fbpx

Bijna helft machinisten heeft regelmatig gehoorklachten na treinrit: ‘Ernstige verstoring van het welzijn’

21 jun 2023 20:51

Vakbond FNV maakt zich zorgen over het gehoor van NS-machinisten. In een brief aan de directie van de Nederlandse Spoorwegen schrijft de vakbond dat machinisten te veel blootgesteld worden aan schadelijk geluid. FNV eist een onderzoek en maatregelen om geluidsoverlast te verminderen.

In 2022 deed de Arbeidsinspectie op verzoek van FNV onderzoek naar gehoorschade bij spoorpersoneel. 449 machinisten vulden de enquête in en bijna de helft van hen geeft aan last te hebben van een piep of ruis in het oor na het rijden van een treinrit. Ook denkt 45% van de machinisten met tinnitusklachten dat hun gehoorschade komt door geluidsoverlast in de cabine. 13% van de ondervraagde machinisten heeft ook echt een officiële waarschuwing gehad voor afkeuring vanwege gehoorschade. Ter vergelijking: bij alle 18- tot 65-jarigen komt dit slechts in 3,5% van de gevallen voor.

Blootgesteld aan schadelijk geluid

FNV vindt de resultaten verontrustend, schrijft de vakbond in een brief aan de NS-directie. “Dit toont aan dat machinisten te veel blootgesteld worden aan schadelijk geluid. Met als gevolg niet alleen gehoorverlies, tinnitus en hyperacusis (overgevoeligheid, red.), maar ook vermindering van concentratie, hoofdpijn en slaapproblemen. In combinatie met de onregelmatige diensten kan lawaai leiden tot een ernstige verstoring van het welzijn en ziekteverzuim.”

Volgens FNV zijn de vorige waarschuwingen over gehoorschade bij machinisten weggewuifd door NS, mede omdat geluidsmetingen in de cabine niet alarmerend zijn. “Maar mondeling werd ons medegedeeld dat het uitvoeren van een gezondheidsonderzoek wel gewenst was.”

Maatregelen

De vakbond wil dat NS snel met een pakket maatregelen komt. De vakbond eist binnen zes maanden een Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek naar auditieve en niet-auditieve klachten onder het personeel. Ook wil FNV dat de geluidsmetingen geactualiseerd worden, dat machinisten die dat willen binnen twee maanden oordopjes krijgen en dat NS vaart maakt met het terugdringen van lawaai in de treincabine.

‘Gaan in gesprek’

Een woordvoerder van NS vertelt tegen het AD dat het bedrijf de eisen van FNV heeft gezien: “Vanzelfsprekend nemen we de werkomstandigheden van onze collega’s zeer serieus. Het eerdere onderzoek van de inspectie gaf geen reden tot vervolgonderzoek. We zullen met de FNV in gesprek gaan over hun brief.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
24 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
11 maanden geleden

Valt me op hoe weinig info in dit artikel staat. Je zou dus een aantal zaken willen weten. Welk geluid precies veroorzaakt de gehoorschade? Wat het vroeger ook al of is het een recent verschijnsel en zo ja wat is dan de oorzaak? Is er een bepaalde relatie tussen gehoorschade en bepaalde soorten materieel? Kortom als je dit probleem wilt aanpakken dan moet je echt weten waar het vandaan komt. Klachten zonder een duidelijke oorzaak is het moeilijk achterhalen waar het vandaan komt.

Ano
10 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

vaak materiaal gerelateerd. Zoals de nieuwe sprinter die een digitale speaker heeft waarop veiligheidsgeluiden op geprojecteerd worden. Zodra de ATB terugvalt komt er een overschrijdende harde toon doorheen, wat in de oudere trein letterlijke een bel is.

Niet alle sprinters zijn al naar de juiste volumes teruggeschroefd.

ook de oude dubbeldekkers hebben gigantisch veel windruis. dat komt omdat het gewoon gigantische blokunits zijn met een windresistantie van niks. soms raken er wat rubbers los op de cabines en dan ruist het de oren van de machinist zijn hoofd af 🙂

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

Hebben ze bij het ontwerp dan niet of nooit gekeken naar cabine geluid van de bestuurder of alleen naar de lay-out van de instrumenten en eventueel zit comfort van de stoel, lijkt mij vreemd en zou storend geluid bij het optrekken, rijden, en afremmen dan tijdens testritten niet zijn opgevallen ?

Misschien moet men bij treinen niet alleen naar comfort aspecten als het zit meubilair, ook naar extern en interieur geluid kijken en vooral luisteren van treinen. Een VIRM eerste generatie bijvoorbeeld heeft ook een irritant schel geluid in de passagierscabine, dan moet een machinist(e) daar ook iets van merken.
Komt deze klacht nu voor bij mannelijke of ook vrouwelijke machinisten en hoe ervaart dat per geslacht ?
Is er bij de een meer of minder last van klachten en waarom nu pas met dit nieuws, er rijden toch al langer treinen in de wereld en in Nederland en wat voor gevolgen heeft dat voor nieuw te bestellen treinen zoals de DDNG, let men dan – eindelijk – ook eens op irritante of vervelende geluiden die gehoor schade kunnen veroorzaken ?
Ik wens de betrokkenen sterkte en beterschap toe, want een gehoorbeschadiging los je niet zomaar op !

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Dat VIRM geluid komt uit een installatieruimte. Niet bij de machinist vandaan. Schijnbaar vonden de ontwerpers het wel OK voor de reizigers, ze hoeven er zelf niet bij te zitten en men heeft het gewoon laten zitten. Miljoenen reisuren van betalende klanten zijn door die dingen bedorven. De ontwerpers werken er nog steeds

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Die doedelzak-achtige muziek bi9j het optrekken ervoer ik altijd als iets plezierigs. Wellicht is het schelle fluitje van de conducteur de echte boosdoener. Waarom bespelen de conducteurs geen dwarsfluit, triangel of viool ?

dries molenaar
11 maanden geleden

Apart dat men na 150 jaar treinrijden plots met deze meldingen komt. Voortaan maar oorpluggen gebruiken of een koptelefoon zoals piloten in een vliegtuig doen. In een Cessna 172 is het al niet te harden, diverse andere kleine vliegtuigen als Boeing Stearman krijg je ook gehoorbeschermers.
Zelfs in passagiersvliegtuigen ben als passagier als beter af met pluggen. Vanwege het vliegtuig en vooral ook vanwege de medereizigers.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Zou men last hebben dan kan men zelf wel oorpluggen kopen. Die kosten maar weinig, vooral in grootverpakkingen.

ano
10 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

dat kunnen ze zeker, maar dan moeten ze het als personeel zelf aankaarten bij hun aanvoerende functie en een factuur doorsturen. Zelfde geld voor speciale zolen etc.

Het is echter wel op eigen initiatieef. Ik ben tot op heden maar 1 machinist tegen het lijf gelopen die plugs op maat had.

de meeste machinisten plakten de bellen/speakers af met papier om het geluid enigzins effectief te dempen

Roland
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De problematiek is niet nieuw, tot begin jaren ’90 kregen de machinisten op maat gemaakte otoplastieken vanwege het lawaai op o.a. de oude diesellocomotieven.
Daarna vond NS dat niet meer nodig. Sinds de levering van SLT heeft iemand bedacht dat de cabinegeluiden (ATB, deurgong enz.) veel harder moeten worden afgesteld en dat wordt tot heden ten dage volgehouden dus ook op SNG, Flirt en Traxx. Zelfs van ICM worden de bellen vervangen door veel schellere exemplaren.
De renovatie van DDZ veroorzaakte en veroorzaakt nog steeds zeer had windgeruis in de cabine en ook daar wordt niets aan gedaan.
NS stelt zelf al die jaren dat piekgeluiden geen beschadigingen veroorzaken en dat pertinent niet waar.
Een onderzoek door TNO onderschreef die stelling van NS naar dergelijke metingen zijn gedaan met tijdvakken van vijf minuten. Een paar keer een harde ATB-gong uitgesmeerd over vijf minuten is dan dus een zacht geluidje.
M.a.w. het is opeens na 150 jaar, het probleem is nooit weggeweest, het is zelfs veel erger gemaakt door het hanteren van normen die nergens terug te vinden zijn.

Roland
11 maanden geleden
Antwoord aan  Roland

…niet opeens na 150 jaar dus.

Otto
11 maanden geleden
Antwoord aan  Roland

Misschien ervaren FNV-machinisten gehoorklachten omdat ze voortdurend naar het gebral uit de stakingsmegafoon van Henri Jansen c.s. luisteren. Want machinisten van andere bonden hoor je niet hierover.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

Ooooh is het dat… Het links propagandistische getetter aan de oren van de FNV. Weer wat geleerd. Nu heb ik heel weinig meer met links op, maar als gehoorschade een beroepsziekte ergens is moet men er ook iets aan doen lijkt me. Dit lijkt me van belang voor zowel het personeel, het bedrijf (machinisten [en buschauffeurs] zijn tegenwoordig ook schaars door de vergrijzing – [https://youtu.be/I4IXU-3EgEo – Birthgap: de stille epidemie van kinderloosheid {Wellicht is dit item niet ieders smaak, maar ik denk wel dat er een flinke kern van waarheid in zit}] alsmede de hoofdreden waarom het OV na de Corona zo inelkaar is gestort) en de veiligheid van het spoor en de reizigers.

Verder vraag ik me af hoe dit bij de regiovervoerders (Arriva, Connexxion en Keolis) en in het buitenland zit en hoe het in het beroepsziektes zijn overal hetzelfde en gehoorschade lijkt me objectief meetbaar. Hebben we bij de NS alle piepjes van de treinen harder gezet, dan bij alle andere vervoerders. Zal er eens een keer op gaan letten.

Realisme graag
11 maanden geleden
Antwoord aan  Roland

De geluidssterkte van gongs, bellen, etc. in de treinen is vastgelegd in EU-wetgeving, nota bene op verzoek van organisaties van gehoorgestoorden.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Zou de NS niet een of andere reden hebben gehad (en kan zeker een valide reden zijn) om toch de gongs etc. harder te zetten dan hetgeen is vastgelegd in de EU wetgeving. Papier is geduldig en waar wetten zijn zullen deze ook altijd overtreden worden. En er is altijd wel een reden te vinden om een wet te overtreden.

Verder heeft de NS ook als een van de weinige nog uniek trein materieel. Bijna alle IC treinen zijn uniek en ouder, terwijl alle sprinters nieuwer en gewoon stock treinen zijn, waardoor er bij de IC treinen bijv. minder aandacht aan geluidsnormen zijn komen te zijn.

Brabo
11 maanden geleden

Wat in het artikel niet vermeld wordt is dat de Arbeidsinspectie na metingen concludeerde dat er geen reden was voor maatregelen.

Het lijkt er op dat de FNV weer bezig is om iets op te blazen om zichzelf te profileren en wat wellichteen handvat is om weer stakingen te kunnen organiseren.

Ricardo
11 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Tja, de Arbeidsinspectie, die vond het ook niet nodig om op Schiphol de bagageafhandeling te controleren: https://nos.nl/collectie/13911/artikel/2443603-inspectie-controleerde-twaalf-jaar-niet-op-zwaar-werk-schiphol

Dus zoveel zegt het ook niet als de de Arbeidsinspectie concludeert dat er geen maatregelen nodig zijn. Maar misschien heeft u wel een goede bron, enige dat ik kan vinden is dat er in 2022 een dagje metingen zijn gedaan waaruit kwam dat geen verdere handhaving nodig was maar gezondheidsonderzoek wel gewenst wat dus ook niet helemaal niets is. Maar dat vergeet u toevallig te vermelden.

Opa Ties
11 maanden geleden

Slechte journalistiek omdat de kop “bijna helft machinisten heeft regelmatig gehoorklachten na treinrit” feitelijk onjuist is aangezien het alleen 45% betreft van de 449 van de machinisten die de enquête hebben ingevuld.

Het overgrote deel van de machinisten heeft de enquête niet ingevuld omdat ze het waarschijnlijk onzin vonden.

Peter
11 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Er zijn meerdere redenen om een enquête niet in te vullen: Te Luit, Te Moe, Vergeten, Het heeft geen zin, er wordt toch niets mee gedaan, etc. niet te snel generaliseren

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Peter

Dan nog klopt de kop boven het artikel niet.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Al die machinisten hebben zeker nooit van die enquête gehoord🤣

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

Roland heeft best gelijk t.a.v. de harde signalerings geluiden van o.a. deur sluiten, ATB enz.. Dat valt mij vooral op als je naar een Youtube cabview film kijk van bijvoorbeeld meester Stefan of Spoormeester. Soms geniet ik van de het fraaie landschap als daar plots loeihard een harde gong te horen is van bijvoorbeeld de ATB voor snelheidsvermindering met aansluitend het gerinkel van de machinist voor de bevestiging van het betreffende snelheidslimiet. Tijdens een lange rit van zeg maar De Haag naar Groningen of Eindhoven – Amsterdam ervaar je zelf wat geluid doet en de DDZ hebben vanwege hun NIET gestroomlijnde koppen nu eenmaal meer windgeruis dan een SNG. Ook de platte koppen van 2 elkaar passerende FLIRT’s veroorzaken een bonk geluid. Goede stroomlijn verbetert niet alleen het energieverbruik, maar vermindert ook geluids neven effecten. Tijdens een Helicopter vlucht met een KLM S 61 heli was ik verplicht een koptelefoon als gehoorbeschermer te gebruiken.

Niet alleen machinisten kunnen weleens last hebben van irritante geluiden, maar een volle bak met kwekkende medepassagiers soms vlak achter de machinisten cabine kan hinderlijk zijn. Als passagier zoek ik daarom graag een Stilzone op, al blijven er van die gasten die zich daar niets van aantrekken en blijven kwekken en telefoneren en zo. Van deze hinder hebben machinisten geen last.
Je vraag je af hoe “objectief” of “subjectief” deze hinder is en waarom men NU pas anno 2023 aan de (trein)bel trekt, is het soms mosterd na de maaltijd nu er al lang treinen rijden ? ? ?

Janosh
11 maanden geleden

Waarom de ene helft wel en de andere niet?
Andere oren?

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Janosh

FNV-oren versus gewone oren.

Stokbosveen
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dovemansoren