“Zonder compensatie in 2021 minder ov en ontslaggolf”
09 jul 2020 8:54
Er is een ontslaggolf in het hele ov in aantocht, waarbij duizenden banen in spoor-, stads- en streekvervoer op de tocht staan. Dat vreest de branchevereniging OV-NL, zegt voorman Pedro Peters tegenover De Telegraaf. Zonder extra steun zal er ook in de dienstregeling geschrapt moeten worden.
2021: 30% minder reizigers verwacht
De ov-bedrijven deden van half maart tot 1 juli op verzoek van de overheid een dringend beroep op de reizigers om uitsluitend het openbaar vervoer te nemen als het noodzakelijk was. Reizigers gaven massaal aan die oproep gehoor. Inmiddels is die oproep opgeheven, maar een deel van de reizigers heeft inmiddels alternatieven gevonden. Zo heeft een (klein) deel van de reizigers inmiddels een tweedehands auto gekocht.
“Onderzoek wijst uit dat we eind dit jaar nog maar maximaal 70% van het normale aantal reizigers zullen vervoeren, nu is dat de helft, terwijl de dienstregelingen sinds 1 juli weer op orde zijn. Er blijkt veel weerstand”, zegt voorzitter Pedro Peters namens OV-NL in de ochtendkrant.
Schrappen in de dienstregeling
Begin volgende week hebben de openbaarvervoerbedrijven een spoedoverleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Peters: “Wij willen voor Prinsjesdag duidelijkheid hebben hoe we verdergaan in het nieuwe jaar.”
Topman Pier Eringa van Transdev/Connexxion bevestigt de malaise. “Wij duiken in Nederland 20 à 30 miljoen in het rood. Dat doet erg pijn. De compensatie in 2020 is onvoldoende” citeert De Telegraaf.
Zonder extra subsidie kunnen ov-bedrijven volgens Eringa straks niet anders dan de dienstregeling inkrimpen ten koste van arbeidsplaatsen. Eringa stelt dat de staatssecretaris snel de regie moet nemen. “We hebben echter de indruk dat Den Haag de urgentie niet inziet. Het ov zit in een dip waar we nog zeker twee jaar in zitten. Volledig herstel verwacht ik pas vanaf 2022. Dat betekent dat de situatie zeer kritiek is.”
In reactie op het artikel in De Telegraaf heeft Transdev een nuancering op haar site geplaatst. “Pier Eringa heeft afgelopen vrijdag in een update aan medewerkers eerlijk geschetst waar Transdev Nederland staat” zegt het bedrijf in een verklaring. “Daarom bereiden we verschillende scenario’s voor, waarbij het leveren van minder dienstverlening echt tot de mogelijkheden behoort.”
2300 arbeidsplaatsen bij NS
Reizigersorganisaties en vakbonden willen niet dat er geschrapt wordt in de dienstregeling. “Dan jaag je de reiziger de auto in met als gevolg meer files”, aldus FNV Spoor en Rover.
NS maakte eerder al bekend 2300 arbeidsplaatsen te zullen schrappen. Echter, bij het spoorbedrijf zal er geen sprake zijn van een ontslaggolf zijn. Ongeveer een gelijk aantal medewerkers gaat de komende tijd namelijk met pensioen.
Alternatieven, weerstand? – Het lijkt erop dat de club van de heer Peters gemist heeft dat het gebod “Werk zoveel mogelijk thuis” nog altijd van kracht is. Natuurlijk zijn er dus nog steeds minder reizigers in het OV, en dat is precies de bedoeling.
Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/gezondheidsadviezen
De ov-bedrijven hebben de crisis aangegrepen om te vragen of bedrijven en opleidingen hun grote wens willen laten uitkomen. Dat ze hun tijden aanpassen waardoor de reizigers meer over de dag verspreid zijn. Nu is dat niet gelukt en nu doen ze huilie huilie bij de overheid. Een NS heeft zat verdient aan doorgelopen abonnementen. Echt geen begrip voor dit huilverhaal, waarom hoor je de Belgen, Fransen of de Duitsers niet? Omdat zij meer bezig zijn met een gezonde bedrijfsvoering dan met klagen bij ome overheid
“NS heeft zat verdient aan doorgelopen abonnementen.”
Iedereen met NS Flex die langdurig thuiswerkt zal dit toch echt wel hebben gepauzeerd. Je bent niet gek he.
“Echt geen begrip voor dit huilverhaal, waarom hoor je de Belgen, Fransen of de Duitsers niet?”
Staatsspoor is daar nog veel machtiger, je hoort hier de NS ook niet omdat haar verlies wordt gedekt door de enige aandeelhouder: de staat.
De bedrijven die huilen hebben ook Duitse (Arriva), Franse (Transdev, Keolis) en Italiaanse (Qbuzz) eigenaren.
DB heeft nog maar een marktaandeel van 50%, dat is veel minder dan NS in Nederland heeft.
Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. De vervoerbedrijven hebben aangegeven dat als ze maar op 20/25% (1,5m samenleving) en later 40% (maximale capaciteit) van de maximale tijd dat ze geen spitspieken kunnen verwerken. Dus of spitsmijden of weer naar 100% toe. De voorkeur was bij de overheid het eerste, dan komt vanzelf het pleidooi voor spitsmijden.
En in de landen die je noemt is de overheid veel eerder ingesprongen om de financiële gaten te dichten.
Het is genoegzaam bekend, dat Peters (ex-directeur van RET) altijd vooraan staat als het gaat om graaien bij de overheid. Ook privé was hij er steeds als de kippen bij om zijn directeurssalaris tot ongekende hoogte op te krikken. De corona-pandemie zou een welkome aanleiding kunnen en moeten zijn om een eind te maken aan de ongegeneerde beloningen in de OV-wereld, in het bijzonder aan de uit de hand gelopen topsalarissen.
Niet alleen bij de top. Een buschauffeur in het OV kost per uur ook 30-40% meer dan zijn collega op de touringcar.
En terecht, in het OV wordt je meer belaagd dan met recreatie trips.
Dan moet het OV ook maar zelf zien hoe ze aan het geld daarvoor komen en niet zijn hand ophouden bij de belastingbetaler.
Ik denk dat het kabinet ook niet erg happig om is. Kijk maar naar de schaadt en schande binnen Keolis zelf. Das een nadeel van privatisering van OV bedrijven. Zij kunnen het geld ook zomaar in eigen boezem steken. Maar als je premier Rutte wilt vragen of de onderste steen toch naar boven wilt gaan halen zul je ook op het verhaal van Air France – KLM kunnen komen en zeggen sommigen daarnaast ook dat de NS arrogant is, weet ook niet of dit terecht is. Lijkt mij een broodje aap verhaal
Geld in eigen boezem steken? Er worden op dit moment enorme verliezen geleden zelfs met miljarden overheidssteun. Alleen al Connexxion lijdt dit jaar ondanks alle subsidie 30 miljoen verlies.
Tja, als je vier maanden roept dat je klanten weg moeten blijven zit je daarna met lege bussen en treinen. Scholen blijven ook komend schooljaar voornamelijk online lesgeven dus het zal ook leeg blijven.
De realiteit onder ogen zien en de tering naar de nering zetten. Reizigers die nu niet terugkeren zijn definitief op ander vervoer overgestapt en komen dus ook niet meer terug.
jawel,als t over een paar maanden herfst cq winter wordt,komen ze wel terug.
dan is fietsen toch niet zo prettig
Ik geloofde vroeger ook in sprookjes.
Inkrimping van dienstregeling zorgt voor nog meer wegblijvers uit het OV. Zeker in de bussen. Deze zijn (weet ik uit eigen ervaring) nog altijd heel leeg. Mensen hebben al alternatieven (auto, scooter, E-bike) en velen blijven ook weg door de mondkapjes.
Reizigers die nu nog wegblijven zijn definitief verloren. Je kunt wel blijven denken dat die ooit weer terugkomen maar dat is tegen beter weten in. Inkrimpen is de enige reëele optie.
Nou als NS een of twee keer de komende tijd een extreem goedkope treinkaartjes via het Kruidvat etc. gaat verkopen zitten die mensen zo weer in de trein. Trouwens in Duitsland zit het OV stukken voller dan hier.
In Duitsland was er ook niet maandenlang de oproep van de vervoersbedrijven om weg te blijven maar alleen vanaf het begin een mondkapjesplicht.
Aktiekaartjes maakten Voor corona slechts enkele procenten van het totale omzet aan reizigerskilometers uit. Dat zet dus geen echte zoden aan de dijk.
1. In Duitsland rijdt het ov dan ook minder vaak. Waar wij gemiddeld elk half uur een sneltrein en een stoptrein hebben, is dat in Duitsland maar 1x per uur.
2. Een typische NRW-RegionalExpress (vergelijkbaar met onze IC) heeft maar 5-6 dubbeldekkers achter de locomotief, terwijl bij ons VIRM met 12 rijtuigen kan en mag rijden.
3a. Ja, de Duitse S-Bahn rijdt vaker dan onze Sprinter, maar de S-Bahn stopt dan ook veel vaker. Op Düsseldorf-Keulen (nog geen 50 km) wel 15 keer.
3b. Ja, Duitsland heeft ook nog de IC/EC en de ICE, maar daarvoor moet wel een kaartje tegen verhoogd tarief worden betaald.
Alle buslijnen welke 1 keer in het uur rijden per direct afschaffen. Buslijnen welke 2 keer in het uur rijden reduceren tot 1 keer in het uur.
Buslijnen die 1x per uur rijden afschaffen zorgt ervoor dat veel dorpen onbereikbaar worden. Veel dorpen worden slechts 1x/uur per bedient. Van 2x/uur naar 1x/uur is in mijn ogen een minder drastische maatregel, maar zorgt er wel voor dat de bus een heel stuk onaantrekkelijker wordt.
Jarenlang miljarden belastinggeld aan subsidie uitgeven om overal lege treinen en bussen te laten rijden is ook een drastische maatregel.
Persoonlijke mening: ik denk dat ze in Den Haag dolblij zijn met de krimp in het OV. Kunnen ze dat armenvervoer eindelijk opruimen en ruim baan maken voor autonome elektrische auto’s. Vroem, vroem is het devies van het rechtse bewind!
Autonome elektrische voertuigen zijn wel de toekomst. Logisch dat ze daarin investeren. Maar dat is nog wel een tijd weg.
Den Haag heeft op zich geen probleem met OV maar wel met een OV dat jaarlijks vele miljarden aan subsidies wil en weigert op de veel te hoge eigen (personeels)kosten te bezuinigen.
‘Het rechtse bewind’ weet dondersgoed dat ‘het armenvervoer opruimen’ betekent dat ze vaker en langer in de file staan, en daar is niemand fan van.
Hoewel je natuurlijk gelijk heb, weet ik niet of dat besef er wel zo is. In rechts Nederland bedoel ik.