Italiaanse spoorwegmaatschappij wil concurrentie aangaan met Eurostar tussen Amsterdam en Parijs
21 aug 2023 12:59
De Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij FS wil de concurrentiestrijd aangaan op het Europese spoor en aast daarbij voornamelijk op het traject tussen Amsterdam, Brussel en Parijs. Een uitbreiding naar Berlijn ligt ook in het verschiet.
Dat vertelt Carlo Palasciano Villamagna, het hoofd van de internationale tak van FS, aan de Britse zakenkrant Financial Times. Hij denkt aan een dienst tussen Brussel, Amsterdam en Parijs, maar uiteindelijk ook een traject richting Berlijn.
Andere delen van Europa
Trenitalia, de treindivisie van FS, exploiteert al enkele trajecten in Frankrijk en Spanje, bijvoorbeeld tussen Milaan en Parijs en Madrid en Barcelona onder de naam Iryo. Maar Villamagna wil ook kijken naar andere delen van Europa, vertelt hij aan de Financial Times.
Bijvoorbeeld het traject tussen Amsterdam en Brussel, waar nu enkel nog de hogesnelheidstrein van Eurostar rijdt. Tot voor kort was dat de Thalys, maar dat bedrijf is opgegaan in Eurostar, dat ook de hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Londen uitbaat. “We onderzoeken momenteel hoe we mogelijke partners of actoren kunnen zijn voor dat deel van Europa”, aldus Villamagna.
Qbuzz
Echt helemaal nieuw is deze aankondiging van Villamagna niet, want in juni maakte Qbuzz (dochteronderneming van FS) bekend te azen op een hogesnelheidsverbinding met Parijs en Berlijn. Trenitalia zou daarvoor 200 miljoen euro investeren en er is al een aanvraag bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gedaan.
Mooi dat de Italiaanse Staatsspoorwegen deze plannen heeft. Van Eurostar hoeven we niet veel uitbreiding te verwachten. De huidige beschikbare 26 Eurostar Red (Parijs) en de resterende Eurostar Blue (Londen) zullen vooral zo efficiënt mogelijk worden ingezet.
Daardoor zal niet altijd mogelijk zijn om op dezelfde dag de hogesnelheidstrein naar Parijs te boeken. Mooi dat Trenitalia in het gat duikt dat Eurostar niet wil opvullen.
En tussen Brussel – Amsterdam zal voldoende treinen zijn vanaf 2025. De ICNG België zal waarschijnlijk samen met de NMBS Intercity de meest gebruikte trein worden tussen Brussel – Amsterdam. De Beneluxtrein puilt nu al vele dagen uit met vele internationale treinreizigers. Hoog tijd dat er uitbreiding komt.
Eurostar heeft gezien zijn schulden momenteel even geen geld om extra treinen te kopen.
Klopt. Ze lagen in de coronacrisis al aan het infuus. Winstmaximalisatie tot 2030 is hun beleid zijn.
Daarom zal het zoal prima zijn als de Italiaanse Staatsspoorwegen een aantal slagen per dag doet.
Als de vliegtickets een stuk duurder worden zal Eurostar en Trenitalia meer marktaandeel krijgen dan de vliegtuigen tussen Schiphol – Charles de Gaulle (Parijs)/Orly. Als dat al het niet het geval is.
Vergeet niet dat tijdens de Corona-pandemie, toen het reizen van overheidswege was stilgelegd, de Britse regering categorisch weigerde om Eurostar, een in Londen gevestigde onderneming, steun te geven. Dat de Kanaaltunnel kon worden gebouwd en dat de Eurostar-treinen rijden, is grotendeels te danken aan de Franse regering en de Franse Spoorwegen.
Het is toe te juichen dat een andere aanbieder zich op deze markt probeert te begeven. Hoeveel kans dit initiatief maakt, weet ik niet, maar een open en transparante concurrentie, is altijd beter dan een gesloten exploitatie door samenspannende semi-monopolisten. Het is aan de EU om hier voortgang te forceren en de gang van zaken kritisch te volgen. Respect krijg je niet cadeau, maar dwing je af.
Ken de Vierde Spoorwegpakket niet uit mijn hoofd. Maar daar staat de voorwaarden in.
Of het gehandhaafd wordt heb ik mijn twijfels over. Er wordt wel eens met twee maten gemeten. Zie Frankrijk die hun markt beschermt. Soms ook op een positieve manier. Zie Eurostar .
Waarom heeft Eurostar wel last van de Coronaschuld en de FS niet?
1) FS heeft ook een nationale tak.
2a) FS heeft misschien veel meer Coronasteun ontvangen van de regering.
2b) Hoogstwaarschijnlijk/zeker is dat Italie netto-ontvanger is van het Coronafonds. En dat maakt het indirect veel makkelijker voor haar om spoorwegen overeind te houden en om voor de normen daar een bepaald kwaliteitsniveau overeind te houden.
NB Ben overigens wel blij dat er op de lijn naar Parijs meer op treinengroei wordt gestuurd dan op winstmaximalisatie.
Als je zoals Eurostar gigantische schilden hebt zul je toch echt op winstmaximalisatie moeten sturen.
Eurostar wel, maar ook Thalys had dat beleid zonder de schulden als excuus.
Ik zie ging uitpuilende NS treinen uit Amsterdam in Brussel- noord danwel Brussel-centraal als ik in Bruszel ben.
Hoogstens een bezetting van 30%.
De treinreizigers hebben straks meer te kiezen tussen Amsterdam – Brussel/Parijs. ICNG België, NMBS Intercity als opvolger van Benelux, Eurostar en de Italiaanse Staatsspoorwegen.
In Italië en Spanje is de ETR 1000 Frecciarossa niet alleen fraai van buiten. Maar ook van binnen. Dat zal waarschijnlijk niet goedkoop zijn. Concurrent AGV Italo van NTV heeft zelfs een bioscoop in hun trein!
Als de ETR 1000 Frecciarossa tussen Amsterdam – Parijs dezelfde interieur heeft zal het t.o.v. Eurostar Red (Parijs) zoal meer beenruimte hebben. De gangpad zal ook breder zijn. De accessoires zoals stopcontacten, USB etc zal redelijk gelijkwaardig zijn.
Met een beetje pech krijgen we V250’s / ETR-700’s daar… Zou ergens wel grappig zijn, maar toch
De ETR 700 voldoet na héél véél geld van de overheid (zie Leonardo Group) aan de Italiaanse specificaties van de Italiaanse Staatsspoorwegen.
Beter is om Hitachi een order te geven voor een ETR 1000 Frecciarossa om het aan te passen aan het Nederlandse spoornet.
Zal me benieuwen of het interieur van de Nederlandse ETR 1000 net zo luxe zal worden als de Italiaanse ETR 1000. Dat zal afhangen van de wensen van de Italiaanse Staatsspoorwegen.
Onze zoon met vriendin genoten van Thalys vv en paar dagen Parijs. Heerlijk probleemloos kan ook nog.
Zelf benieuwd naar Barcelona (Lourdes?) nachttrein straks van European Sleeper. Nachttrein ASD-Parijs wellicht ook ontlasting van drukke dagtreinen? Wie durft?
Renfe via dochteronderneming AVE in de zomerperiode Amsterdam – Barcelona. De Talgo AVRIL 1 keer per dag tussen Amsterdam C – Barcelona Sants AVE via Schiphol, Rotterdam C, Antwerpen C, Brussel Zuid, Marne La Vallee Chessy (Disneyland), Montpellier, Perpignan en Gerona. Ook een mogelijkheid.
Als Zomer Thalys succesvol is kan de HST in de zomerperiode dat ook.
Onlangs met Iryo gereisd tussen Madrid en Barcelona. Geweldige en comfortabele treinen! Ook boekte ik pas een ticket een paar dagen voor vertrek, de dag van vertrek was op een zaterdag. De ticketprijzen waren desalniettemin erg betaalbaar. Ook hun website is erg duidelijk en navigeerbaar. Ik betaalde ongeveer 40 euro. En de Iryo vertrekt elk uur.
Al met al laat Iryo maar komen!
Betaalbaar is een rekbaar begrip. Ja, met gemiddeld Nederlandse inkomen is het misschien prima betaalbaar maar of dat met een gemiddeld Spaans inkomen ook zo betaalbaar is natuurlijk een andere vraag. Als Iryo hier zou gaan rijden tegen de Nederlandse FNV-eisen kan het zo maar twee keer zo duur worden.
Jebedoelt fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden?
Betaalbaar moet je natuurlijk wel afzetten tegen het lokale loonniveau. Het gemiddelde uurloon is in Spanje ongeveer de helft van Nederland.
Dat kan kloppen. Wij verdienen inderdaad wat meer.
Maar als ik voor overmorgen een ticket wil boeken naar van Amsterdam naar Parijs dan betaal ik ongeveer 230 euro. Ik boekte daar een ticket voor 40 euro voor dezelfde afstand. Dus de verhoudingen, ondanks dat wij meer inkomen hebben erg groot.
Maar wat ik eigenlijk wil aangegeven is dat concurrentie goed is. Want ook Renfe rijdt ook frequent tussen Madrid en Barcelona. Thalys is goedkoop als men drie maanden van tevoren boekt.
230 euro is ook wel heel erg veel.
Leuk, komt de Fyra terug via de achterdeur… 😉
Fyra? Dit is voortdurend te lezen op de Social Media.
De ETR 1000 wordt nu geleverd door Hitachi Italy. Die Ansaldobreda heeft overgenomen. Ansaldobreda was met 40% onderaannemer. O.a. de beveiligingssystemen is geleverd door Ansaldobreda.
Bombardier was hoofdaannemer met 60%. Maar is overgenomen door Alstom. EU bepaalde dat Alstom niet te groot mocht worden.
Dus de ETR 1000 wordt door de Japanse Hitachi Italy geleverd.
Klinkt als Italiaanse praktijken LOL
Dit laat me eigenlijk koud. De behoefte om tussen 2 zeer drukke steden te reizen is bij mij afwezig. Als ik naar de UK ga ga ik liever direct door naar Schotland met de boot. Waar ik wel warm van wordt is een betaalbare, betrouwbaar en proper vervoer in Nederland en omliggende landen. Persoonlijk zie ik vliegen niet al een probleem als dit ten goede kom voor het lokale treinverkeer/OV.
mogelijk RENFE een treindienst opzetten Amsterdam Schiphol Brussel Parijs Barcelona Madrid als rechtstreekse lijn zou mooi zijn.
men is nu bezig om Alicante aan te sluiten op de hogesnelheidslijn naar Barcelona
Geeft wel wat kleur met die Italiaanse snelle treinen op het Nederlandse spoor i.p.v. het NS geel en blauw.
Zit het met de catering wel goed aan boord van die Italiaan en kun je na Parijs dan direct door rijden naar Rome voor wat extra zitvlees ? Bella Italia…
Wel héél erg lang. Zeker met die omslachtige overstap in Parijs via de metronet van Paris Nord naar Paris Gare de Lyon. En dan naar Milaan. En daar weer overstappen.
Je kunt beter 10 – 15 jaar wachten als de LGV Transalpin (HSL Lyon – Turijn) is aangelegd. Parijs – Turijn wordt dan 3 uur . Parijs – Milaan 3 uur en 45 minuten.
Als de Italiaanse Staatsspoorwegen dan de ETR 1000 willen inzetten tussen Milaan – Amsterdam via Turijn, Marne La Vallee Chessy, Brussel, Antwerpen, Rotterdam en Schiphol is de totale reistijd ergens tussen 450 – 480 minuten.
Het maakt niet wie er rijdt, maar er moeten gewoon snelle treinen komen van Amsterdam langs Parijs naar het zuiden.
Als treinen gaan en goedkoop woorden van Amsterdam – London. And Amsterdam Parijs zal ik zeker nemen ( nu vlieg ik met Easyjet omdat veel goedkoper dan trein
Eurostar 320 zijn voor de rijke treinreizigers. Bepaalde reizigers kiezen voor de Eurostar i.p.v. de vliegtuig vanwege comfort. Verwacht niet dat de Eurostar ooit goedkoop gaat worden.
De Spaanse Staatsspoorwegen had ook plannen voor een spoorverbinding Parijs – Londen. Mogelijk met andere goedkopere treinmaterieel zoals Talgo AVRIL.
Wat mij stoort is dat een bedrijf als de FS wel graag ver van huis de krenten uit de pap wil halen om zo geld te verdienen, maar in het thuis land de nodige trajecten langzaam laat doorbloeden en voor de weinige overgebleven ritten zich door de regionale overheden boven proportioneel laat betalen voor eigen inefficiënte bedrijfs voering en daarbovenop zelfs weigert b.v. de daarvoor nodige leeg materieel ritten voor de vele betalende klanten open te stellen.
Dat probleem zie je in veel landen met HSL’s: in Frankrijk, Italië, Japan en in mindere mate in Duitsland wordt het regionale vervoer verwaarloosd omdat al het geld naar HSL’s gaat.
Overigens proberen ook NS en Prorail regionale treinen de nek om te draaien. Zoals nu weer door de stations Zevenbergen en Oudenbosch meer dan zes weken te sluiten.
Het regionale vervoer in Japan wordt helemaal niet verwaarloosd. Er woont daar bijna niemand meer, sterker nog, als er hier in Nederland door zulk dunbevolkt, uitstervend gebied nog een spoorlijn reed, was het al lang gesloten.
Wanneer er in Japan een HSL opent, worden de lijnen eromheen afgedragen aan private bedrijven, die vaak in handen zijn van de regionale overheden. Die verzorgen vaak een betere dienstverlening, met veel samenwerking zodat de service voor lokale reizigers hetzelfde blijft. Dit allemaal juist om te voorkomen dat JR bezuinigt op de regionale diensten.
Kortom, het voorbeeld van Japan slaat helemaal nergens op.
30% van het Japanse spoorwegnet verkeert nauwelijks nog in berijdbare staat. In Nederland zou ProRail die lijnen al lang hebben stilgelegd om veiligheidsredenen.
Tot die Fyra waanzin begon kon je via de benelux expres via Roosendaal/Essen heel aangenaam naar Belgie reizen. Vanaf Amsterdam cs naar Antwerpen duurde de reis twee uur maar het was ook een uur dienst en de treinen reden! Daarna moest alles sneller en dus duurder.Hopelijk komt er nig eens echt vrije marktwerking op het spoor waar ook de reiziger zijn voordeel mee kan doen.
Vanaf dienstregeling 2025/2026:
ICNG België Brussel Zuid – Amsterdam Zuid via Brussel Centraal, Brussel Noord, Antwerpen Centraal, Rotterdam Centraal, Schiphol, Amsterdam Zuid (1 keer p/u)(Bron: Belgische Staatsspoorwegen)
IC Brussel – Breda/Rotterdam via Brussel Zuid/Centraal/Noord/luchthaven Brussel – Mechelen – Antwerpen Berchem – Antwerpen Centraal – Noorderkempen – Breda – Rotterdam Centraal (1 keer per uur) (Bron: Belgische Staatsspoorwegen)
Aantal Eurostar Amsterdam – Parijs/Londen onbekend
Italiaanse Staatsspoorwegen met HST?
Stoptrein Roosendaal – Antwerpen Centraal/Puurs (1 keer p/u).
Genoeg te kiezen qua snelheid, tarieven en comfort.
Concurrentie is goed maar er
moeten strengere eisen aan de
toegankelijkheid worden gesteld
zoals een gelijkvloerse instap.
Dit is belangrijk in
verband met de vergrijzing.
Voorbeelden die niet goed
zijn,is Eurostar Londen –
Amsterdam hoge instap en
rolstoel reizigers hebben
geen uitzicht omdat het
raam ontbreekt. De Italiaanse
Hogesnelheidstreinen hebben
hoge instap en zware schuifdeuren
naar toilet. De ICE hebben
hoge instap. De Franse Duplex
TGV hebben als nadeel dat
het bovendek moeilijk
toegankelijk is. Een goed
voorbeeld van goed toegankelijke
trein is de Talgo Avril. Wel
zou het barrijtuig zitplaatsen
moeten hebben
Hoeveel procent van alle reizigers heeft een rolstoel?
Het gaat niet alleen om mensen in een rolstoel, maar er zijn tal van andere mensen met beperkingen.
Dat gezeur over een gelijkvloerse instap is een eigen leven gaan leiden en kost oeverloze klauwen met geld. Liever een trein zonder gelijkvloerse instap dan geen trein.
Talgo Avril trein met een
gelijkvloerse instap is niet
duurder dan ICE met hoge instap.
In tegendeel de ICE is zelfs
duurder en minder betrouwbaar.
@Eend, ben het volledig met je eens dat de toegankelijkheid bij treinen en gebouwen voor rolstoelgebruikers vaak te wensen overlaat. Vorm gaat hier voor functie en wordt bij het ontwerp te vaak onvoldoende rekening gehouden om mensen met een handicap een fatsoenlijke toegang tot een ruimte te verschaffen en ook de aanduiding van liften of de leesbaarheid is soms een aanfluiting. Ik ervoer dit met mijn vader zaliger toen hij in een rolstoel zat probeerde om van A naar B te gaan, heb er menigmaal problemen mee gehad en ook het begrip van menig persoon en medepassagiers in de trein was om van te kotsen.
Zowel internationaal als nationaal, mensen met rolstoelen, rollators en kinderwagen die hebben vaak het nakijken als men wilt gaan reizen, helaas !
@Bert Sitters 21 augustus. Je slaat de spijker op z’n kop. zolang er geen goede internationale en snelle treinen rijden in Europa zal de trein n o o i t kunnen wedijveren met het vliegtuig. Lees hiervoor ook het recente nummer van het blad Luchtvaartnieuws.
De vele obstakels, letterlijk als figuurlijk, nopen mensen om met menig (budget) airline in Europa te gaan reizen en alleen zij die om persoonlijke of andere redenen niet wensen of kunnen vliegen, reizen met het ijzeren ros de trein, maar of je daar echt blij moet zijn is een andere vraag…
Het mooiste zou dan toch zijn om de trein over CDG en Marne la Vallée te laten rijden en zo naar het Zuiden te reizen.
De bestemmingen in Parijs zijn vanaf Marne la Vallée met de RER net zo makkelijk te bereiken als vanaf Gare du Nord. Wel kun je zo lekker vlot doorreizen.
De S trein Roosendaal Antwerpen C, Puurs gaat vanaf eind 2023 of 2024 om het half uur rijden. Ook is het mogelijk dat de IC trein Charleroi C, Brussel Z, Antwerpen en Essen naar Roosendaal gaat. De pendeltreinen Antwerpen C, Noorderkempen , Breda kunnen beter gaan rijden via Mechelen naar Brussel Luxemburg ,Ottignies en Louvain La Neuve. Zo ontstaat er een verbinding direct tussen de Europese Wijk in Brussel en Nederland. en vanaf Breda kan deze misschien via Dordrecht naar Rotterdam en Delft Den Haag C. Delft is een studentenstad waar ook studenten rechtstreeks naar en van België willen reizen. De Italiaanse sneltrein kan geen V@%0 ETR 700 weer worden omdat de 1500 volt pantograaf en het Nederlandse beveiligingssysteem uit deze treinen zijn gehaald. Misschien een idee om samen te werken met Eurostar, zodat er treinen London, Ashford /Amsterdam, Rotterdam , Parijs , Lyon, Geneve, Lugano Milano C. en terug ontstaan. Ashford wordt weer internationaal bediend voor overstap naar en van Canterbury en Dover en de stationnetjes langs de klassieke lijn naar en van London. Dan sla je vliegen in meerdere klappen en hebben er meerdere partijen hier profijt van. ETR 1000 kan ook 300 km per uur een ex Fyra treinstel maximaal 250 km per uur!
IC Charleroi naar RSD? Dan ook hopelijk Belgisch senioren ticket vanaf RSD geldig.
Voor 9 euro dagretour Belgie voor 65+ers!!
Of weer grenstarief gedoe? Nou, vooruit 5 euro erbij dan maar. All happy.