DB en spoorvakbond GDL naderen overeenkomst na lange periode van stakingen
17 mrt 2024 9:01
De Deutsche Bahn (DB) en spoorvakbond GDL verwachten volgende week overeenstemming te bereiken over een nieuwe cao, melden beide partijen. Daarmee zou een einde komen aan het maandenlang durende conflict, waarin meerdere grote treinstakingen zijn geweest waarbij ook internationale treinen van en naar Nederland getroffen werden.
De vakbond laat weten dat er inmiddels “intensieve” gesprekken zijn met DB en dat over veel onderwerpen al overeenstemming is bereikt. Het is niet bekend waarover de partijen het eens zijn geworden. In aanloop naar het akkoord leggen vakbondsleden het werk niet meer neer, aldus GDL en DB. Eerder sloot de vakbond een werkonderbreking tijdens Pasen niet uit.
Leden van GDL willen al langer een hoger loon om de gestegen inflatie te compenseren. Bovendien eisen ze een kortere werkweek van 35 uur in plaats van 38 uur, voor hetzelfde salaris. Het spoorbedrijf wilde de werkweek voor zover bekend niet korter maken dan 36 uur.
Zes keer
In totaal hebben vakbondsleden zes keer het werk neergelegd om een hoger loon af te dwingen. De meest recente werkonderbreking was vorige week en duurde 35 uur. De langste staking was in januari, toen machinisten bijna zes dagen het werk neerlegden. Daarna werd afgesproken om tot 3 maart niet meer te staken, maar in de tussentijd kwam het niet tot een akkoord.
Tijdens stakingen reden in Duitsland bijna geen treinen en ook van Nederland naar Duitsland reden veel minder treinen dan normaal. Ook treinen van NS en Arriva vielen uit.
Zo zie je maar weer.
Verbeteringen komen er door vakbonden/ vakbondsleden.
Betrokken medewerkers.
Vooruitgang geboekt.
Op naar de 25 urige werkweek.
Deel CO2 subsidies naar OV en/of CO2 accijns op brandstoffen tbv OV.
Klimaatticket voor allen.
“Op naar de 25 urige werkweek.”
Op naar een blik personeel, die er niet is. Het is overigens wel terecht dat vakbonden werkweken van 50+ uur door overwerk niet meer pikken, maar ook dit zal uiteindelijk leiden tot minder treinen en slechtere dienstverlening. OV is helaas personeel en kosten intensief en nu personeel een schaars en dure bron is zal dit ten koste gaan van de sectoren, waarbij veel personeel nodig is.
De vrije tijds-economie.
Is in het westen mogelijk/financierbaar.
OV en Spoor is veel meer dan vrijetijds economie. Ook zijn mensen er op aangewezen om naar hun werk te gaan, mantelzorg en andere essentiele afspraken. Dat de trein ook wordt gebruikt voor dagjes uit maakt het niet alleen een vrijetijds economie systeem. De zgn vrije tijds ritten worden als eerste niet gemaakt als het OV te duur wordt.
Tijd voor minder personeelsibtensieve zelfrijdende treinen.
Emtrs level 3 is praktisch al een zelfrijdende trein, dus we zijn er al bijna.
Ik denk dat je dit iets te optimistisch ziet. Thales gaat voor € 420 miljoen 50 km van de Hanzelijn voorzien van ERTMS. Voor het gehele Nederlandse spoorwegnet minus HSL en Betuweroute komt dit neer op
circa € 24 miljard. Dan hebben we het alleen nog maar over de infrastructuur en niet over de investering t.b.v. apparatuur op locs en treinstellen.
Daarnaast is t.b.v. zelfrijdende treinen GoA level 4 nodig, hetgeen o.a.inhoudt dat het huidige GSM-R over 2G vervangen moet worden door FMRCS over 5G, terwijl bovendien alle treinen voorzien moeten zijn van DAC t.b.v. controle op treinintegriteit. Voor dit laatste onderdeel worden de kosten voor de Europese spoorwegen gezamenlijk geschat op € 50 miljard, maar gelukkig is daarvoor geen baanapparatuur nodig. Bron: International Railway Journal, februari 2024, en eerdere artikelen die in het IRJ over deze materie zijn verschenen.
Afgezien van de toch wel gigantisch te noemen kosten die gepaard gaan met een complete roll-out van ERTMS en de implementatie van GoA4, is er ook sprake van onvoldoende personeel voor installatie en onderhoud en van een te geringe capaciteit bij de industrie om de benodigde apparatuur in het gewenste tempo te leveren.
tikfoutje: FMRCS moet zijn FRMCS.
De GDL moet wel, er is geen geld meer om nog langer te kunnen staken.
Het zijn terroristen
Terroristen voeren hun acties vaak anoniem uit. Een vakbond komt op voor de belangen van de leden. Dat is hun functie.
Het belang van een werknemer is niet dat hij onbetaalbaar wordt voor zijn baas.
Die stakingsleider is wel een Ossie
So what?
Frau Angela Merkel komt ook uit het oosten.
Een kwart van alle Duitsers komt uit het oosten.
@ “realisme graag”
Ga het gesprek eens aan met een aantal Lokführer en luister eens naar hun realiteit.
@@bert
Er jij denkt dat dat objectieve verhalen zijn? Zoek het woord “propaganda” eens op in van Dale.
@Bert Sitters. Ze hoeven geen machinist te zijn. Als de omstandigheden ze niet aanstaat, dan kunnen ze toch gewoon een andere baan zoeken die wel naar hun wens is? Als ze zich op de hoogte stellen van de veel inferieure alternatieven voor mensen met hun opleidingsniveau, dan zullen ze snel hun arbeidsvoorwaarden meer waarderen. Net als vaak in Nederland, zullen de Duitse stakers niet eens in staat zijn helder uit te leggen waarom ze eigenlijk staken.
@ “realisme graag” en Annemiek. Over objectieve verhalen gesproken. Kijk eens goed in de spiegel.
@Bert Sitters. En heb je inhoudelijk verder ook nog wat te melden?
Ik heb genoeg met de vakbonden te maken gehad om er een objectieve mening over te hebben. Ik ben bijvoorbeeld ooit als bedrijfsleider aangesteld geweest bij een filiaal van een bekend warenhuis, nadat bekend werd dat het filiaal ging sluiten. Het FNV heeft toen misstanden, ontevredenheid en actiebereidheid onder het personeel totaal verzonnen. Nadat op een eerste actiedag niemand ging staken, hebben ze twee touringcars vol betaalde actievoerders in FNV-hesjes en met spandoeken aan laten rukken. Deze werden de winkel in gestuurd op het moment dat de pers te woord werd gestaan. De actievoerders waren op dat moment al aan het staken bij hun werk in een distributiecentrum van een ander bedrijf 50 kilometer verderop en konden zo een extra centje bijverdienen. De enige reden dat de regionale krant het klein hield, was dat het echte personeel tegen journalisten zei dat ze de actievoerders nooit gezien hadden en dat zulke bouwvakkers helemaal niet op de cosmetica-afdeling werkten. Dat het zo ging, was jammer voor het echte personeel. Velen van hen konden wel een vakbond gebruiken die daadwerkelijk bereid was het constructief voor hen op te nemen.
Er waren twee mannen uit de FNV-top die de actie verzonnen hadden, waaronder Bart Plaatje, de huidige algemeen secretaris van FNV. Iemand met een vakbondshoofd die standaard een loopje neemt met de waarheid. De ander was ook zo’n type dat in Hans Spekman-truien liep. Die vervolgens via het FNV werd verkozen in de OR van zijn werkgever en die zit sindsdien op schoot van de directie van die werkgever, terwijl die werkgever alle vakbondsuitingen binnen haar panden heeft verboden.
@Annemiek
Ik kan niet verifiëren of hetgeen jij allemaal naar voren brengt ook allemaal klopt. En anders: voorbeelden hoef je niet onmiddellijk als algemeen representatief te zien. De handelswijze van een voormalige directeur van een voetbalclub, die volgens een gerechtelijke uitspraak geen gedurende een periode geen functie mag uitoefenen in de voetbalwereld, houdt niet dat alle directies van voetbalclubs niet deugen.
Dus eigenlijk vind je de mening van iemand pad valide als jij hem kunt verifiëren en mag iemand pas een mening hebben als die op een wijze vergaart is die jij valideert.
Het is sowieso een beetje raar dat iemand met een elitair, links populistische mening over voetbal, gaat vertellen dat je voetbalbestuurders niet mag beoordelen op iemand (die nooit algemeen directeur is geweest en elders in de branche excelleerde) onder hen die een scheve schaats heeft gereden. Zeker niet als diegene stelt dat je eerst met een machinist moet praten voordat je een juiste mening over hun staking mag hebben, maar die zelf geen wedstrijd bezoekt en wel een mening over voetbal heeft.
Bart Plaatje is niet een van de honderden directieleden van voetbalclubs. Hij is een activist in de top van het FNV. Hij is degene die al zeker 15 jaar bepaalt waar en wanneer er gestaakt wordt. Wat ik over hem schrijf, is bij hem te verifiëren. Hij zal het niet ontkennen. Voor het FNV is het een nuttige idioot. Het is een heftruckchauffeur die zich ziek meldde bij zijn werkgever nadat hij was aangesproken op het feit dat hij als OC-lid adresbestanden had misbruikt om honderden onwetende nieuwe medewerkers lid te maken van het FNV om daarvoor provisie op te strijken. Toen bleek dat hij tijdens zijn ziekte bij het FNV aan de slag was gegaan, is hij ontslagen. Vervolgens heeft hij bij zijn oude werkgever een wilde staking georganiseerd, waarbij kaderleden een soort razzia hielden om mensen te dwingen te stoppen met werken. Toen de directie de stakers tegemoet tradt en vroeg wat de eisen waren, was er niemand die in staat was dat te zeggen. Vervolgens ging iedereen maar weer aan het werk.
Op dat soort zaken baseer ik mijn mening.
@ Annemiek.
Over populisme gesproken: jij heb populistisch taalgebruik uitgevonden. Kijk eens naar jouw teksten: die zij doorspekt met populisme
Sinds wanneer is Bart Plaatje actief in Duitsland?
Het onderwerp van het bericht is immers:
“Duitse spoorvakbond GDL en DB naderen overeenkomst”
Wie gaat dit betalen? Ik vrees de reiziger.
Geen verrassing, het was al bekend dat de stakingskas van de GDL vrijwel leeg is.
Dank GDL.
De gewone man wordt er beter van.
Ik heb gewoon bundesweit gereisd dan met RE en met IC/ICE.
Als de gewone man wil,
staat veel stil.
Ten behoeve van een samenleving,
beter voor iedereen.
Ik denk niet dat de stakers zich erg gesteund voelen door iemand die gewoon doorreist terwijl zij proberen dat onmogelijk te maken.
Dan denk jeverkeerd.
Ik ben 365 dagen per jaar solidair met de machinisten, de gewone man.
Ik geef ze soms complimentjes, stel vragen, praat met heen.
Ik toonde alleen aan dat je gedurende staking toch met de trein kon reizen.
Ik spoor wel!
Is het überhaupt mogelijk het nog dommer te krijgen dan dit? Ik trap er niet langer in. Zo dom kun je niet zijn.
Deze anoniem zit helemaal geen 365 dagen per jaar in de trein, maar gewoon te dromen in zijn anonieme achterkamertje.
Je denkraam is beperkt.
En ben eens positiever.
Het is moeilijk om ‘eerlijken’ te onderscheiden.
Slechts 3 out of 100.
Ik ben treinreiziger: Bahncard 100; Ever-D-ticket; Dalvrij; Railpass en in Luxemburg sowieso gratis.
Ik zit welk vaak alleen in een trein-wagon.
Ik ben blij
en vrij.
als ik trein rij.
Zouden meer mensen moet zijn.
heb je een modelspoor in jouw achterkamertje?
Neen heb ik niet en nooit gehad.
Ik ben een OV-gebruiker, treinreiziger.
Heb je een train simulator waarbij jezelf je virtuele trein kunt bestuderen
Er zijn mensen die hun fantasieën echt geloven.
Vandaag, sint Joepmarkt Sittard en koffie gedronken in AC, straatleven in Aachen aanschouwt.
Morgen koffie in Maastricht en een filmpje pakken.
Dan over Luik terug naar keulen.
La vie est belle.
Everyday is a holiday
If u make it that way.
Bahncard 100 en Every-D-ticket plus Dalvrij.
Heb je het ticket mee,
Dan is je dag okay!