fbpx

Spotgoedkope bustickets veroorzaakt door felle concurrentie

De internationale lange-afstandsbus is tot twee weken voor vertrek vaak veertig tot tachtig procent goedkoper dan de trein, blijkt uit de bustest van Treinreiziger.nl. De lage prijzen voor de bus zijn het gevolg van een enorme concurrentiestrijd, die het afgelopen jaar ontstaan is.

Zie ook:

Zo hadden een jaar geleden alleen Eurolines en Megabus een lijndienst naar Londen. Inmiddels rijden ook iDBUS en IC-Bus naar de Britse hoofdstad. Ook tussen Groningen en Bremen zijn er veel aanbieders bijgekomen. Vijf van de zes geteste bedrijven hebben dit jaar een of meerdere lijndiensten geopend. 

Spoorbedrijven doen mee als busbedrijf
Opvallend is overigens dat achter veel busbedrijven een treinbedrijf schuilgaat. Zo is iDBUS van de Franse spoorwegen (SNCF) en is IC-Bus het busmerk van de Duitse spoorwegen (DB). Megabus is onderdeel van Stagecoach, die in het Verenigd Koninkrijk ook treindiensten heeft. Het Franse Transdev is niet alleen eigenaar van Veolia en Connexxion, maar ook van Eurolines. Althans, in Frankrijk, Portugal, België en Nederland. MeinFernBus en Flixbus – die zullen samengaan tot één busbedrijf – zijn de enige twee geteste busbedrijven die geen treindienst hebben.

Lage bezetting
Treinreiziger.nl betwijfelt of ook het komend jaar veel nieuwe lijndiensten gestart zullen worden. "Soms zitten er minder dan tien reizigers in een bus. Een bus met dertig reizigers ben ik tijdens deze steekproef niet tegengekomen", zegt Van Kuyeren. Wel moet worden opgemerkt dat de test is uitgevoerd op werkdagen in het laagseizoen. In het weekend en in het hoogseizoen is de reisvraag groter.

Uitbreidingsplannen
Busbedrijven lijken in het algemeen optimistischer. Zo maakt Van Hool 58 nieuwe bussen voor Megabus. Die zullen waarschijnlijk ingezet worden voor nieuwe lijndiensten. Bij Meinfernbus Flixbus – zoals het bedrijf na de samenvoeging zal heten – maken ze er geen geheim van: er komen nieuwe verbindingen, ook naar Nederland. Zo gaat het bedrijf een expresbus introduceren tussen Amsterdam en Berlijn die 7,5 uur onderweg zal zijn. Dat is nog maar een uur langzamer dan de trein. Nu is de reistijd bij Meinfernbus nog 9,5 tot 10 uur.Het bedrijf stelt dat de huidige busverbindingen naar Nederland een succes zijn.

IC-Bus
Bij Deutsche Bahn zijn ze terughoudender. De eigenaar van IC-Bus wil niet zeggen of de bussen in Nederland voldoen aan de verwachtingen. Misschien niet helemaal, want naar Roermond rijden inmiddels minder bussen. Ook de enige rit Eindhoven – Brussel is geschrapt. Verder rijden de bussen uit Eindhoven niet meer naar Düsseldorf Flughafen.

Verdriedubbeling in drie jaar
In Nederland zijn de internationale bussen nog een betrekkelijk nieuw fenomeen. In Duitsland zijn ze er inmiddels aan gewend. Daar is ook de binnenlandse markt voor langeafstandsbussen volledig geliberaliseerd. Het aantal busreizigers is in Duitsland in drie jaar tijd verdrievoudigd, meldde OV-Magazine eerder. In Nederland mogen de bedrijven alleen internationale reizigers vervoeren.

Niet kostendekkend
Toch zijn ook daar de bussen niet kostendekkend. De eigenaar van PublicExpress, die onder andere vanuit Groningen naar Bremen rijdt, kwam vorig jaar al in geldproblemen. Doordat een ander touringcarbedrijf PublicExpress wilde overnemen kon de busdienst uiteindelijk gered worden. Ook voor DeinBus (die een lijndienst vanuit Maastricht laat rijden) was het spannend, maar vlak na afgelopen kerst meldde het bedrijf gered te zijn door een nieuwe investeerder. Busbedrijf City2city, die in Duitsland een marktaandeel had van drie procent, heeft het niet gered. Dat bedrijf heeft in de tweede helft van 2014 het veld moeten ruimen.

560 touringcars
De nieuwe reus Meinfernbus-Flixbus lijkt de beste kans te hebben om rendabel in Duitsland te worden. Meinfernbus was met een marktaandeel van 45 procent in de busmarkt al de grootste. Het nieuwe bedrijf heeft met één klap 68 procent van de Duitse busmarkt in handen. Als de samenvoeging is voltooid wil het bedrijf tussen Berlijn en Hamburg maarliefst een halfuursdienst gaan bieden. Ook op tal van andere trajecten moeten 1 à 2 bussen per uur gaan rijden. Totaal beschikt de nieuwe reus over 560 bussen. Het zal voor andere busbedrijven moeilijk worden om daarmee te concurreren. Wellicht zal Meinfernbus-Flixbus die positie gebruiken om de tarieven toch geleidelijk te verhogen, zodat het kostendekkend weet te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.