fbpx

FNV Spoor klaagt over railpocket NS

09 aug 2013 13:50

De zakcomputer van conducteurs en machinisten – de railpocket – van NS werkt niet goed. Het apparaat loopt steeds vast, geeft geen accurate reisinformatie en kan in sommige gevallen zelfs voor gevaarlijke situaties zorgen. Dat stelt vakbond FNV, die wil dat NS geld steekt in nieuwe apparatuur. De bond heeft een brief gestuurd aan de directie van het spoorbedrijf.

De bond kreeg na een oproep in twee weken tijd honderden klachten binnen over de zogeheten railpocket. Conducteurs, machinisten en servicemedewerkers spreken over een ´waardeloos´ en ´rampzalig´ apparaat. "Het is meer dan een drama. Onwerkbaar, vastlopen en weer opnieuw opstarten twee tot drie keer per dienst", aldus een van de reacties.

De spoormedewerkers stellen dat reizigers dikwijls eerder op de hoogte zijn bij calamiteiten en dat de zakcomputer voortdurend verkeerde informatie geeft. Zo stelt een klager liever zijn eigen smartphone te gebruiken met de NS-app omdat dat veel sneller is. Een machinist zegt een keer zo druk bezig te zijn met het resetten van het apparaat dat hij bijna een melding van een tijdelijke snelheidsbeperking miste.

Berghuis stelt in de brief geschrokken te zijn van het ´onthutsende´ beeld dat hij heeft gekregen van de railpocket. "De frustratie spat van de vele meldingen af", schrijft hij.

FNV Spoor heeft de directie van NS een ultimatum gesteld om voor vrijdag een reactie te geven op de vele klachten. De bond wil verder met het spoorbedrijf in gesprek over mogelijke investeringen in nieuwe apparatuur.

Een woordvoerder van NS laat in een reactie weten op de hoogte te zijn van de klachten. "De problemen zijn bekend. Wij vinden ook dat het voor verbetering vatbaar is en daar zijn we ook mee bezig", aldus de zegsman. Bij NS zijn ook veel klachten binnengekomen. "Daar hebben we een meldpunt voor. En ja, we hebben het nodige binnengekregen."

De woordvoerder wil vooralsnog niet vooruitlopen op de wens van FNV Spoor. Hij wil ook niet zeggen of de twee partijen met elkaar in gesprek gaan. Het spoorbedrijf gaat eerst de brief van de vakbond beantwoorden.