Bus Amsterdam – Brussel: straks tot 40x per dag
Het Duitse Flixbus wil het aanbod tussen Amsterdam en Brussel fors uitbreiden. Nu rijdt het bedrijf nog tot 15 maal per dag tussen beide hoofdsteden, straks wordt dat uitgebreid tot 25 bussen per dag. Daarnaast verzorgen ook Eurolines en Ouibus een busdienst Amsterdam – Brussel. Daardoor gaan er straks tot ruim 40 bussen per dag rijden tussen beide steden.
Door de hoge frequentie wordt de bus een grotere concurrent van de trein. Nu al rijdt de bus Amsterdam – Brussel op drukke dagen vaker dan de intercity. Het verschil is dat de dienstregeling bij de bus vraaggestuurd is. De trein Amsterdam – Brussel rijdt bijna iedere dag even vaak, terwijl dat bij de bus zeker niet zo is. Zo rijdt Flixbus komende vrijdag 15x per dag tussen de Nederlandse en Belgische hoofdsteden, terwijl dat er dinsdag slechts 8 zijn.
Flixbus: Ieder uur een bus
Bovendien rijden de bussen nu nog slechter verspreid. Dat gaat veranderen, zegt Flixbus. “De steden zullen zeker elk uur met elkaar worden verbonden. Tijdens de spits zijn er nog wat extra bussen die op andere tijden rijden,” legt Flixbus-woordvoerder Rosa Donat uit. “Daarbij worden de luchthavens van Amsterdam en Brussel beter in het netwerk geïntegreerd.” Een deel van de bussen gaat door naar andere bestemmingen, bijvoorbeeld naar Parijs. Volgens Flixbus zal ook het aantal bussen naar Parijs worden uitgebreid. De verhoogde frequenties zullen in 2018 gerealiseerd worden.
Eurolines en Ouibus
Naast Flixbus zijn ook Ouibus en Eurolines op de route actief. Ouibus, het dochterbedrijf van de Franse spoorwegen, rijdt tot 7 maal per dag tussen Amsterdam en Brussel, en tussen Amsterdam en Parijs. Bij Eurolines zijn de frequenties de afgelopen jaren langzaam maar zeker gedaald. Toch rijdt ook Eurolines nog tot 10x per dag tussen Amsterdam en Brussel en tot 6x per dag door naar Parijs.
Reistijd bus Amsterdam – Brussel
De bus Amsterdam – Brussel is ook op het gebied van reistijd concurrerend met de trein. Althans, met de intercity. De trein doet er standaard circa 3 uur en 15 minuten over. De bus is meestal een half uurtje sneller. Daar staat tegenover dat de bus niet vanuit het centrum rijdt, maar vanaf Amsterdam Sloterdijk, en in Brussel slechts tot station Noord. Een ander verschil is dat de route van de intercity ieder uur hetzelfde is. Dat is bij Flixbus, Ouibus en Eurolines niet zo. Daardoor hebben sommige bussen een iets langere reistijd.
Bus veel goedkoper
De bussen zijn vooral aantrekkelijk vanwege het scherpe tarief. Bij Ouibus zijn er bijna iedere dag tickets te vinden vanaf 9 euro. Bij Flixbus en Eurolines start het tarief vaak bij circa 14 euro. Ter vergelijking: een lastminute voltarief treinkaartje kost 45 euro. Dat tarief is wel altijd beschikbaar. De tarieven van de bus zijn vraaggestuurd. Op drukke dagen zijn er misschien minder of zelfs helemaal geen bussen waarvoor je het goedkope tarief kunt vinden. Op het gebied van comfort scoren Flixbus en Ouibus hoger dan Eurolines.
- Flixbus verkoopt tickets via Flixbus.nl
- Ouibus verkoopt tickets via nl.ouibus.com
- Eurolines via Eurolines.nl
Wanneer zal de spoorkaart van 2018 op de site verschijnen?
Zodra bussen over het spoor gaan rijden.
De snelheid is een groot risico, in de spits lukt het bij lange niet om de rittijd te halen. Ik ben pas met Eurolines op reis geweest en het is werkelijk ongelofelijk hoe lang het duurt om ‘even’ wat passagiers in Rotterdam op te halen.
Mijn ervaringen met Flixbus zijn wel wat beter dan met Eurolines.
Niet tegenstaande blijken de internationale busnetwerken zeker qua prijsvoering aan te slaan, nog afgezien van het comfort N.S. Let op uw zaak dus, een oud Hollands spreekwoord.
Wel goed dat de reiziger nu steeds betere alternatieven heeft.
En ook mooi dat er meerdere bedrijven op de route actief zijn. Dan houden ze elkaar scherp.
Hoe slecht moet het met het trein diensten gesteld zijn als bussen een goed alternatief worden? Ik reis regelmatig met Flixbus naar Bussel, de trein is veel comfortabeler maar begrijp niet waarom die zo duur moeten zijn.
Hoge personeelkosten, vaste niet vraagafhankelijke tarieven en een buiten het weekendvervoer vaak erg slechte bezettingsgraad veroorzaken de hoge prijzen.
Ik neem aan dat men zich bij NS inmiddels achter de oren gaat krabben. Het draait immers op voor de volledige exploitatietekorten op het gehele traject. De Beneluxtrein was eens een succes, maar de huidige Intercity Brussel is dat door al het geklooi niet meer. Als daardoor ook nog eens (voorzichtige lage schatting) een half miljoen reizigers per jaar voor een alternatief kiezen, die je eigenlijk in je trein had MOETEN hebben, doe je het gewoon ronduit slecht en is er onmiddellijk actie nodig. Bijvoorbeeld door het product concurrerender te maken op prijs of een aanzienlijke vermindering van de reistijd.
Zodra het Groepsretour van NS verdwijnt, heeft een commercieel binnenlands busnetwerk ook kans van slagen. Vrijwel alle initiatieven daartoe door Flixbus zijn tot nu toe mislukt, omdat met het Groepsretour voor de doelgroep niet te concurreren valt.
Thalys blijft toch wel de snelste optie met 1:51 uur van Amsterdam naar Brussel. Voor €25, als je tenminste op tijd boekt (op dit moment zie ik nog dagelijks kaartjes voor deze prijs in half december en verder).
Thalys blijft inderdaad het snelst. Bij bestemmingen als Antwerpen en Brussel willen mensen ook graag lastminute doen. Bijvoorbeeld om bij mooi weer een dagje weg te gaan. Zeker omdat Antwerpen en Brussel vaak dagtrips zijn is flexibiliteit gewenst. En dat ontbreekt geheel bij Thalys. Eigenlijk was de uiteindelijke opzet qua tarieven van de Fyra zo slecht nog niet. Alleen werd de Intercity Brussel gemist.
Je wilt spontaan, betaalbaar en relatief snel naar buurland België kunnen. Niet je weken tevoren moeten vastleggen om een goedkoop kaartje te kunnen bemachtigen in een snelle trein. Het is geen wereldreis waarvoor je vanalles moet plannen en boeken.
Met vaste tarieven zonder reservering weet je gewoon dat je gemiddeld maar een hele lage bezettingsgraad kunt halen en een fors deel van de dag/week met grotendeels lege treinen rijdt. En dat heeft weer zijn weerslag op de hoogte van dat vaste tarief want de kosten van al die lege plaatsen moeten uiteindelijk wel betaald worden. Het is dan ook niet voor niets dat DB zijn IC/ICE-tarieven vraagafhankelijk heeft gemaakt.
Ik denk dat de opmerking van Rens ook slaat deels op de opmerking van Rogier omtrent het Thalys tarief. Verder: bij Benelux achtige treinen geldt een vast tarief inderdaad, vergelijkbaar met de NS-binnenlandse, NMBS-binnenlandse trein. Daar zijn de tarieven ook gebaseerd, verhoogd met een toeslag. De infrastructuur van het spoor maakt de trein mijn inziens snel duurder. Overigens, bij vraagafhankelijke treinen betaal je juist minder voor een onrendabele trein, en meer voor een heel rendabele trein. Eigenlijk subsidiëren de treinen met veel vraag dan de rustige treinen.
Dat laatste klopt, maar omdat de gemiddelde bezettingsgraad van de treinen omhoog gaat zal de reiziger gemiddeld minder hoeven te betalen dan nu. Het model van bijv. RyanAir en EasyJet bestaat ook bij de gratie gods van gemiddeld 95% bezettingsgraad, terwijl de Benelux als ik het goed hebt nu nog geen 50% haalt.
@Jos,
Ik kan in Breda spontaan op de intercity stappen richting Amsterdam. Waarom zou ik voor een reis richting Antwerpen weken vooraf moeten reserveren ?
Je kunt ook het systeem van Flixbus gebruiken. Daar kun je tot 1 minuut voor vertrek nog reserveren en reserveert het leeuwendeel van de reizigers sowieso pas de laatste 24 uur voor vertrek. En gezien hun succes is dat kennelijk voor de meeste mensen geen probleem.
De bus is gemakkelijk, en ook goedkoop zolang de milieukosten niet in rekening gebracht worden…
Tijd dat dit gebeurt, voor bus/trein/vliegtuig…
Uit Duits onderzoek bleek dat de Fernbus het meest milieuvriendelijkste vervoermiddel is, voor de trein, de auto en het Vliegtuig.
https://www.ifeu.de/positive-umweltbilanz-des-fernlinienbusverkehrs/
Wat men over het hoofd ziet is dat NS/NMBS hoge vergoedingen moeten betalen voor Infra gebruik en Energie, terwijl de bussen op goedkope Diesel (BELASTING Vrij) rijden
Hoe is het gesteld met de late avondbussen vanuit Brussel naar NL? Ik bezoek nog al eens een concert in Brussel maar moet dan of een hotel boeken of tot 03.00 wachten. Het zou ideaal zijn om bv om 24.00 een bus te pakken.