fbpx

Rover maant Connexxion voor slechte klantenservice OV-Chipkaart

14 mrt 2011 17:39

Connexxion moet dringend de service rond de OV-chipkaart verbeteren. Dit schrijft Rover in een brief aan de directie van het vervoersbedrijf. De reizigersvereniging ontvangt opvallend veel klachten over problemen met de OV-chipkaart bij Connexxion.

Uit de meldingen blijkt dat er bij Connexxion-klanten regelmatig te veel geld van de chipkaart wordt afgeschreven, waarna reizigers veel moeite moeten doen om dit teveel betaalde bedrag terug te krijgen. Uit de rapportage van het OV-Loket van 8 maart bleek al dat geen enkele vervoerder zoveel reizigersklachten veroorzaakt als Connexxion. Vooral in de categorie OV-chipkaart scoort de vervoerder slecht: bovengemiddeld vaak is de apparatuur kapot waardoor klanten niet kunnen uitchecken en hun borg kwijt zijn. Ook wordt bij abonnementhouders regelmatig ten onrechte geld afgeschreven wanneer zij in- en uitchecken. Wanneer zij dit echter nalaten, kunnen zij ondanks hun geldige vervoersbewijs een boete verwachten.

Afhalen
Gedupeerde reizigers die ten onrechte te veel geld kwijt zijn door falende techniek, moeten vaak veel moeite doen om dit terug te krijgen. Lange wachttijden, fouten met de afhandeling en het zelf moeten plakken van een postzegel op het restitutieformulier wekken veel irritatie bij de reiziger. Volgens Rover is het veel mensen bovendien onduidelijk dat zij het eenmaal gerestitueerde bedrag moeten “afhalen” bij een oplaadapparaat.

Illustratie
Ook Rover voorzitter Kruyt ondervond de problemen zelf aan de lijve toen hij in een bus zat met defecte OV-chipkaart apparatuur. "Ik heb via een chauffeur van een andere bus weliswaar een uitstapkaart weten te regelen. Toen ik deze ingevuld heb opgestuurd naar de Connexxion Klantenservice, kreeg ik hem weer retour, met het verzoek om alle door mij reeds ingevulde gegevens opnieuw op te sturen" schrijft Kruyt in de Rover-brief aan Connexxion.