NS verstrekt dagenlang verkeerde reisinformatie via Teletekst
01 okt 2020 9:14
De Nederlandse Spoorwegen hebben de afgelopen dagen de reisinformatie via Teletekst niet op orde. Terwijl er wel storingen zijn meldt het spoorbedrijf op NOS teletekst dat de treinen volgens plan rijden.
Meerdere incidenten
Een gefrustreerde reiziger meldt woensdagavond aan Treinreiziger.nl dat Teletekst ten onrechte aangeeft dat er geen storingen zijn, terwijl sinds woensdagavond 18:00 uur de bovenleiding beschadigd is tussen Naarden-Bussum en Weesp. De betreffende storing is donderdagochtend nog altijd niet opgelost, maar nog steeds meldt NS op Teletekst dat de treinen volgens plan rijden.
Het blijkt niet de eerste keer dat NS de reisinformatie via Teletekst niet op orde heeft. Maandag kreeg NS ook al via Twitter een klacht dat de uitgelopen werkzaamheden tussen Zwolle en Amersfoort niet op het medium vermeld stonden. Op hetzelfde moment bleek bovendien de reisinformatie via internet en op de stations niet te werken. “En nu vallen alle treinen uit. En bij de vervangende staat: ‘door een storing zijn niet alle reisadviezen juist’. Op Teletekst staat niets. (..) Dit gaat altijd zo. Zo Waardeloos” schrijft Jaap op Twitter.
Storing
Tegenover Treinreiziger.nl erkent NS dat de informatie op Teletekst op dit moment niet juist is. “Er is op dit moment een storing. We zoeken nog uit wat de oorzaak daarvan is en hoe dat opgelost kan worden. We adviseren onze reizigers om kort voor vertrek de reisplanner-app van NS te checken” zegt een woordvoerder van NS in een reactie.
De info, die te vinden is op pagina 751, wordt niet handmatig getikt maar komt uit de reisinformatiesystemen van NS. Die koppeling werkt nu niet meer.
Voor Beter OV
Het probleem komt Rikus Spithorst van reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV bekend in de oren. Hij merkte eerder in september ook al op dat de reisinformatie via Teletekst niet klopte, op dat moment werd de oude informatie van een dag eerder getoond. “Helaas kunnen wij dit niet aanpassen” reageert NS in eerste instantie via Twitter.
“Of je geeft via een medium goede reisinformatie, of niets. Maar geen verkeerde informatie” reageert Spithorst. “Maandag ook al de storing met de reisinformatie, waardoor reizigers alleen via 9292 juiste reisadviezen konden krijgen”. Volgens Spithorst gaat het te ver om te stellen dat NS de reisinformatie niet op orde heeft. “Maar het lijkt wel in de versukkeling te komen”. Wat Voor Beter OV betreft moet reisinformatie via teletekst overigens blijven bestaan.
Teletekst
Vier jaar geleden wilde NS eigenlijk al de stekker trekken uit de dienst, omdat relatief weinig mensen Teletekst gebruikte. Na veel protest kwam NS op het besluit terug.
Alhoewel Teletekst door een afnemende groep wordt geraadpleegd, wordt de dienst nog steeds gebruikt. De dienst is bijvoorbeeld handig voor de 453.000 Nederlanders die (in 2019) thuis geen internet hebben. Daarnaast wordt Teletekst ook gretig op internet geraadpleegd. De pagina 751 heeft zelfs een eigen website welke wordt bijgehouden door Rijdendetreinen.nl. Opvallend genoeg is de informatie daar wel kloppend.
De NOS vierder eerder dit jaar het veertigjarig jubileum van Teletekst. De omroep maakte toen bekend dat de dienst dagelijks door 600.000 mensen wordt gebruikt, vooral de Teletekst-app is populair.
Teletekst, bestaat dat nog? Ik zou nieteens weten hoe ik dat op mijn TV tevoorschijn moet toveren.
Op die zwart-wit beeldbuis-tv van jou zit ook nog geen teletekst. 😉
Precies!
Het is een volledig verouderd medium die al lang ingehaald is door betere en snellere infosystemen. Het neemt niet weg dat de info op TT wel correct moet zijn, zolang dat Teletekst nog blijft bestaan.
Volgens mij zijn alleen nog de gepensioneerden die Teletekst gebruiken. Dat is een groep mensen die nooit met de tijd zijn meegegaan en waarschijnlijk nog een (ook al volledig achterhaald) papieren spoorboekje gebruiken.
Teletekst wordt gebruikt nog dagelijks gebruikt door 600.000 mensen, daar kunnen wij alleen maar jaloers op zijn. Weliswaar gaat een groot deel via de app. https://www.villamedia.nl/artikel/onverminderd-populair-teletekst-viert-veertigste-verjaardag
“een groep mensen die nooit met de tijd zijn meegegaan”
Een denigrerende opmerking, die wel wat zegt over de vooringenomenheid van de schrijver, weinig over de werkelijkheid.
Zoals mooi weerlegd door Hildebrands.
De inhoud van het artikel toont weer aan hoe in de war NS is. Bastion van blinde voor/zelfingenomenheid.
Ze ook nooit op het idee om Hildebrand te vragen als directeur (bjv communicatie/marketng), want de beste talenten/strategen in NL werken immers al bij NS. Anders zaten ze er niet. Alles, elk ‘incident’ (artikel hiero), ligt aan de omstandigheden.
Het wordt nog veel gekeken en je ziet het ook bij redacties op een speciale monitor staan als nieuws-alert machine.
Teletekst bestaat nog in meerdere landen, hoor! In Vlaanderen gebruikt de VRT het nog voor ondertiteling voor doven en slechthorenden (net als dat in Nederland gebeurt)
Philips kwam in 1970 met het idee om data te versturen via beeldlijnen die toch niet werden getoond. Hulde dat het systeem na 50 jaar nog zijn nut bewijst
Dan weet U ook niet veel!
Een beetje…
Dat was dus van NS niet een beetje, maar heel erg dom, zou koningin Maxima gezegd kunnen hebben.
Dom is het zeker voor wie snel even op Teletekst, waar overigens best nog ander waardevolle informatie over diverse onderwerpen te vinden zijn, de reisinfo wilt bekijken, maar dan moet het wel “up-to-date” en correct zijn. Als men tijdelijk geen reisinformatie kan geven plaats dan tenminste de tekst : “Reisinformatie is tijdelijk buiten dienst”, dan weet je als kijker/reiziger dat men andere bronnen moet raadplegen. Teletekst mag dan langzaam uit de gratie komen, ik gebruik het nog regelmatig, kan als “back-up” dienen voor het geval internet ook even “uit de lucht is”. Goede reis informatie met of zonder Teletekst, op TV of PC of stations, is in het belang van een ieder die zijn reis op betrouwbare wijze wilt plannen en zeker in Nederland !
Teletekst, een goede krant en een eenvoudige telefoon.
Meer heeft een mens niet nodig.
Simon, daar heb je best gelijk in, eenvoud in bescheidenheid.
Iemand die me toelacht in plaats van uitlacht.
Dank u!
Naast apps en websites die ik gebruik, kijk ik ook nog regelmatig op Teletekst. Heerlijk simpel,kort en concreet zonder opsmuk en irritatie door pop-ups en reclames. Een verademing in deze snelle, jachtige wereld waarin je van alle kanten continu overspoeld wordt met informatie. Niks mis met Teletekst!
Hier wil ik me bij aansluiten. Teletekst is echt niet enkel voor mensen voor internet. Naast de 453.000 mensen die dat niet hebben zijn er meer dan een miljoen(!) gebruikers van de Teletekst-app op hun smartphone/tablet. Die verwachten dat als er staat dat er geen storing is, dat dat ook zo is.
Juist door zijn ouderwetsheid – beperkte mogelijkheden – is tt nog steeds zo’n succes: geen fratsen en het jongste nieuws op de bovenste regel. De sportuitslagen worden er uitgebreid weergegeven, nog steeds. Dat bleek een tijdje geleden toen een Turkse trainer de standen van zijn – Turkse – Süperlig (NOS tt 845-3/4) op zijn mobieltje toonde…!
Turkse traditie. Toen de Turkse tv met teletekst ophield, stapten ze over op de NL teletekst.
https://twitter.com/fatihterim/status/1130196353374728193
De reisplanner is ook steeds vaker de weg kwijt. Dan lijkt het alsof er geen overstapmogelijkheid is, maar als je de reis opknipt, blijkt het gewoon wel te kunnen.
Al een paar weken geeft de site onder geplande werkzaamheden bij zaterdagen slechts een paar ‘hits’. Kijk je bij zondag, dan zie een hele rij werkzaamheden op zaterdag en zondag. Probeer maar.
Dat van die werkzaamheden is inderdaad het geval, een wonderlijk knullige bug.
Vraagtekens bij mij ook. De teletekst meldde niets, maar de berichtgeving in de algemene media, gaven aan dat er wel degelijk nog geen treinen op dat traject reden. Verwarrend dus. Hoop dat N.S. dit toch niet heeft willen verbloemen, uit schaamte over het zoveelste, incident op ‘slands sporen, welke overigens dagelijkse kost lijkt geworden. Vreemd ook dat reizigerssites, als Rover en Voorbeterov al niet eerder aan de bel hebben getrokken, over al de incidenten. Want te veel reizigers zijn hier toch bij betrokken.
Hoe liggen de verantwoordelijkheden tussen de NS en Teletekst in dit geval? En is daar misschien iets veranderd? Want het is wel heel makkelijk om nu de NS de schuld te geven, maar de fout kan net zo goed aan de Teletekst-zijde liggen.
@Hildebrand: Dat tt751.nl de goede informatie geeft maar Teletekst niet, komt omdat die 2 los van elkaar staan. tt751.nl is alleen maar de reisinformatie in Teletekst-formaat, maar heeft niet Teletekst als bron.
De info op teletekst valt onder de verantwoordelijkheid van Prorail, niet van de NOS voorzover het gaat om de inhoud.
Zondag 1-1-2020, om 22:45 staan op NOS TT 751 de volgende volstrekt verouderde berichten:
1) 751-2: 13:15 uur
Utrecht-Rotterdam; Utrecht-Den Haag
Tussen Utrecht Leidsche Rijn en Woerden zijn de beperkingen voorbij.
2) 751-3: 13:05 uur
Tilburg Universiteit-Eindhoven
Tussen Tilburg en Boxtel rijden er geen treinen door een wisselstoring.
Dit duurt tot ongeveer 15:45 uur
Treindienst normaal rond 13:30 uur
3) 751-4: 13:15 uur
Utrecht-Leiden
Tussen Utrecht Centraal en Woerden zijn de beperkingen voorbij.
Treindienst normaal rond 13:30 uur
4) 761-5: 13:07 uur
Breda-‘s-Hertogenbosch
Tussen Breda en ‘s-Hertogenbosch rijden er geen Sprinters door een wisselstoring.
Dit duurt tot ongeveer 15:45 uur
De NS/Pro Rail zegt een service in stand te houden, maar doet dat in feite dermate ondermaats dat je er nix aan hebt.
Kennelijk is er (op zondag?) niemand die zich verantwoordelijk volet voor het onderhouden van het systeem.