fbpx

Uitval Intercity direct blijft problematisch

17 aug 2014 13:51

De Intercity direct is sinds januari steeds vaker uitgevallen. Dat stelt belangenorganisatie Maatschappij voor Beter OV zondag. Waar in januari iets meer dan drie procent van de treinen op het hogesnelheidsspoor tussen Amsterdam en Breda niet reed, zo was dat in juli opgelopen tot 8,8 procent.

De Intercity direct rijdt normaal gesproken 33 keer per dag tussen Amsterdam en Breda. Het vertragingspercentage in juli betekende dat de halfuursdienst gemiddeld drie keer per dag uitviel. De uitval in juli verbeterde het record van april, toen 8,71 procent van de Intercity direct-treinen niet reed.

De Maatschappij voor Beter OV baseert zich op de gegevens van ICdefect, dat met openbare gegevens de treinuitval op de verbinding bijhoudt. NS liet zondagmiddag weten niet direct te kunnen zeggen of de cijfers kloppen. Het bedrijf meldt maandag met een reactie te komen.

Over 2013 zijn cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu beschikbaar. Volgens die gegevens lag in het derde en vierde kwartaal van 2013 het percentage uitgevallen treinen op de hogesnelheidsverbinding – toen nog Fyra geheten – op 4,5 en 7,7 procent. Van de totale uitval was respectievelijk 2,0 en 4,1 procent te wijten aan NS. De Fyra haalde het eerste half jaar van 2012 zelfs bijna een uitval van tien procent

Het percentage uitval dat NS valt aan te rekenen mag van het ministerie maximaal 0,5 procent bedragen. In hoeveel procent van de gevallen de snelle reiziger tussen Amsterdam en Breda dankzij NS tussen januari en juli het nakijken had is niet duidelijk.

Maatschappij voor Beter OV vindt dat staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) zich door NS een oor heeft laten aannaaien. De kwaliteit van de dienstverlening zal volgens de organisatie niet verbeteren, vooral door de onbetrouwbare locomotieven waarmee wordt gewerkt. Staatssecretaris Mansveld zou de afspraken met NS moeten openbreken.

De vereniging denkt verder dat de kwaliteit niet verder zal verbeteren, omdat ook de komende jaren de Traxx-locomotieven de HSL-treinen zullen trekken. "Juist de Traxx-locomotieven blijken – gezien de zeer hoge uitvalcijfers – uiterst onbetrouwbaar te zijn, dus waarom de NS locomotieven heeft gekocht van een type dat heeft laten zien niet betrouwbaar te zijn (of niet compatibel met de infrastructuur op de HSL), is volstrekt een raadsel", reageert Rikus Spithorst. Verder heeft hij kritiek op de lage snelheid van 160 kilometer per uur. 

Eerder deze maand arriveerde de eerste nieuwe Traxx-locomotief in Nederland. Er worden in totaal 19 nieuwe locomotieven door Bombardier voor NS gebouwd. Bombardier kreeg de opdracht van NS zonder aanbestedingsprocedure gegund, vanwege de ´dwingende spoed´.

(c) Novum / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *