fbpx

Vervoerders: subsidie voor OV juist gedaald

05 mrt 2013 18:55

UPDATE 2. Het vandaag verschenen rapport van het SEO Economisch Onderzoek over de kosten in het openbaar vervoer, trekt conclusies op basis van onjuiste aannames. Dat zegt de stadsregio Amsterdam in een persverklaring. Volgens Veolia zijn de subsidies voor openbaar vervoer juist gedaald, terwijl het rapport van SEO Economisch Onderzoek juist van een verdubbeling spreekt. Reizigersorganisatie Voor Beter OV heeft inmiddels een excuus geëist van het bureau.

De onderzoekers van het rapport hebben de OV-subsidies onderzocht aan de hand van de Brede Doel Uitkering (BDU) van het Rijk. Dat geld gaat sinds 2005 echter niet alleen naar openbaar vervoer, maar kan ook gebruikt worden voor infrastructurele investeringen of voor ander mobiliteitsbeleid. "Dat de BDU gelden met honderd procent zijn toegenomen, zegt dus nog niets over de subsidie voor vervoerders. Die is de afgelopen jaren juist afgenomen" stelt Lageirse.

Inschrijvingen
Op de belangrijkste concessies zouden ook altijd meerdere inschrijvingen zijn. "Bij een aantal kleine concessies met grote risico´s of onmogelijke eisen komt er slechts één of geen bod uit" aldus Lageirse. Op andere punten klopt het rapport wel, zegt de Veolia-directeur. "Het aantal reizigers is inderdaad met vijf procent toegenomen en het aantal ritten inderdaad met twintig procent."

Flauwekul
Reizigersorganisatie Voor Beter OV is onthutst door de fout, en wil dat SEO Economisch Onderzoek een excuses maakt aan alle betrokkenen. Voor Beter OV vindt dat instellingen die regelrechte flauwekul verkopen het OV veel kwaad doen, zeker in een tijd waarin de overheid zuinig met geld moet omgaan. In een brief maakt Voor Beter OV zijn ongenoegen kenbaar aan voorzitter Jacques Schraven van SEO.

Provincies
De provincies en stadsregio´s komen waarschijnlijk later vandaag of morgen met een verklaring. Ondertussen heeft het rapport voor veel opschudding gezorgd in politiek Den Haag. Het kabinet moet nu een brief sturen met tekst en uitleg. Daarna volgt er een debat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *