fbpx

Spreiding reistijden sterk van invloed op keuzegedrag treinreizigers

26 mei 2009 11:28

Niet zozeer de vertraging van een trein, maar de vooral de onzekerheid over de aankomsttijd bepaalt het keuzegedrag van de treinreiziger. Reistijdbetrouwbaarheid wordt nu door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de NS gemeten op basis van het percentage treinen dat met minder dan drie minuten vertraging aankomt. Maar dat sluit niet aan bij de betrouwbaarheidbeleving van de treinreiziger.

In het kader van het Transumo-project Betrouwbaarheid Transportketens is door Martijn Brons (VU) onderzoek gedaan naar de invloed van zes verschillende maatstaven van reistijdbetrouwbaarheid op het keuzegedrag van de treinreiziger. Hierbij is ondermeer onderzocht in hoeverre de keuze voor de trein samenhangt met de kans op vertraging, de duur van de vertraging en de spreiding in de reistijd. Uit de resultaten blijkt dat de keuze van de reiziger het sterkst wordt beïnvloed door de spreiding van de reistijd. Een maatstaf van reistijdbetrouwbaarheid gebaseerd op de spreiding van de reistijd zou dan ook een nauwkeuriger beeld geven van de betrouwbaarheidsbeleving van de reiziger dan de punctualiteitindicator zoals die momenteel wordt gehanteerd, stelt Brons. De huidige punctualiteitsmetingen houden immers weinig rekening met de duur van eventuele vertragingen en het maakt voor de reiziger wel wat uit of de vertraging drie minuten of een half uur is. En ook de verschillen in reistijd van dag tot dag kunnen wel eens heel bepalend zijn voor de onzekerheid- en betrouwbaarheidsbelevenis van de treinreiziger, aldus Brons.

(c) Verkeersnet.nl