youtube treinreiziger zoeken zoeken

Eurolines: Groot netwerk maar weinig comfort

klok 28 jan 2015 17:23

Er rijden steeds meer internationale bussen naar Nederland. Treinreiziger.nl nam de proef op de som en testte zes busbedrijven, waaronder Eurolines. Eurolines is de bekendste en grootste speler in deze markt en heeft een enorm uitgebreid netwerk. Toch scoort Eurolines tijdens onze test slecht op het gebied van kwaliteit. 

We hebben Eurolines getest op het traject Antwerpen – Rotterdam, een ritje van anderhalf uur. Beenruimte is er nauwelijks. "Ik ben 1 meter 90 en dan is deze beenruimte echt onvoldoende. Alleen omdat de stoel naast mij leeg was, kon ik mijn benen toch nog een beetje kwijt. Ik moet er niet aandenken dat ik in deze bus had moeten zitten vanaf beginpunt Milaan", zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren.

Eurolines Plus-bussen
Hebben wij gewoon pech gehad? Misschien een beetje. Maar ervaringsdeskundige Sanne van Galen herkent het beeld. "Bij Eurolines is het inderdaad eigenlijk altijd schoenen uit en bij het gangpad zitten voor een beetje comfort. Maar het hangt er ook vanaf welke bus je krijgt. Ze hebben ook plus-bussen met meer beenruimte en bussen met luxe leren stoelen. Die heb ik vooral met nachtritten gehad, al is het geen garantie, want ik heb ook eens heel krap gezeten in een nachtrit naar Berlijn. De laatste keer dat ik met een nachtrit terug uit Londen ging reed een Engelse busmaatschappij de rit, die bus zat helemaal prima", mailt Sanne ons. 

Boekingsmodule
Helaas maakt de boekingsmodule niet duidelijk wanneer er een comfortabele bus wordt ingezet, of een krappe. De boekingsmodule is overigens sowieso voor verbetering vatbaar. Want je kunt net als bij Megabus niet duidelijk ontdekken of je moet overstappen. Daarnaast worden niet alle tarieven online aangeboden, zoals het iets duurdere open retour. Bij een open retour wordt alleen de heenreis vastgelegd en mag je zelf beslissen (binnen een periode van 6 maanden) wanneer je terug gaat. Je moet kort voor vertrek nog wel een zitplek reserveren. 

Chauffeurs
De sterk wisselende kwaliteit per rit wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat er tientallen busbedrijven bij Eurolines betrokken zijn. Eurolines is namelijk de merknaam van een groep van 29 onafhankelijke busbedrijven, die op hun beurt soms weer bij onderaannemers bussen huren. Zo kan het voorkomen dat wij een prima chauffeur hadden, maar andere mensen klagen over de chauffeurs. "Bij Eurolines maakt het inderdaad een wereld van verschil of er gereden wordt door een West- of Oost-Europees bedrijf", twittert Maarten Batenburg.

Gevaarlijk
Ook van Gabriëlle van Oosterom krijgen we een mail waaruit blijkt dat lang niet alle chauffeurs netjes rijden. "Vorig jaar reisde ik samen met mijn vriend vanuit Den Haag naar Parijs en terug. Op de terugreis hadden we tot twee keer toe een chauffeur die zeer gevaarlijk reed. Ik heb spijt dat ik toen geen video heb gemaakt. De keren daarna zijn we maar met de auto naar Parijs gegaan. Dat is wel iets duurder, maar ook veel sneller met meer comfort", mailt Gabriëlle.

Kwetsbaar voor vertragingen
Onze bus had een vertraging van een half uur. Elke busmaatschappij kan natuurlijk in het verkeer vertraging oplopen, maar doordat Eurolines lange lijndiensten heeft, is het bedrijf extra kwetsbaar. Immers, een bus Milaan – Amsterdam loopt nu eenmaal makkelijker ergens vertraging op dan een bus Brussel – Amsterdam. 

Ook pluspunten
Alhoewel Eurolines in onze test onvoldoende scoort op het gebied van comfort, heeft het bedrijf ook een aantal pluspunten die andere concurrenten niet hebben. Bijvoorbeeld de vele verkooppunten. Vaak is er een verkooppunt bij een (belangrijke) bushalte. Daardoor kan je tijdens openingstijden vaak droog en warm wachten. Bovendien is er in Europa geen enkel ander bedrijf met zo´n uitgebreid netwerk. De meeste bedrijven hebben in Nederland één tot vier opstapplaatsen. Eurolines heeft er als enige twaalf. Andere bedrijven bieden vaak ook geen open retours aan. Tot slot heeft Eurolines een soort InterRail-pas voor de bus, waarmee je Europa kunt ontdekken.

Tarieven
Een enkele reis is bij Eurolines vrij duur. Daarom scoort Eurolines ook niet goed in ons prijsonderzoek. Bij veel andere bedrijven (en ook bij de trein) wordt de prijs van een retour vaak opgebouwd door de prijs van twee enkeltjes. Bij Eurolines is de prijs van een retour vaak goedkoper dan twee losse enkeltjes. Kinderen krijgen 50% korting op het normale tarief. Jongeren en senioren kunnen op basis van het standaardtarief ook 10% korting krijgen. Maar niet als ze naar Londen, Brussel of Parijs gaan.

Wijzigen
Vrijwel alle kaartjes bij Eurolines zijn wijzigbaar. Bij een promo-ticket kun je tot 6 uur voor vertrek een kaartje omruilen. Dat kan echter alleen tijdens openingstijden van verkooppunten of telefonisch. En je opstapplaats moet in Nederland zijn. Online wijzigen is dus niet mogelijk. Wie bijvoorbeeld een kaartje van maandagochtend in Rotterdam wil omwisselen, moet zaterdag al naar het verkooppunt gaan. Niet echt handig dus. Voor het omboeken wordt 8 euro kosten in rekening gebracht plus het verschil in ritprijs.
Met een standaardticket zijn de regels soepeler: dan kun je tot 30 minuten na vertrek het ticket omwisselen. Bovendien is annuleren onder voorwaarden dan mogelijk. Er wordt dan wel minimaal tien euro van de ritprijs ingehouden.

Eindoordeel
De kwaliteit kan enorm verschillen. Op basis van de door ons geteste busrit zijn wij niet enthousiast: veel te weinig beenruimte. Een enkeltje kost bij Eurolines vaak veel meer dan bij de concurrentie. Als het bedrijf een rol van betekenis wil blijven spelen, moet het bedrijf in onze optiek vernieuwen. Uiteraard moet de kwaliteit beter en voorspelbaarder worden, maar ook online kan het bedrijf vernieuwen. In de huidige situatie beoordeelt Treinreiziger.nl de prijs-kwaliteit verhouding als onvoldoende. In een Duitse test scoorde Eurolines al eerder als enige onvoldoende. Richting België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk kunnen met name Megabus en iDBUS een alternatief bieden. Reizigers in Zuid-Nederland kunnen terecht bij IC-Bus. Reizigers vanuit andere delen van Nederland kunnen vaak goedkoop en comfortabel naar Duitsland reizen met Flixbus of MeinFernBus.

2 gedachten over “Eurolines: Groot netwerk maar weinig comfort”

  1. Gerard M. van der Meij schreef:

    De website van Eurolines is al jaren een ramp. Werkt heel slecht en op meerdere e-mails die ik gestuurd heb antwoorden ze niet! Heel klantonvriendelijk dit bedrijf.👎

  2. Erika schreef:

    Boeken verliep soepel en binnen een dag had ik antwoord op mijn mail. Tot nu toe goede ervaring. Nu nog even afwachten hoe de reis gaat verlopen. Ik heb er vertrouwen in en heb niet te hoge verwachtingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.