fbpx
Foto: (c) ProRail

Storm zorgt alsnog voor problemen op het spoor

Tijdens de ochtendspits had het treinverkeer dinsdag nauwelijks last van de storm die over Nederland raast. Maar in de middag kreeg het treinverkeer alsnog last van de storm. Op een aantal plekken rijden door met name bomen op het spoor geen treinen. Ook internationale reizigers moeten rekening houden met ernstige hinder.

In de ochtendspits was alleen de Intercity Direct tussen Amsterdam-Centraal en Breda uit de dienstregeling gehaald. Waarom daartoe is besloten, is niet helemaal duidelijk. Mogelijk heeft het te maken met flinke wind op de Moerdijkbrug over het brede Hollandsch Diep, maar zowel ProRail als NS lieten dat in het midden. Zondag reed de Intercity Direct ook niet vanwege weersomstandigheden.

Het wegverkeer had ook al tijdens de ochtendspits veel last van de harde wind. Bij NS is die hinder begonnen rond het middaguur. Rondom Zutphen heeft het treinverkeer enige tijd volledig plat gelegen. En rond de klok van vier konden er tussen Deventer en Dieren nog steeds geen treinen rijden. Ook een boom op het spoor tussen Zwolle en Almelo zorgt al geruime tijd voor problemen. 

Op een aantal trajecten is het treinverkeer weer hervat, bijvoorbeeld tussen Utrecht – Hilversum. Maar in plaats daarvan zijn er weer andere storingen bijgekomen. Zo rijden er tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen geen treinen door een overwegstoring. Ook het traject Oss – Den Bosch is aan het begin van de avondspits gestremd.

Afbeelding: situatie 14:00 uur.

Internationale treinreizigers moeten eveneens rekening houden met forse hinder van de storm. Er rijden geen ICE-treinen tussen Emmerich en Keulen. Ook de stoptrein Heerlen – Aken rijdt niet. Volgens het ANP kunnen ook de intercity´s naar Berlijn de Duitse hoofdstad niet bereiken. 

Ook richting België zijn er problemen. Zo kan de Thalys niet via de HSL. Doordat er later ook een boom viel op het spoor tussen Roosendaal en Antwerpen kwam het Thalys-verkeer tussen Nederland en België volledig totstilstand. 

(c) ANP. Foto: archief / (c) ProRail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *