fbpx

Adviesorganen bepalen ontwerp Arriva-trein Achterhoek Rivierenland

10 sep 2010 15:05

Maandag 13 september vertrekt een speciale afvaardiging uit de regio Achterhoek Rivierenland naar de Stadler fabriek te Zwitserland om daar het ontwerp van de gloednieuwe Arriva-treinen op twaalf belangrijke punten te beïnvloeden en vast te leggen. Zodra het ontwerp definitief is, kan de bouw van de 24 Spurt treinen beginnen en rolt de eerste trein medio september 2012 van de band.

De afvaardiging bestaat uit personen van belangrijke adviesorganen met een gedegen kennis op het gebied van toegankelijk, veilig en comfortabel openbaar vervoer. Het gaat onder andere om het Regionaal Overlegorgaan Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (ROCOV), Reizigersorganisatie Rover, de Ouderenbond en de Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie (Ango). Ook gaan er een aantal leden mee van de ondernemingsraad van zowel Syntus als Arriva. Dit gezelschap gaat belangrijke kenmerken in het treinontwerp beïnvloeden en beoordelen. Punten die aan de orde komen zijn onder andere de cabine voor de machinist, indeling van het passagiersgedeelte, de kleur van de stoelen, de plaats van de informatieschermen en de signaalkleuren in de trein. Met deze activiteit wil Arriva betrokkenheid creëren voor haar treinproduct en diensten. Zodra het ontwerp definitief is vastgesteld, kan de bouw van de treinen officieel van start gaan.

2010 start bus, 2012 start trein
Vervoerbedrijf Arriva gaat vanaf 12 december 2010 het busvervoer in Achterhoek Rivierenland verzorgen. Twee jaar later, december 2012, volgt het treinvervoer en in 2013 start Arriva met de uitvoering van het Gelderse deel van de buslijnen ZHO. Arriva is als beste uit de bus gekomen bij de aanbesteding van het openbaar vervoer. Arriva neemt het busvervoer over van Syntus in de Achterhoek. Alsmede de treindiensten Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Tiel-Arnhem. De treindienst Zutphen-Apeldoorn neemt Arriva over van Regio NS. In Rivierenland werd het bus vervoer al door Arriva verzorgd.