fbpx

Failra: Fyra cijfers NS Hispeed kloppen

10 jan 2013 13:48

Woensdag meldde het Algemeen Dagblad op basis van cijfers van Failra dat de Fyra in ruim de helft van de situaties vertraging heeft. Failra verduidelijkt dat die analyse door de krant is gemaakt bij de één minuut-norm. Bij vijf minuten komt Failra net als NS International uit op een percentage vertraagde treinen rond de 25 procent (NS International: 29 procent).

"Op woensdag 9 december 2013 publiceerde het Algemeen Dagblad (AD) een artikel over de punctualiteit van treindienst Fyra. De auteur heeft gebruik gemaakt van gegevens die zijn aangeleverd door Failra. De analyse en conclusies op basis van de gegevens zijn voor rekening van het AD" schrijft de initiatiefnemer achter Failra in een persbericht.

De cijfers van Failra zorgden woensdag voor de nodige opschudding en kritiek. Diverse media kopten dat 55 procent van de Fyra´s vertraagd was. Ook werd de website door sommigen een reizigersorganisatie genoemd. Dat is het niet. Failra verzamelt zijn gegevens volautomatisch. Bij het plaatsen van tweets en de dagelijkse statistieken wordt rekening gehouden met de zogeheten vertragingsnorm. Deze norm houdt in dat een trein geldt als vertraagd als deze tenminste 5 minuten later van een station vertrekt dan gepubliceerd in de dienstregeling. De spoorwegen hanteren dezelfde maatstaf voor vertraging.

Uit onderzoek van Failra naar de eigen gegevens blijkt dat deze overeenkomen met de cijfers zoals deze door NS zijn bekendgemaakt. Dit betekent dat ongeveer 75% van de Fyra-treinen volgens de dienstregeling rijdt.

Het aantal Fyra treinen dat in Nederland uitvalt bedraagt 5,6 procent. Dat cijfer heeft betrekking op alle Fyra´s die in Nederland rijden, dus ook de Fyra Amsterdam – Breda. Die uitval is relatief hoog. Eerste half jaar van 2012 viel zelfs bijna tien procent van de Fyra´s uit.

De door het AD gehanteerde norm bij het opstellen van het bericht betreft 1 minuut. Bij die norm heeft 55 procent van de treinen vertraging. Deze afwijkende norm heeft gevolgen voor de punctualiteit en verklaart de gepubliceerde cijfers. Een vertraging van 1 of 2 minuten is snel opgelopen, bijvoorbeeld doordat het in- en uitstappen van reizigers wat langer duurt dan gepland. Deze kleine vertragingen worden echter meestal onderweg weer ingehaald.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *