fbpx

Alstom gaat 79 intercitytreinen voor NS maken

De Nederlandse Spoorwegen hebben definitief de nieuwe order voor intercitytreinen gegund aan Alstom. Vanaf 2021 moeten de nieuwe treinen in de dienstregeling ingezet gaan worden. De nieuwe treinen kunnen een snelheid behalen van 200 kilometer per uur en zullen onder andere op de hogesnelheidslijn gaan rijden.

In 2021 nemen de Alstomtreinen van het Coradia-concept het stokje over van de Traxx Intercity Direct-treinen. Later zal ook de intercity Den Haag – Eindhoven volgen, die dan ook over de HSL rijdt. Ook de Hanzelijn en Utrecht – Amsterdam is geschikt voor snelheden van 200 kilometer per uur. Het ligt voor de hand dat de nieuwe treinen ook daar ingezet gaan worden. 

De order bestaat uit 49 treinstellen met vijf rijtuigen en 30 treinstellen die 8-delig zijn. Daarnaast heeft NS een optie om nog meer treinstellen te bestellen. De intercitytreinen zullen zowel in de 1e als 2e klas stopcontacten krijgen. Ook zullen de treinen, zoals alle andere intercity´s, uitgerust zijn met wifi. Verder krijgen de treinen bagageruimte voor grote koffers. De treinen zullen 25.000 zitplekken bieden. De huidige intercityrijtuigen, van het type ICR, zullen vervolgens buiten dienst gesteld worden.

De nieuwe treinen zijn enkeldeks treinen. De afgelopen 20 jaar heeft NS alleen dubbeldek-intercity´s gekocht van het type VIRM. Consumentenorganisaties, waaronder Rover, hebben aangedrongen op enkeldeks-treinen, omdat deze ook beter toegankelijk zijn voor minder validen. Treinen die deels dubbeldeks en deels enkeldeks zouden zijn, waren ook voor de consumentenorganisaties bespreekbaar. 

“Beproefde technologie en tegelijkertijd een trein die klaar is voor de toekomst. Dat is volgens mij in kort bestek wat Alstom onze reizigers en ons biedt. Wij zien erg uit naar de samenwerking in de komende jaren. Vanaf nu moeten we samen met Alstom vol doorpakken, want er ligt een ambitieuze planning en er moet veel gebeuren,” aldus Roel Okhuijsen, programmadirecteur nieuw materieel van NS. De nieuwe Intercity’s zijn nodig ter vervanging van bestaand materieel en voor de uitbreiding van de dienstverlening.

“Wij zijn zeer verheugd met het vertrouwen dat NS in Alstom heeft gesteld. De intercitytrein voor NS bouwt voort op de beste en bewezen technologie uit het Coradia-platform, waarvan meer dan 2.400 treinen wereldwijd zijn verkocht en die dagelijks met een hoge beschikbaarheid worden ingezet,” aldus Andreas Knitter, senior vice-president Europa bij Alstom.

Komend jaar staat in het teken van het afronden van het definitieve ontwerp van de trein. Consumentenorganisaties en vakbonden worden daarbij onder andere betrokken. Daarna start de productie van de eerste kleine serie treinen. Vervolgens zullen die treinen gebruikt worden voor de toelatingsprocedure. Daarna start de serieproductie en gaan de eerste treinen naar verwachting in 2021 rijden.

Siemens, dat net als Stadler in de race voor de order was, spande onlangs een kort geding aan over de aanbesteding. NS meldt dat dat kort geding vrijdag in haar voordeel is beslist, waardoor het contract met Alstom nu officieel kan worden beklonken.

De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), van concept tot rijdende trein:

  • 2014-2016: Aanbestedingsfase, deze fase is met de gunning nu afgerond
  • 2016-2017: Finaliseren van het ontwerp met reizigers en personeel 
  • 2017-2018: Opstart kleine productie van vijf treinen
  • 2019-2021 Testen en toelatingsprocedure
  • 2021-2023 Instroom van alle 79 treinstellen in de reizigersdienst

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *