fbpx
Station Middelburg. Foto: Wikipedia

Spoorverzakkingen in Zeeland: mogelijk nog wekenlang hinder tussen Roosendaal en Vlissingen

ProRail heeft toch langer nodig om de spoorverzakkingen op de Zeeuwse Lijn aan te pakken. De spoorbeheerder hoopte de klus zondagnacht aan te pakken, maar trekt er alsnog langere tijd voor uit. Mogelijk levert het probleem zelfs wekenlang hinder op voor reizigers tussen Roosendaal en Vlissingen.

Gisteren werd bekend dat het spoor tussen Roosendaal en Vlissingen op meerdere plekken is verzakt als gevolg van de regen de voorbije weken. Het gaat om verzakkingen met een totale lengte van 53 kilometer. Eén verzakt gedeelte zou zelfs twaalf kilometer lang zijn, aldus een woordvoerder van ProRail tegen Omroep Zeeland. Op de plekken waar het spoor verzakt is, kunnen treinen nu slechts 40 km/u rijden.

Eén trein per uur

Aanvankelijk hoopte ProRail de verzakkingen in één nacht, die van zondag op maandag, te verhelpen. Dat gaat toch niet lukken; de spoorbeheerder moet meerdere nachten uittrekken voor de werkzaamheden. Omdat de treinen trager moeten rijden, is er slechts één trein per uur per richting mogelijk. Die frequentie houdt waarschijnlijk nog even aan, omdat ProRail langer tijd nodig heeft om de verzakkingen te repareren.

Volgens een ProRail-woordvoerder is het niet voor het eerst dat deze problemen optreden in Zeeland. “In Zeeland heb je natuurlijk een ondergrond van klei”, legt de woordvoerder uit aan Omroep Zeeland. “Bij hevige regenval kan het water niet goed weg. We hebben nu te maken met de natste maanden ooit en die combinatie zorgt ervoor dat dit soort verzakkingen gebeuren.”

Toenemende druk

Bovendien rijden er sinds een aantal jaar meer treinen op de Zeeuwse Lijn, zowel sprinters als intercity’s. Dat zorgt volgens ProRail voor toenemende druk op de ondergrond. Volgens ProRail spelen deze problemen met regenval vooralsnog alleen in Zeeland.

30 gedachten aan “Spoorverzakkingen in Zeeland: mogelijk nog wekenlang hinder tussen Roosendaal en Vlissingen”

  1. Anoniem schreef:

    Wellicht daar geen dubbeldekkers meer inzetten.

    1. Baardstaart schreef:

      Dan worden het langere of meer treinen. Uiteindelijk blijft de vervoersvraag in/naar Zeeland bestaan. Het is effectiver om de treinkaartjes 2x zo hoog te maken, want dan nemen vanzelf meer mensen de auto of blijven thuis

      1. Brabo schreef:

        Veel dubbeldekkers op de Zeeuwse lijn zijn zwaar onderbezet.

  2. gws schreef:

    Fransje den Hollander zou zich in zijn graf omdraaien…
    Zeeuw en vm ns directeur.

  3. GJ de Groot schreef:

    53 kilometer in een nacht repareren – tsja, dan heb je als communicatieman van Prorail ff je verstand thuis gelaten als je dat zo maar doorgeeft.

    Ps door Zeeland rijden ook nog wel wat (zware) goederentreinen naar de Sloehaven.

  4. m schreef:

    In de zomer viel het mij al op, na diverse werkzaamheden dat de treinen meer schokte en schommelde dan voorheen. En hij rijdt de afgelopen maanden al met aangepaste snelheid.

  5. Anoniem schreef:

    Ach, John Fopmans is zeker bij Donald Trump in de leer geweest? Wel veel blieblieblabla en doen alsof de zon schijnt, maar in feite…

  6. Frans E.R. Eekhout schreef:

    ,,,appeltaart…
    Sterkte bij het oplossen van dit netelige probleem. Misschien meer vervangend busvervoer inzetten als er maar 1 trein per uur kan rijden en met aangepaste snelheid. Het maakt een groot verschil als je i.p.v. 140 km/u maar 40 km/u mag rijden, En juist nu heeft NS Spoordeelwinkel een speciale actie namelijk “Dagje Goes” met warme drank en appeltaart in de huis huiskamer van het station voor slechts Euro 39,- geldig vanaf elk station in Nederland, dan zal je veel geduld moeten hebben en goed plannen om tot en met 31 december 2023 even naar Zeeland te reizen. Blijf niet veel over om een dagje Goes te bekijken. Maar veiligheid gaat boven alles (!) en de vele regen van de afgelopen tijd heeft wel op meer plaatsen in ons land voor extra kopzorgen gezorgd,
    Maar misschien kan men door de lagere snelheid ook wat langer van het Zeeuwse landschap vanuit de trein genieten, is het niet met een dubbeldekker, dan maar vanuit een gewone sprinter om het positief af te sluiten…

  7. Rudy schreef:

    Ik kan alles begrijpen: lagere snelheid, enkel spoor rijden, lichtere treinen. Maar ééń trein per uur heeft niets te maken met de bescherming van de baan.

    Het heeft te maken met de omloop van personeel en materieel. Als er veel langzamer gereden wordt, heb je bij dezelfde frequentie meer treinen nodig. Kortom de NS weigert meer materieel en personeel in te zetten. Hebben we dit soort oplossingen niet al vaker gezien. Er zijn problemen, reiziger los het zelf maar op. Van de NS hoef je niet te verwachten.

    1. Fabian schreef:

      In het artikel staat:
      Omdat de treinen trager moeten rijden, is er slechts één trein per uur per richting mogelijk.
      Er wordt nergen gesproken over bescherming van de baan. Het gaat om een veilige snelheid bij een slechte baan.

      1. Baardstaart schreef:

        Dan maakt het niet uit of je 1 of 2 per uur rijdt, behalve als meer treinen de baan verder ontwricht. Het duurt alleen langer eer je van Roosendaal in Vlissingen ben. Verder zou de NS kunnen kiezen om op dit traject lichtere sprintertreinen in te zetten als de Flirt3 of de SNG, wat de baan ook minder belast. Een verplichte overstap in Roosendaal is dan niet te voorkomen. No Service is tegenwoordig de nieuwe betekenis van de NS.

      2. Rudy schreef:

        @Fabian Haarscherp geformuleerd

        > Omdat de treinen trager moeten rijden, is er slechts één trein per uur per richting mogelijk.

        De treinen rijden nu pakweg 40 kmh i.p.v. 120 kmh. Dat betekent dat bij dezelfde frequentie je 3x zo veel treinen nodig hebt. Als je nu de frequentie ook een factor 3 verlaagd, dan kom je precies met het al gereserveerde personeel en materieel uit.

        1. Dries Molenaar schreef:

          Onzin, je kan bij 40km/h net zoveel treinen laten rijden. Als je iedere 15 minuten een trein laat vertrekken doet die er wel lang over maar ze komen om de 15 min aan.
          Problemen zitten natuurlijk in wisselgebruik of enkelspoor rijden.

        2. Hanzeboog schreef:

          ProRail geeft aan dat de hogere frequentie van 3 keer per uur voor zorgt dat de ondergrond het slechter aan kan.

          Alsof dat een hoge frequentie is. Er wordt in vele delen van het land met 3 keer per uur of meer gereden.

          Het is wel zo dat de ondergrond van klei de extreme hoeveelheid neerslag niet goed afvoert. Deze november maand in Nederland was nl. de natste november maand ooit volgens meteorologen.

          Maar dat is geen goed excuus. Waarschijnlijker is dat het spoor niet goed onderhouden is.

        3. Simon schreef:

          @ Hanzeboog
          Inderdaad Hanzeboog, de aardebaan moet in staat zijn water uit het ballastbed af te kunnen voeren naar de spoorsloot.
          Dat kan door grondverbetering of drainage.
          Er zijn in ons land wel meer spoorlijnen die op klei of veen liggen en daar valt ook wel eens een flinke regenbui.

        4. Rudy schreef:

          De NS laat zich nu wel heel erg in de kaart kijken:
          https://nos.nl/artikel/2500271-wekenlange-werkzaamheden-aan-verzakt-spoor-zeeland-begonnen
          Nu de snelheid is verhoogd van 40 kmh naar 60 kmh kunnen er opeens twee treinen per uur rijden. Met een hogere baanvaksnelheid kan je met het zelfde aantal treinen meer treinen per uur rijden. Kennelijk zijn beschikbaarheid van materieel en personeel de beperkende factor.

  8. Dries Molenaar schreef:

    Het goederenvervoer rijdt op antizwaartekrachtwielen?

    1. Baardstaart schreef:

      Goederenvervoer kan ook over water en over de weg.

      1. Diederik schreef:

        Ja en persoonvervoer kan met de auto…
        Of lopen

    2. X schreef:

      Gister ook weer een gigantische goederentrein vol auto’s dan twijfel ik toch echt over of er niet echt meer treinen kunnen rijden.

  9. Arjan Krabbenbos schreef:

    Het enige spoor voor passagiers door de Zeeuwse klei kampt al wat langer met een snelheidsbeperking. Ook de VIRM zingt er op los als er een remming plaats vindt of bij het optrekken er van. Doet me denken aan het vertrouwde doedelzakgeluid bij de proefritten in 1994. Uitwijkmogelijkheden zijn er ook niet , wissels zijn weg gehaald en Bergen op Zoom heeft net als Goes en Kruiningen Yerseke een eilandperron. Zeeland maakt zijn naam waar, het zijn immers voormalige eilanden die met dammen en dijken met elkaar verbonden zijn! Na de waternoodramp 1953 is er ook met man en macht gewerkt om de infrastructuur weer op orde te krijgen nu decennia later keert het probleem weer terug vanwege klimaatveranderingen. Jammer dat er maar een spoor ligt en niet een die aftakt via Goes, Burgh Haamstede, Hellevoetsluis, Rozenburg ZH, Maasland ZH en Delft Campus. Ook een rail verbinding door een tunnel naar Zeeuws Vlaanderen en België ontbreekt. Ook zijn er plannen geopperd om de Antwerpse Havenlijn naar Bergen op Zoom te verlengen, zodoende wordt Roosendaal Essen B. weer ontlast. Of en wanneer dat staat te gebeuren weet ik niet, maar binnen afzienbare tijd vermoed ik niet!

    1. Allan Kleiweg schreef:

      Veel Zeeuwen verlangen naar een snelle rechtstreekse verbinding met het regionale knooppunt Rotterdam. De huidige spoorlijn doe omrijdt via Bergen op Zoom en Roosendaal, is na 150 jaar wat achterhaald. Het Zeeuwse wegennet is opgezet na de Watersnoodramp van 1953, 70 jaar geleden. Wat in de jaren ’60 nog een prima wegennet leek, is inmiddels verworden tot een verzameling van knellende flessenhalzen. De dammen, dijken, bruggen en tunnels hebben harde volumegrenzen. Meer bussen door die flessenhalzen jagen, gaat niet werken. Er is echt behoefte een nieuwe onafhankelijke railverbinding. Helaas heeft de NS een weerzin ontwikkeld tegen regionaal vervoer.

      De Rotterdamse RET heeft zich de laatste twee decennia ontwikkeld tot goede regionale vervoerder. De RET vervoert thans reizigers tussen Zoetermeer en Ridderkerk, Hoek van Holland en Barendrecht en Den Haag en Spijkenisse. Daar kan nog wel een lijntje bij. Twee van de drie wijken die men aan de Coolsingel ‘Rotterdam op afstand’ noemt, Hoogvliet en Hoek van Holland, hebben een snelle metroverbinding met de binnenstad gekregen. Rozenburg, waar snel stadsvernieuwing tot grote veranderingen zal leiden, mist nog deze belangrijke voorziening. Ook de ‘groeikern Hellevoetsluis’ ontbeert een railverbinding. Verlenging van de metro van Spijkenisse naar Hellevoetsluis is niet wenselijk, omdat men tussen de stations Beurs en Zuidplein, nu al tegen capaciteitsgrenzen aan loopt.

      Er is een logische route die meerdere doelen kan dienen; een verlenging van metrolijn A van Vlaardingen, via Rozenburg, Brielle, Hellevoetsluis naar Goeree-Overflakkee, Schouwen-Duiveland, Tholen naar Goes en wellicht later zelfs door naar Zeeuws-Vlaanderen en België. Zeeuwse studenten kunnen dan thuis blijven wonen en in Rotterdam e.o. studeren. De Rotterdamse ziekenhuizen worden rechtstreeks bereikbaar voor Zeeuwen.

      Een goede railverbinding zou de krimpgebieden revitaliseren, het toerisme kan de eindeloze file’s mijden, het vrijwel vergeten stukje Zuid-Holland, Goeree-Overflakkee, krijgt een nieuwe levenslijn met Rotterdam. Het traject Vlaardingen – Hellevoetsluis verdient een hogere frequentie, terwijl metrotreinen naar Goes, met een halfuurdienst al beter bereikbaar worden.

      Het ‘goedmaakpotje’, ontstaan na het debacle van de Marinierskazerne en het Nationaal Investeringsfonds, speciaal bedoeld voor toekomstgerichte diepte-investeringen, kunnen worden aangesproken om e.e.a. te realiseren. Een studie naar de haalbaarheid is wel het minste dat NU dient te gebeuren.

      1. Allan Kleiweg schreef:

        Overstappen op het spoornet is mogelijk op de stations Schiedam Centrum, Rotterdam Blaak, Rotterdam Alexander en Goes. Een uiteindelijk ook bij Belgische eindpunt station Gent.

        Herstel: Met ‘Nationaal Investeringsfonds’ wordt bedoeld het ‘Nationaal Groeifonds’.

  10. Baardstaart schreef:

    De trein naar Zeeuws Vlaanderen kan beter over Belgie lopen, namelijk er ligt al spoor tussen Gent en Terneuzen, maar die kan een enorme opplusbeurt gebruiken eer deze reizigerstreinen aan kan.

    Ik denk dat we in deze tijd we ons niet op allerlei nieuwe spoorverbindingen moeten concentreren, maar op het herstellen van het spoorwegnet en de trein dienstverlening.

    Wil je vanuit Walcheren naar Zeeuws Vlaanderen zorg dan voor goede BRT verbindingen met bussen, die gewoon op de autobaan tunnel kan met goede overstap mogelijkheden naar de rest van Zeeuws Vlaanderen toe.

    De treinlijn van Goes naar Delluf is zeer duur en omslachtig, gaat door laag bevolkt gebied. Ook hier een BRT bus inzetten om de reizigers comfortabel naar Zuid Holland te brengen.

    Ik denk dat in het geval voor het verbeteren van het OV in Zeeland beter geinvesteerd kan worden in goede BRT busverbindingen. Er is elders al dubbeldeksbussen ingezet op BRT lijnen (Emmen – Grunn) dus indien nodig kunnen dit soort bussen ook daar ingezet worden.

    Uiteraard zal de zeeland treinlijn gefixt moeten worden en het liefst met zo min mogelijk overlast voor de reizigers.

  11. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Toch jammer dat een in de jaren zestig van de vorige eeuw bedachte Deltaspoorlijn nooit werkelijkheid is geworden, anders had de Zeeuwse wereld op infra gebied er nu anders uitgezien, maar dat is nu mosterd na de maaltijd helaas.

    1. Baardstaart schreef:

      Idd toen was er de middelen en de inspiratie ervoor om dit aan te leggen, maar de opkomst van de eigen auto heeft deze plannen behoorlijk verziekte. Als je nu kijkt naar de prijzen en het te verwachten economisch nut zou ik eerder een goede BRT busverbinding aanraden.

  12. Anoniem schreef:

    Fijn dat er drie treinen achter elkaar uitvallen. Moet mijn dochter maar zien hoe ze thuis komt. De laatste tijd steeds problemen op deze lijn.
    Laatst twee dagen achter elkaar

  13. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Misschien zou een BRT bus voor Zeeland ook kunnen gelden voor de Lelylijn, maak daar een echte snelle en comfortabele BRT verbinding van is nog goedkoper ook.

    1. Eric schreef:

      Er rijdt nu een interliner vanaf Zzee en een weekendbus naar Gent.
      Voor beiden geldt dat ze op de nominatie staan afgeschaft te worden.

      De provincie denkt dus precies andersom als jij

      1. Anoniem schreef:

        Die weekendbus naar Gent is een lachertje. Ik hé ermee gereisd en zie een handvol mensen die in Middelburg nog uitstappen. Verder reed de bus leeg, op mij en nog één andere passagier na, door naar Gent. Op de terugrit zaten er drie mensen in de bus. In Gent was het druk, ook met winkelende Nederlanders.

        Hoe komt deze bus zo ontzettend leeg? Hoe kan dat?? Omdat hij maar 3 of 4x per dag rijdt, er géén aandacht voor is en de rit met een los kaartje duur is. Een dagkaart Zeeland is geldig maar kost 23.75 euro p.p !!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *