fbpx

Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag gelden

Als de Nederlandse Spoorwegen in de winter vanwege extreem weer de dienstregeling aanpassen, dan blijft die de hele dag gelden. NS heeft onderzocht of het mogelijk is of een aangepaste dienstregeling ook een dagdeel kan worden ingezet in plaats van de hele dag, maar dat blijkt volgens staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) niet wenselijk.

Alleen in de ochtend met een aangepaste dienstregeling rijden is risicovol, schrijft Mansveld woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. In dat geval moet gedurende de dag naar een reguliere dienstregeling worden overgeschakeld, terwijl de effecten van de storingen die zich voordeden in de ochtend nog aanwezig zijn, geeft de staatssecretaris aan.

Niet voorspelbaar
Als alleen in de middag met een aangepaste dienstregeling wordt gereden, zou het daarnaast vrijwel onuitvoerbaar zijn de treinen die wel blijven rijden gedurende de dag te verlengen. "In beide scenario´s zal de voorspelbaarheid voor de reiziger dus afnemen en het risico op overvolle treinen toenemen, waardoor de hinder voor reizigers juist toeneemt in plaats van afneemt", aldus Mansveld.

Helft treinen geschrapt
Tijdens worden op drukke trajecten de helft van de treinen geschrapt. Op veel trajecten wordt er overgeschakeld van kwartiersdiensten naar halfuursdiensten. In heel Nederland gaat het over de gehele dag om zo´n twintig procent van alle treinen. Doordat er veel treinen worden geschrapt levert dat relatief veel overvolle treinen op. Langere treinen inzetten is vaak niet mogelijk vanwege de perronlengte.

Perronverlenging
NS en ProRail hebben onderzocht of perrons op zeven trajecten verlengd klunnen worden. "Echter, uit het onderzoek bleek dat op geen van deze trajecten de te korte perrons zonder meer verlengd kunnen worden. Op alle trajecten is sprake van een of meerdere stations waarbij een (eenvoudige) verlenging niet mogelijk is", schrijft Mansveld. Perronverlenging kost daardoor tientallen miljoenen euro´s, en is daarom volgens Mansveld disproportioneel. 

2017
Om de problemen in de winter beter aan te kunnen, zijn verder op 55 risicolocaties de wissels en wisselverwarmingen verbeterd. Op nog eens 16 locaties wordt daaraan gewerkt. Uiterlijk in 2017 moet de trein minder gevoelig worden voor weersomstandigheden. Dan mag de winterdienstregeling alleen in zeer bijzondere situaties worden ingezet.

Anti-icing
Verder is de verwachting dat het aantal treinen dat met anti-icing kan worden behandeld met 10 tot 15 procent zal toenemen ten opzichte van vorig jaar. Door anti-icing valt minder sneeuw en ijs van treinen tussen wissels. 

(c) Treinreiziger.nl / Novum / ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *