Vakbond spoorwegpersoneel tevreden met richtlijnen in ov-protocol
15 mei 2020 11:22
De vakbond voor spoorwegpersoneel VVMC is tevreden met het protocol voor reizigers en medewerkers dat de ov-bedrijven donderdag hebben bekendgemaakt. De bond pleit er wel voor dat de conducteurs en stewards per vervoerder duidelijke instructies krijgen, zegt bestuurder Wim Eilert van VVMC: “voor ons geldt steeds, onze leden werken veilig of niet.”
Veiligheid & Service
Het protocol geldt vanaf juni, als het openbaar vervoer weer volgens de normale dienstregeling gaat rijden. Voor medewerkers en reizigers is het gebruik van mondkapjes verplicht. De vakbond kan zich vinden in de afspraken dat conducteurs, stewards en medewerkers op de stations de reizigers kunnen wijzen op de mondkapjesverplichting, maar dat zij die niet actief hoeven te handhaven. “Het geeft de conducteurs ook rust, dat zij weten wat hun bevoegdheden zijn”, aldus de VVMC-bestuurder.
De handhavingstaak ligt volgens het protocol bij boa’s Veiligheid & Service en indien nodig met assistentie van de politie. Zij zullen de-escalerend te werk gaan en kunnen bij het niet-naleven een boete uitschrijven. Hoe hoog die boete zal zijn, is nog niet bekend.
Over de verdere invulling van de rol van het personeel en de uitvoering van de 1,5 meterregels praat de vakbond met de verschillende vervoerders. De details worden in de komende weken richting 1 juni uitgewerkt. NS topman Roger van Boxtel vertelde in de talkshow Op1 dat het spoorbedrijf bewust heeft gekozen om alleen de stoelen naast het gangpad leeg te houden, zodat het personeel afstand kan bewaren. Reizigers zitten dan wel dicht tegen over elkaar. “Het is zoeken naar een balans” gaf de directeur toe.
Drukte in de trein
De VVMC uitte eerder zijn zorgen over de verwachte toename in drukte door de versoepelingen van de coronamaatregelen voor het openbaar vervoer. “Bij iedere versoepeling zagen we meer mensen in het ov”, zegt de vakbond. “We hopen dat de reizigers zich houden aan de adviezen en dat de spreiding van werktijden en scholen effect heeft. De trein is nog altijd niet voor een uitje bedoeld.”
Incidenten
Er waren enkele incidenten met te drukke treinen, zoals afgelopen weekend toen ineens veel mensen tegelijk de trein van Amsterdam naar Zandvoort wilden nemen. De vakbond erkent dat het inspelen op de toename van de reizigers lastig is. “De conducteur kan mensen vragen de trein te verlaten en desnoods een melding maken”, legt Eilert uit. “In het uiterste geval kan de politie worden gevraagd op te treden. Er is afgesproken dat de conducteur hierin geen handhavende taak heeft.”
NS-topman Roger van Boxtel erkent dat er enkele incidenten zijn geweest, maar wijst er ook op dat het in het algemeen goed gaat. “We willen niets liever dan reizigers vervoeren. Door de omstandigheden moeten we nu zeggen: betracht je”. De keuze om conducteurs niet te laten handhaven legt de topman uit. “Onze mensen zijn geen politieagenten”.
Het NS-personeel krijgt van het bedrijf mondkapjes aangeboden, en indien gewenst ook spatschermen.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
En de reizigers? Want vinden die ervan? Hoeveel OV-reizigers die ook een auto hebben, kiezen nu nog vrijwillig voor het OV? Hoeveel ervan komen na deze ((crisis)) nog terug?
Als we kijken hoeveel mensen er nu vrijwillig een muilkorf voordoen (1 op de 40 of zo?), hoe gaan die het dan vinden om straks gedwongen te worden? Ik denk dat de OV-bedrijven behoorlijk onderschatten wat een imagoschade dit gaat veroorzaken.
Dit gaat behoorlijk imago schade oplopen en door al die adviezen nu ook van de VVMC als deze crisis voorbij is dan neemt het aantal reizigers af iedereen roept nu dat je de trein niet moet nemen straks nemen ze de trein niet meer omdat ze de trein zijn uitgejaagd door iedereen ook door alle spoorbedrijven. Al die reizigers die gaan alternatieven vinden thuis werken met de auto want je was niet welkom in de trein.
Terwijl de trein voor iedereen is en niet alleen voor vitale beroepen de musea gaan open op 1 juni de dierentuinen en pretparken die zijn al open hoe moet je daar dan komen als je geen auto hebt dat wordt dan lastig dan mag je thuis blijven alleen als je een auto hebt dan mag je naar o.a. een dierentuin of museum naar toe maar met de trein mag je daar niet naar toe je wordt door iedereen gemuilkorfd.Als treinreiziger wordt je gewoon gediscrimineerd!
Alsof de OV bedrijven dit allemaal zelf verzonnen hebben.
Volgens mij zijn dit allemaal adviezen die gegeven door deskundigen die WEL verstand van zaken hebben.