet zoveel schapen als onze favoriete huisdier de hond. Maar daar hoor je niets over.
Zoals – volgens mij in een NOS artikel over dit probleem – aangegeven, zou men dit redelijk simpel moeten kunnen ondervangen, met een vergelijkbare regeling als die geldt voor dijken.
Daar is het verwijderen van dassen uit burchten in een dijk geen enkel probleem.
Het is ProRail (en de overheid) te verwijten dat preventief niet een vergelijkbare afspraak is gemaakt; waar wel op gewezen schijnt te zijn, zelfs door natuurbeschermingsorganisaties.
Het heeft wel even geduurd voor ProRail met het dassenprobleem bij Esch naar buiten kwam. Al sinds augustus rijden de treinen daar met sterk verminderde snelheid.
Ik dacht al aan een verzakking zoals tussen Geldermalsen en Culemborg. Daar zijn ze vorig jaar 6 weken aan het werk geweest maar de trein gaat daar nog steeds met een sukkelgangetje. De ‘nieuwe methode’ van ProRail is dus niet echt een succes.
Toch maar mijn advies volgen en het spoor in veengebieden op heipalen leggen. Waarom niet? Het halve land is daarop gebouwd.
Ik zou denken dat je met een ondergronds hek van kippengaas op risicoplekken langs de spoordijk al een heel eind komt.
Ja en nee. Martergaas helpt voor een deel (kippengaas is te slap voor deze dieren), maar ‘t zijn goede gravers dus ze graven er vaak onderdoor. Eigenlijk zou je damwanden moeten slaan langs alle spoordijken of steilere taluds maken, maar dat is nogal prijzig.
Zelfde constructie als met HSL Zuid? Daar hebben ze eerst heipalen in de grond geslagen. Daarna werden er betonnen platen opgelegd. Boven op de betonnen platen werd de Rhedaspoor in beton gegoten. Bron: Peter Honig aanleg HSL Zuid tussen Moerdijk- Belgische grens. Zeer stevige constructie en onderhoudsarm. Nadeel: Aanlegkosten zijn hoger.
“Het is onaanvaardbaar dat over dassenburchten onder het spoor bij Vught al een jaar wordt overlegd zonder dat die burchten werden opgeruimd.” (Aldus voorbeterov.nl)
Dat spoed overleg had al dus veel eerder plaats moeten vinden en het verplaatsen en het onderhouden van dit stuk spoorweg had dus al de afgelopen jaar tijden weekenden of vakanties kunnen plaatsvinden. Het feit dat men dit zover heeft laten komen is op zijn gunstigst pure nalatigheid, maar ik vermoed zelf dat er totale desintresse in het spel is.
Namelijk dat de overheid helemaal eigenlijk geen zin meer heeft in het OV, omdat het allemaal veel te duur is en mensen maar uit het OV gepest worden om ze in de auto te krijgen. Immers het OV kost de overheid heel veel geld en de auto levert de overheid alleen geld op. Ik weet niet hoe ik anders de totale desintresse van de overheid aangaande het OV kan omschrijven.
En het klimaat gepraat gaat niet om het klimaat te redden maar een manier om meer geld uit de automobilist te persen. Netzoals de anti-rookcampagenes dit doen voor de tabaks prijzen.
Heeft niks met desinteresse of nalatigheid te maken.
Op basis van het Verdrag van Bern uit 1982 (door-vertaald in de Flora- en Faunawet en sinds 2017 de Wet Natuurbescherming) mogen habitats van beschermde diersoorten niet worden verstoord. Je mag ze überhaupt niet zomaar weghalen tenzij er gevaar “is” in algemeen belang of volksgezondheid.
Zolang het spoor nog niet instabiel is ‘dreigt’ er gevaar, maar ‘is’ er nog geen gevaar. Dus mag je de burcht niet verwijderen én krijg je dus ook geen ontheffing.
Daarom kan en mag ProRail enkel monitoren en proberen weg te lokken. Tenzij er een algehele ontheffing komt via een AMvB, maar daar heb je kans op dat (Europese) dierbeschermingsorganisaties via de rechter moeilijk gaan doen, omdat dieren dan onevenredig worden getroffen vs. de mens (gezien precedenten in andere Europese landen)
De habitatrichtlijn zoals die er nu ligt is een draak van een richtlijn. Het wordt steeds onhoudbaarder. En, u heeft zeker gelijk als u zegt dat er grote kans is dat er weer een of andere groene organisatie naar de rechter stapt wanneer er een ontheffing wordt afgegeven.
Dus kans op een grote poppenkast en dat ondertussen deze spoorlijn er maanden uit ligt. Het wordt echt eens tijd dat de habitatrichtlijn herzien wordt.
De habitat-richtlijn hoeft helemaal geen probleem te zijn, MITS er vooraf over dingen wordt nagedacht en afspraken worden gemaakt.
Dat is hier NIET gebeurt (waar dat door waterschappen wel is gedaan).
Waar de habitatrichtlijn wel een probleem begint te vormen is voor ongebreidelde projecten voor ‘economische groei’, zonder restricties, waar de opbrengsten vooral voor een kleine groep zijn (vaak verkocht met ‘werkgelegenheid’ en ‘extra inkomsten’ etc), denk aan de eindeloze blokkendozen en kantoorparken langs snelwegen.
O ja, en het wordt een probleem voor de agro-industrie, die op de huidige doodlopende weg wil doorgaan, omdat dat voor de grootverdieners (veelal niet de boeren) het meeste geld oplevert; en ook daarbij worden de kosten afgewenteld op de samenleving.
Zal de Europese habitatrichtlijn altijd héél strikt uitgevoerd worden? Weet dat de wolf onder strikte voorwaarden bejaagd worden. Vooral als het probleemwolven zijn. Al is de interpretatie daarover verschillend. In Zweden jagen ze op wolven.
Deze dassen zijn wel een probleem. Of er teveel dassen zijn weet ik niet. Maar deze dassen kiezen wel een ongunstige plek uit.
De jacht op wolven zal natuurlijk vooral illegaal plaatsvinden. In ieder Drents dorp (en waarschijnlijk overal op het platteland) is het vrij algemeen bekend wie er wel zin heeft om ‘s nachts een vervelende vos af te knallen, wat vaak niet illegaal is. Ik heb niet bepaald de indruk dat men veel sympathieker tegenover het lot van een loslopende wolf staat. Zeker niet als er weer eens een halve kudde schapen is doodgebeten. Wellicht dat het met dassen anders gaat. Volgens mij is het voor de meeste natuurbeheerders exact duidelijk waar zich dassenburchten bevinden. Ik heb begrepen dat ze dassen weleens wegjagen door ‘s nachts luide muziek de burcht in te pompen. Welke muziek het beste werkt, weet ik dan weer niet. Ook het rondstrooien van urine van grote roofdieren zou ervoor zorgen dat ze op den duur vertrekken.
Cafe muziek? haze enBorsato. Of meer Bing Crosby, dat helpt ook tegen hangjongeren. Hard Rock houdt iedereen uit de buurt.
Hoe kom je aan urine van roofdieren? Uit de dierentuin?
Je kan ze WEL preventief verwijderen, want bij dijken / waterkeringen is er geen enkel probleem om dassenburchten preventief te verwijderen.
En die hebben met dezelfde richtlijn te maken. Groot verschil: die hebben al vanaf het begin duidelijke afspraken gemaakt. ProRail en Rijkswaterstaat hebben dat mbt het spoor en het andere zaken nagelaten.
Dit zoals gemeld door iemand van Das & Boom, in volgens mij een NOS artikel over deze zaak.
Vers van de pers.
https://www.nu.nl/binnenland/6256439/ondanks-waarschuwingen-haalde-prorail-de-dassen-niet-op-tijd-weg-bij-het-spoor.html
Er is niet 1 jaar geleden, maar al 4 jaar geleden gewaarschuwd; notabene door natuurorganisatie voor Dassen zelf. (Das en boom)
Ik blijf er bij dat veel ellende van rond het OV vandaag de dag uit pure desintresse is en dat men het OV eigenlijk veel te duur vindt. (Maar dit niet wil zeggen, omdat het OV het klimaat alternatief voor de auto moet worden, maar dit is inmiddels wel al falikant mislukt.)
Het probleem met de dassenburchten was al 7 jaar bekend en 4 jaar geleden waarschuwde Das en Boom al. Dus men had allang iets kunnen doen. Als het de A2 betrof, was er ook allang iets aan gedaan.
Wat het spoor nodig heeft is een langere periode waarin de dienstregeling betrouwbaar wordt uitgevoerd en er fatsoenlijke kwaliteit (schoonmaak, zitplaatskans) geleverd wordt, zodat forenzen er daadwerkelijk iets aan hebben. Iedere nieuwe verstoring daarin, om wat voor reden dan ook, zal ervoor zorgen dat goedbedoelende forenzen toch voor de auto gaan kiezen. Wie, zeker op dit traject, nog frequent met de trein blijft reizen, doet inmiddels aan een soort van zelfkastijding.
> Immers het OV kost de overheid heel veel geld en de auto levert de overheid alleen geld op.
Dat weet ik dus niet. Als de auto(mobilist) “alleen” geld oplevert, dan zou het systeem auto/weg zelffinancierend (DE: “eigenwirtschaftlich”) moeten zijn. In Amerika (toch voor velen het non-plus-ultra voor de automobilist) moet de overheid elk jaar miljarden aan USD aan het systeem auto uitgegeven. Doen ze daar kennelijk toch iets fout…
Door ongelukken op de weg elk jaar weer een paar honderd doden, een paar duizend gewonden en voor miljoenen aan blikschade. Door files elk jaar weer voor vele miljoenen aan economische schade. En er wordt elk jaar voor miljoenen infrastructuur gebouwd, gerepareerd en up-to-date gehouden.
Nu kan ik twee uitvluchten bedenken:
1. dat is al decennia lang allemaal algemeen geaccepteerde “collateral damage” = het hoort allemaal bij het bestaan van automobilist, net zoals een mens een paar keer per dag moet eten -> telt dus niet mee;
2. dat zijn voornamelijk bedrijfskosten en geen overheidskosten. Daarom ziet de overheid graag dat ziekenhuizen als bedrijven gaan “opereren”. Zo kan de overheid de rekening van de gezondheidsschade van onze automobiliteit bij de ziekenhuizen neerleggen.
Maar ik kan ook zeggen: wij allemaal hebben deze overheid gekozen, en de overheid heeft als taak de mensen te geven wat ze willen. Zou het kunnen dat het verschijnsel Nederlander in het algemeen meer interesse in de eigen auto heeft dan in OV?
Auto koop momentjes in dit decennium
* maart 2020 – Angst voor OV ivm het Corona virus
* april 2020 – horkerige uitspraken van destijds actieve NS directeur
* mei 2020 – Mensen met een auto mogen al een dagje weg, maar mensen zonder auto moeten nog wachten tot juli.
* juni 2020 – Er is een mondkapjesplicht in het OV. Ook zouden deze dingen in potentie bescherming kunnen geven zitten ze ook niet gemakkelijk en kiezen mensen voor de auto
* Bijna een week lang geen fatsoenlijk OV vanwege 2 dagen sneeuw.
* vanaf maart/april 2022 – Na afbouw en afschaffen corona maatregelen en dus ook de afbouw van het thuiswerken kwam het personeelstekort van de NS aan het licht. Een toenemend treinen vallen uit en er zijn veel overvolle treinen en ook veel treinen zijn niet meer proper.
* 3 april 2022 – Computerstoring NS – hele dag geen treinen
* april 2022 – Aanbesteding upgraden Maaslijn mislukt – 1 jaar uitgesteld. Onzekere situatie toelevering spoorwegmaterialen, inflatie, ….
* mei 2022 – Vaak veel te weinig of geen vervangend vervoer bij storingen NS vanwege personeelsgebrek
* mei 2022 ook personeels tekorten bij regionale vervoerders terwijl de gevolgen hier pas later echt zichtbaar zijn ook hier is uitval van treinen en bussen het gevolg.
* mei/juni 2022 – Eerste stakingen streek vervoer
* augustus/september 2022 – Arbeidsonrust en stakingen bij de NS – reden personeelstekorten en inflatiecorrectie.
* september/december 2022 – Stroomstoring en zware beschadiging bij spoorinfra rond Dronten ivm kapotte zeer hoge spanning leiding, die op het spoor terecht kwam. Ravage was behoorlijk en grondstof tekorten speelde een belangrijke rol. Vervangend vervoer kwam maar heel slecht opgang en veel overvolle treinen.
* september/december 2022 – Inkrimping dienstregeling om een stabiele treindienst proberen te realiseren (de stabiliteit is wel een stuk beter geworden hierdoor, maar sommige plaatsen schandalig weinig treinen)
* december 2022 – nieuwe dienstregeling bij streek vervoer leidde op diverse regio’s tot behoorlijke versobering busvervoer
* februari 2023 – Flinke stakingen bij regionale vervoerders en streekbussen. De reden is inflatie en werkdruk door personeels tekort
* maart 2023 – Nieuwe aanbesteding Maaslijn. Uitstel dreigt door een tekort aan kwartsvrije ballast.
* maart 2023 – Het verwaarlozen van waarschuwingen omtrent dassenburchten leidt tot stilleggen van treinverkeer op enkele treinlijnen. Vaarvan de treinlijk Vught-Boxtel de meest in het oogspringende is.
Een betere gratis reclame kan uw Bovag garage niet krijgen. Regeren is achteruit kijken, want als je vooruit kijkt heb je het e.e.a. kunnen zien aankomen. Ook niet alles natuurlijk. Denk aan bijv. de langdurige stroomstoring nabij Dronten.
Binnenkort kun je in een automobiel op veel plaatsen niet meer uit de voeten en loop je dagelijks vast in de files.
Bert:
Inderdaad. Daarom hebben ze bij de grootste steden een uitgebreide metronet. In alle steden en landen waar ze zich fixeren op auto’s zoals Amerika loopt het vast. Zelfs in Amerika gaan er steeds meer geluiden op om nieuwe spoorlijnen aan te leggen i.p.v. nog meer auto rijstroken.
Kortom metro Noord Amsterdam – Zuid Amsterdam doortrekken naar Schiphol/Hoofddorp voordat vele inwoners in Amsterdam stikken van de verontreinigde lucht van talloze files. En de auto’s zijn nog niet allemaal elektrisch. En de stikstof normen willen ze halen.
@Bert…
Dan introduceren ze de 15 minuten steden. (Een stad waarin alles op 15 minuten lopen bereikbaar is) Ook iets wat waarschijnlijk niet gaat werken. Dus van een waanidee naar de volgende. Je kunt de burger wel pesten, maar je gaat er niets mee bereiken, behalve kwaaie kiezers. Sowieso zal thuiswerken en vakanties buiten Nederland toenemen omdat NL dichtgeslibt is. Alleen niet alle jobs kan achter je computer plaatsvinden.
@Hanzeboog
Er is nu niets wat hier in Nederland wijst om mensen in het OV te krijgen. In tegendeel, zie mijn lijst flaters en beleidskeuzes. Wil je in Nederland meer mensen in het OV krijgen dan zal er toch echt heel ander beleid gevoerd moeten worden en dat zie ik echt niet gebeuren. Alleen met zijn allen zorgen dat de steden bomvol auto’s en files staan is hetgeen wat misschien tot beleidsverandering kan leiden.
Electrische auto’s zijn een grote grap. e-auto’s zijn zwaar en de accus’s zijn een recycleramp. Net als de zwaaipalen, waar de wieken uiteindelijk in de woestijn begraven worden.
Ik ben niet zo pessimistisch over het dichtslibben van Nederland. Het jaar met de hoogste filezwaarte ligt inmiddels al een hele poos achter ons: 2007. Als je naar de ontwikkelingen kijkt is het zeer de vraag of dat ‘record’ nog ooit gebroken gaat worden.
Inderdaad een heel indrukwekkende lijst, waar de mensen van NS zich oprecht kapot voor mogen schamen. Maar naast alle genoemde, zijn er ook hele reeksen incidenten waardoor mensen die willen kunnen rekenen op de trein er meer dan genoeg van hebben. NS kan voor een deel van de problemen ook naar Prorail of andere partijen wijzen, maar het zijn toch echt de klanten van NS die met een waardeloos product opgescheept zitten.
Woensdagochtend waren er op een deel van het traject tussen Groningen en Zwolle geplande werkzaamheden. Er werden bussen ingezet (ik hoefde zelf niet mee, maar ik vernam dat de chaos ditmaal enigszins meeviel). NS was alleen vergeten de werkzaamheden aan te kondigen. Ze stonden niet 10 dagen van tevoren in de reisplanner en ook laat op de avond ervoor niet. Meer dan genoeg reden om te concluderen dat je hebt geblunderd en dat daardoor de werkzaamheden afgeblazen moeten worden. Maar nee, de werkzaamheden moesten doorgaan en pas in de nacht werd de reisplanner aangepast.
Stel je nou eens voor dat je op dit traject reist en je, zoals NS zegt, voor vertrek de reisplanner raadpleegt. In de avond voor je gaat slapen wordt je dan gerustgesteld. Check je de boel nadat de wekker gaat opnieuw, dan weet je direct dat je alweer te laat gaat komen op je werk, waar ze de trein als excuus eigenlijk al meer dan zat zijn. Je hele dag is direct verpest.
Vervolgens laat NS aan het lokale krantje weten dat ze het heel vervelend vinden, maar dat de werkzaamheden echt noodzakelijk waren en dat ze de reizigers adviseren altijd de reisplanner te raadplegen voor ze op reis gaan. Met andere woorden: dat je als klant nogal dom bent als je er pas op het station achter komt dat NS geplande werkzaamheden niet heeft gecommuniceerd. En daar moet je het als reiziger dan mee doen.
Stel je nou voor dat je in dit geval de keuze hebt om met de auto te gaan. Dan steek je toch voorgoed de middelvinger op naar NS…
@Hanzeboog (2)
https://www.treinreiziger.nl/amsterdams-en-rotterdams-ov-wordt-ingrijpend-afgeschaald/
Ook in de grootste steden wordt er stevig gesneden in het OV. Dus als men niet de OV problemen op wilt lossen en alles wilt afschalen blijft de auto idd over. En als er geen personeel is om bussen en treinen te laten rijden dan is investeren in nieuwe wegen een goed alternatief.
Ik hoop dat er zo snel mogelijk een geheel zelfstandigrijdende auto op de markt komt, want dan kan ik ook afscheid nemen van de OV puinhoop.
Ook in Duitsland wordt bij Dortmund het spoor stilgelegd door dassen. En Dortmund is een belangrijke plaats:
https://www.hln.be/buitenland/dassen-leggen-deel-nederlands-en-duits-treinverkeer-stil~a82db252/
Dat is niet helemaal duidelijk. DB heeft in de regio Dortmund namelijk ook een groot personeel. Overigens zijn dassen alleen in Nederland beschermd en niet in de rest van Europa.
1) Mooi overzicht Baardstaart, misschien moet je straks een jaaroverzicht op deze site maken van alle plus en min punten rond het OV in 2023, leuk voor de statistieken. Een mens vergeet snel iets en dit kan een geheugensteuntje zijn.
2) Een derde van alle Europese laadpalen staat in Nederland om elektrische auto’s op te laden, las ik in een lokaal krantje. De mensen met zo’n auto zullen niet snel meer de trein nemen en dus ook geen last hebben van dasproblemen op het spoor, want inmiddels rijden er in ons land ruim 350.000 elektrische auto’s. Vermenigvuldig dat met gemiddeld vier inzittenden zijn dat 1.400.000 mensen oftewel reizigers, die misschien wel eens in een file rijden, maar niet in overvolle treinen. Die elektrische auto’s stoten geen vuile lucht uit, is alleen te hopen dat de opgewekte stroom van die laadpalen opgewekt is van groene en niet van grijze stroom.
Las vorige week dat in Europa het gebruik van steenkool voor de elektriciteitsopwekking afgelopen jaar tot recordhoogte is gestegen.
Ja, maar de treinen van NS rijden echt puur alleen op windstroom. Deels afkomstig vanuit Scandinavië. Dat er tussen mei en oktober onmogelijk stroom kon worden geïmporteerd vanuit Scandinavië en dat er het gehele jaar meer stroom is geëxporteerd dan geïmporteerd, doet daar natuurlijk niets aan af.
Lelijke bedrijven en bedrijven waarvan men in de Volkskrant vindt dat ze hier niet horen of dat ze te weinig belasting betalen, die werken op steenkool. Het stroom van NS en het stroom voor de Tesla en de elektrische bakfiets is heus uitsluitend afkomstig uit de windmolen of de zonnecel.
Groene stroom uit waterkracht centrales zou nog kunnen, maar windstroom heb je alleen als je waait. En ook in Scandinavie staat naast een windmolen ook een andere centrale, die wel continue stroom oplevert. Ik geloof hoe langer hoe minder van heel de groene stroom en de klimaatoplossingen verhaal.
Persoonlijk zou ik het liever hebben dat de NS kiest voor Franse kernstroom.
Sorry hoor. De enige echt schone electrische auto’s heb ik in de Efteling gezien. Namelijk bij het sprookjes bos.
* Windmolens en zonnepanelen doen het resp. alleen als het waait / zon schijnt. Met koud en bewolkt winterweer zoals begin december komt onze stroom gewoon uit een kolencentrale. Neem groene stroom met een behoorlijke korrel zout.
* Zonneakkers (bedoel NIET zonnepanelen op huizen) nemen geen CO2 op, waar landbouwgewassen of natuur op heeft kunnen staan. Ook heeft windmolens negatieve gezondheidseffecten op de omwonenden.
* Reele groene stroom uit kerncentrales duurt minimaal tot 2035 tot de maar 2 kerncentrales in Borselle klaar zijn. Clifhanger: loopt waarschijnlijk uit tot 2040 of later.
* Accu’s zijn moeilijk te recyclelen en accu auto’s zijn zwaarder dan gewone brandstof autos.
* Gas is sinds de Oekraine oorlog een probleem en we vertikken het ook om serieus te kijken om Groningen te heropenen en de Groningers echt schadeloos te stellen en geen fooi. Gas is wel een van de schoonste van alle fossiele brandstoffen en handig als overbruggingsbrandstof.
* Wieken van afgewerkte windmolens worden in de woestijn begraven omdat ze totaal niet te recyclelen zijn.
* Problemen rond overbevolking en te hoge bevolkingsdruk in het kader van milieu en klimaatbelasting mag volgens diezelfde milieu mensen niet benoemd worden.
* Wereldwijd zal het gebruik van fossielen tot 2050 nog behoorlijk stijgen
Gemiddeld vier inzittenden? Ik denk dat 1,2 inzittende dichter in de buurt komt. In een gemiddelde file auto’s zit in 9 op 10 auto’s maar 1 persoon schat ik.
Klopt!