fbpx
Foto: Florian Sterl

Aangepaste dienstregeling levert NS nieuwe kritiek op

10 feb 2012 16:39

Reizigersvereniging Rover en Voor Beter OV hebben geen goed woord over voor de uitgekleede dienstregeling die NS tot nader order handhaaft. Volgens Voor Beter OV moet Bert Meerstadt (president-directeur NS) en Ingrid Thijssen (directeur NS Reizigers) zelfs opstappen. ProRail en NS ontvingen vorige week ook veel kritiek omdat toen de dienstregeling twee dagen achter elkaar vast liep.

De schik van de spoorchaos van vrijdag 3 en zaterdag 4 februari zit er duidelijk nog goed in bij NS en ProRail. Om een herhaling te voorkomen rijden er in de Randstad minder intercity´s en stoptreinen. NS wil voorkomen om iedere keer te moeten omschakelen naar een andere dienstregeling, dat zou voor onduidelijkheid zorgen.

Ongeloofwaardig
Rover heeft hier geen goed woord voor over. Ook nu al moeten reizigers veelvuldig de dienstregeling raadplegen om te kijken welke treinen wel en niet rijden. De dienstregeling wordt namelijk elke dag ‘ververst’. Rover vindt het ongeloofwaardig en ontoelaatbaar dat de volledige treindienst niet wordt hervat. Minister Schultz mag hier niet mee instemmen. “Het gebrek aan vertrouwen in eigen kunnen van ProRail en NS is diep treurig. Hier is sprake van volstrekt doorschietend risicomijdend gedrag”, aldus Rover-voorzitter Arriën Kruyt.

Opheldering
Ook Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV is niet te spreken over de aangepaste dienstregeling. De organisatie trok eind 2011 al aan de bel omdat de vereniging zich zorgen maakte dat ProRail en NS te snel en te vaak zouden gebruiken. De vereniging heeft opheldering geëist bij de Minister van Infrastructuur. Maar daarop hoeft de vereniging niet te rekenen. Die stelde juist dat NS en ProRail sneller de aangepaste dienstregeling van stal moeten halen. Ook ProRail en NS hebben van de vereniging een brandbrief gehad.

Onhoudbaar
Volgens Maatschappij Voor Beter OV is de positie van Bert Meerstadt en Ingrid Thijssen onhoudbaar geworden. Rikus Spithorst: "Het is voor het derde winter dat het spoor problemen heeft. Bert Meerstadt en Bert Klerk hadden beloofd dat het spoorsysteem niet meer volledig vast zal lopen. Bert Klerk heeft vanwege tragische redenen moeten terug treden. Marion Gout is net nieuw, en we willen haar nog een kans geven. Maar de positie van Bert Meerstadt en Ingrid Thijssen is onhoudbaar geworden".

Rondje om de kerk
Dat het treinverkeer vast liep, kwam door "de bezopen dienstroosters van NS". Een versimpeld dienstrooster als "het rondje om de kerk" (officieel genaamd: Bestemming Klant), zou een oplossing kunnen bieden. Spithorst: "Het is onzin dat er dan geen variatie zou zijn. Als een machinist iedere dag op een ander traject rijdt, heeft hij nog steeds afwisseling".Ook ChristenUnie vroeg zich in 2011 af of het rondje om de kerk bij calamiteiten geen uitweg kon bieden. De vakbonden voelen daar echter bitter weinig om.

Foto: Florian Sterl.