OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar
20 sep 2017 9:50
Nog dit najaar wil de NS de toegangspoortjes op stations in de grootste steden in gebruik nemen. Op Amsterdam Centraal is deze week een test. Van donderdag tot en met zaterdag is het station de hele dag alleen toegankelijk met een ov-chipkaart, waarmee reizigers de poortjes kunnen openen. Als de proef goed verloopt, wordt het systeem snel definitief ingevoerd.
Ook de ov-chipkaartpoortjes van Utrecht en Den Haag zullen dit jaar nog sluiten. Op de stations van Nijmegen, Boxtel en Hoogeveen zijn de poortjes al eerder dit jaar dicht gegaan. Van de vier grootste stations heeft tot nog toe alleen Rotterdam Centraal de poortjes op het station gesloten. In Amsterdam is wel al ervaring opgedaan in de nachtelijke uren; tussen 23.15 uur en 07.00 uur zijn de poortjes daar al in gebruik.
Utrecht Centraal
Eerder zijn er ook proeven geweest bij andere stations met het sluiten van de poortjes. Bijvoorbeeld in april dit jaar op Utrecht Centraal. Het Algemeen Dagblad schreef toen destijds dat het spoorbedrijf op de eerste dag van die proef werd overspoeld met vragen. “Vooral mensen die de stationshal gebruiken als doorsteek, voelen zich overvallen nu de poortjes gesloten zijn” schreef die krant toen. Doorsteken van hoog Catharijne naar de jaarbeurs is trouwens als de poortjes gesloten zijn nog steeds mogelijk. Iemand zonder ov-chipkaart moet dan buitenom via de promenade lopen. Die loopt parallel aan de stationshal.
Uitzwaaien
Iemand uitzwaaien op het perron, of even het station binnenlopen om bij een winkel iets te kopen, blijft mogelijk voor mensen met een ov-chipkaart. Wie genoeg saldo op zijn chipkaart heeft staan, kan naar binnen lopen en binnen een uur kosteloos weer uitchecken. Normaal gesproken hebben reizigers minimaal 20 euro saldo nodig, wie een abonnement heeft op met korting reist heeft 10 euro saldo nodig. Op Amsterdam Centraal zijn diverse horecazaken aan het eerste perron nog vanuit de centrale hal bereikbaar, dus zonder in te checken.
Voordelen
Als de poortjes in de grote steden in gebruik zijn genomen, moet ruim 90 procent van de treinreizigers een poortje passeren. Volgens de NS is dat goed voor de veiligheid. “Rond stations waar de poortjes gesloten zijn, zien we minder zwartrijders, de belangrijkste aanleiding voor agressie, en een verhoogd veiligheidsgevoel bij reizigers”, stelt commercieel directeur Hans Peters. Op stations met gesloten poortjes geeft 89% van de reizigers aan zich veilig te voelen. Op stations zonder poortjes is dit 79%. Nog een voordeel is volgens Peters dat reizigers die door een poortje moeten niet vergeten in- of uit te checken.
Paaltjes
Alhoewel de poortjes op de grootste stations straks gesloten zullen zijn, ontbreken er ov-chipkaartpoortjes bij de kleinere en een aantal middelgrote stations. Bij die stations staan er paaltjes om in- en uit te checken. Dat zijn verreweg de meeste stations in Nederland. NS maakte eerder bekend dat slechts op 82 van de circa 400 stations poortjes komen. Doordat de meeste grote stations en op een aantal middelgrote stations de poortjes gesloten worden, zullen toch de meeste reizigers (90%) tijden hun reis minimaal één gesloten poortje tegen komen.
Den Haag Centraal
Dat al dit jaar alle poortjes op de grote stations gesloten worden, is een meevaller. In 2015 werd gemeld dat de poortjes op Den Haag Centraal op z’n vroegst in 2019 gesloten konden worden. “Omdat we willen dat de stationshal in Den Haag vrij toegankelijk blijft, komen de poortjes bij de perrons. Maar daarvoor moet ruimte worden gemaakt”, legde het spoorbedrijf destijds uit. Reizigers kunnen nu maar vanaf één kant de perrons verlaten. Weinig poortjes zullen daarom zorgen voor opstoppingen als bijvoorbeeld een Intercity leegloopt. “De oplossing is perrons opschuiven en langer maken zodat mensen verspreid weg kunnen.” Dat zou in 2019 gebeuren, maar dit jaar maakte NS bekend dat de poortjes toch al eerder dicht gaan. NS verwacht inmiddels niet meer dat de smalle perrons tot opstoppingen bij de poortjes zullen leiden. “Er is onderzoek gedaan en hierbij is ook gekeken naar de situatie op andere stations. Ook als er twee intercity’s tegelijk aankomen leidt tot nooit echt tot opstopping” aldus het spoorbedrijf eerder tegenover het AD.
E-ticket
Wie geen ov-chipkaart heeft kan overigens nog steeds met de trein reizen. Treinreizigers kunnen op het station bijvoorbeeld een éénmalig treinkaartje kopen. Dat wordt geleverd op een wegwerp chipkaart, die alleen voor betreffende reis bruikbaar is. Daarnaast is het mogelijk om een e-ticket te kopen. Dat is een euro voordeliger dan op het station. Het e-ticket (voltarief) hoeft tegenwoordig niet meer uitgeprint te worden. Tonen op de smartphone is al voldoende. Dat geldt nog niet voor alle actietreinkaartjes die als e-ticket worden geleverd.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Gelukkig heeft men de tijd en is het geen opkomend water want dan zitten we al snel tot de nek in het water met deze werkdiscipline.
De poortjes werden betaald van de verkoop van de glasvezellijnen langs het spoor. 1 miljard opbrengst. Hoe lang is dat geleden of was het zelfs in de gulden tijd?
Niettemin goed nieuws. Dat scheelt een hoop drugskopend volk wat in de stad wat gaat halen maar geld wil spenderen aan de reis. Alleen zou men hogere poortjes moeten toepassen om de springers tegen te gaan. Ook de open tijd moet korter om de meelopers tegen te gaan. Eigenlijk zou er een uitloop deurtje moeten zijn wat de persoon even vast houdt totdat de grote deur dicht is.
Lage poortjes geven een opener uitstraling doordat je er overheen kunt kijken, dat speelt ook een rol in de beleving van veiligheid. Je kunt er overheen springen, maar bij de hoge poortjes kun je tegen de deuren duwen om ze te openen.
Poortjes vormen een barrière tegen zwartrijders omdat ze zichtbaar over zo’n poortje moeten springen. Dat ontneemt de anonimiteit van zo door kunnen lopen. Veel mensen lopen liever niet in de kijker en besluiten dan toch maar een kaartje te kopen, terwijl ze dat vroeger niet deden op bijvoorbeeld korte ritjes. Maar dat zie je niet, je ziet alleen de enkeling die er voor kiest om dat niet te doen. Het daadwerkelijke probleem is kleiner geworden, maar zichtbaarder.
Bron hiervan, in de Google-cache omdat de website niet beschikbaar is:
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:gH3LRuwNmaEJ:https://www.volkskrant.nl/binnenland/chippoortjes-leveren-ns-extra-inkomsten-op~a4211285/+&cd=8&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
Ik zou nog verder willen gaan dan Dries Molenaar: niet alleen hoge poortjes en extra deuren, maar ook aanslagbestendige muren, scheermesjesprikkeldraad, waarschuwingszwaailichten en oorverdovende sirenes. Zijn we niet alleen van drugskopend volk, springers en meelopers af, maar ook van de bonafide treinreizigers. De NS kan dan inpakken en alle problemen zijn opgelost!
Daarom wordt u idee ook niet uitgevoerd.
HEt buiten de trein en station houden van zwartrijders en hangvolk is een volkomen normaal streven. Dat u dan uw kaartje af en toe moeten laten zien is volstrekt normaal.
Voor wat betreft Amsterdam Centraal: niet erg handig voor mensen die vanuit de binnenstad met de pont naar Amsterdam Noord willen. Die moeten nu helemaal om het station heen lopen, wat nog best een omweg is. Geen vooruitgang dus.
Met de twee poortvrije passages onder Amsterdam Centraal is dat toch niet nodig?
https://www.deerns.nl/over-deerns/nieuws/ij-hal-en-poortvrije-passage-amsterdam-centraal-in-gebruik?news_id=1039
Als die mensen met het openbaar vervoer aankomen dan hebben ze een OV-chipkaart en kunnen ze de poortjes openen. Als ze op de fiets komen dan kunnen ze gebruik maken van de fietstunnel, dat is sneller dan met je fiets door de stationstunnel lopen.
Lopen met de fiets, in Amsterdam? Dan kom je ‘s avonds in de krant. Mensen fietsen in de Metro-treinen en op de perrons. In zo’n tunnel zullen ze ook gewoon fietsen.
Daarvoor is er de IJ-passage en komt straks de Amstelpassage, beiden voorzien van winkels en buiten het chipkaartgebied…
De Amstel-passage is al geopend. Dit is blijkbaar al stiekem gedaan. 🙂
@Amarre: Bedoel je dan om het Centraal heen lopen? Er zijn in het station zelf geen poortvrije passages.
@Ari: dat zijn een hoop “alsen”. Bovendien verplicht het je om 10€ of 20€ op je chipkaart te hebben staan. Bewoners van de binnenstad (voetgangers) nemen ook de pont.
Die poortvrije (voetgangers)passages liggen er wel! Geopend medio 2015 en vorige maand. De fietspassage naar de westelijke pontsteiger ligt er sinds eind 2015. Ga zelf eens kijken, als je het niet wil geloven.
In Venlo heeft NS op het eerste perron een billboard over gesloten poortjes in het Duits geplaatst. Dit billboard geeft met tekeningen aan dat op diverse stations in Nederland gesloten poortjes zijn. Met QR code moet de reiziger uit Duitsland de poortjes openen. Geldt ook in Roosendaal. Lang leve de Europese eenheid! Je straatje schoonvegen!
“Op stations met gesloten poortjes geeft 89% van de reizigers aan zich veilig te voelen. Op stations zonder poortjes is dit 79%.”
Die suggestie is klassiek misbruik van statistiek: Dat het een met het ander samenhangt wil nog niet zeggen dat het een de oorzaak is van het ander. Stations met gesloten poortjes zijn veelal grotere stations dan die zonder poortjes. In die 89% zitten de meeste stations met veel medereizigers, voorzieningen en personeel. Bij die 79% zitten alle uitgestorven tochtgaten als Grou-Jirnsum, Spaubeek en Halfweg-Zwanenburg. Of de klaphekjes invloed hebben op het veiligheidsgevoel en zo ja wat die invloed is, kun je uit zulke cijfers niet opmaken.
Hoe het is onderzocht wordt niet gemeld, maar die kritiek is logisch maar gaat toch niet helemaal op. Men heeft voor en na de sluiting van Rotterdam Centraal onderzoek gedaan naar het veiligheidsgevoel. Zie laatste alinea van dit artikel. Ook daar dus de conclusie dat het veiligheidsgevoel steeg. http://www.treinreiziger.nl/ns-reizigers-voelen-zich-veiliger-door-gesloten-ov-poortjes/
Rotterdam Centraal … dat station waar na het sluiten van de poortjes ook een extra cohort beveiligers werd neergezet, omdat men massaal als kikkers het station in en uit sprong.
Ik vertrouw niet zo op de WC-eend-onderzoeken van de NS. Als je zoveel gegevens binnenhaalt als NS, is er altijd wel een cijfer te vinden dat staaft wat de woordvoerder wil dat we geloven. (En dan ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat zo’n cijfer op waarheid berust.) Cijfers die op het omgekeerde duiden, zal NS in geen geval publiceren.
Mijn veiligheidsgevoel is door de poortjes juist afgenomen: Ze belemmeren de doorgang bij calamiteiten en wekken de indruk dat er aanleiding is om het station te vergrendelen, terwijl je weet dat mensen met kwaad in de zin alsnog naar binnen kunnen, bijvoorbeeld met een ferme schop, een handige sprong, tailgatend of gewoon met een OV-chipkaart, vrij zonder VOG verkrijgbaar.
Er is zelfs nog een manier, zwartrijders hebben (in ieder geval op station Blaak waar ik vrijwel dagelijks gebruik van maak) ook het paaltje met de noodknop ontdekt. Ik wist niet eens dat dit bestond maar dit paaltje is er om, in geval van calamiteiten, met een simpele druk op de knop de poortjes te openen, ideaal voor de zwartrijder dus! In tegenstelling tot Rotterdam CS is er bij Blaak geen enkele controle, met als gevolg dat iedere keer dat ik daar ben wel iemand achter iemand aan zie of hoor lopen, lachwekkend gewoon die poortjes hier! Geldt overigens ook voor de metro hier, de RET loopt ook zo te coquetteren met dichte poortjes en minder zwartrijders. Het zal wel, op station Beurs waar ik vaak gebruik van maak gaat iedere minuut het “meeloop” alarm af. Nog schrijnender is dat er vaak BOA’s of andere RET medewerkers in de hal staan die nergens naar kijken laat staan optreden; ze hebben het veel te druk met elkaar ouwehoeren…
Dat meeloop alarm werkt gewoon niet. Dat ding gaat al af als je met een vouwfiets door het poortje gaat. Sterker nog hij piept zelfs al als je er in je eentje iets langer over dat dan hij ingesteld staat. Ik snap heel goed dat personeel dat geluid negeert omdat het vaker niet dan wel wat aangeeft.
Ergens anders met poortjes, Parijs en London, gaat het net zo. Er komt echt niemand kijken bij springers of doortrappers. Ook in het buitenland hebben ze noodvoorzieningen. U laat de mensen liever verkommeren bij brand of dergelijk?
Dat het meeloopalarm constant afgaat (tussen het toch al irritante gepiep van in- en uitchecken door) zonder dat er iemand op- of omkijkt kan ik onderschrijven.
@ dries molenaar
Wat een dwaze opmerking. Gewoon verstandig die poortjes weghalen vóórdat er een keer een mensenmassa in paniek raakt op een station en er doden vallen door de versmalling van de doorgang bij de poortjes.
Die Joah, er gaan geen poortjes weg. Het idee is dat ze er bij komen.
En Johan, wanneer was er voor het laatst een massapaniek op een station?
@ dries molenaar
“voor·dat (voegwoord)
1. in de tijd voorafgaand aan het genoemde; eer, alvorens: voordat we beginnen eerst een opmerking”
bron: vandale.nl
Wat betreft Den Haag Centraal begrijp ik werkelijk niet waarom er niet gewacht kon worden tot de perrons opgeschoven konden worden. Perron 8/9 wordt met dichte poortjes een flessehals waarbij zich lange rijen vormen wanneer daar een volle IC leegstroomt. Die rijen zijn er nu al terwijl de poortjes nog open staan.
In Den Haag zou men beter een ring van poortjes maken voor de perron-entree’s in de hal. Veel meer capaciteit.
Volgens een artikel in het AD is NS er binnen een dag alweer deels van teruggekomen: Utrecht Centraal blijft voorlopig open.
Zie: https://www.ad.nl/utrecht/toegangspoortjes-utrecht-centraal-blijven-voorlopig-toch-open~adf2186b/
Dat is hoogstens uitstel van een paar maanden wegens bouwwerkzaamheden waardoor de ´buitenom-passage´ tijdelijk afgesloten is.
Urecht heeft nog wat pech met de bouw.
NB Al die flauwkul argumenten, net als bij de strippenkaart beschouwt men de mazzeltjes als een recht. Zoals eigenlijk de afstand van drie zones reizen en maar twee hoeven stempelen. Nog eerder vroeger moest je voor uitzwaaien een perronkaartje kopen (= betalen).
Bij het vliegtuig kun je ook niet aan de deur uitzwaaien. Waarom zou dat op het station wel moeten kunnen.
Het vliegtuig is al snel goedkoper dan de trein op de iets grotere afstand. Voor 31 euro ga je niet naar Milaan per NS vanaf Amsterdam.
Wekt alleen maar maar meer agressie op. Stations en openbaar zijn geen vliegvelden en bovendien, wie echt kwaad wil en wie echt erin wil komen die komt er toch wel in.