Weer weeklange staking in België – rituitval Eurocity Direct en EuroCity
21 mrt 2025 14:31
Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van meerdere Eurocity Direct en EuroCity treinen. Vanaf zondagavond 22 uur tot zondag 30 maart 22 uur vallen veel treinen in en naar België uit door de staking van de spoorvakbond Metisp-Protect. Op 31 maart volgt direct een grotere staking.
NS International schrapt op voorhand al ritten van de Eurocity Direct en EuroCity treinen. Reizigers die al een kaartje hebben, kunnen met dit kaartje met een van de treinen mee die wel rijden. Kaartjes zijn geldig voor de hele periode 23 maart – 1 april. Kaartjes voor de Eurocity Direct gelden niet in de EuroCity en vice versa omdat de kaartjes treingebonden zijn. Dit geldt voor ritten die vooraf zijn geschrapt. Valt een rit op de dag van vertrek uit, dan kun je volgens een woordvoerder van NS International wel met een andere trein mee.
Kosteloos annuleren ook mogelijk
Reizigers die op een hele andere datum willen reizen, kunnen hun kaartje kosteloos annuleren en een nieuw kaartje bestellen. Op de website van NS International is te zien welke treinen vooraf al zijn geschrapt. Treinen die op de dag zelf uitvallen, zijn te zien in de reisplanner.
Voor de Eurostar- en TGV-treinen van en naar België wordt een zo goed als normale dienstregeling verwacht.
Tot augustus stakingen
De nieuwe staking is een initiatief van spoorvakbond Metisp-Protect. De actie volgt na verschillende andere stakingen door de andere spoorbonden. De laatste staking was afgelopen maandag. Op 31 maart volgt een grotere spoorstaking die samenvalt met een nationale actiedag. De Belgische spoorbonden hebben in februari aangekondigd tot augustus regelmatig te gaan staken. Ook op stakingsdagen rijden er in België toch treinen. Spoorwegmaatschappij NMBS maakt voor elke stakingsdag een minimale dienstregeling.
(c) Treinreiziger.nl
Ik hoop voor de Belgen dat ze zeer snel over kunnen gaan op zelfstandig rijdend (ATO4) trein materiaal, want dan zijn ze ook eindelijk af van de onzekere factor van de stakingsgrage vakbondslui. Want met personeel dat van staking naar staking gaat kan je ook geen betrouwbare treindienst opbouwen. En als reiziger kan je dan ook genieten van het mooie vooruitzicht aan de voorkant van de trein… Win win. dus.
Uit veiligheid is personeel vereist voor een trein. Dus een conducteur die dan staakt, leidt toch tot uitval.
Conducteurs zijn vooral veiligheid niet vereist.
Zelf denk is dat dit staken komt door de kloof tussen het management en rijdend personeel. Als het management meer toenadering zoekt en kijkt naar de werkzaamheden, kan het betere werkvoorwaarden en -omstandigheden regelen. Ook zorgt het voor meer motivatie om minder snel tot staking of andere maatregelen over te gaan.
Het gaat bij deze staking om het wettelijk verhogen van de pensioenleeftijd. Dat wordt bepaald door het federale parlement, niet door de NMBS directie.
Wat België moet hebben is een toetsingsplicht voor stakingen. Laat een onafhankelijke commissie en twee rechters maar oordelen of de onderwerpen een staking rechtvaardigen, voordat deze plaats mag vinden. Het lijkt wel alsof stakingen in België verslavend werken.
Vroeger was het nog erger met blokkades en gewelddadige acties. Nu rijden de treinen niet. De regering moet zijn poot stijfhouden en dan is de stakingskas rap leeg. Het publiek is de stakingen ook al beu.
In België is er in elk geval een minimale dienstregeling, kunnen we in Nederland van leren.
In Nederland zijn er hoogst zelden staking bij de spoorwegen, zeker in vergelijking met België.
Hoogst zelden? – Het is zeldzaam als ze eens een jaar niet staken.
Wanneer was de laatste staking in Nederland?
Vrijdag 22 november 2024.
Laten we dat maar afkloppen, Eric anders kunnen ze in Nederland in de toekomst ook nog ooit eens het voorbeeld van onze zuiderburen volgen als men ergens zijn zin niet krijgt en ligt het spoor hier ook plat. In België dat in sommige opzichten nog een beetje Middeleeuws aandoet, is staken blijkbaar een “hobby” om iets gedaan te krijgen, wordt tijd dat ze maar iets anders verzinnen en de reizigers niet constant de dupe laten worden van de zoveelste staking.
Alle begrip voor de stakingen. Als je weet hoe de arbeidsregeling daar is begrijp je de frustratie van het rijdend personeel. Het is jammer dat het parlement zijn overheidsbedrijf niet diepgaand controleert.
Even een voorbeeld van werkregeling. Er rijden elke dag treinen dus moet je elke dag werken. Je kan maximum 10 dagen na mekaar moeten werken.Dan krijg je een dag weekendcompensatie. Ter compensatie van de weekends krijg je 52 dagen compensatie voor de zaterdag en 52 dagen voor de zondag. De compensatiedagen voor de zaterdag worden door het bedrijf vastgelegd.De compensatiedagen voor de zondag mag je zelf kiezen. Het probleem is dat er te weinig personeel is waardoor de aangevraagde compensatiedagen worden geweigerd.
De onregelmatige werkuren zorgen ervoor dat de zorg voor de kinderen bij de partner terechtkomt. Er zijn hierdoor veel echtscheidingen bij het personeel. Nu gaat de regering de belastingen ook nog verhogen voor gezinnen waarbij iemand part-time werkt.
Veel treinbestuurders zijn inmiddels aan het uitkijken naar een andere job. Ik verwacht een afschaling van het aanbod de komende jaren.
Hier lees ik al een grote waarheid!Doch enkel over deze feiten alleen gaat de staking niet.Het zijn stakingen tegen de hervormingen van de federale regering.Normaal enkel voor rijdend personeel:men kan op pre pensioen op 55 jaar na 30 jaar rollende dienst of op pensioen na 36 jaar rollende dienst.In praktijk doet men dit niet daar men rekeningen te betalen heeft en men ook later instapt dan vroeger.Men wil dit echter behouden voor nog een kleine groep.Men wil deze leeftijd optrekken naar 67,het blijven betalen van een extra tax(ongeveer 300 euro per maand) voor de pensioenkas) door iedereen maar dit niet uitkeren doch het pensioen verlagen met 500 euro of meer per maand.Dus langer werken voor minder pensioen.Als men op 67 jaar niet aan 45 gewerkte jaren komt,geld ook nog een tax waarbij men nog extra geld wil afhouden per niet gewerkt jaar.(geld voor alle belgen)Bij ziekte(langdurig) gaat men ook extra geld inhouden op het pensioen(voor alle belgen).Langdurig werklozen(gelijk om welke reden) worden na 2 jaar op een overlevingsuitkering gezet(lees OCMW) van 1200 euro(voor alle belgen).Geen extra meer voor zaterdag te werken en maar 50% ipv 150 % voor zondagen,inclusief kerst en nieuwjaar(alle belgen).Nachtvergoeding van 00.00u tot 5 uur ipv 22.00 u tot 06.00 uur(alle belgen).Geen indexering meer op de pensioenen van mensen die al in pensioen zijn(wederom,alle belgen).U begrijpt toch wel dat de economie stijgt maar uw pensioen stijgt niet meer mee in verhouding!De pensioenen in belgie liggen tss de 1100 en 1600 a 1700 euro als u bij de gelukkige bent.Wat is dit nog waard binnen 10 jaar???Mensen in belgie die met 2 werken-dan nog niet te spreken over gepensioneerden,alleenstaanden,zieken…-,hebben het vandaag al lastig om de electriciteitsrekeningen,gas of water te betalen,laat staan om hun winkelkar nog te vullen.Men kan blijven argumenten aanhalen(er zijn er nog wel wat die op de stapel staan bij de regering) om te verklaren waarom er gestaakt word maar weet 1 ding;er word niet enkel gestaakt voor de NMBS maar voor iedereen!Wel is het een feit dat de mensen bij de NMBS meer slagkracht hebben dan de vakbonden bij kleinere bedrijven of bij kleine bedrijven die zelfs geen vakbond hebben.Militairen in Belgie mogen niet staken maar bij de laatste grote betoging hebben er toch 10.000 militairen verlof gevraagd om mee te kunnen gaan betogen tegen de hervormingen.Dit zegt genoeg denk ik.Zijn stakingen leuk?Zeer zeker niet!Is het eenzijdig veranderen van de spelregels wanneer het spel al begonnen is en half gespeeld redelijk en te verantwoorden?Zeer zeker niet!Waar raakt men weer niet aan?De grote vermogens en de parlementaire weddes en verworvenheden.Hoeft een minister 10.000 euro per maand?Om wat te doen?De Belgen wachten ook nog altijd op een verklaring van het parlement waar 66 miljard aan subsidies gebleven is.Niemand die het kan zeggen.
In Nederland is prepensioen al in de jaren ’90 afgeschaft. In het begin van mijn carrière heb ik er nog wel voor betaald. Ik heb bij 67 recht op 70% van mijn middelloon, wil ik de missende 30% erbij hebben mag ik er nog 7 jaar bijwerken.
Mensen klagen dat ze “45 jaar gewerkt hebben”, als het er zoveel zijn vind ik het vreemd dat ik er in mijn gehele carrière er 1 ben tegengekomen (eigenlijk had die 42 jaar op de “teller”. Als ik straks klaar ben met werken heb ik er 52 jaar op zitten, tel ik mijn vakantiebaantjes erbij dan zelfs 58 jaar. Maar goed, ik behoor tot de generatie die niet het recht heeft om te klagen over zijn pensioen.
De regels worden niet aangepast tijdens het spel, in ieder geval niet in Nederland, bij de introductie van het pensioenstelsel werd al gezegd dat deze moest oplopen met de gemiddelde levensverwachting om de solidariteit te blijven garanderen. Alleen de partijen die hierover begonnen werden meteen de oppositie ingestemd. Nu moet het met grote slagen voor elkaar gebokst worden.
Vervelend voor iedereen, dus laat de maatschappij (en de treinreiziger) hier niet de dupe van zijn.
Met 55 jaar op.pensioen is natuurlijk anno 2025 ook totale dwaasheid. Geen wonder dat de Belgische overheid failliet gaat.
@Mevrouw Van Cauter. Hartelijk dank voor uw reactie uit België. Ik hoop dat alle Hollanders die niet weten waarom het gaat uw bericht goed lezen.
Bert staat zoals altijd per definitie achter iedere staking.
Volkomen onzin. Het gaat om de reden. Zie de reacties uit België. Verdiep u daar eens in.
Het personeel van NMBS moet gewoon begrijpen dat ze bij een bedrijf werken dat al jarenlang technisch gezien failliet is en dat er niet zoveel te eisen valt. Ze mogen blij zijn dat ze nog werk hebben. Met 55 met pensioen is idioterie als je bedrijf er zo slecht voorstaat.
De meeste medewerkers bij de NMBS denken dat het bedrijf recht heeft op oeverloze subsidies.
Als Belgisch treinbegeleider zijnde zou ik hier graag even kort op willen reageren want de door jouw opgegeven werkregeling zijn niet correct.
Ons huidig arbeidsreglement voor rijdend personeel (treinbestuurder en treinbegeleider) stelt dat:
– Je “slechts” 7 dagen achtereenvolgend mag werken.
– Beide compensatiedagen (52x zaterdag + 52x zondag + wettelijke feestdagen) worden vooraf ingepland.
– Daar bovenop krijgen we per jaar ook nog 26 extra compensatiedagen omdat we een werkweek van 40u presteren, 13 hiervan worden vooraf ingepland, de andere 13 kan je als personeelslid zelf kiezen wanneer je deze wenst op te nemen.
– Die 13 zelf te kiezen compensatiedagen en de wettelijke vakantiedagen worden inderdaad regelmatig afgekeurd door personeelstekort, persoonlijk heb ik vorig jaar 13 maanden aan één stuk gewerkt vooraleer ik 1 volledige week vakantie goedgekeurd kreeg.
Waar het nu vooral rond draait is dat de regering de wettelijke pensioenleeftijd voor rijdend spoorwegpersoneel wilt verhogen van 55 naar 67 jaar, ik wil echter wel de grote kanttekening maken dat je pas op je 55e op pensioen kon na een carrière als rijdend personeel van minstens 30 jaar, in 2023 zijn er zo 7 collega’s op hun 55e op pensioen gegaan.
De meeste collega’s begrijpen wel dat 55 te vroeg is om op pensioen te gaan maar vinden ineens 12 jaar langer werken ook een brug te ver.
Daarnaast wordt er per maand ook zo’n €100 à €150 afgetrokken van onze wedde voor de financiering van dit langere pensioen, en over dit geld zwijgt de politiek in alle talen.
Terwijl je na een carrière van zo’n 20 jaar wel al makkelijk zo’n €30.000 hebt afgegeven voor dit vervroegde pensioen dat je uiteindelijk nooit zal kunnen opnemen omdat het afgeschaft wordt.
De NMBS is voor de Belgische overheid een bodemloze put waar jaarlijks miljarden en miljarden subsidie in verdwijnen. De vraag is dus ook of het spoor wel zoveel geld waard is of dat je het beter grotendeels kunt opheffen aangezien er toch meer gestaakt dan gewerkt wordt. Mensen kunnen uiteindelijk ook met de wagen of met de bus naar school of werk.
Wat je de Belgische overheid wel kunt verwijten is dat ze gelet op de vergrijzing de pensioenleeftijd veel te laat hebben verhoogd.
Er zijn andere manieren om besparingen op het spoor door te voeren dan op het rijdend personeel, dienstverlening en rollend materieel zoals bijna altijd gebeurd.
Enkel en alleen de NMBS heeft al een kleine 700-tal directeurs en managers wiens salarissen elk jaar een flink deel van de subsidies van de overheid innemen.
Daarnaast werkt (vooral de IT-afdeling) met een enorm aantal consultants waarvan sommigen tot wel €2000 per dag krijgen betaald.
Rijdend personeel is door de vele toeslagen en het lage aantal feitelijke arbeidsuren ook peperduur.
De NMBS/SNCB heeft in Brussel een enorm waterhoofd.
Ik zie in België in de trein vaker een treinbegeleider dan een HC in Nederland. Verder heeft het functioneren van de spoorwegen hinder van de wafelijzerpolitiek in België. Als er in Vlaanderen iets wordt gerealiseerd moet daar in Wallonië iets gelijks tegenover staan. Het zelfde geldt voor iets opheffen.
Volgens railbeheerder Infrabel moeten 15 treindiensten opgeheven worden, omdat er teveel geld bij moet.
Dat gaat dus niet lukken, want van die 15 treindiensten liggen er 14 in Wallonië en slechts 1 in Vlaanderen.
Die EUR30.000 die je noemt, staan natuurlijk in geen enkele verhouding tot de waarde van een vervroegd pensioen. Qua loonkosten is dat nog geen halfjaar.
Ik was benieuwd,dus ben gaan rekenen. Op de beurs verdubbelt geld zo iedere acht jaar in waarde, dus het eerste jaar aan geld (~1000 euro als ik uitga van een groeiend salaris) is dus al 2500 euro waard.
Als dat pensioenfonds een beetje redelijk ge-investeerd heeft zou die 30k inmiddels zo’n 50k waard moeten zijn, en dus bij pensioen-moment een ruime 100k.
Nu kom je dan over de totaalperiode nog steeds maar uit op een effectieve pensioenpot van zo’n 200k bij 55 jaar oud, wat dan neer zou komen op een effectief pensioen van 20k per jaar (afronding van het rendement op 200k naar 10%).
Je hebt dus gelijk, 30k is gewoon helemaal niets, een goed pensioen is bij pensioenleeftijd al snel zo’n 500 000 euro waard.
Ergens is het systeem ook gewoon stuk, als je met je 55e met pensioen gaat dan kan je dus haast net zo lang genieten van je pensioen als je ooit gewerkt hebt. Dan ben je aan het leren van 0 tot 25, en aan het pensioeneren van 55 tot 80. 67 tot 80 is al een heel lange periode gezien de vergrijzing, maar dat is misschien nog wel te doen.
Als je denkt dat je geld op de beurs iedere 8 jaar verdubbeld ben je als veel te optimistisch.
Enige kaart die Belgen en Fransen telkens trekken. Niet naar ons zin.. dan staken we. Tijd dat een rechter hier eens een uitspraak over doet. Keer staken prima, zeker als het ruim van te voren wordt aangekondigd. Maar om gelijk al maanden van stakingen aan te kondigen. Zwak.. zeer zwak.
Wil je naar Antwerpen of Brussel, pak voor veel minder de Flixbus!
Of ga niet en spendeer hier je Euri…
Bij selectieve grenscontroles worden niet voor niets die Flixbussen er uit geplukt.
Ik zie een overtreding van het EU-reisrecht 2021/782. In artikel 18 en 19 (hoofdstuk 3) staat dat reizigers het recht hebben een andere trein te nemen, zodra de te verwachte treinvertraging 60 minuten bedraagt. De vervoerder heeft dan de plicht reizigers met een EC-kaartje in de eerstvolgende ECD-trein op te nemen (en andersom). Strikte voorwaarde is wel dat het kaartje gekocht moet zijn voordat de uitval van de betreffende treinen gepubliceerd is (daarom altijd bij het boeken het schema erbij te zoeken en uit te printen of op te slaan.
Ik ben wel benieuwd: geldt dit voor treinen die niet zozeer ‘uitvallen’ maar juist ‘uit de dienstregeling worden gehaald’?
Voor staking is de zogenaamde “overmachtsclausule” van toepassing. Dus alleen als je je kaartje hebt gekocht voordat de stakingen aangekondigd waren. Aangezien ze nu al t/m augustus aangekondigd zijn……..
Welke data zijn aangekondigd?
Zijn stakingen overmacht dan volgens de EU regels? Is toch gewoon een zakelijke beslissing van de spoorvervoerder om niet in te geven op de eisen?
De exacte stakingsdata zijn nog niet bekend. Zolang je een kaartje koopt adhv de op dat moment gepubliceerde drgl., kun je daarop terugvallen en gelden de EU-reizigersrechten, (al doen ticketverkopers en vervoerders dolgraag anders geloven!).
Je mag inderdaad een andere trein nemen, maar wel een andere trein uit het soortgelijke aanbod. Je kunt met een Eurocity Boemelkaartje dus niet zomaar mee met Eurocity Direct of Eurostar.
Niet helemaal waar: als je kunt aantonen dat de reis minimaal een uur langer duurt, omdat de Eurocity niet rijdt, mag je naar de EurocityDirect uitwijken (of andersom). Dat kan met de EU-rechten, als de AJC (bij aaneenrijgen van meerdere kaartjes en het inplannen van voldoende overstaptijd).
Eurocity stoptrein als de ander Direkt heet? Verwarrend.
het lijkt alsof het met de dag heftiger wordt de doorsnee reiziger is maar de klos die moet alles maar pikken en slikken
Daarom heb ik voor de volgende reis naar Frankrijk een Flixbuskaartje gekocht, veel goedkoper en geen gedonder met uitvallende treinen in stakingsland, luisterend naar de naam België.
Van de zog. uitgebroken stakingspleuris (ik krijg de neiging zo langzamerhand van een Belgische verslaving te spreken!) heb ik vorige maand maar al teveel van meegekregen!. Mijn geboekte EC Breda-Brussel viel uit. Daardoor ging het sneller om eerst naar Rotterdam te reizen en daar op de ECD te stappen, (weinig lokettisten willen daarvan weten, maar dat mag, want bij een vertraging van minimaal 60 minuten mag een andere trein genomen worden).
Aangekomen in Rotterdam bleek de ECD niet te rijden. Na wat vijven en zessen mocht ik met Eurostar mee (omdat de conducteur begreep dat ik anders dezelfde avond niet meer in Limoges kon komen), maar tot Brussel, maar goed dat was al heel wat. EU-recht schrijft weliswaar voor dat je de kosten terug kunt krijgen, maar NS (en vooral NMBS) doen moeilijk over de erkenning ervan.In Brussel werd het nog moeilijker. Er was bij Lille koperdiefstal gepleegd, waardoor de treinen van en naar Moeskroen/Doornik niet konden rijden. Rijden via de HSL was nog de enige optie om vanuit Brussel in Lille te komen.
De lokettist weigerde, ondanks het erkennen dat Limoges zonder TGV niet meer bereikbaar is (daar gaat mijn ritje naar Felletin, de volgende dag!). Ze bleef vasthouden aan de bureaucratische beperking dat TGV-reserveringen voor Interrail-passen uitverkocht waren en daardoor deze groep reizigers niet toe te laten; (waar blijven de protocollen om een aantal stoelen voor deze groep achter te houden: in het treinstel waar ik zat was tot Lille volop plaats!).
Proefondervindelijk heb ik ontdekt dat het beter kan zijn om adviezen in Brussel niet op te volgen en zelf maar je plan te trekken. Vragen aan conducteurs blijkt in de praktijk zi nu en dan een ja op te leveren. De NMBS-conductrice die de TGV-rit naar Lille begeleidde snapte mijn verhaal heel goed, ik hoefde geen nieuw kaartje van € 69 bij te kopen en om 13:51 stond ik in Lille-Europe. Na een wandelingetje van nog geen 10 minuten stond ik in Flandres, waar ik een uur later mijn geboekte TGV alsnog kon halen en zo diezelfde avond in Limoges aankwam.
De Belgische vakbonden denken alleen maar aan hun eigen hachie en beseffen niet dat hun spoorwegnet als belangrijk doorvoerland van en naar Frankrijk dient (de torenhoge prijzen voor de HSL-treinen naar Frankrijk geven het bewijs!).
Omdat ik met de paasdagen naar Frankrijk ga, en de Belgische overheid kennelijk niet in staat is om met stakingsbrekende wetgeving te komen heb ik maar het zekere voor het onzekere genomen en een Flixbuskaartje voor € 13,99 Utrecht-Lille geboekt. Van daaruit kan ik verder met de TGV naar verdere oorden.
Voor de Belgische wetgever heb ik een belangrijke tip:
laat twee onafhankelijke rechters eerst vooraf gelijktijdig toetsen of een staking rechtvaardig is. Vindt een van de twee niet, dan stakingsverbod op straffe van een forse boete, te betalen uit de stakingskas van de vakbond. Het is goed dat er vakbonden zijn, maar deze hebben teveel macht en daar moet gewoon wettelijke controle op komen! Willen ze toch druk op werkgevers uitoefenen, maak er dan een betaalstaking van. Zo voelen ze het ook, maar hebben reizigers en economie er geen last van. België heeft door de jaren heen al genoeg onkosten gehad, denk maar aan de decennia durende Wafelijzerpolitiek en het in standhouden van de al meer dan 150 jaar durende taalstrijd!
Gisteren vanuit Keulen naar Brussel v.v. gereisd.
De EC direct naar Rotterdam reed niet.
Een enkele belgische trein ook niet.
De ICE Frankfurt – Brussel v.v. reed/ rijdt gedurende de stakingsweek.
Welke door een getalsmatig kleine vakbond was uitgeroepen.
Er komt echter een nationale stakingsdag(en?) aan.