Tweede Kamer wil regionale knelpunten op spoor oplossen

klok 03 okt 2018 17:55

De Tweede Kamer wil geld beschikbaar stellen voor extra infrastructuur tussen Leeuwarden en Sneek en tussen Zwolle en Enschede. Ook wil de Tweede Kamer weten of de infrastructuur tussen Zwolle en Deventer en tussen Eindhoven en Helmond verbeterd kan worden.

Tussen Leeuwarden en Sneek rijden nu drie treinen per uur, maar in de spits is dat nauwelijks voldoende. Met de huidige infrastructuur is het echter niet mogelijk te groeien naar een kwartierdienst. Daarvoor is extra infrastructuur nodig. De Tweede Kamer is bereid daarvoor geld vrij te maken, blijkt uit een aangenomen motie van de coalitiepartijen D66, VVD, CDA en ChristenUnie. Ook voor het traject Zwolle – Enschede wil de coalitie onderzoek doen naar extra infrastructuur. De coalitiepartijen wijzen erop dat ook de regionale overheden bereid zijn mee te betalen aan de benodigde maatregelen. Met de infrastructurele maatregelen tussen Zwolle en Enschede moet de reistijd van de sneltrein verbeterd worden.

De Tweede Kamer wijst er verder op dat er knelpunten zitten in de capaciteit tussen Zwolle en Deventer (IJssellijn) en tussen Helmond en Eindhoven. De Kamer verzoekt daarom de regering om met ProRail en de betrokkenen in kaart te brengen welke investeringen er nodig zijn om de dienstregeling te verbeteren. Tussen Zwolle en Deventer is de spoorlijn nu nog deels enkelsporig (Olst – Deventer). De provincie Overijssel is volgens De Stentor niet bereid om hier mee te betalen aan spooruitbreiding.

(Dit nieuws is later dan gebruikelijk gepubliceerd)

12 gedachten over “Tweede Kamer wil regionale knelpunten op spoor oplossen”

  1. dries molenaar schreef:

    En waar baseren de leden van de 2e kamer zich op. Is er al een wet aangenomen, anders is het toch loze praat.

    Zoals al betoogd met een goede Zwolle-Deventer of Zwolle-Enschede kan de trein naar Berlijn mooi door de Flevopolder gaan rijden. Goed voor de reistijdverkorting 🙂

    1. Joost schreef:

      Een wet aangenomen? Nieuw spoor aanleggen kan toch gewoon binnen de bestaande wettelijke kaders?

  2. Henk schreef:

    Deventer-Olst dubbelsporig maken levert helemaal niks op, zolang er geen treindienst wordt uitgebreid tussen Deventer en Zwolle. Het zal hooguit helpen om eventuele vertragingen te voorkomen. Station Deventer is een veel groter knooppunt met zijn beperkte perroncapaciteit.

    1. Jip schreef:

      Wellicht dat de sprinters Nijmegen – Zutphen doorgetrokken kunnen worden naar Zwolle, en dat station Zwolle-Zuid weer opnieuw bediscussieerd wordt. Alleen vermoed ik dat de provincie wel terughoudend zal zijn na het debacle van Stadshagen. En misschien is dat dan nog steeds wel niet haalbaar.

      1. dries molenaar schreef:

        Zuid ligt aan bestaand spoor. Stadshagen ook maar daar blijkt het 140 jaar oude spoor niet geschikt voor hard rijdende treinen. Ook is er geen passeerstukje voorzien waardoor het hele eind Zwolle-IJsselmuiden één rechte streep is. De trein kan was vertrekken wanneer de retour gearriveerd is (dezelfde trein). Daar hebben ze geen last van een rondje rond de kerk.

        Zoals elders gezegd , Kampen (en iedereen) was beter af geweest wanneer de Hanzelijn onder Kampen was doorgezet en dit Kamperlijntje was vervangen door modern 160 of 200km/h spoor. Maar goed dat is er niet van gekomen terwijl vele tracévarianten wel zo liepen.

  3. Marc schreef:

    Spoorverdubbeling tussen Deventer en Olst zorgen alleen maar voor meer problemen.
    Daardoor wordt het aantrekkelijker om extra treinen te laten rijden, dus ook goederentreinen. Dat is zo niet gewenst voor bewoners en omstanders.

    Olst heeft namelijk maar één mogelijkheid om het spoor te kruisen van de ene naar de andere kant van het dorp. Het levert veel problemen op als spoorbomen langer dicht blijven.

    Dubbelsporigheid tussen Wierden – Zwolle is wel nodig inderdaad. Kan de sneltrein ook Raalte en misschien zelfs Nijverdal ook overslaan, scheelt weer een minuut of 5-6.

    1. dries molenaar schreef:

      Men kan gewoon een tunneltje aanleggen. Wel zo goed. Het is onbestaanbaar dat een hele regeio beperkt wordt door de wensen in Olst.

    2. Blauwnet schreef:

      Als men stations Raalte en Nijverdal gaat overslaan met de Intercity zal men of extra sprinters moeten gaan rijden. De treinen zitten in de spits nu al vaak vol genoeg.
      Daarnaast zullen er dan veel minder reizigers in de Intercity zitten dan als er wel in Raalte en Nijverdal gestopt zou worden. Mijn ervaring is dat er in Raalte en Nijverdal nog best veel reizigers in en uit de intercity gaan.

  4. Marc schreef:

    Als we toch bezig zijn, kunnen ze gelijk station Hengelo aanpakken.
    16 treinen per uur op 2 sporen is niet heel best.

    1. dries molenaar schreef:

      Eerst maar zien wat er feitelijk op de rails gezet wordt 🙂

      1. Bert Sitters schreef:

        Geen ommetje van de Berlijn-trein via Lelystad, maar nieuw snel spoor langs de A12!

  5. Peter van Lieshout schreef:

    Uit bovenstaande 11 reacties blijkt niet, dat er knelpunten zijn tussen Eindhoven en Helmond. Er is blijkbaar wel sprake van volle treinen tijdens de spitsuren. Vervelend voor de ov – reizigers die hierdoor getroffen worden, maar of hiervoor ingrijpende wijzigingen in de infrastructuur nodig zijn?

    Veranderingen/verbeteringen in de dienstregeling van de NS tussen Eindhoven – Helmond en verder naar Deurne en naar Venlo zijn wellicht al meer dan voldoende.

    Verbeteringen in het busvervoer – waarvoor de provincie Noord Brabant als concessieverlener en Hermes als concessiehouder verantwoordelijk zijn – lijken mij ook meer – of zelfs voldoende – “lucht” te geven voor de ov – reizigers in zuidoost Brabant.

    Ik weet niet waar Kamerleden hun informatie vandaan halen, maar ze kunnen natuurlijk ook wel eens de plank misslaan.

    De zin “De coalitiepartijen wijzen erop dat ook de regionale overheden bereid zijn mee te betalen aan de benodigde maatregelen” is in mijn ogen trouwens misleidend in de zin, dat ik niet weet wat “regionale overheden” zijn. Volgens mij bestaan regionale overheden niet of niet meer. Ik ken alleen maar provinciale en lokale/gemeentelijke overheden. als “lagere” overheden.

    In dit verband is het wel interessant om te weten welke (lokale, provinciale en – wellicht – regionale) overheden bereid zijn mee te betalen aan de benodigde maatregelen op de bovengenoemde trajecten. De provincie Overijssel doet – volgens de Stentor – in ieder geval niet mee.

    (Voor de taalpuristen onder u: tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen werd minimaal twee keer gesproken over “nevenoverheden”. Een leuk Scrabble – woord áls het maar in de woordenboeken staat!)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.