fbpx

Veel klachten over instaptarief OV-chipkaart

09 jul 2014 12:20

Meer dan vijfhonderd treinreizigers hebben sinds dinsdag bij een meldpunt van de Consumentenbond geklaagd over het einde van het papieren treinkaartje. "De meesten maken zich echt boos over de twintig euro die op de kaart moet staan om te kunnen reizen", zegt een woordvoerder woensdagavond.

De klachten richten zich volgens de woordvoerder vooral op de financiële kant. "Als je zelden met de trein reist is het natuurlijk zuur dat je twintig euro op de kaart moet zetten voor een reis van zes euro. Voor een gezin van vijf betekent dit dus dat er honderd euro in de la ligt tot er weer een keer een reisje wordt gemaakt."

Daarnaast zijn er klachten over de toeslag van een euro die voor een wegwerpkaartje moet worden betaald. "Dat komt dus neer op twee euro omdat je ook terug moet." Verder zijn er klachten over de omslachtigheid. "Tot vandaag kocht je gewoon een kaartje met korting als je met iemand met een kortingskaart wilde meereizen. Nu koop je een chipkaart, moet je daar saldo opzetten en moet je in- en uitchecken."

Het is volgens de Consumentenbond afwachten hoe het in het weekeinde gaat. "Vandaag zijn het vooral forenzen die de trein pakken. Die zijn al gewend aan de OV-chipkaart. Maar voor veel dagjesmensen zal het erg wennen zijn. Wel zaten die er vandaag ook al tussen omdat de vakantie in een deel van het land al is begonnen."

Sinds woensdag kan niet meer met een papieren kaartje worden gereisd. NS heeft honderden extra mensen ingezet om de operatie in goede banen te leiden. Een woordvoerder zegt dat niet is bijgehouden hoeveel klachten exact zijn binnengekomen. "Er worden natuurlijk veel vragen gesteld. Maar dat zijn lang niet alleen maar klachten."

(c) Novum Nieuws