fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Flixbus wil fors groeien in Nederland

24 nov 2015 9:31

Vanaf 3 december start Flixbus met vijf buslijnen binnen Nederland. Maar als het aan Flixbus ligt, is dat nog maar het begin. De bussen komen vooral op routes waar geen rechtstreekse treinverbindingen zijn. 

Als het aan Flixbus ligt is dit nog maar het begin. “Vanaf volgende week rijden er 25 nieuwe Flixbussen door Nederland. Maar in de komende tijd zal dat wat ons betreft groeien naar 50 tot 100 bussen”, zegt oprichter en CEO André Schwämmlein. Hoe snel die groei zal gaan hangt af van restultaten in de beginperiode. Maar: het is de ambitie dat in 2016 alle Nederlandse steden met meer dan 100.000 inwoners aangesloten gaan worden.

In Duitsland heeft Flixbus aangetoond megasnel te kunnen groeien. In 2013 richtte Schwämmlein samen met twee anderen het bedrijf op, inmiddels rijden er door heel Europa 950 Flixbussen door Europa. Met name buiten Duitsland verwacht Flixbus nog snel te kunnen groeien.

De komende tijd verwacht Schwämmlein dat het imago van de bus zal veranderen. “Dat hebben we in Duitsland gezien. Eerst was de bus iets voor oma´s, armen en voor een uitje naar de kerstmarkt. Nu is de bus cool en kent vrijwel iedereen in Duitsland ons”, legt de directeur uit.

CEO en oprichter André Schwämmlein bij de lancering in Amsterdam

Het geheim van Flixbus is naar eigen zeggen dat het bedrijf een sterke merknaam heeft opgebouwd. “Eigenlijk zijn we zelf geen busbedrijf, we zijn alleen de merknaam. We werken samen met 400 busbedrijven. Die laten de bussen daadwerkelijk rijden”, legt Schwämmlein. Flixbus bepaalt het netwerk, maar luistert daarbij wel naar de lokale busbedrijven. Zo stopt Flixbus in Amsterdam op aandringen van buspartner Lanting op station Amsterdam Sloterdijk.

Sinds oktober 2014 rijden er al bussen van Flixbus in Nederland. Dat gaat om internationale buslijnen. Voorlopig mogen de internationale lijnen nog geen binnenlandse reizigers in Nederland meenemen. Dat heeft te maken met wet- en regelgeving, die concurrentie met afgegeven concessies verbiedt. Zo moeten binnenlandse lijnen worden goedgekeurd door provincies en door het ministerie van Infrastructuur. De internationale markt is echter in heel Europa vrijgegeven. Tot nu toe zijn alle aangevraagde lijnen goedgekeurd.

De bussen bieden een goed comfort met voldoende beenruimte.

Op termijn hoopt Flixbus dat ook de internationale bussen binnenlandse reizigers mogen vervoeren. Dan zouden ook verbindingen als Amsterdam – Groningen en Amsterdam – Arnhem beschikbaar komen. Het busbedrijf hoopt van de autoriteiten nog toestemming te krijgen dat bij files gebruik mag worden gemaakt van de vluchtstrook, zoals een aantal lijndiensten wel heeft. Die toestemming is er nog niet.

In Duitsland is er inmiddels grote concurrentie op de binnenlandse busmarkt, en ook in Frankrijk zijn er meerdere busbedrijven actief op de binnenlandse markt. Schwämmlein verwacht echter niet dat in Nederland dezelfde concurrentiestrijd zal ontstaan als in Duitsland. “De Nederlandse markt is moeilijker”, vindt de directeur. Zo heeft Nederland veel steden, zijn de afstanden relatief klein en zijn er hoge frequenties op het spoorwegnetwerk. Bovendien kunnen veel studenten gratis met de trein en reguliere bussen. Ook zijn er veel goedkope treinkaartjes voor de daluren.

Een ander nadeel van de bus, is dat reserveren verplicht is. “Daarmee ben je wel verzekerd van een zitplaats. Staanplaatsen bestaan bij ons niet”, aldus de oprichter. Hij wijst er ook op dat een reservering tot kort voor vertrek gewijzigd kan worden. Verder zijn er bij Flixbus ook goedkope kaartjes in de spits. Er zijn vooralsnog geen abonnementen beschikbaar, maar als daar vraag naar is komen die later alsnog.

Busbedrijf Lanting is één van de Nederlandse partners van Flixbus. Dat verwacht dat de bussen binnen een paar maanden een succes zullen zijn. “Ik ga er vanuit dat we binnen 3 maanden een bezetting hebben van 60 tot 80 procent. Misschien niet op ieder tijdstip, maar wel tijdens de drukkere uren”, zegt eigenaar Nick Lanting. Hij is blij met deze nieuwe mogelijkheid, juist omdat veel touringcarwerk wegbezuinigd wordt. “We worden steeds minder ingehuurd voor schoolzwemmen, gym en dat soort dingen. Dit biedt voor ons een nieuwe kans om te groeien.” Toch worden de oude bussen die werkloos zijn geworden door de afneemde vraag in de touringcarmarkt niet ingezet bij Flixbus, omdat die niet voldoen aan de kwaliteitseisen van het bedrijf.

De bussen hebben WiFi, stopcontacten en USB-aansluiting

Dat Flixbus de ov-markt in Europa zo heeft weten open te breken mag opmerkelijk heten. Tot 2013 was Schwämmlein werkzaam als consulent. “Ik deed niets met openbaar vervoer of touringcars. Maar toen ik hoorde dat DB geen binnenlands busnet wilde oprichten, besloot ik samen met twee anderen dit concept te starten.” Dat twee jaar later ruim vierduizend chauffeurs voor Flixbus zouden rijden had hij toen nog nooit durven dromen.

Inmiddels is Deutsche Bahn wel actief op de Duitse busmarkt, maar succesvol zijn ze volgens Schwämmlein niet. “De Duitse belastingbetaler betaalt miljoenen voor de verliezen van DB op de busmarkt. Ik ben heel erg voor concurrentie, maar dit is niet eerlijk”, zegt Schwämmlein. Met de concurrentie van tal van andere busbedrijven heeft de topman geen problemen.

Volgens de oprichter van het jonge Duitse bedrijf heeft de concurrentie van de bus ervoor gezorgd dat Deutsche Bahn nu ook versneld WiFi in de treinen wil uitrollen. Alle bussen hebben namelijk WiFi. DB gaf eerder toe dat het spoorbedrijf door de concurrentie op de busmarkt minder snel kan groeien dan verwacht. Toch nuanceert Schwämmlein het beeld dat de trein bang moet zijn voor de bus. “Natuurlijk zullen sommige reizigers overstappen van de trein op de bus, maar we swillen vooral ook nieuwe reizigers trekken.”

Flixbus wijst erop dat het bedrijf geen geld krijgt van de overheid, zoals andere busvervoerders in Nederland. “We rijden volledig op eigen risico”, zegt hij. “Daarom is klanttevredenheid zo belangrijk voor ons. Wij hebben direct een probleem als we de reiziger niet goed bedienen. Dan komt hij niet meer terug.”

Dagelijks vertrekken er zo´n 40 internationale bussen van Flixbus vanuit Amsterdam Sloterdijk.

Behalve voor spoorbedrijven is Flixbus ook een grote concurrent voor Eurolines. Dat bedrijf bestaat al sinds de jaren ´70 en laat bussen rijden door heel Europa. Eurolines heeft echter moeite te reageren op de nieuwe concurrentie. Zo bieden de bussen relatief weinig beenruimte en biedt Eurolines nog niet alle producten online aan. Nick Lanting verwacht desgevraagd dat Eurolines over vijf jaar niet meer zal bestaan.

NS heeft al eerder laten weten met overheden en bedrijven als Flixbus in gesprek te willen. “Deze bussen kunnen een aanvulling zijn op het bestaande openbaar vervoer. NS is niet tegen snelbussen, maar voor goed openbaar vervoer voor zo veel mogelijk reizigers, op zo veel mogelijk plekken in Nederland. NS wil daarom samen met overheden, reizigersorganisaties en de aanbieders van snelbussen in gesprek om te kijken hoe dit een positieve bijdrage kan leveren aan het bestaande openbaar vervoer voor heel Nederland”, liet NS eerder weten. NS benadrukt verder dat het treinen laat rijden van ’s ochtends vroeg tot ’s avond laat, ook naar “de kleinste dorpen”.

De vijf binnenlandse buslijnen:

  • Groningen – Haren – Hengelo – Enschede
  • Groningen – Haren – Apeldoorn – Eindhoven
  • Enschede –  Hengelo – Eindhoven
  • Rotterdam – Nijmegen
  • Rotterdam – Den Bosch