NS Flex: reizen zonder saldo. De voor- en nadelen.
06 sep 2018 11:21
Sinds deze week kan iedereen gebruik maken van NS Flex. Met NS Flex kunnen reizigers in heel het openbaar vervoer reizen zonder saldo. Betalen gaat achteraf via automatische incasso. Met NS Flex kunnen reizigers ook na een maand switchen van abonnement, maar NS Flex is ook beschikbaar voor reizigers zonder abonnement.
Reizigers die gebruik maken van NS Flex reizen gewoon met de OV-chipkaart, maar zonder saldo. Achteraf wordt de prijs bepaald en krijgt de reiziger de rekening. Dat principe wordt al langer toegepast bij zakelijke reizigers met de NS Business Card. Voor particuliere reizigers was deze optie nog niet (op grote schaal) beschikbaar. De optie om na een maand van abonnement te switchen is nieuw.
Alles-in-een-oplossing
Tjalling Smit, directeur Commercie & Ontwikkeling in de Raad van Bestuur van NS: “Reizigers verwachten van NS een moeiteloze reis van deur tot deur. Maar hoe die reis eruit ziet, is voor elke reiziger weer anders. Daarom hebben we met NS Flex een alles-in-een-oplossing voor het OV ontwikkeld, waarmee elke vorm van vervoer eenvoudig kan worden gebruikt en betaald. En die flexibel is aan te passen aan je reisgedrag. Of je nou elke dag in de trein zit, of maar een enkele keer.”
Euro duurder
Reizigers die geen abonnement hebben, kunnen NS Flex aanschaffen voor eenmalig tien euro. Daarvoor is wel een persoonlijke ov-chipkaart nodig. Omdat reizigers met NS Flex na een maand dagelijks een abonnement kunnen opzeggen, zijn de kosten voor een abonnement een euro duurder. Dal Voordeel kost bijvoorbeeld 5 euro per maand, in plaats van 50 euro per jaar.
Uitgetest
Redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl heeft NS Flex al getest. “Tijdens mijn vakantie heb ik bijvoorbeeld mijn abonnement tijdelijk opgezegd. Als ik straks alleen in het weekend reis, kan ik ook kiezen voor Weekend Voordeel of een maandje Weekend Vrij. Wel mis ik de optie om mijn abonnement te kunnen opzeggen of wijzigen voor een datum die in de toekomst ligt.” Even geen abonnement? Ook dat moet je minimaal een maand volhouden. “Dat voelt onnatuurlijk. Als je geen abonnement hebt, zou je denken dat je ieder moment iets kunt afsluiten. Dat is niet zo” legt Van Kuijeren uit. Volgens NS komt dat door een aantal technische keuzes.
Tariefverschillen
In de regel betaal je (ongeveer) hetzelfde als je in een vergelijkbare situatie zonder NS Flex reist. Maar er zijn verschillen. Bij NS Flex betaal je in het weekend iets minder voor de 1e klas. Daarnaast wordt bij NS Flex het tarief voor de gehele treinreis (ook als je met meerdere vervoerders reist) bepaald door de inchecktijd. Bij reizen op saldo is de inchecktijd per vervoerder bepalend. Daardoor kunnen er tariefverschillen ontstaan. Soms kan het goedkoper zijn (bijvoorbeeld als je in de daluren incheckt bij Arriva, en in de spits overstapt naar NS). Maar het kan ook duurder uitvallen (bijvoorbeeld als je in de spits incheckt bij Arriva, en in de daluren overstapt naar NS).
Toekomst
De bedoeling is dat NS Flex de komende maanden wordt uitgebreid. Zo is het de bedoeling dat je volgend jaar vrije reisdagen kunt bijkopen. Ook is het de bedoeling dat je binnenkort een alert kunt krijgen als je een zelf gekozen reisbedrag hebt bereikt, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. NS Flex is nu nog niet beschikbaar voor kinderen, volgend jaar gaat dat veranderen.
Nadelen
Toch zijn er behalve voordelen, ook nadelen aan NS Flex. Wil je achteraf betalen en heb je geen behoefte aan een flexibel abonnement? Dan ben je 12 euro per jaar meer kwijt. Ook kun je NS Flex op dit moment niet combineren met een abonnement van een streekvervoerder, en zijn keuzedagen voor senioren (nog) niet beschikbaar. Verder zijn goedkope bij-abonnementen voor een extra gezinslid niet mogelijk.
De voor- en nadelen van NS Flex op een rij
- Nooit gedoe met saldo
- Ook geldig bij bus, tram en metro
- Tot 15 minuten na inchecken upgraden naar 1e klas
- Altijd (na 30 dagen) abonnement kunnen wijzigen
- Al een abonnement vanaf 2 euro per maand.
- De inchecktijd is bepalend voor het tarief voor de gehele treinreis, ook als je met meerdere vervoerders reist.
- Automatische correctie bij vergeten uit te checken
- Geen behoefte aan flexibiliteit? Dan betaal je 12 euro per jaar meer.
- Traject Vrij, Keuzedagen (voor senioren) en bij-abonnementen zijn (nog) niet beschikbaar.
- Abonnementen van andere vervoerders zijn niet beschikbaar.
- Je kunt alleen achteraf betalen, en alleen via automatische incasso.
- Je kunt een abonnement alleen per direct beëindigen / wijzigen, en niet voor een datum in de toekomst.
- Je kunt op een NS Flex kaart nog geen samenreiskorting laden.
Het ligt er per reiziger aan of NS Flex aansluit op zijn/haar behoeften. Ikzelf heb het 1e klas Weekend Vrij abonnement, en ik betaal nu 39 euro p/m. Het spreekt voor zich dat ik hierbij 40% korting heb in de doordeweekse dal-uren.
Met NS Flex kom ik met Weekend Vrij en de twee extra’s al uit op 40 euro, en dan komt daar nog eens de 12 euro nog bij per jaar. Toch aanzienlijk meer, dan eerst.
Hopelijk wordt dit in de toekomst nog wat bijgetrokken, zodat het verschil tussen een normaal abonnement en NS-Flex minimaal is.
Ik houd de ontwikkelingen in de gaten.
Maar als je in de zomer 3 weken weg bent en de Weekend Vrij een maandje stopt is het prijsverschil al weer weg…
Volgens mij haal je iets door de war, Ariën. Je betaalt 40 euro per maand omdat het abonnement flexibel is. Dat komt neer op 12 euro per maand, dus is hetzelfde. Als ik je bericht lees krijg ik de indruk dat je denkt dat het abonnement zowel duurder is als dat het 12 euro per jaar kost.
Daarnaast weet ik het prima gemaakt, ik reis vrijwel niet met korting door de week, zodra ik dat van plan ben zet ik het aan en een maand later weer uit.
Op die manier. Ik ga het eens uitzoeken…
Ariën heeft wel gelijk dat de abonnementen 1-2 euro per maand duurder zijn tov van de jaarabonnementen, mijn punt is dat dat wel terecht is. Bijvoorbeeld Dal Voordeel is 5 euro per maand ipv 50 euro per jaar. Eigenlijk is dat dezelfde regeling als vroeger, toen een jaarabonnement 10x een maandabonnement was. De gemiddelde reiziger gebruikt dat jaarabonnement namelijk niet in z’n vakantie…
het abonnement was al meer dan 50 euro per jaar toch? volgens mij was het 60,00. Daarnaast heb ik nu een email gekregen waarop 60,00 staat, en als ik inlog en bij abonnementen kijk (dalvoordeel, jaarabo) staat er 56,00.
Maar goed.. dat verschil is toch minimaal,…
En als de NS er straks mee geconfronteerd wordt dat achteraf rekeningen niet kunnen worden geïnd/worden betaald, dan wordt de schade via de treinkaartjes weer op de “gewone” klant afgewenteld.
En dat er misbruik van gemaakt gaat worden, daar kan je op wachten.
Flauwekul. Oninbare vorderingen komen gewoon in de boekhouding net als andere kosten zoals die van de deurwaarders, controle figuren. Die natuurlijk gratis zijn biju.
Gemiste betalingen zijn geen schade maar misgelopen winst. Zolang er netto winst wordt gemaakt maakt het niet uit dat een deel nooit betaalt. Zelfde als al sinds het begin van het OV geldt voor zwartrijden. Verschil hierin is dat je je hele leven kan zwartrijden, maar NS niet snel je gemiste betaling zal kwijtschelden, die blijven gewoon staan en ze mogen je dan abonnementen weigeren totdat je ooit betaalt.
Nog een nadeel: je kunt géén Samenreiskorting gebruiken als je zelf NS Flex Basis (zonder abo) hebt, je reist namelijk op rekening ipv saldo en Samenreiskorting opladen geeft alleen korting bij reizen op saldo.
Samenreiskorting laden gaat niet op een kaart met Flex, maar je kunt het gewoon als e-ticket kopen. Zie http://bit.ly/2PWnuZ5
Nog een nadeel, acties zoals exstudent, langstudeerder of starter gelden niet op flex abonnementen
Wat is er mis met automatisch opladen!Ik doe dit al jaren waar ik ook heen wil er is altijd geld op de kaart.Ook met de bus of tram. NS wat halen jullie op je hals.Er zullen velen zijn die niet betalen.Lijkt zo makkelijk maar als de rekening komt van pa en ma met 2 kinderen Arnhem -Maastricht 1e klas, krijgen ze de schrik van hun leven..!Van een kalender kip kan je niet plukken…slecht plan!
NS moet wel achteraf laten betalen, want je kunt niet vragen dat NS Flexreizigers elke maand naar de kaartautomaat gaan om hun abonnement te wisselen. Als je ziet hoeveel problemen studenten nog steeds hebben met ophalen/stopzetten reisproduct, wil je dit niet voor miljoenen klanten invoeren. Ik vind het zelf in ieder geval superhandig dat ik online mijn abo kan aanpassen.
Wat is er mis met automatisch opladen!Ik doe dit al jaren waar ik ook heen wil er is altijd geld op de kaart.Ook met de bus of tram. NS wat halen jullie op je hals.Er zullen velen zijn die niet betalen.Lijkt zo makkelijk maar als de rekening komt van pa en ma met 2 kinderen Arnhem -Maastricht 1e klas, krijgen ze de schrik van hun leven..!Van een kalender kip kan je niet plukken…slecht plan!
Automatisch opladen geldt voor het gehele OV, je kan dit niet special voor NS instellen. En als er een paar uitchecks misgaan trekt die mooi steeds 20 euro direct van je rekening en mag jij er werk van maken om het terug te krijgen. Fijn als je het niet breed hebt.
Daarnaast is dat wanbetalen een spookverhaal, je blokkeert toch gewoon de kaart en je weet de persoon bij naam (en ja er zijn registers om dit vooraf te controleren). Denk je nou echt dat er 100 duizenden mensen zijn die hier misbruik van gaan maken en riskeren dat ze later geen NS abonnement mogen afsluiten en zelfs bij het BKR in het register komen te staan? Dat is toch volstrekt onrealistisch? Natuurlijk blijft dit een factor maar net als bij de telefoonabonnementen corrigeert dat systeem zichzelf.
Jammer dat ik het niet kan koppelen aan mijn bestaande abonnement.
De eerste stap naar een betere service. Nu nog een flink vereenvoudiging van het tariefsysteem. Het tariefsysteem is nu zo ondoorzichtig dat ik als niet frequente reiziger bij voorkeur NIET met het spoor reis. Al rij ik in de daluren, ik betaal altijd de hoofdprijs. En ik heb altijd het idee dat ik het verkeerde kaartje heb. Het ondoorzichtige tariefsysteem is een flink psychologische drempel.
Een paar ideetjes
– twee tarieven, volle prijs en daluren
– kwantumkorting, hoe meer kilometers, hoe meer korting
– afstanden altijd hemelsbreed rekenen
– en wat simpele abonnementen
Alles in het OV is wel duidelijk. Dat jij het niet begrijpt daar kunnen ze niks aan doen.
“Afstanden altijd hemelsbreed rekenen” ??? Wat een kul. Beter is het OV gratis te maken.
Hoera!! Ale vervoerder MONOPOLIST in NL het is tijd om een GOEDE service aan te bieden.
De rit prijs is helemaal NIET overzichtelijk.
>> Bijvoorbeeld: als je een taxi neemt weet je precies wat betaal je per (gereden)kilometer. Bij NS het weet je nooit! Ik heb een paar bestemingen en de prijs vergelijken, en het kilometer prijs in NOOIT hetzelvde.
Ik vind dat de NS is NIET transparant met de rit prijs.
Ik zal het op prijs stellen wat reakties te mogen horen.
Fijne reis, en pas op van zakkenrollers in de TRAIN……… 😉
Taxikosten worden bepaald door tijd en afstand. Vooraf weet je meestal ongeveer wat je kwijt bent, maar meestal niet precies (er zijn uitzonderingen). Er zijn gewoon tabellen waar je de kilometerafstand van de trein kan zien, en de bijbehorende prijs. Echter het wordt ingewikkeld en minder transparant als je met meerdere vervoerders reist. Dan krijg je bij dezelfde afstand verschillende tarieven. Het kan dan uitmaken of je eerst met NS reist of de andere vervoerder vanwege toepassing lange afstandskorting.
Het was inderdaad duidelijker toen je vooraf een kaartje kocht en dus ook vooraf de prijs wist.
De tabellen waar Hildebrand van Kuijeren het over heeft staan hier (NS, 2018): https://www.ns.nl/binaries/_ht_1535553198480/content/assets/ns-nl/tarieven/prijzen-2018.pdf
en per route kun je de afstand in tariefeenheden uittellen op deze kaart: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1535357450663/content/assets/ns-nl/tarieven/tariefeenhedenkaart-van-nederland.pdf
Ben ik mijn 7 vrijen reizen kwijt als ik ns flex neem.
omdat mijn voordeeluren contract moet opzeggen
Vanaf medio 2019 worden deze mogelijk wel aangeboden, maar op dit moment is overstappen zeker niet verstandig.
als ik het zo lees zijn ouderen de peneut met een flex.ik was van plan om ook een te nemen ,maar eerst afwachten voor wat de ouderen betalen
Hoe moeilijk kun je het maken?
Wat zou er voor mij veranderen met mijn ‘Altijd DalVrij-abonnement’, dat trouwens al maandelijks wordt afgeschreven?
Dat je -zeker als die een beetje gunstig valt – je abonnement – kan uitschakelen voor die maand.
Als je niets doet, dan zal er niets veranderen.
Ja, en is dat erg?
Ligt eraan wat je wilt.
Helaas kun je nog steeds niet met een 1ste klas-abb eenmalig downgraden naar 2de klas. Bv omdat je een keer met iemand anders samen reist. Of omdat je met een NS-abb. korting die niet van toepassing is bij een andere vervoerder kiest voor 2de klas. Wel upgraden t/m 15 minuten na vertrek.
Je kan in je Mijn NS account aangeven dat je buiten je Vrij-reizen 1ste klas periode, altijd 2de klas wilt inchecken. Indien gewenst kan je dan binnen de 15 minuten toch nog upgraden naar 1ste klas.
Bij een Dal Vrij-abonnement check je in de spits dan altijd 2de klas in.
Ik ga er vanuit dat iets soortgelijks ook voor 40%-kortingskaarten bestaat.
Nee, dit werkt nog niet goed, als je een 1e klas Weekend Vrij hebt met 2e klas doordeweeks kun je NIET upgraden. De app en de website denken dat je al in 1e klas zit (maar de factuur is gelukkig wel obv 2e klas). Volgens NS is hun IT-afdeling er nog steeds mee bezig dit aan te passen.
Ik zie dat mijn altijd-vrij-abb van nu 22 euro per maand 23 euro gaat kosten. Is dat die ene euro per maand administratiekosten waarover ik lees of is dat apart. In het laatste geval 12 x 1 vanwege hogere abb.prijs en 12 per jaar vanwege administratie = 24.
Er is nog een niet genoemd verschil in kosten: Bij alle reizen op saldo (en e-tickets en eenmalige chipkaarten) worden alle ritprijzen afgerond op €0,10. Bij NS Flex gebeurt dat alleen voor tweede klas voltarief. De prijzen voor tweede klas met korting en voor eerste klas worden berekend met een vaste factor ten opzichte van de prijs van tweede klas voltarief, zonder afronding. Dat kan dus een prijsverschil tot €0,05 per enkele reis opleveren. De meeste ritprijzen die de NS-reisplanner toont, kloppen dus niet voor NS Flex. Daar wordt het niet bepaald overzichtelijker op. Waar is dat verschil in vredesnaam goed voor? Zie pagina 9 in: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1535553198480/content/assets/ns-nl/tarieven/prijzen-2018.pdf
@ Hildebrand,
Je bent nog iets vergeten. Flex is (voorlopig) ook nog niet beschikbaar voor minderjarigen.
Ik denk wel dat ik binnenkort naar Flex overstap.
Dan betaal ik tijdens mijn verlof niet meer voor mijn Weekend Vrij 1ste klas.
Nu betaal ik ook voor 40% korting tijdens de week. Onnodig, aangezien ik de laatste 2 jaar zo maar 2 ritten gemaakt heb. Ik ga met Weekend Vrij 1ste klas zonder bijkomende korting in de week dus goedkoper uitkomen.
een jaar heeft toch 12 maanden? 12*5 euro is dan
110 euro, ik zorg er altijd voor dat ik genoeg saldo heb, dus ik heb helemaal geen behoefte aan
die ‘extra service’
Een jaar heeft inderdaad 12 maanden, maar 12*5=60.
Dit kan niet met treinen van arriva ?
Ik wacht af of Flex nog verbetert. Nog geen behoefte om te switchen. Rijd nu samen met mijn (gepensioneerde) partner Altijd Dalvrij wat inderdaad al maandelijks wordt verrekend. En daarnaast zorgen we gewoon voor voldoende saldo op onze kaarten. We houden op die manier beter overzicht op ons reisgedrag. Mensen hoeven niet altijd ontzorgt te worden.
“Ook is het de bedoeling dat je binnenkort een alert kunt krijgen als je een zelf gekozen reisbedrag hebt bereikt, zodat je niet voor verassingen komt te staan.”
Verassingen? Zal wel warm zijn dan.
Nog een nadeel: als je naar/van het buitenland reist, wordt je aangeslagen voor een “correctietarief” omdat de conducteur niet kan zien welke soort NS Flex je hebt. In periodes van afgekocht reisrecht maakt dit niet uit (want je krijgt 100% korting op de boete van 20 euro), maar wanneer je reist tijdens 40%-kortingsuren betaal je 12 euro die je dan weer terug moet vragen… conclusie voor mij is dat ik echt spijt heb van NS Flex en nu een Dal Voordeel op een nieuwe kaart ga aanvragen.
Is ZoneTaxi ook te betalen met een NS Flex Abonnement?
@Joost, bij internationaal reizen gebruik je geen NS-Flex, maar koop je gewoon een kaartje met de betreffende korting in Nederland (0%, 40% of 100%) en een evt. korting op het Duitse, of Belgische deel (als je daar recht op hebt). Je checkt dan uit (heenreis) of in (terugreis) met je OV-chipkaart, maar met het papieren kaartje (of met de QR-code van het Online-ticket, als je door een poortje moet).
Help.
Ik wil 40 keer per jaar op zondagochtend op en neer van ‘s-Hertogenbosch Oost naar Tilburg Centraal.
Wat kan ik het beste nemen?
Ik heb even een paar berekeningen gemaakt:
Een enkeltje van ‘s Hertogenbosch Oost naar Tilburg kost EUR 4,90. Indien je dat 80 keer doet (40 keer heen en 40 keer terug) dan kom je uit op EUR 392 per jaar.
Kies je voor een weekend vrij abonnement, dan kost dit EUR 33 per maand, dus EUR 396 per jaar (4 euro meer, maar dan kan je onbeperkt reizen in het weekend).
Kies je voor Dal Voordeel, dan krijg je dus 40% korting op de enkele reis prijzen, maar dat abonnement kost EUR 50 per jaar. Dan kom je uit op een totaal van EUR 285,20 per jaar.
Gezien de normale prijs van een enkele reis/retour heb je niets aan welk actiekaartje dan ook.
Dal Voordeel is dus de voordeligste optie. Wil je echter graag regelmatig in het weekend, bijvoorbeeld op zaterdag, nog op pad, dan kan je denken aan het Weekend Vrij abonnement.
Erwin, heel erg bedankt.
De NS maakt het erg verwarrend voor een eenvoudige HBO-er.
Groeten, Wil
Wel nu, een Dal Voordeel met gratis OV-kaart dus.
Jammer, maar helaas.
Geen enkele foto gemaakt met een Samsung 7 Edge laat zich uploaden. De klantenservice weet niet hoe het kan.
Vroeger ging je naar het station en kon je kopen wat je wilde. Vandaag ben ik er al 2 uur mee bezig geweest en nog zonder resultaat.
Komende zondag wilde ik al met de trein gaan reizen, maar of dat er in zit? Ik vrees het ergste.
Graag uw advies.
Geen, ze hebben weer geld nodig.
(Oplichters)
Ik ga alleen een dag in week vanaf mijn woonplaats naar Dordrecht om naar school te gaan Kan ik dan beter met flex reizen als met OV chipkaart zonder mijn gegevens.
waarom staat er niet bij hoe je een abonnement kunt aanvragen?
Ik heb het flex abonnement na een maand opgezegd.Het is heel irritant dat er rond de 8e word afgeschreven ipv rond de eerste,dom .
Rond de 8e zijn alle rek betaald,ze konden het niet afschrijven.Typisch Ns gelijk dreigen en klantonvriendelijk als altijd.Ook het moeten bellen om je abonnement te moeten wijzigen is stupide,zorg dat de klant dat zelf kab
Krijg ik met de flexkaart ook korting in de daluren?
ik wel graag met de trein en bus rijzen
van daar vraag ik deze kaart aan
Ik heb geen gedoe met saldo. Mijn saldo wordt automatisch bijgevuld.
Achteraf betalen is een veel groter probleem.
Na mijn gewone abbo ivm Corona noodgedwongen stopgezet te hebben moest ik daarna verplicht naar de Flex, want om nu je voor een jaar vast te leggen voor een gewoon abbo is te risicovol. Kan zomaar zijn dat we over een paar weken niet meer de trein in mogen tenzij noodzakelijk en dan kun je flex stopzetten.
Goed, zal wel aan mij liggen maar bij de minpunten mis ik een paar voor mij hele grote:
Met NS flex krijg je geen info over hoe je reist: De incheckpaal zegt altijd “reizen op saldo oid”. Ook in het weekend terwijl ik dan met een 1e klas weekendabbo reis. In het weekend reis ik op mijn abbo, niet op saldo. Flex vertelt mij daar niks over.
NS Flex geeft ook geen info over met welke klasse je incheckt. Gewoon: Reizen op saldo.
Mijn oude abbo gaf bij het in\uitchecken netjes aan of het een 1e of 2e klas incheck is
Ik heb voor door de weeks 2e klas, voordeel genomen. En ja hoor bij een incheck in de daluren: Flex verteld niet of je wel of niet met korting reist.
Met een gewoon abbo krijg je bij het uitchecken saldoinfo en wat de heeft reis gekost. Bij Flex, je raad het al: nul, nul uitcheckinfo, reizen op saldo…
Bij de aanschaf van Flex hoef je het abbo niet meer op je kaart te laden want automatisch. Nee hoor, er gaat niets automatisch, nooit. Bij mijn eerste Flex reis eerst bij de automaat checken of het 1e klas abbo al zichtbaar is. Nee dus. Trein laten gaan, klantenservice bellen: Geen abbo ontvangen. Nee, geen probleem u kunt gewoon reizen. Dus “zonder” abbo gaan reizen wat helemaal niet prettig aanvoelde. Overleg met conducteur die kaart checkt: Ja hoor het staat erop. Alleen de conducteur kan dit zien met zijn kaartlezer. Jij als ov-chipkaart houder krijgt die info niet, want het abbo komt gewoon niet op de kaart.
Mijn oordeel over Flex wordt bepaald door de nul info die je als reiziger hebt over hoe je reist. Ik vind het 10x niks. Ik voel me niet prettig tijdens de reis en bij kaartaanpassingen omdat ik de controle over hoe ik reis volledig kwijt ben. Het in en uitchecken geeft daar geen info meer over.
Wat je zegt klopt grotendeels. Zelf heb ik daar niet zo problemen mee. Waarbij bij het oude abonnement altijd alles direct werd berekend, wordt dat nu achteraf gedaan. Dat levert een aantal voordelen op:
1) Je kunt zelfs tot 15 minuten nadat je hebt ingecheckt van klasse wisselen. Dat kan juist doordat men niet meer alles probeert te bereiken bij het in- en uitchecken. Voordeel is dus als je in de trein stapt, 2e klas is erg druk, alsnog kunt upgraden.
2) Je korting wordt bepaald door het moment van inchecken, en verandert niet bij uw overstap naar een andere treinvervoerder. (Dat is bij oude abonnementen wel zo).
Doordat ze niets meer bij het in- uitchecken berekenen, maar pas achteraf online, krijg je inderdaad niet dezelfde feedback bij het in- en uitchecken. Ik zal kijken of ik dat kan benoemen in het artikel.
NS Flex geeft ook geen info over met welke klasse je incheckt. Gewoon: Reizen op saldo.
Mijn oude abbo gaf bij het in\uitchecken netjes aan of het een 1e of 2e klas incheck is
Ik heb voor door de weeks 2e klas, voordeel genomen. En ja hoor bij een incheck in de daluren: Flex verteld niet of je wel of niet met korting reist.
Met een gewoon abbo krijg je bij het uitchecken saldoinfo en wat de heeft reis gekost. Bij Flex, je raad het al: nul, nul uitcheckinfo, reizen op saldo…
Hoe zat dat nou, werden nou per 1 januari 2021 alle lopende klassieke abonnementen (zoals Weekend Vrij) automatisch omgezet naar Flex? Of is dat van de baan? Ik lees er niets meer over. Ik heb tijdens de lockdown (ondanks dat ik niet reisde) mijn Weekend Vrij een paar maanden gewoon doorbetaald, om te voorkomen dat ik gedwongen over moest stappen naar Flex. Gaat die gedwongen overstap er alsnog komen binnenkort?
Ik gebruik NS Flex voor een aantal maanden en moet hier even een klacht erover kwijt. Ik vind het een vorm van oplichting door NS.
Stel je voor je besteld een Flex abbonement, trajectvrij. Je krijgt direct een factuur met de prijs voor een trajectvrijabbonnement. Als de maand afgelopen is en je wilt overstappen op een andere abboenemnt kan je dit pas doen totdat de factuur gegenereerd is voor de volgende maand. Wat resulteert dat je dus voor jan met de korte achternaam moet betalen voor een andere trajectvrij abbonnement die je niet mag gebruiken. En vervolgens word het verchil met de volgende factuur verrekend. En ik merk op dat zelfs het verschil niet eerlijk word berekend, ik weet niet wat ze hanteren maar dat valt lager uit dan wat je eerder hebt betaald.
Dit is gewoon het gijzelen van iemand zijn geld voor een extra maand terwijl je geen tegenpresatie voor krijgt. En als ze het terug geven dan is het minder dan je extra hebt betaald.
Met alle respect maar nu zie ik in waarom NS met deze onzin is gestart dit is gewoon een methode om hunzelf te verreiken en het te verkopen als een soort voordeel van hey je hoeft pas achteraf te betalen. Nee je betaalt niet achteraf je betaalt de volle prijs als je erin stapt en de volle prijs als je eruit stapt om vervolgens dan een maand later pas met een gereduceerd bedrag eruit te komen. Misleidend imho.
Heb nu dal uren kaart en Keuzedagen neem ik gvb flex dan ben ik al mijn Keuzedagen kwijt, hup ns
Misleidend is dat het handig en besparend zou zijn – terwijl het flexsysteem helemaal niet handiger wordt ! Het betekent een hoop meer gedoe voor de reiziger die niet teveel wil betalen -zelf steeds kennis op peil houden en opletten wat wel/wat niet doen
Klopt het dat ik met een NS-flexabonnement (met dal- of weekendkorting) geen 65+ korting in bus, tram of metro krijg omdat je daarvoor op saldo moet reizen?