fbpx
Foto: Sanne van Galen / Rover

Rover: NS promoot e-ticket en wegwerpchipkaart onvoldoende

31 jul 2014 15:35

De Nederlandse Spoorwegen brengen alternatieven voor de OV-chipkaart onvoldoende onder de aandacht bij reizigers. Dat schrijven Reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond in een brief aan het spoorbedrijf. Veel incidentele reizigers zijn niet op de hoogte van het bestaan van de eenmalige chipkaart. 

Het papieren kaartje werd eerder deze maand afgeschaft. Met name incidentele reizigers, stellen Rover en de Consumentenbond, voelen zich sindsdien gedwongen 27,50 euro te investeren: 7,50 euro voor een chipkaart en een startsaldo van twintig euro. Voor hen is het bestaan van de losse chipkaart niet duidelijk.

"Veel incidentele reizigers ervaren een gevoel van onrecht dat zij dit bedrag moeten betalen voor een treinreis van soms maar enkele euro´s", aldus de organisaties. "De eenmalige chipkaart en het e-ticket worden niet tot nauwelijks belicht. In de NS-kaartautomaten krijgt de reiziger een veelvoud aan OV-chipkaartopties te zien, maar moet hij flink zoeken naar de optie losse kaartjes."

Rover en de Consumentenbond roepen de NS daarom dringend op de losse kaartjes beter onder de aandacht te brengen.

NS laat in een reactie weten dat het losse kaartje wel degelijk onder de aandacht is gebracht in de weken voorafgaand aan het afschaffen van het papieren kaartje. "Maar we nemen deze klachten serieus. We gaan opnieuw aandacht schenken aan het alternatief", aldus een zegsman van NS. "Dan moet je denken aan posters en advertenties in kranten."

NS gaat ook het menu van de kaartautomaat versimpelen, zodat reizigers daarin makkelijker de eenmalige chipkaart kunnen vinden. Dat geldt ook voor het e-ticket op de website. Bovendien kunnen mensen binnenkort op meer stations bij de kaartautomaat met creditcard betalen.

(c) Novum