fbpx

Woensdag weer treinen Den Bosch – Boxtel na overlast door dassen

28 mrt 2023 18:33

Het treinverkeer tussen Den Bosch en Boxtel in Noord-Brabant wordt woensdag hervat. Sinds vorige week dinsdag reden geen treinen op het traject omdat dassen bij Esch en Vught burchten hadden gegraven onder het spoor. De dassen zijn inmiddels verhuisd en het spoor is hersteld, meldt ProRail dinsdag.

Vught en Esch

Alle dassenburchten bij het spoor in het Brabantse Esch zijn maandag al verwijderd. Daarna is de spoorbeheerder begonnen om ook even verderop in Vught dassenburchten weg te halen. Volgens ProRail zijn in Vught meerdere dassenburchten gesignaleerd. Zondagavond kreeg de spoorbeheerder een vergunning om ook daar aan de slag te mogen. Bij de gangen zijn kleppen geplaatst, waardoor dassen er nog wel uit kunnen, maar niet meer terug. Maandagochtend is er gestart met het ontgraven van de dassenburchten.

Bij Esch zijn in totaal 25 gangen aangetroffen. Tijdens het ontgraven zijn volgens ProRail geen dassen gezien. De spoorbeheerder gaat ervan uit dat de dassen door eerder genomen ontmoedigingsmaatregelen, waaronder het plaatsen van kleppen, een ander plekje hebben gevonden. Ook in Vught zijn de werkzaamheden voorspoedig verlopen. ProRail sprak eerder de hoop uit dat “als alles voorspoedig verloopt” aan het eind van deze week weer treinen over het traject kunnen.

Nu blijkt dat woensdag het treinverkeer al hervat kan worden. Gedurende de stremming kregen treinreizigers tussen Eindhoven en Den Bosch het advies om te reizen via Tilburg.

Afronding werkzaamheden

“De gaten zijn allemaal gedicht en het spoor is zowel in Esch als in Vught weer hersteld. We zijn momenteel bezig met de afronding van de werkzaamheden” vertelt de spoorbeheerder dinsdag aan het ANP. Zo wordt door ProRail onder andere graafwerend gaaswerk gelegd om te voorkomen dat de dassen terugkeren. De dassen zijn ook in Vught tijdens de werkzaamheden niet meer gezien, zegt de spoorbeheerder.

Friesland

In de provincie Friesland is het treinverkeer tussen Leeuwarden en Stavoren sinds 13 maart stilgelegd vanwege de dassen. Onder het spoor in Molkwerum is een dassenburcht gevonden. Een woordvoerder van ProRail meldt dat sinds maandag de werkzaamheden voor een week zijn stilgelegd, in de hoop dat de dassen uit eigen beweging naar de kunstburcht gaan die naast het spoor is aangelegd. De burcht die de dassen hebben gegraven is afgedekt met graafwerend gaaswerk. Ook is die volgens de woordvoerder afgesloten met luiken waarmee de das wel naar buiten kan maar niet meer naar binnen.

ProRail verwacht dat de treinen in Friesland vanaf 24 april weer kunnen rijden. Of het voor de laatste keer is dat dassen voor problemen zorgen, is de vraag. Er zijn in Nederland circa 40 dassenburchten rond het spoor.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
12 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Wim Lubbers
1 jaar geleden

Uiteindelijk hebben NS/Prorail het werk snel kunnen afronden. Waarom er uiteindelijk 8 maanden (of langer) aangesukkeld is, zal wel altijd een raadsel blijven.
Met het omrijden via Tilburg werd de plank volledig misgeslagen. Onnodig overstappen in den Bosch en Eindhoven is het zoveelste bewijs van de ontmoedigingsstrategie die NS sinds een paar jaar bij werkzaamheden toepast. Dat wordt wat als er straks jarenlang bij Vught gewerkt wordt aan de spoorverdieping. Want hoewel er een tijdelijke bypass wordt aangelegd, zullen er nog weekends en vakanties genoeg zijn, dat er geen rechtstreeks treinverkeer tussen Den Bosch en Eindhoven mogelijk is.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Het is nog maar zeer de vraag of de werkzaamheden bij Vught überhaupt wel door kunnen gaan met alle stikstofverboden.

Wim Lubbers
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Lopende en geplande spoorprojecten zouden door kunnen gaan. De opdracht voor de bypass en het 4e spoor naar Den Bosch is begin deze maand verstrekt. Ik vraag me alleen af hoe ze de spoortunnel onder de N65 kunnen leggen als de rechter ingrepen aan deze weg blokkeert.

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

> Waarom er uiteindelijk 8 maanden (of langer) aangesukkeld is, zal wel altijd een raadsel blijven.

Dat is een kwestie van boiling-point strategie. Liever aanmodderen met de huidige situatie dan actie ondernemen. Van de prijs van de werkzaamheden kun je heel veel L-, A- en E-bordjes in de grond slaan. Als 100 km/u niet meer verantwoord is, ga je naar 80, dan naar 60, dan naar 40 km/u. Pas tot actie overgaan als het kookpunt van irritatie is bereikt, in dit geval het moment dat veilig treinverkeer niet meer mogelijk is.

In Zwitserland doen ze aan preventieve maatregelen. Dus nu oplossen voordat het probleem verergert. Maar ja, CH investeert per inwoner dan ook drie keer zo veel in hun OV als NL in het onze.

Janneke 1
1 jaar geleden

Of het voor de laatste keer is dat de dassen voor problemen zorgen, is de vraag? Met circa 40 dassenburchten lijkt me dat een vraag naar de bekende weg.

treingraag
1 jaar geleden

Je huis kwijt heet beschermd haha.
Op naar dassen AZC. Hondsrug, Flevoland?
Of met de wolf richting Siberie trappen.

Bert Sitters
1 jaar geleden

Helaas is er na al die jaren nog steeds geen zicht op een volwaardige Maaslijn. in dat geval kun je bij stremmingen op de verbinding via Eindhoven en Den Bosch naar Utrecht vanuit Limburg met een Intercity naar Nijmegen en daar overstappen naar Utrecht.

Anoniem
1 jaar geleden

Op naar de volgende grote infrastoring.

Stokbosveen
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem
Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

De infra van ProRail bij Woerden ligt nu weer plat met een defect spoor.

Ruud
1 jaar geleden

Uiteindelijk valt het dus allemaal wel mee.
NS heeft denk ik meer te duchten van schade door
stropdassen…

Chris
1 jaar geleden

Met het ingrijpen bij de das heeft Nederland een zeer gevaarlijk precedent geschapen. Een beschermd dier is nu net zoveel waard als de bonusfolder van de Albert Heijn. Dat u dat allemaal even weet.