fbpx

Britse treinreiziger boos vanwege duurdere treinkaartjes

02 jan 2015 11:17

Britse treinreizigers vinden dat het treinkaartje in het Verenigd Koninkrijk te duur wordt. In 2015 worden de kaartjes opnieuw 2,5 procent duurder. Volgens reizigersorganisaties zijn in vijf jaar tijd de tarieven tot 23 procent gestegen. Critici stellen dat vooral buitenlandse bedrijven als NS (via Abellio) verdienen aan de dure tarieven. De spoorbedrijven bestrijden dat.

Volgens de vereniging van spoorbedrijven (Rail Delivery Group) wordt er gemiddeld 3 procent winst gemaakt op een treinkaartje. Het meeste geld van het treinkaartje wordt gebruikt om de infrastructuur te verbeteren. Ook personeelskosten en onderhoud aan de treinen zijn een hoge kostenpost. 

BBC-correspondent Richard Westcott zegt dat de tarieven zo hoog zijn, omdat de overheid steeds minder wil bijdragen aan het spoorvervoer. In het verleden werd een groot gedeelte van het treinkaartje door de Britse belastingbetaler betaald, maar dat is steeds minder geworden. Slechts een klein deel van de forensen gebruikt de trein, het is eerlijker om de gebruikers daarvoor de kosten te laten betalen, zo beredeneert de Britse overheid.

NS is met Abellio actief bij twee treinconcessies: Merseyrail (sinds 2003) en Northern Rail (sinds 2004). Het bedrijf heeft sinds 2011 ook de treinconcessie Abellio Greater Anglia. In 2009 werd het busbedrijf Abellio London & Surrey toegevoegd aan het portfolio. Vanaf 1 april zal Abellio ook het vervoer in Schotland voor haar rekening nemen.


Dit betalen de Britten
Een enkele reis Londen – Birmingham (circa 190 kilometer) kost 84 pond, ofwel 108 euro. Met dat kaartje mag je iedere trein op het traject nemen. De reistijd bedraagt 1 uur en 22 minuten. Er zijn echter ook (beperkt) goedkopere kaartjes beschikbaar. Je mag dan alleen reizen met de door jou gekozen tein. Als we op 2 januari zoeken voor een treinkaartje op maandag 5 januari, dan vinden we ook een kaartje van slechts 6 pond (7,73 euro), maar dan wel voor een hele trage verbinding (2 uur 23 minuten). Je mag dus dan geen trein eerder of later nemen.

En dit betalen wij in Nederland
Een enkele reis Groningen – Utrecht (eveneens circa 190 kilometer), kost bij ons 24,10 euro. Een vergelijkbare rit in Groot-Brittannië is dus inderdaad veel duurder. Je bent in Nederland wel een half uurtje langer onderweg (1 uur en 55 minuten). Treinkaartjes die specifiek aan één trein gebonden zijn, kennen we binnen Nederland niet (Thalys uitgezonderd). Wel kun je geld besparen door bijvoorbeeld een dagkaart te kopen via Blokker. Zo verkoopt Blokker nu een treinkaartje voor 15,50 euro waarmee in de daluren onbeperkt door Nederland gereisd kan worden. Vaste klanten van NS krijgen in de daluren altijd korting en betalen voor een enkeltje Groningen – Utrecht 14,50 euro. Ze moeten daarvoor wel jaarlijks 50 euro betalen voor een Dal Voordeel abonnement. 

En dit betalen de Duitsers
Ook het traject Frankfurt – Keulen is ongeveer 190 kilometer. Bij de Duitsers betaal je 71 euro voor een enkele reis waarmee je met alle treinen tussen de steden mag reizen. De reistijd bedraagt slechts 1 uur en 4 minuten. Daarmee zijn de Duitsers dus niet alleen goedkoper, maar ook sneller dan de Britten. Reizen met een langzamere intercity (2 uur en 22 minuten) kost circa 47 euro. Wie een reis boekt voor 5 januari kan met een treingebonden ticket nog een beetje besparen. De snelle verbinding is op sommige momenten beschikbaar voor 49 euro, of vanaf 35 euro voor een reistijd van 1 uur en 21 minuten. Duitsers kunnen bovendien besparen door alleen met regionale treinen te reizen. Op dit traject ben je dan wel ruim 3 uur onderweg. Voor 44 euro mag je na 9.00 uur onbeperk door Duitsland reizen met de regionale trein. Reis je met meer personen? Dan kan de prijs afnemen tot 15 euro per persoon (bij 5 personen). Net als in Nederland kunnen Duitsers verder geld besparen met een kortingskaart: de BahnCard 25 bijvoorbeeld.