fbpx

Veel hinder bij ongeplande werkzaamheden vanwege vervangen wissels

UPDATE. ProRail vervangt vandaag en de afgelopen dagen op diverse dagen ongepland wissels. Dat gebeurt naar aanleiding van een ontsporing vorige week bij Hilversum. Die trein ontspoorde bij een defecte wissel. De ongeplande werkzaamheden zorgen op diverse plaatsen in Nederland voor overlast.

Alhoewel nog niet vaststaat of de defecte wissel bij Hilversum de oorzaak is van de ontsporing, zegt de spoorbeheerder geen enkel risico te willen nemen. Vijfhonderd vergelijkbare wissels zijn gecontroleerd, al die wissels hebben niet hetzelfde defect als bij Hilversum. Soms zijn er wel andere kleine defecten gevonden, die normaal gesproken bij regulier onderhoud worden opgelost. De spoorbeheerder heeft er nu voor gekozen om dit direct te doen.

Veiligheid
In een aantal gevallen waren de benodigde onderdelen niet op voorraad en werd een wissel buiten dienst genomen. ProRail-woordvoerder Elles in ´t Hout vergelijkt de situatie met een terughaalactie. "Normaal gesproken zouden we wissels opnieuw afstellen op reguliere momenten. Maar omdat we nog niet precies weten wat de oorzaak is van de ontsporing bij Hilversum, willen we voor de zekerheid nu alle kleine zaken direct oplossen."

Storingsgevoelig
Een spoordeskundige laat tegenover Treinreiziger.nl weten dat het om problemen gaat met wissels met een EBI-switch wisselsteller. Die wisselstellers blijken sneller dan verwacht te slijten, valt op de pagina wissels van Nicol Spilt te lezen. "Begin 2005 heb ik uit welingelichte bron vernomen dat de EBI-switch in de ban is gedaan. De EBI-switch wordt geleverd door Bombardier. Ze blijken sneller te slijten dan de bedoeling was. Klassieke wisselstellers gaan 18 jaar mee. Met de EBI-switches die er nu liggen gaan we over pakweg tien jaar dus leuke dingen beleven" meldt die website. Onduidelijk is wanneer het citaat is opgetekend.

Afgelopen dagen al veel hinder
De ongeplande werkzaamheden zorgen voor een waslijst aan storingen. Niet alleen vandaag, maar ook al de afgelopen dagen. Zondag en maandag reden er bijvoorbeeld door ongeplande werkzaamheden minder treinen rond Den Bosch. Ook rond Schiphol reden maandag enige tijd minder treinen. Dinsdag werden de trajecten Rotterdam – Utrecht, Groningen – Roodeschool / Delfzijl, Utrecht – Schiphol / Amsterdam en Amsterdam – Almere / Hilversum getroffen door ongeplande werkzaamheden.

Veel stremmingen
Vandaag zijn er ook op tal van plekken werkzaamheden. Tussen Schiphol – Utrecht konden de problemen woensdagochtend opgelost worden. Nijmegen – Den Bosch volgt waarschijnlijk later vanmiddag. Rond 13:30 uur waren de problemen nog niet opgelost op de volgende trajecten:

  • Amsterdam – Almere / Gouda / Hilversum / Utrecht
  • Utrecht – Baarn
  • Assen – Zwolle
  • Amsterdam Lelylaan – Leiden
  • Rotterdam – Vlaardingen Centrum (alleen beperkingen in de spits)
  • Groningen – Roodeschool

Geen prognose
Woordvoerder Elles in ´t Hout durft geen prognoses te geven wanneer de problemen zijn opgelost. "We hopen natuurlijk zo snel mogelijk. Het liefst voor de avondspits. Maar of dat haalbaar is durf ik niet te zeggen. Soms moeten onderdelen uit het buitenland komen. Zo komt er nu een wisselonderdeel uit Zweden naar Nederland."

Onvoldoende kennis
Reizigersorganisatie Rover vindt het op zichzelf goed dat ProRail bij twijfel de veilige kant kiest. "Maar de snelle slijtage van het betrokken type wisselaandrijving is al vele jaren bekend. Nu zich een ontsporing heeft voorgedaan, gaat ProRail over tot extra herstel- en vervangingsmaatregelen. Dit roept de vraag op of ProRail de toestand van zijn infrastructuur wel voldoende kent, nu het onderhoud geheel is uitbesteed aan aannemers. De ontsporing in Hilversum wijst daar niet op" reageert de vereniging. Volgens ProRail is er echter geen sprake van versnelde slijtage.

Gefaald
Bij de Maatschappij voor Beter OV is het geduld op. "Het streven van ProRail-directeur Marion Gout naar nul verwijtbare storingen is definitief mislukt, nu naast een lawine van sein- en overwegstoringen ook de wissels in groten getale niet veilig bruikbaar blijken te zijn" zegt een ontevreden Rikus Spithorst. De vereniging wil dat staatssecretaris Mansveld ingrijpt bij ProRail en de Inspectie Leefbaarheid en Transport een scan uitvoert naar de veiligheid in de spoorsector. 

Tarieven
Spithorst vindt verder dat ProRail vanwege de problemen de gebruiksvergoeding voor vervoerders moet verlagen, en dat vervoerders dit moeten doorberekenen aan reizigers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.