Reizigersorganisaties: Impact winterweer buitensporig
11 dec 2017 12:32
Reizigersorganisatie Rover heeft bij ProRail en NS om opheldering gevraagd over de buitensporige impact en duur van de winterweerverstoringen. Met name de storingen zondag rond Gouda en Amersfoort hadden een enorme impact.
Zondag reden er van 14:00 tot 21:30 nauwelijks treinen van en naar Gouda. Ook Amersfoort was zondag tussen 14:40 en 19:00 uur nauwelijks bereikbaar. “Rover begrijpt dat er meer storingen zijn dan anders met sneeuw, maar maakt zich wel zorgen om de aanhoudende impact van storingen op enkele belangrijke spoorknooppunten,” zegt de reizigersvereniging in een persbericht. De storingen bij Gouda en Amersfoort hadden volgens Rover een buitensporige impact en duur.
Nutteloos
Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV gaat nog een stapje verder. “Het is de NS en ProRail zondag niet gelukt om de treindienst op een behoorlijke manier gaande te houden. Het preventief opheffen van treindiensten heeft niet geleid tot het blijven rijden van de resterende treinen, en daarmee is de totale nutteloosheid van deze maatregel aangetoond,” stelt voorzitter Rikus Spithorst van de vereniging. Spithorst heeft zich in het verleden ook al eerder kritisch uitgelaten over de nooddienstregeling bij winterweer.
Honderden reizigers
Volgens Spithorst had de NS zondag op het traject Amsterdam – Rotterdam te maken met een groot gebrek aan zitplaatsen. “Wegens plaatsgebrek in de treinen bleven op de perrons van Amsterdam, Schiphol en Rotterdam honderden reizigers achter,” stelt hij. Die problemen werden veroorzaakt doordat de Intercity Direct minder vaak reed.
Te korte treinen
Ook Rover klaagt dat de treinen niet lang genoeg waren tijdens de uitgedunde dienstregeling. “Een ramp is niet te managen, de gevolgen wel,” stelt Rover. Volgens Rover heeft NS de treinen niet verlengd. “Dat is wel een van de beloftes die NS deed, bij een uitgedunde dienstregeling zouden treinen verlengd worden.” Als voorbeeld noemt Rover de tienminutentrein Amsterdam – Eindhoven. “Die is gereduceerd tot een dertigminutentrein en met slechts drie rijtuigen bovendien een stuk korter dan normaal. Op de trajecten Utrecht – Nijmegen en Utrecht – Rotterdam is de treindienst teruggebracht tot een halfuursdienst, wat met de huidige zeswagentreinen niet is op te vangen.”
Wisselverwarming
Zondag waren er op tal van plekken wisselstoringen. Volgens Spithorst bleken de wisselverwarmingen op veel plekken niet te functioneren. Hij vreest dat het vandaag weinig beter zal gaan. “Dat ook in het wegverkeer problemen waren, doe aan het falen van NS en ProRail niets af. Wijzen naar een ander is nooit een sterk argument,” stelt Spithorst namens Voor Beter OV.
Vandaag alleen al rijdt er helemaal niks van en naar Zaandam. Helemaal nada.
Vandaag alleen al rijdt er helemaal niks van en naar Zaandam. Helemaal nada.
De Zaanlijn is inderdaad weer eens platgegooid.
Zou NS de logboeken uit de winter 1979 nog ergens hebben en eens kunnen kijken wat er toen wél mogelijk was ?
Toen was het echt extreem weer en reden er met kunst- en vliegwerk toch nog de nodige treinen
In 1979 was NS Railinfrabeheer nog de spoorbeheerder … Toen konden dingen nog …
Beetje sneeuw en drie wissels in Zaandam kapot. Da’s één ding, maar vervolgens ook niet omrijden via Haarlem met de Intercity Alkmaar – Nijmegen. De arme reizigers moeten het doen met sprintertjes en meerdere malen overstappen. Gewoon pesterij: had je ons advies om thuis te blijven maar moeten opvolgen…
De mensen gedragen zich als snow-flakes maar de railbeheerder doet het nauwelijks beter. Is het erg moeilijk wanneer je materieel stil zou zetten om dan dat materieel te gebruiken om treinen te verlengen. Vooral bij simpele heen en weer diensten van beperkte afstanden als de IC-direct is het toch eenvoudig de trein te verdubbelen? Neem gewoon de locs mee en rijden. De mensen begrijpen wel dat ze niet in de tussen geklemde loc moeten plaatsnemen.
Gister lag het treinverkeer in Amersfoort stil behalve die naar “Berlin Ostbahnhof”. Waarom die wel en de Nederlandse allemaal niet. En als er een intercity wel reed waarom dan niet stoppen op tussengelegen stations als de stoptrein al uren niet rijdt.
In december 1981 met veel sneeuw reden de treinen met vertraging maar het ging allemaal wel dóór. Toen waren zgn. preventiemaatregelen niet genomen.
Halvering van de dienst is geen oplossing. Zonder moeite kunnen twee treinen achter elkaar rijden, wat vroeger een ‘voortrein’ werd genoemd. Dan past het tenminste.
Tenslotte: als de dienst voor reizigers wordt vereenvoudigd, dan ook voor het personeel. Een dagje heen en weer pendelen vindt het personeel beter dan zitten niksen.
Het NS-personeel is erg principieel en wil vooral leuk werk. Een dagje aanpassen doen ze niet en naar het zich laat aan zien is niets doen het mooiste voor het rijdend personeel. Heel vervelend dat er steeds passagiers mee willen.
Ik vraag me af uit welke duim Dries dit gezogen heeft.
Treinpersoneel doet vaak extra voor de reiziger.
Echter de mensen op kantoor hebben geen besef van buiten.
Zeker hebben deze mensen, evenals ProRail hoe moeilijk het buiten werken is, door de gebrekkige of totaal geen info die verstrekt wordt.
Steek hand in eigen boezem Dries, of kom ook eens uurtje buiten
Die Dick, jaren ervaring hebben mij het rijdend personeel leren kennen zoals beschreven. Slechts een enkeling werkt bij NS met plezier en laat ook in het werk blijken.
Ik vraag me af uit welke duim Dries dit gezogen heeft.
Treinpersoneel doet vaak extra voor de reiziger.
Echter de mensen op kantoor hebben geen besef van buiten.
Zeker hebben deze mensen, evenals ProRail geen idee, hoe moeilijk het buiten werken is, door de gebrekkige of totaal geen info die verstrekt wordt.
Steek hand in eigen boezem Dries, of kom ook eens uurtje buiten
De duim van ervaring van alle dag.
Wat mij belangrijk is is de vraag of de wisselvermindering goed is. Het is schitterend om treinen snel Utrecht Centraal binnen te zien rijden maar minder wissels is ook minder bijsturing als er één defect raakt.
Dat is niet zo. Het zijn er juist minder om minder problemen te hebben bij dit soort weer.
Dat bedoel ik, als je 0 wissels hebt heb je 0 kans op storingen. Maar ook 0 mogelijkheden om bij te sturen bij een defecte trein.
Men heeft bij dit prachtige bedrijf nog steeds niets geleerd van de vorige winters. Schandalig dat er geen goede wisselverwarming is, waar je op kan vertrouwen met deze weersomstandigheden.
Het is maar een aanname dat enige verwarmingen niet zouden werken. Van massale uitval is geen sprake.
Voort helpt verwarming niet tegen klem- en vastgereden sneeuw of tegen grote blokken die van treinen vallen.
Daar gingen we vroeger zelf naar toe met een brander en bezem. Maar tegenwoordig mag je geen voet meer in het spoor zetten, want daar rust een straf op. Het is en blijft een zielige vertoning bij een modern bedrijf als NS, met veel managers op kantoor.
NS-Reizigers heeft geen zeggenschap over wisselverwarming (en berijdbaarheid van spoor in het algemeen). Net zomin als automobilisten zeggenschap hebben over het berijdbaar zijn van wegen.
En ik maar denken dat de functiescheiding in de jaren ’90 meer kwaliteit en lagere prijzen zouden brengen voor de consument 🙂
NS en Prorail moet is een keer leren om fatsoenlijk materiaal aan te schaffen in plaats van fisher price. Het is elke keer (weer) raak. een vlokje sneeuw en de machinisten kunnen de trein niet meer vooruit trappen.
ze kunnen hier beter voorbeeld aan nemen.
En ja, de sporen daar dateer nog uit de tijd van Jezus.
https://www.youtube.com/watch?v=R51jmndHEr4
En hier nog een, maar dan op volle snelheid.
https://www.youtube.com/watch?v=LStN11Iw6gI
Daar kan de NS een puntje aan zuigen, ha ha. Wat een mooi gezicht, die treinen door de sneeuw. En dan de NS. En dan ook nog zo duur. En dan die toiletten, zo goor.
Blijf thuis en laat uw plaatsje aan een ander.
Dit heeft geen enkel relevantie en zou het gebeuren dan werd NS aangeklaagd voor onverantwoord handelen.
Wat is het voorbeeldige? Lekker frequente verbindingen daar. De mensen staan er omdat er treinen niet gekomen zijn. De eerste trein van de dag komt er aan terwijl het al lang licht is en rijdt door op gevaarlijke snelheid langs en stort de betalende wachtende klanten op het perron onder de sneeuw. Echt iets om een voorbeeld in te zien, als je zelf nooit met de trein reist. Daar en hier.
NB Lekker sociaal van de voorbeeldige Amerikaanse medemensen om elkaar niet te waarschuwen. Nog gekker dat de machinist niet even de hoorn gebruikt. Ook vreemd dat het spoorbedrijf het schijnbaar niet nodig vindt om de rijinstructie voor sneeuw niet aan te passen.
Tsja, als men een winterbestendig NS en spoor wil, moeten wij meer betalen. En dat willen we niet: we willen geld toe krijgen om op de eerste rang te zitten. Dus: huilie huilie om niets
De prijzen zijn alleen maar hoger geworden in plaats van lager. En er was een belofte dat voor liberalisering en of verzelfstandiging de klant eindelijk als koning behandeld zou worden. Want al die logge overheidsbedrijven zagen de klant maar niet staan. Anno 2017 kan ik op één of andere manier niet het idee van me afschudden dat spindocters niet anders doen dan bij slechte prestaties klanten afdoen als zeikerds…., sterker nog, ze afschilderden als domme mensen die tegengestelde dingen verwachten.
Mijn vrouw is acht jaren geèmigreerd geweest in Canada. We hebben nog regelmatig contact via telefoon of Skype en mail met schoonfamilieleden en mijn nichten en neven. De familie woonde vlak aan een doorgaande spoorweg vamn Montreal naar Toronto, welke ook in de winter intensief gebruikt werd. Zelf heb ik daar een zware winter ervaren, in een deel van Canada waar 50 c,m tot een meter heel gewoon is, en heel soms wel hoger. Plus veel lagere temperaturen. Weer of niet en sneeuw van dergelijke hoogten, maar de trein rijdt er altijd! Het intense autoverkeer rijdt er eveneens in die sneeuwhoogten welliswaar langzaam maar het rijdt toch. Wanneer we onze relaties daar laten weten over weersomstandigheden als dezer dagen in ons land en het uitval van publiek vervoer. Kunnen zij hen verbazing niet kwijt Ze lachen medelijdend en meewaarig. Zulke omstandigheden zijn in Canada ondenkbaar. Natuurlijk past het verkeer zich daar probleemloos haast wel aan. In dit land geraakt m.n. het openbaar vervoer inzonderlijk de treinen, in paniek en wordt alles vrijwel stilgelegd, bij enige c.m. ers sneeuw, als ook het openbare leven blijkt onteregeld. De trein heb ik altijd als het ultieme en ervaren en welvoorziene manier van openbaar vervoer beschouwd. Dit gevoel is ras veranderd. Onze spoorwegen dienen hun uitvoering van diensten terdege te overwegen. Ook op bestuurlijk vlak. Er klopt iets niet in het matrieel en de infrastructuur. De problemen groeien hier kennelijk met de dag so to speak, en is een lachertje tegenover de andere Europese landen waar men op winter en ruime winterse omstandigheden heel wat meer gewend is.
Ik ben het volkomen met Dhr. P. Heesakkers eens.
Ik heb zelf ook gereisd rondom Ontario, geweldig zelfs. Mensen zijn daar ook veel gedisciplineerder.
Oude doos nonsens. Het enige waar meewarig om gelachen wordt is hier om Canada (en de USA). Passagierstreinen zijn er nog nauwelijks en de wegen zijn altijd slecht. Je zal er maar naar toe geëmigreerd zijn.
Zeldzame senioren flauwekul. Nederland heeft hands-down de beste infrastructuur op alle gebieden. Alleen kunt u hier niet zo goed skiën. Maar dat kunt u bij u familie waar u natuurlijk ook graag gaat wonen.
Ik begrijp het gewoon niet.zodra er iets van sneeuw ligt op blaadjes vallen is de ns ontregeld..in Zweden en Oostenrijk waar zoveel sneeuw ligt rijden er wel gewoon treinen.waarom kan dat hier niet dan…het enige wat de ns doet is overal onder uit komen.en reizen met de trein onmogelijk maken…ook als het regent slaat de ns op hol..
Dat is duidelijk niet zo. In alle sneeuwlanden wordt meteen de dienstregeling uitgedund en zijn er veel vertragingen. NS heeft de uigedunde dienstregeling uit het sneeuwbuitenland geïmporteerd.
Het moet ook gezegd dat sneeuwruimers en strooiers, al meteen en massaal in het geweer komen, als ik in Canada ervoer, zelfs op het platteland. Inderdaad Mr Struijk, de maatschappij reageert er veel beter en sneller en is ook in tijden van nood en winterweer veel gedisciplineerder. Bij een paar c.m. sneeuw is hier te lande alles snel ontregeld, en is er de mediahype. Om eigenlijk niets in vergelijking met andere `sneeuwlanden. En dit is nu nog maar het begin van de winter in ons landje.`Gisteren heb ik als enige in mijn straat mijn eigen trottoir en wederzijdse buren schoon geshovelt Was een kwestie van luttele minuten…….
Wederom ben ik het met dhr. P. Heesakkers eens.
Ik heb gisteren en vanmorgen hetzelfde gedaan, voor wat sneeuw ruimen betreft en dan wordt je zelfs nog voor gek verklaart. Zo is het ook bij de spoorwegen. Ik schaam me soms ontzettend, hoe er met de reiziger omgegaan wordt. Betalende klant nota bene.
Kletspraat, in Canada is niets beter behalve de armoe. Nederland is geen sneeuwland. Zoals u al vele jaren kon ervaren.
Het zal aan uw buurt liggen.
Bij ons werd massaal eigen (en buur) straatjes schoongemaakt. En dat gaat altijd zo.
Ja en dan te bedenken dat we al sinds 1839 ervaring hebben kunnen opdoen met treinen en met de Nederlandse winters die echt nooit zo ernstig en koud zijn als in de bekende sneeuwlanden. Hopelijk komt er nog eens een tijd waarin die laatstgenoemde landen voor ons als welkome leermeesters kunnen optreden. Kan misschien in Europees verband toch geregeld worden en dan gaat het vast veel vlotter, zou ik denken…… Zou tijdelijk iets meer kosten, maar dan ben je ook veel sneller uit die problematiek.
THEMA : LEER nu eindelijk na 1839 eens een keer van je eigen tijdelijke onvolkomenheden…
TIP: Wat je uit de dienstregeling schijnt te moeten weghalen, PLAK dat aan de resterende treinen vast, zodat de zitplaatsaantallen niet kleiner worden.
Er is een vacature bij NS-planning. Zo te zien bent u de ideale kandidaat.
Ik heb jaren bij N.S. _ planning gewerkt en toen ging het toch wat soepelder, je had in ieder geval terdege kennis van het buiten gebeuren. BIJ Sturen heet dat nog steeds en af en toe van die vervelende regeltjes af te wijken….
Dan maar weer solliciteren.
Voortaan maar zwitserse treinen kopen. 🙂
Daarmee zijn in de winter nooit problemen
Veel problemen waren er met wissels.