DB personeel staakt 35 uur in strijd voor 35-urige werkweek (7 en 8 maart 2024)
04 mrt 2024 14:34
Na een ruime maand van onderhandelen zijn de gesprekken tussen Deutsche Bahn en de Duitse machinistenvakbond GDL opnieuw vastgelopen. Daarom zal de Duitse vakbond machinisten oproepen te gaan staken van donderdag 7 maart 2024 om 02.00 uur tot vrijdag 08 maart 2024, eindigend om 13.00 uur. Vermoedelijk zal vrijdag 8 maart ook na 13.00 uur het treinverkeer nog verstoord zijn.
35-urige staking
Deze 35 uur durende actie zal het treinverkeer in heel Duitsland hinderen. Vermoedelijk zal er sprake zijn van een beperkte dienstregeling. De staking komt voort uit de eis van de vakbond voor een 35-urige werkweek, wat door Deutsche Bahn vanwege de personeelstekorten als onhoudbaar wordt gezien.
Deutsche Bahn (DB), het nationale spoorwegbedrijf, bereidt zich voor op de impact van de staking. De vervoerder werkt aan een nooddienstregeling. Vermoedelijk blijft een kwart van de geplande treinen rijden. DB benadrukt dat het bereiken van de bestemming tijdens de stakingsperiode niet gegarandeerd kan worden.
Treintickets langer geldig
DB heeft zijn diepe spijt uitgesproken over het ongemak en de verstoringen die aan reizigers worden veroorzaakt. Passagiers worden aangespoord om niet-essentiële reizen te vermijden en, indien mogelijk, hun reis uit te stellen.
Om het ongemak te verzachten mogen reizigers die getroffen zijn door de staking nu ook eerder reizen. Degenen die hun tickets vóór 4 maart hebben geboekt voor reizen op de stakingsdagen, kunnen nu ook al vanaf maandag 4 maart reizen.
Eerdere stakingen
Het conflict speelt al sinds november. Er zijn al meerdere stakingen geweest, de langste staking was van 24 t/m 29 januari. Daarna werden de stakingen opgeschort en werd er weer onderhandeld, maar zonder voor GDL aanvaardbaar eindresultaat.
Bij eerdere stakingen vervielen alle ICE- en IC-treinen tussen Nederland en Duitsland, net als de Nightjet. Voor de nieuw aangekondigde staking zijn er nog geen details, maar dit ligt volgens Treinreiziger.nl wel in lijn met de verwachting.
In april ook stakingen?
En in mei, juni, juli, ……
DB betekent niet voor niets Daheim Bleiben.
https://youtu.be/wXjhszy2f9w
Uiteindelijk weet ik weinig af van de arbeidsomstandigheden binnen Daheim Bleiben, maar het leegwringen van personeel schijnt wel zo langzamerhand het nieuwe normaal te worden. Wij zien het hier in Twente bij onze Vooralsnog DB dochter Arriveert Niet, voordat het helemaal wordt leeggetrokken door “Ik pers kapitaal uit”
Uiteindelijk betalen we de reizigers de rekening van dit arbeidsconflict. Dus zoals altijd zijn dit soort acties enorme reclame campagnes voor onafhankelijk zijn van vervoer van overheden en vervoersbedrijven, dus het gebruik van je eigen auto.
Als de stakingen van aanstaande donderdag en vrijdag niet tot resultaat leiden wil vakbond GDL Stakingsgolven organiseren waarbij stakingen zeer kort van te voren aangekondigd worden, zodat Deutsche Bahn te weinig tijd heeft om een nooddienstregeling op te zetten.
Dan wordt het eigenlijk gewoon tijd dat ze die vakbonden keihard gaat aanpakken. Staken mag, maar ontwrichting van de samenleving en economie, dat slaat nergens op.
Was toch wel handig geweest om te vermelden wat nu een gebruikelijke werkweek is om de eis op waarde te schatten… Van 36 naar 35 maakt een ander verhaal dan van 40 uur naar 35 uur……..
Ik heb op de internet gelezen dat Duitse machinisten vaak 50+ uren in de week werken (veel overwerk) en dan is een werkweken eis best gerechtvaardigd en ook gerechtvaardigd dat acties tegen dit soort lange arbeidstijden not done zijn. Dit betekent ook dat DB minder treinen kan laten rijden dan dat ze nu doen en dat het klimaatticket gewoon niet meer vol te houden is. Uiteindelijk een werknemer ontevreden met de arbeidsvoorwaarden ook solliciteren naar een andere baan en dan begint de leegloop van het spoor.
Zo las is ook net bij nu.nl dat op een gegeven moment werknemers tijd voor hun gezin willen hebben en dus op een gegeven moment op een krappe arbeidsmarkt elders gaan solliceren. Er is immers genoeg vraag naar technici en bedrijven et personeelstekorten zijn al te graag bereid om ervaren technici om te scholen voor hun bedrijf.
https://www.nu.nl/economie/6303870/prorail-heeft-flink-tekort-aan-elektromonteurs-ze-leggen-focus-op-gezin.html
Uiteindelijk staat het OV en spoor vrij zwak voor in de globale arbeidsmarkt en dat zal zeker zijn consquenties hebben op de dienstverlening. Geen enkel klimaatticket kan dit redden en in deze realiteit denk ik dat uiteindelijk de zelfredzamen qua vervoer voor zelfredzaam vervoer zullen moeten gaan kiezen (lees de auto) en het OV zich moet gaan richten op de niet zelfredzamen qua vervoer, zoals de rijbewijslozen etc.
Sorry dit staat er slecht: Bedoel dat acties tegen dit soort lange (not done) werktijden gerechtvaardigd zijn.
De gebruikelijke werkweek is dacht ik 38 uur per week.
Duitse machinisten moeten ook vaak aan het einde van hun dienst ergens ver van huis overnachten.
Dat gebeurt alleen af en toe bij het Fernverkehr wat sowieso maar 5% van alle treinen omvat. Dus dat speelt slechts incidenteel.
Er kan met Fernverkehr en Regionale treinen toch gereden worden.
De afgelopen keren kon dat.
Zeker 144 reed.
Je moet als reiziger geduld meebrengen.
Alweer een misser van het DB-management.
Hoe lang moet dit conflict nog doorslepen? Ik durf gewoon geen tickets te boeken voor een retour treinreis dwars door Duitsland deze zomer! En dus ook geen accommodatie op mijn eindbestemming (Oostenrijk)
Koop nu retour met supersparpreis.
En zie ook met stakingen kom je aan en terug.
Verder van het gespaarde vanwege goedkoop ticket kan je nu ook al reserve flixbusticket aanschaffen.
Of hopen dat de DLG eis gerealiseerd wordt.
Op naar de 25-urige werkweek.
https://www.zdf.de/dokumentation/zdfzeit/deutsche-bahn-die-insider-100.html
Deutsche Bahn: Die Insider – Tricks hinter den Kulissen
Ik had de timer voor vanavond net gezet, maar ik wist niet dat de docu al op internet stond. Bedankt.
Ik had vNochtend een prijsonderzoek gedaan.
En kwam mbt super-en Sparpreis tot significante prijsverhoging van meer dan 250% of meer tegen.
Fernverkehr is nu voor de bemiddelde treinreiziger.
Daarom treinreizigers haal je het Every-D-ticket/Deutschland ticket.
En slowtravel wat en reis bijv. Aachen – Berlin voor 1/50 ste, voor 3,20 E ipv 160 E ICE vice versa.
Dat zijn dan 2 – 3 overnachtingen in Berlin.
Is niet meer te zien.
Is niet meer te zien.
Die reportage deutsche bahn die insider.
Er stond ook bij: Video verfügbar bis 04.03.2029
@Tom
weer online.
https://www.zdf.de/dokumentation/zdfzeit/deutsche-bahn-die-insider-100.html
Kijk op youtube: detreinreiziger met zijn vlogs
https://www.youtube.com/c/detreinreiziger
Joplin Server is a free, self-facilitated open-source note-taking and to-do application that catches thoughts as notes, coordinates them and synchronizes them to gadgets. This article makes sense of how for have a Joplin Server with Docker on a Vultr Ubuntu server and synchronize it with a Joplin client application.
Joplin Server is a free, self-facilitated open-source note-taking and to-do application that catches thoughts as notes, coordinates them and synchronizes them to gadgets. This article makes sense of how for have a Joplin Server with Docker on a Vultr Ubuntu server and synchronize it with a Joplin client application. https://docs.vultr.com/how-to-host-a-joplin-server-with-docker-on-ubuntu