NS stelt fabrikant Fyra aansprakelijk voor problemen

klok 19 jan 2013 21:11

NS heeft besloten de fabrikant van Fyra, AnsaldoBreda, aansprakelijk te stellen voor de problemen met de hogesnelheidstrein. De Fyra blijft minimaal tot en met maandag maar mogelijk zelfs maanden uit de running. AnsaldoBreda biedt gedupeerde reizigers excuses aan. Voor Maatschappij Voor Beter OV is dat niet voldoende, die wil dat de top van NS International naar huis wordt gestuurd.

Ook kent Fyra diverse problemen sinds de start van de nieuwe dienstregeling. NS heeft het afnameprogramma van nieuwe Fyra-treinen per direct stopgezet totdat de problemen met de Fyra-treinen door fabrikant AnsaldoBreda zijn opgelost. Op dit moment zijn 9 van de 16 bestelde Fyra-treinen afgeleverd. De NS-directie heeft deze beslissingen genomen.

Ontevreden
Bert Meerstadt, president-directeur NS: “Wij willen dat onze reizigers kunnen rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening richting Brussel. De opstartproblemen in combinatie met het ontstane veiligheidsrisico door de veroorzaakte schade door ijsblokken tonen aan dat Fyra-V250 op het ogenblik niet voldoet aan wat wij met de fabrikant van Fyra hebben afgesproken.”

Bert Meerstadt bij Radio 1 over de ontstane situatie.

Second opinion
De Fyra treinen zijn door de Belgische inspectie aan de kant gezet. NS houdt het erop dat de treinen uit voorzorg uit de internationale dienstregeling zijn gehaald. AnsaldoBreda is formeel op de garantiebepalingen die in het contract zijn afgesproken aangesproken. Voordat de treinen terug kunnen in de reizigersdienst wil NS door een onafhankelijke partij een second opinion uit laten voeren.

Geen directe trein
Volgens de NS en NMBS Europe staat de klant centraal. Er wordt gekeken naar een intercityverbinding Roosendaal – Antwerpen, stelt NS in een persbericht. Er wordt niet gerept over een directe trein Amsterdam – Brussel, die reizigers en de politiek willen. Vandaag rijdt er al eens per twee à drie uur een intercity Roosendaal – Antwerpen. Gisteren zei
commercieel directeur  van NS International Marjon Kaper dat de terugkeer van de Benelux niet aande orde was. Een woordvoerder van NS bevestigt dat. "We hebben een intercity Amsterdam – Vlissingen, die kun je niet zomaar schrappen".

Maanden
NS houdt er rekening mee dat het maanden kan duren voordat de Fyra weer gaat rijden. "Het duurt eerder maanden dan weken voordat er een structurele oplossing is en de Fyra gaat niet eerder rijden dan dat er een stabiel product is dat goed kan blijven rijden", zegt een woordvoerder zaterdagavond. Maandag praat NS met NMBS over de ontstane situatie. Dan moet ook duidelijk worden welke oplossing haalbaar is.

Denemarken
AnsaldoBreda krijgt niet alleen een schadeclaim van NS. De Deense spoorwegen (DSB) hebben al jaren problemen met de Italiaanse treinen, en hebben uiteindelijk een korting bedongen van vijftig procent. Als in september nog steeds niet alle treinen geleverd zijn – 7 jaar na de afgesproken datum – mag de DSB de treinen ook annuleren.

NMBS Europe
De Belgische spoorwegen (NMBS) zouden het liefst de Fyra ook willen annuleren, zeggen annonieme bronnen tegen de Belgische media. Drie van de 19 Fyra-treinstellen zijn voor België bedoeld. De NMBS zou volgens de Belgische media nu onderzoeken of annulering juridisch mogelijk is. 

Mosterd na de maaltijd
Reizigersvereniging Voor Beter OV stelt dat NS al lang kon weten dat de treinen niet deugen, en vindt een schadeclaim nu mosterd na de maaltijd. Voor Beter OV ziet het opheffen van de Beneluxtrein als grootste misser van NS. "Toen was reeds bekend was dat AnsaldoBreda ondeugdelijke treinen had geleverd en er geen sprake zou kunnen zijn van een ordentelijke Fyra-dienst" schrijft de vereniging in een persbericht. 

Directie ontslaan
Voor Beter OV heeft het niet alleen gehad met de Fyra, maar ook met de directie van NS International. "De reizigers staan nu al meer dan een maand voor lul op het perron´´, aldus voorman Rikus Spithorst tegenover Nu.nl. ´´Het eerste wat nu moet gebeuren is de president-directeur Jan-Willem Siebers van NS International ontslaan, en de concerndirectie van NS moet orde op zaken stellen.´´ Rover wil ook dat er ingegrepen wordt bij NS International, maar vindt het te vroeg om het aftreden van de topman van NS International te eisen. Wel wil hij dat de politiek in actie komt.

Thalys
Een tijdelijke oplossing zou kunnen zijn het huren van Thalys-treinen, oppert Voor Beter OV. Er zijn slechts drie Thalys-treinstellen nodig om de huidige Fyra-dienstregeling (zonder reservematerieel) uit te voeren. Rover vindt de gedachte aantrekkelijk, maar vreest dat er de nodige praktische problemen zijn om dit snel te realiseren. ´´Je moet de treinen dan wel beschikbaar hebben en ook personeel dat een Thalys mag rijden´´, aldus zegsman Chris Vonk tegenover Nu.nl.

AnsaldoBreda
Inmiddels heeft ook AnsaldoBreda gereageerd op de problemen. De Italiaanse fabrikant biedt de gedupeerde reizigers excuses aan. Het bedrijf wijst erop dat de V250 getest is in de klimaatkamer van Wenen en zegt de problemen vervelend te vinden. Een team van 40 technici (waarvan 30 in Nederland), zullen er alles aan doen om de problemen op te lossen. Het bedrijf zegt verder dat de veiligheid niet in gevaar is geweest. Er wordt verder in de verklaring niet gereageerd op het nieuws dat NS de bouwer aansprakelijk stelt voor de problemen.

Meerstadt: vertrouwen AnsaldoBreda heeft deuk gekregen

Promo-video van AnsaldoBreda, waarin de Fyra en de italiaanse hogesnelheidstrein ETR500 worden aangeprezen.

NOS: NS stelt AnsaldoBreda aansprakelijk

NS: Fyra is getest op winterweer

Ook normale trein vertraagd (vrijdag 18 januari)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.