fbpx

NS: Aangepaste dienstregeling kost ruim 1 miljoen per dag

15 feb 2013 15:07

UPDATE. Het is een misverstand om te denken dat NS lichtzinnig denkt over de inzet van de aangepaste dienstregeling. Door de inzet van een aangepaste dienstregeling loopt NS ruim 1 miljoen euro per dag aan omzet mis. Dat heeft president-directeur Bert Meerstadt donderdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers gezegd.

"Wij vinden de inzet van een aangepaste dienstregeling ook vervelend. Minder mensen nemen de trein, daardoor lopen we per dag 1 miljoen euro mis. Reizigers krijgen voor het ongemak gratis koffie, ook dat kost 40.000 euro per dag. Daarnaast zorgt de aangepaste dienstregeling ervoor dat wij 50.000 euro per dag extra kwijt zijn aan de regeling Geld terug bij Vertraging" zegt Meerstadt.

Ook voordelen
Maar de aangepaste dienstregeling levert de NS op sommige punten ook lagere kosten op, zo heeft de Telegraaf vrijdag berekend. Uit berekeningen van de krant blijkt dat NS 1,2 miljoen minder hoeft te betalen aan infraheffingen. Dat bedrag is echter niet per dag, maar (waarschijnlijk) per winter. De Telegraaf wijst er verder op dat de energiekosten lager zijn als er minder treinen rijden. De personeelskosten blijven even hoog, omdat een deel van het personeel met betaald verlof naar huis mag. 

Enige van Europa
Het besluit of een aangepaste dienstregeling noodzakelijk is, wordt één dag van tevoren genomen. Vervolgens wordt de reisplanner aangepast, en wordt het personeel en materieel bijgestuurd. Volgens Meerstadt is NS de enige vervoerder in Europa die in staat is om op die termijn de dienstregeling aan te passen. 

Jaloers
Tegenover NU.nl stelt Meerstadt zelfs dat andere landen jaloers zijn op de aangepaste dienstregeling van NS. Meerstadt: 
"Vanuit het buitenland krijgen we nu veel aanvragen om ons systeem over te kopen. Nergens anders in de wereld kan een dag van tevoren nog besloten worden de hele dienstregeling aan te passen."

Dagdeel
Ook donderdag geldt een aangepaste dienstregeling. ´s Ochtends viel echter in een groot deel van het land nog geen vlokje sneeuw. Maar het is geen optie de winterdienstregeling maar voor een dagdeel te laten gelden. “Eerst konden we twee dagen van tevoren besluiten tot het aanpassen van de dienstregeling. Dat is nu al verbeterd naar één dag van tevoren.”

Reis plannen
De directeur sluit niet uit dat in de toekomst nog sneller ingrepen in de dienstregeling worden gedaan. “Maar we vragen ons dan wel af: komen we dan nog wel betrouwbaar over naar onze klanten als we pas op de dag zelf communiceren. De meeste mensen plannen hun reis toch een dag van tevoren.”

Out of control
Met de aangepaste dienstregeling wil NS voorkomen dat het treinverkeer bij verstoringen out of control raakt. Dat is volgens Meerstadt deze winter door de aangepaste dienstregeling gelukt. Rond Amsterdam en Schiphol reden weliswaar op 20 januari enige tijd geen treinen door de winterse omstandigheden, maar desondanks bleef het treinverkeer beheersbaar, stelt Meerstadt.

Bijsturing
In de winter van 2012 raakte het treinverkeer wel twee keer out of control. Dat kwam door een combinatie van veel infra-stroringen en beperkte capaciteit van de bijsturing. Het spoorbedrijf kan 70 treinen per uur bijsturen. Dat is onder normale omstandigheden voldoende, maar niet als er veel storingen op hetzelfde moment plaatsvinden.

Nieuwe ICT
Meerstadt: "We hebben nu besloten te investeren in nieuwe ICT, daardoor wordt de capaciteit van de bijsturing zeven maal hoger." Het gaat nog wel twee à drie jaar duren voordat de nieuwe ICT-systemen geïmplementeerd zijn. Door de nieuwe ICT moet het ook de reisinformatie beter worden. Nu loopt die bij grote storingen soms nog achter. 

Communicatie
Een verbetering die het komende jaar al zichtbaar moet worden, is de communicatie richting reizigers. “In onze mededelingen hoort altijd direct een vorm van emotie te zitten.” Het is volgens Meerstadt voor veel reizigers een klap in het gezicht dat bij de mededeling dat treinen niet rijden niet wordt gezegd dat het NS spijt. Ook zou het te lang duren voordat erbij wordt verteld wat de alternatieve reisopties zijn en dat er gratis koffie is.

Verbeteringen
De communicatie bij verstoringen is bij NS al langer een punt dat voor verbetering vatbaar is. Al in 2010 beloofden de directies van NS en ProRail na een overleg met bonden bij een verstoring beter te communiceren met treinreizigers. Volgens Meerstadt is de communicatie sindsdien wel verbeterd, maar is het gewenste kwaliteitsniveau van reizinformatie nog niet bereikt.

Twaalfde keer
In totaal is de landelijk aangepaste dienstregeling deze winter twaalf keer toegepast, inclusief vandaag. Nog eens twee keer is de dienstregeling op regionale schaal aangepast. Diverse reizigersorganisaties stelden de afgelopen dagen dat NS te snel de aangepaste dienstregeling inschakelt.

(c) Treinreiziger.nl/Novum