(c) Ginopress

Spoorvakbond wil onderzoek naar veiligheid Stadler treinen

Spoorvakbond VVMC wil een onderzoek naar de veiligheid van de Stadler-treinen in Nederland. Uit onderzoek van De Stentor blijkt dat in minder dan een jaar tijd zeven machinisten van Stadler-treinen in Europa om het leven te zijn gekomen bij ongelukken. Volgens de Zwitserse fabrikant is het "domme pech".

Stadler maakt met name lichte treinen, zoals de trein die betrokken was hij treinongeluk in Dalfsen. Die treinen zijn energiezuinig en relatief voordelig in aanschaf, maar ook kwetsbaar. "Ongevallen met treinen met een licht rijtuig aan de kop, zoals in Dalfsen het geval was, hebben bij een frontale botsing voor trein en reizigers vaak ernstige gevolgen. Het grote verschil zit in het gewicht van de kop van de trein. Meestal zitten daar zware aandrijfwielen. Bij de moderne Stadlers niet, ondanks de risico´s op overwegen en enkel-spoortrajecten," citeert De Stentor de Zwitserse krant NZZ.

GTW
Op dit moment rijden er in Nederland ruim 100 treinen die gemaakt zijn door Stadler. Het gaat om allemaal treinen van hetzelfde type (GTW). Arriva heeft de meeste treinstellen van dit type, maar ook Transdev-dochters Connexxion, Breng en Veolia hebben in Nederland treinen van dit type.

FLIRT
Daarnaast worden er momenteel nog eens ruim 100 treinen bij Stadler gemaakt voor de Nederlandse markt. Dat gaat niet om GTW-treinen, maar om FLIRT-treinstellen. In Duitsland kwamen recent twee treinen van dit type met elkaar frontaal in botsing waarbij negen doden vielen. In totaal heeft Stadler meer dan duizend FLIRT-treinen gebouwd, daarmee is het een zeer populair treintype in Europa. Dat de treinen daardoor wat vaker bij ongelukken betrokken zijn lijkt niet vreemd. Het gaat bovendien niet om zeven, maar om vier ongelukken.

Geschrokken
Toch is voorzitter Rob de Groot en vakbondsbestuurder Wim Eilert van de VVMC, met ruim 4000 leden de grootste vakbond voor rijdend personeel, reageren geschrokken op het onderzoek van De Stentor. "Dit baart ons ernstig zorgen. Wij zullen bij de werkgevers en alle andere bevoegde en betrokken organisaties om duidelijkheid vragen over botsveiligheid en regelgeving," aldus De Groot, die zelf ook machinist is.

Minder overwegen
De VVMC dringt verder aan op betere beveiligingssystemen en een sterke vermindering van het aantal overwegen. Een deel van het personeel voelt zich niet veilig in de cabine, schrijft De Stentor op basis van recent onderzoek.

Detectieproblemen
Doordat de treinen lichter zijn, zijn er op de spoorlijn Heerlen – Maastricht (Veolia) en Geldermalsen – Dordrecht (Arriva) in het verleden ook detectieproblemen geweest met de Stadler-treinen. Als de trein niet gedetecteerd wordt, kunnen de veiligheidssystemen niet naar behoren werken. "De ontwikkeling aan het materieel zorgt ervoor dat detectieproblemen vaker voorkomen. De veranderende eigenschappen van het materieel, zoals eerder beschreven bij het kopje gladheid, zijn er mede de oorzaak van dat ook het elektrische contact tussen de wielen van de trein en de spoorstaaf bij vervuiling makkelijker kan ontbreken," schreef de Inspectie Verkeer en Waterstaat in een thema-onderzoek in november 2010.

Europese normen
Stadler wijt de ongevallen met haar treinen en de dodelijke gevolgen puur aan pech en wijst erop dat de oorzaak nooit bij de treinen zelf lag. Volgens woordvoerster Marina Winder voldoen de treinen aan alle Europese normen. De conclusies van de Zwitserse krant NZZ noemt ze onjuist. De fabrikant wil verder in afwachting van de vijf onderzoeken naar het drama in Dalfsen niet ingaan op vragen over het ongeluk en de veiligheid van de werkplek van de machinist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.