fbpx

Landelijk online meldpunt bij vergeten uit te checken

11 sep 2014 17:55

Het wordt voor reizigers makkelijker hun geld terug te vragen als zij vergeten uit te checken. In het eerste kwartaal van 2015 komt er één centraal online meldpunt waar reizigers online geld kunnen terug vragen als ze vergeten uit te checken. Dat hebben de vervoerders donderdag bekend gemaakt.

Op dit moment laten reizigers nog 16 miljoen euro liggen door vergeten uit te checken. Dat geld wordt niet teruggevraagd. Voor reizigers is het vaak onduidelijk hoe zij geld kunnen terugvragen. Iedere vervoerder heeft op dit moment nog zijn eigen procedures. Reizigersorganisaties dringen al langer aan op een centraal meldpunt en eenduidige procedures om geld terug te krijgen.

Met het online meldpunt willen vervoerders het voor reizigers makkelijker maken om geld terug te vragen. Het centrale meldpunt wordt mogelijk geïntegreerd op de bestaande website ov-chipkaart.nl, of wordt bereikbaar via uitcheckgemist.nl. In het eerste kwartaal van 2015 moet het online meldpunt een feit zijn.

Reizigers betalen met de OV-chipkaart per reis een borg. Bij de bus, tram en metro bedraagt de borg 4 euro, bij de trein 10 euro (vaste klanten) of 20 euro. Als een reiziger vergeet uit te checken is hij dat bedrag kwijt. Op het meldpunt kunnen reizigers straks iedere gemiste checkuit corrigeren. Ze krijgen vervolgens het teveel betaalde bedrag terug.

Wie bij NS vergeet uit te checken kan dit in de toekomst ook corrigeren via de Reisplanner app van NS. Dat wordt mogelijk in het najaar van 2015. Reizigers regelen steeds meer zaken via hun smartphone, zo is de gedachte. Daarom maakt NS het mogelijk om via de Reisplanner app online een vergeten check-uit te corrigeren en restitutie te regelen. Via de app constateert een reiziger zo niet alleen dat hij vergeten is uit te checken, maar kan het direct rechtzetten.

Verder wordt de terugvraagtermijn van een vergeten check-in of check-uit verlengd van 3 naar 6 maanden. Dit zal in het eerste kwartaal van 2015 gerealiseerd worden. Reizigers die gebruik maken van de nieuwe service Achteraf Betalen voor Consumenten (ABC) kunnen reizigers nu al in de online omgeving een gemiste uitcheck corrigeren. De ABC-service is nu alleen beschikbaar voor testreizigers van de RET. Binnenkort wordt duidelijk of de RET reizen op rekening definitief gaat aanbieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *