fbpx

Nieuwe website NS online

02 dec 2015 16:44

NS heeft dinsdag ns.nl vernieuwd. Het formaat van de website wordt nu automatisch aangepast aan de grootte van het scherm. Daardoor is de (responsive) website ook goed vanaf een mobiele telefoon of tablet te bezoeken. NS.nl is één van de meest bezochte reiswebsites van Nederland.

De reisplanner blijft het meest belangrijke onderdeel van de website. Eerder kreeg al de webshop met treinkaartjes en abonnementen een redesign. Het domein ns.nl werd al bijna 25 jaar geleden vastgelegd. Het was toen één van de 200 Nederlandse domeinen. Het spoorbedrijf kon toen nog niet bevatten dat internet zo belangrijk zou worden. 

In de eerste jaren na registratie bleef ns.nl echter ongebruikt. Sinds medio 1996 is de website in gebruik. In de loop der jaren is de website steeds populairder geworden. Zo werd de website in 2004 nog maar 70.000 keer per dag geraadpleegd, in 2011 trok de site al 2 miljoen pageviews per dag.


Homepagina NS.nl in 1996.


 NS.nl in 1999, pagina over de diverse kaartsoorten

Door een foutje bij de lancering kregen vanochtend tienduizenden mensen twee mysterieuze berichten te zien op de iPhone-app van NS. De berichten die verstuurd werden waren: "Dit is een testbericht. Beste collega´s Heb even gecheckt met Plamo – de berichten in de acceptatie worden/zijn verstuurd. Hiervoor moet je telefoon echter…" en "Zodat Hajo het ook gelooft". Hajo werd al heel snel het meest besproken onderwerp op Twitter.

Hajo blijkt de infrastructuurspecialist te zijn bij NS. Hij legt uit wat er fout ging. "We zijn bezig met de nieuwe website, daar zijn we vandaag live mee gegaan. En we bieden ook pushberichten aan. We hebben gisteren getest en toen zei ik: ik wil ook wel even zien dat die werken", legde Hajo uit aan Radio 3FM. Dat wilde een medewerker Hajo dan ook tonen, alleen werden de test- en live-omgeving daarbij door elkaar gehaald. Zo konden duizenden mensen meelezen met de interne communicatie. 

Door het foutje werd Hajo zelfs trending topic. Een aantal tweets:

1 gedachte aan “Nieuwe website NS online”

  1. Anoniem schreef:

    Ben blij,dat ik hier een hokje zie,waarin je iets kunt schrijven over je ervaring bij NS.Want NS lijkt er voor te zorgen,dat je nergens op kunt reageren.De klantenservice reageert niet eens,ook a typ je100 keer de vraag in./Ik vind de stoelen in de ns treinen zo verschrikkelijk vies eruitzien,dat vind ik niet meer normaal hoor.Waarom kan het er in de Arivatreinen wel netjes uitzien?Waarom is in de Ariva treinen de cultuur wel zo behoorlijk,dat de mensen nietmethun schoenen standaard op de banken gsan zitten?Ik denk,dat dat komt,omdat de NS nergens overnadenkt,en de boel maar laat gaan,zoals het toevallig loopt./NS is alvanaf zijngeboirtemet treinen bezig,en met vervoer van mensen in alle tijden.Kan de Ns niets bedenken,om te zorgen,dat de mensen van deze tijd,diegraag hun schoenen op de bankzetten,een voetensteun krijgen?Is dat zo moeilijk?Om iets te bedenken?/Veel banken van deNS zitten ook zo belabberd,dat je vanzekf wel steun zoekt,metbv devoeten,om niet doodmoe te worden op een langere reis.Gewoon degelijke banken bpvan 50 jaar geleden,zou beter zihn,dan zat iedereen goed,en had niemand behoefte omhet zich gemakkelijker te makenmdoor de voeten op de bank te leggen./NS kan wel zeggen,dat hun conducteurs erop letten,datmensen hun vieze schoenen in de winter niet op debank leggen,maar laat me niet lachen,daar zijn de conducteurs tich niet voor bedoeldmom deNederkandse bevolking op te voeden.Kan NS zich niet gewoonn AANPASSEN aan deveranderde cultuur,en voetensteunen aanbrengen?

Reacties zijn gesloten.