fbpx

Kritiek op uitspraken ProRail-topman

ProRail-directeur Pier Eringa heeft zich vorige week de woede van velen op de hals gehaald met uitspraken die hij deed tijdens de Dag van de Rail in Utrecht. Hij zei daar dat treinen na een oponthoud zo snel mogelijk weer moeten rijden, ook als er mogelijk iemand voor de trein is gesprongen.

Het is dan volgens hem helemaal niet nodig dat de trein urenlang stilstaat, ook niet als het tijdens de spits gebeurt. "Als ik na een zelfmoord een sms´je krijg, denk ik: verdorie, waarom niet een minder druk tijdstip uitgekozen?"

De vakbond voor rijdend personeel VVMC noemt de uitspraken dom en ongenuanceerd. "Eringa zou beter moeten weten bij zo´n beladen onderwerp. Een zelfdoding doet heel veel met zowel machinisten als passagiers," aldus een woordvoerder.

Eringa heeft zijn uitspraken genuanceerd. "Ik wilde niemand kwetsen. Ik gaf meerdere voorbeelden van storingen op het spoor om de discussie aan te zwengelen om als sector nog meer te doen om storingen te voorkomen en sneller op te lossen," liet de ProRail-topman later in een verklaring weten. Hij erkent dat zelfdoding op het spoor veel impact heeft op rijdend personeel en nabestaanden, maar blijft ook wijzen op de hinder voor het treinverkeer.

Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl is het goed dat er kritisch naar procedures wordt gekeken. "Zeker bij zelfdoding is het uiteraard zeer van belang dat het personeel de tijd heeft en niet zomaar moet doorrijden. Maar het kan geen kwaad om nog eens kritisch naar procedures te kijken. Want er kunnen ook situaties voorkomen waarbij het personeel niet getraumatiseerd is en waarbij het zeer de vraag is of er een aanrijding is geweest. Dan is het de vraag of het treinverkeer volledig stilgelegd moet worden." 

Eringa noemde volgens OV-Magazine ook andere voorbeelden van doorgeslagen veiligheidsdenken. “Als er een verdacht pakketje aangetroffen wordt op een station en het lijkt niet eens op een verdacht pakketje, dan gaat toch nog het hele station op slot. Rij dan gewoon door. Dat zorgt anders voor grote vertragingen," citeerde het vakmagazine hem. 

Eringa stelde dat de punctualiteit vandaag de dag op een historisch hoogtepunt is. “Helemaal geen verstoringen beloven, zoals mijn voorgangster deed, ga ik niet doen. Het blijft mensenwerk," zei Eringa. Wel wil hij er naar streven dat een oplossing van verstoringen binnen een uur de norm wordt, waar dat nu nog vaak drie uur is.

(c) ANP / Treinreiziger.nl. (Dit bericht is later gepubliceerd dan gepland)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.