fbpx

Doek valt voor Maastricht Brussel Express

De rechtstreekse verbinding Maastricht – Brussel, die sinds 5 jaar bestaat, wordt vanaf dienstregeling 2012 opgeheven. Tussen het belgische Visé en Brussel blijft er een rechtstreekse verbinding. Reizigers uit Nederland krijgen een extra overstap en een langere reistijd.

In 2008 werd de Maastricht Brussel Express nog als een succes gepresenteerd, maar nu willen  de Belgische spoorwegen er vanaf. "Het huidige contract loopt in december af. Gezien de slechte stiptheid door onder andere de krappe keertijd in Maastricht, zien wij ons genoodzaakt om de treindienst in te korten" zegt een woordvoerder van de Belgische spoorwegen NMBS. 

Een woordvoerder van Infrabel bevestigd dat de Maastricht Brussel Express momenteel kampt met stiptheidsproblemen. "In juni kwam 55% van deze treinen op tijd aan in Maastricht, in Brussel bedraagt dit percentage 74,2%" zegt de woordvoerder van Infrabel. In België wordt een trein als te laat gezien als deze 6 minuten of meer vertraagd is.

Per december 2011 zal de trein tussen Visé en Maastricht komen te vervallen. Tussen Visé en Brussel blijft de trein rijden, zij het 10x per dag in plaats van de huidige 12x. "De Maastricht Brussel Expres vervoert nu 17.000 reizigers. Slechts 5% daarvan begint in Maastricht en reist verder dan Luik. Deze reizigers gaan erop achteruit. Maar alle andere reizigers kunnen we een stiptere verbinding aanbieden" aldus de NMBS woordvoerder.

Tussen Maastricht en Luik komt per december een lokale trein te rijden, die in Luik aansluiting zal geven op het Belgische intercity´s. De aansluiting in Maastricht op de intercity naar Eindhoven, Utrecht en Amsterdam zal een stuk slechter worden. "Wij zijn een Belgische operator, en we richten ons daarom op een goede aansluitingen te bieden in België" verklaart de woordvoerder.  Station Eijsden – dat 5 jaar geleden vanwege de komst van de Maastricht – Brussel Express werd gesloten – wordt overigens niet heropend.