fbpx

IC-Bus: Comfortabel en in aanvulling op de trein

Snelle internationale bussen op plekken waar er geen goede treinverbinding is. Dat is de gedachte van IC-Bus, onderdeel van Deutsche Bahn. IC-Bus heeft ook twee lijndiensten die via Nederland rijden: de lijndienst Düsseldorf – Eindhoven – Antwerpen en de lijndienst Düsseldorf – Roermond – Brussel. Treinreiziger.nl heeft de IC-Bus getest, net als de bussen van iDBUS, Megabus, Flixbus, Eurolines en MeinFernbus.

De meeste internationale busbedrijven nemen het op tegen de rechtstreekse trein. IC-Bus doet dat niet of nauwelijks. De Duitsers zetten de IC-Bus vooral in waar een goede treinverbinding ontbreekt. Zo ben je met de trein tussen Eindhoen en Antwerpen zeker 2 uur en 6 minuten onderweg. Je moet dan twee keer overstappen, of één keer als je nog een paar minuten langer onderweg wilt zijn. De IC-Bus gaat rechtstreeks en doet er slechts 1 uur en 18 minuten over. 

Kinderen gratis
Handig is ook dat je bij DB de bus én trein tegelijk kunt boeken. De vervoersbewijzen die bij DB geldig zijn, zijn ook geldig in de bus. Vaste klanten met een BahnCard krijgen dus ook korting bij de IC-Bus. En ook kinderen onder de 14 mogen onder dezelfde voorwaarden als bij de Duitse trein gratis mee. Bij de concurrentie betalen kinderen vaak evenveel als een volwassene.

Geld terug bij vertraging
InterRailers kunnen eveneens de IC-Bus gebruiken, mits ze een plekje reserveren.
Bus vertraagd? Aansluitende trein gemist? Dan kan je al vanaf 60 minuten vertraging een vergoeding krijgen. Alle andere busbedrijven geven alleen geld terug als het van de EU moet: vanaf 2 uur vertraging.

Zoeken naar de bus
Het is enerzijds handig dat de bus én trein tegelijk geboekt kunnen worden, maar het heeft ook een nadeel. De hele website van de Deutsche Bahn is geoptimaliseerd op treinverbindingen, niet op de bus. Het vereist soms enige moeite om de bussen te vinden. Waar andere vervoerders een hele website hebben om voorlichting te geven, gebeurt dat bij Deutsche Bahn op een weggestopte pagina in de website. 

Comfortabele bussen
De IC-Bus zet dubbeldeks bussen in. De stoelen zijn comfortabel en de beenruimte is goed. Per twee zitplaatsen is er een stopcontact beschikbaar. Verder kan er koffie of thee gekocht worden bij een automaat. Ook horen de bussen gratis wifi te hebben, maar tijdens onze rit werkte de wifi niet. 

Ticket onduidelijk
Op het ticket wordt in eerste instantie gesproken over Brussel Centraal, waar de bus tot december vertrok. Pas halverwege het e-ticket wordt duidelijk dat de bus vertrekt vanaf Brussel Noord. Dat kan beter. DB zegt in een reactie dat het ticket in februari wordt aangepast.

Goedkope tickets, maar praktisch niet wijzigbaar
Ticket wijzigen? Dat kan tot één dag van vertrek en tegen 15 euro kostenaftrek. Aangezien een ticket vaak 9 of 14 euro kost, heb je hier als reiziger vaak niets aan. Bij andere vervoerders kun je vaak tegen lagere kosten (en soms tot kort voor vertrek) je tickets omwisselen.

Stipt
Wij hebben de IC-Bus getest tussen Brussel en Roermond, op een dag dat diverse ongelukken op de weg voor grote problemen zorgden rond de Limburgse stad. Desondanks arriveerde onze bus iets te vroeg te Roermond. In de dienstregeling is er namelijk rekening gehouden met enige vertraging. Dat was in 2014 wel anders, toen was de bus vrijwel dagelijks te laat. DB heeft daarna besloten de dienstregeling ruimter te maken en de bus niet meer te laten rijden van en naar Brussel Centraal, maar naar het treinstation Brussel Noord.

Lage bezetting
Toen wij met de IC-Bus reisden, zaten er slechts acht reizigers in de bus. Het betrof weliswaar een rit in het laagseizoen op een doordeweekse dag, desondanks blijft het bijzonder weinig. Is de IC-Bus dan wel een succes? Een woordvoerder van de Deutsche Bahn wil geen mededelingen doen of het Duitse spoorbedrijf tevreden is over de resultaten in Nederland. Wel valt op dat de bussen inmiddels niet meer naar Düsseldorf Flughafen rijden en dat het aantal ritten van en naar Roermond is verlaagd. Tot december reed er bovendien een busrit tussen Eindhoven en Brussel, maar ook die rit is geschrapt. Wat dat betreft lijkt het vooruitzicht somber. 

Eindoordeel IC-Bus
Het comfort van IC-Bus is goed, en een ritje is bovendien betaalbaar (vaak 9 a 14 euro per enkele reis). Handig is ook dat de DB-tarieven van toepassing zijn. Wijzigen van een ticket zit er in de praktijk niet in. Als je alleen de IC-Bus wilt vinden, dan is dat bovendien lastig. De informatie over de vertreklocatie en eventuele bagage- en check-in-regels is heel sumier. Maar het belangrijkste vinden we de prijs-kwaliteitverhouding, daarom beoordelen we IC-Bus met goed.

Foto´s: (c) DB, uitgezonderd de laatste foto.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *