fbpx

Reizigers Friese Waddeneilanden meest tevreden van Nederland

OV-reizigers zijn in 2010 het meest tevreden over het busvervoer op de vier Friese Waddeneilanden. Ze waarderen het OV met een 8,3 komen tegenover een landelijk gemiddelde van een 7,2. In totaal zijn 87 gebieden onderzocht. Vervoerder Qbuzz scoort als vervoerder (bijna) het beste. Dit blijkt uit de OV-klantenbarometer, een landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het regionaal openbaar vervoer. 

Beste gebieden
Voor het tweede jaar achtereen wordt het busvervoer op de Waddeneilanden (Arriva) het best gewaardeerd. Na de Waddeneilanden zijn reizigers van de Waterbus Rotterdam – Drechtsteden het meest tevreden (eveneens met een 8,3), gevolgd door reiziggers van de Fast Ferry Amsterdam – Velsen (Waardering: 8,1). Ook de regio Haarlem / IJmond (Connexxion) en de Qluiners in Groningen en Drenthe (Arriva Touring) scoren met een 7,7 boven het landelijk gemiddelde van een 7,2.

Slechtste gebieden
Net als 2009 zijn Syntus treinreizigers tussen Arnhem en Winterswijk het minst tevreden. De waardering daalde van een 6,8 naar een 5,9. Op de spoorlijn zijn veel storingen en daarnaast kampt Syntus regelmatig met overvolle treinen.
Na de lijn Arnhem – Winterswijk scoort de treinverbinding Arnhem – Tiel met een 6,6 het slechtst. Overigens zijn niet alle treintrajecten onderzocht: alleen de regionale spoorlijnen zijn in het onderzoek meegenomen.

Beste vervoerder
TCR en Aquabus komen uit de OV-Klantenbarometer als beste uit de bus. Taxi Centrale Renesse verzorgt in opdracht van Arriva enkele lijnbussen en Aquabus is een samenwerkingsverband tussen Arriva en rederij Doeksen voor de Waterbus Rotterdam–Drechtsteden. Als eerste groter busbedrijf eindigt Qbuzz op een derde plaats. Ook in 2009 scoorde Qbuzz als beste onder de grotere vervoerders. Ook toen scoorde de waterbus Rotterdam – Drechtstede als beste en stond Qbuzz op plek 2.

Grote steden
De stadsbussen in de drie grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag) scoren allemaal beter dan in 2009. De steden zijn de afgelopen jaren langzaam terug geklommen van een lage gewaardering naar een gemiddelde waardering. GVB scoort met de stadsbus een 7,3, RET een 7,5 en de HTM scoort zelfs een 7,7.

Ruim 90.000 enquetes
Het onderzoek OV-Klantenbarometer is een grootschalig onderzoek naar de mening van reizigers over het regionaal openbaar vervoer. Het onderzoek wordt jaarlijks in de periode eind oktober tot begin december gehouden onder reizigers in bus, tram, metro, regionale trein en boot. Het onderzoek van 2010 bestond uit 87 onderzoeksgebieden. De klantwaardering is gemeten in 7,299 ritten. Er zijn 90.347 enquêtes afgenomen.

Waardering per vervoerder

 Vervoerder 2010 2009
TCR 8,3  –
Aquabus 8,3 8,2
Qbuzz 7,6 7,5
Veolia 7,4 7,2
Arriva 7,3 7,4
Connexxion 7,3 7,4
Hermes 7,3 7,4
Novio 7,3 7,3
GVU 7,2 7,2
HTM 7,2 7,3
RET 7,2 7,1
GVB 7,1 7,1
NS (Regionale lijnen) 7,1 7,2
Syntus 7,0 7,0

Bron: OV-Magazine.

Andere opvallende zaken

  • De ov-autoriteit waar de hoogste klantwaardering is gemeten is OV-bureau Groningen Drenthe: een 7,6.
  • In het streekvervoer was de hoogste waardering voor het concessiegebied Haarlem IJmond, een 7,7. 
  • De reiziger is vooral ontevreden over de informatie bij vertraging (waardering: 4,6) en over het tarief (4,9).
  • Reizigers zijn minder tevreden over het gemak van een kaartje kopen of van het laden van reissaldo. Was dit in voorgaande jaren minimaal een 7,5, nu gaat de waardering naar een 7,1.
  • De beste regionale treindienst van 2010 is de Valleilijn van Connexxion. Deze treindienst klimt in vier jaar tijd van een 87e via een 70e en een 12e plaats naar een mooie 9e positie van de in totaal 87 onderzoeksgebieden.

 Foto: Een Friese bus van Qbuzz