Krijgt Roosendaal weer een intercity naar België?
02 dec 2019 10:25
De Belgische intercity Essen – Charleroi Sud wordt mogelijk doorgetrokken naar Roosendaal. ProRail is bereid het spoor aan te passen, vertelt de spoorbeheerder aan BN/De Stem.
Wachten op budget
Om de trein door te kunnen trekken, moet ook in Nederland (tot aan Roosendaal) het Belgische veiligheidssysteem TBL1+ worden geïnstalleerd. Staatssecretaris Van Veldhoven heeft ProRail al vorig jaar zomer verzocht het spoor zo snel mogelijk aan te passen. Dat is op dit moment nog niet gebeurd, wel heeft ProRail contact gehad met de Belgische spoorbeheerder Infrabel. “Het is nu nog wachten op de formele opdracht en het bijbehorende budget van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat”, vertelt ProRail-woordvoerder René Vegter aan BN/De Stem.
De verwachting is dat in 2020 of 2021 het spoor wordt voorzien van TBL1+. Vegter: “Zodat uiterlijk per dienstregeling 2022 het spoor is aangepast.” Of Roosendaal dan ook weer een intercity naar België krijgt, durft de spoorbeheerder niet te zeggen. “Dat is aan de vervoerders, daar gaan wij niet over.”
Intentieovereenkomst
Voor Roosendaal – Antwerpen is een intentieovereenkomst gesloten om de treinverbinding te verbeteren. Dat zou kunnen door de bestaande trein Essen – Antwerpen – Brussel – Charleroi te verlengen naar Roosendaal, een andere optie is om een extra stoptrein te laten rijden. De intercity naar Charleroi stopt overigens ook op tal van kleinere plaatsen als Kalmhout, Heide, Kapellen en Ekeren. De intercity is tot aan Antwerpen daardoor slechts 6 minuten sneller dan de stoptrein.
Bij de Belgische Spoorwegen NMBS zijn er vooralsnog geen concrete plannen om de intercity Essen – Charleroi door te trekken naar Roosendaal. “Al kijken we altijd hoe we ons aanbod kunnen verbeteren”, vertelt NMBS-woordvoerder Bart Crols aan Treinreiziger.nl. Behalve de beveiliging is ook het profiel van de Belgische treinen een punt. De nieuwe M7-dubbeldekkers kunnen naar Roosendaal rijden ‘maar dan moet het vrije ruimteprofiel in Roosendaal wel aangepast worden’.
Plannen om de intercity naar Charleroi naar Roosendaal te krijgen zijn niet nieuw. Al in 2009 stond dit onderwerp op de agenda. Toenmalig minister Eurlings vertelde toen dat er een aantal technische aspecten een rol speelde om dit te kunnen verwezenlijken. “Ik heb ProRail daarom verzocht een onderzoek uit te voeren naar de aanpassingen die hiervoor nodig zijn en de kosten die hieraan zijn verbonden. Dit onderzoek richt zich onder andere op de in- en uitstapmechanismen van de NMBS-trein, zoals deuren en uitklaptreden” aldus Eurlings in 2009.
Stoptrein
Vooralsnog blijven reizigers tussen Roosendaal en Antwerpen aangewezen op de stoptrein. Wie met deze trein wil reizen, kan gebruikmaken van speciale NMBS-tickets. Zo kunnen senioren voor € 10,10 vanaf Roosendaal op één dag heen en terug naar een Belgische bestemming naar keuze. Jongeren kunnen met de Go Pass 1 voor € 8,50 een enkeltje kopen naar een Belgische bestemming naar keuze. Wie in het weekend op pad wil, krijgt met het Weekendretour van de NMBS tot 50% korting.
Tot april 2018 reed de Benelux Amsterdam – Brussel via Roosendaal. Sindsdien rijdt de trein via Breda. Er is een boek verschenen over de rijke historie van deze treindienst. Dit 364 pagina’s dikke boek is voor € 49,50 verkrijgbaar via Treinwebshop.nl
Nee.
Gefeliciteerd. En een lange adem gewenst. Wat is het punt om die electronica aan te leggen wanneer er geen zicht is op een rijdende trein? En kun je zomaar rijden wanneer ATB genegeerd wordt?
Hoe deden ze dit vroeger?
De IC Charleroi – Brussel – Antwerpen C – Essen wordt o.a. met M6 rijtuigen gereden, vanwege grote drukte oa in de piekuren (spits). Naar mijn weten is dit materieel te hoog voor het Nederlandse spoor en is dus met name de kruising met snelweg A58 in Roosendaal een probleem.
Om dat op te lossen moet het viaduct verhoogd worden. Dat kost miljoenen waarschijnlijk en dat zal voorlopig wel niet gebeuren…
Ik zie het er voorlopig dan ook niet van komen dat de IC trein wordt doorgetrokken, ik vermoed dat het bij een extra stoptrein blijft.
Ik dacht dat de spoorbeveiliging enkele jaren geleden al is aangepast tussen Essen en Roosendaal…
De hamvraag is nu: zijn de M7 rijtuigen zodanig lager dat zij wel het viaduct van de A58 kunnen passeren?
M6: 4,775m
M7: 4,632m
Bron: Wikipedia (voor wat het waard is)
M7 zou overigens volgens Wikipedia ook in Nederland moeten kunnen rijden… https://nl.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig)
Precies. M7 is besteld met een toelating voor Nederland. Het zou wel bijzonder zijn als het dan toch niet blijkt te passen.
Er liggen een paar “krokodillen” op het baanvak maar op het stationsemplacement is er geen Belgische beveiliging en rijdt het NMBS-materieel zonder ATB dus onbeveiligd.
Ik vrees dat NS en NMBS het weer op een akkoordje gooien en de ritprijs Roosendaal-Antwerpen ook gaan verdubbelen, net als 2 jaar geleden vanuit Breda. Zo niet, dan wordt het interessant om met mijn Weekendvrij een stukje om te rijden.
U maakt zich druk over verhogen maar u betaalt altijd al veel te weinig. Waarom zou alles afgestemd moeten worden op mensen met kortingskaarten?
Ik vermeld het Weekendvrijabonnement om de reactie ‘Plus het kaartje Breda-Roosendaal’ te vermijden. Niet om een aangepast tarief te eisen.
Ik ben net 65 geworden en dus betaal ik vanaf de grens € 6,80 voor een retourtje (Seniorenbiljet). Ook veel te goedkoop, maar dat is hun probleem.
Senior daar vanaf 65 of eerder? Mooie tarieven!
Gelet op de ervaringen met de drielandentrein (Aachen-Maastricht-Liege) zou ik van de Belgen maar niet te veel verwachten.
Dus dat Arriva niet aan eisen wil voldoen waar alle andere reizigers- en goederenvervoerders in België zich al moeten aanpassen is het de schuld van de belgen dat het met de LIMAX fout loopt? Of moeten we voor het zielige en Arriva een uitzondering maken terwijl er bij (goederen)vervoerders duizenden euro’s zojn gestoken in aangepast materieel? De Belgen probren al langere tijd treinen door te laten trekken naar zowel Roosendaal als Weert. Naar mijn weten in het Nederland die te beroerd is aanpassingen aan de infrastruktuur te maken.
Yep, zo is t maar net.
Het is de schuld van de belgen dat ze pas een maand vantevoren doorgaven dat emtrs nodig was. Toen arriva de aanvraag dee was alleen crocodile en tbl1+ nodig. Had belgie direct gezegd dat emtrs er ook bij moest toen arriva de treinen bestelde, was er geen probleem geweest.
Verwacht nog niet dat NMBS vanaf 2021 de Intercity laat doorrijden naar Roosendaal. Baseer met op dit bericht:
https://www.knack.be/nieuws/belgie/gelijk-om-het-nmbs-monopolie-in-vraag-te-stellen/article-belga-1424813.html
Quote:
Als in 2023 de Europese spoormarkt opengaat, komen er rijpaden in de aanbieding in het Brussels Gewest.
NMBS is vooral bang voor de gevolgen van de liberalisering van de Europese/Belgische spoor. Ze wachten eerst af wat vanaf 2023 gaat gebeuren.
Heb op station Antwerpen Centraal op niveau – 2 een mix van Desiro en locomotief reeks 18 + M 6 rijtuigen naar/van Essen zien rijden. Een enkeldeks Desiro heeft geen probleem met profiel op Roosendaal. Maar die zal wel eerst TBL + 1 nodig hebben om naar Roosendaal te kunnen rijden.
NMBS wil de HSL Antwerpen – Nederlandse grens zo rendabel mogelijk exploiteren. De kosten van de dure rijpaden van Infrabel delen ze daarom met NS. De trage rijtijd van de Traxx + ICR kost NMBS meer geld dan de snelle Thalys & Eurostar. Met de snellere ICNG België zal de gebruikersvergoeding lager worden omdat die minder minuten nodig op de HSL Antwerpen – Nederlandse grens.
Reizigers van/naar Antwerpen vanaf Gelderland en Oost Brabant reizen via Breda. Die gaan niet nog verder naar Roosendaal om daar over te stappen op een trein naar Antwerpen. De vele IC Direct naar Breda waaronder IC Direct Groningen/Leeuwarden – Breda vanaf 2023 zal ervoor zorgen dat zoal de IC vanaf Roosendaal naar Antwerpen geen hoge bezettingsgraad zal hebben. Want vanaf vele provincies zullen treinreizigers nu vooral via Breda gaan reizen. En in de toekomst nog meer.
Station Roosendaal is straks alleen interessant voor de reizigers vanaf Zeeland naar Antwerpen. Maar hoe groot is die aantal reizigers? Aan de andere kant moet het voor NMBS toch een kleine moeite zijn om de IC vanaf Essen door te trekken naar Roosendaal. Zeker nu ze hun treinen zelf niet hoeven aan te passen.
NS kan met een ICNG Amsterdam (Zuid) – Roosendaal de station Roosendaal aantrekkelijker maken in de toekomst. En ervoor zorgen dat treinreizigers dan overstappen op de (IC) trein naar Antwerpen.
“Een enkeldeks Desiro heeft geen probleem met profiel op Roosendaal”… alleen verteert de Desiro van NMBS geen 1500VDC.
Het is wraakroepend dat de rijpaden voor Thalys & Eurostar (=GEEN openbare dienstverlening) goedkoper zijn dan die van een gewone trein (=wel openbare dienstverlening) op sporen die let belastinggeld aangelegd zijn.
Wanneer komt er een IC-trein Brussel – Amsterdam via DenBosch & Utrecht?
Ja hoor, duvel er maar TBL neer. We hebben weer maling aan ERTMS zie ik. Waarom leggen we in 2021 een systeem neer dat dan 13 jaar oud is? De eurobalise is dan wel hetzelfde als ERTMS maar zorg er dan gelijk voor dat het dan ook daadwerkelijk als een ERTMS balise werkt in plaats van TBL1+.
Nog meer lege treinen naar België?
De milieubeweging en andere organisaties gaan voor duurzaam vervoer. Minder of zelfs helemaal niet vliegen over relatief korte en middellange afstanden. Als er op zo’n kort stukje net als elders weer langjarige problemen zijn om e.e.a. op te lossen, dan vraag ik mij af hoe men in Europa de mensen willen bewegen om niet te gaan vliegen als vliegen sneller is en misschien zelfs goedkoper, omdat het railvervoer te wensen overlaat met goede, snelle en betaalbare verbindingen ? Tien jaar om de techniek aan te passen en misschien weer tien jaar om het uit te voeren soms ? Politieke onwil of besluiteloosheid om een IC’tje naar Roosendaal vanuit België te realiseren, ik krijg steeds meer het idee dat men altijd weer “beren” op de spoorweg tegenkomt en het uiteindelijk dan maar laat zitten. De reiziger, die mag lekker doorgaan met “boemelen” op dit relatief korte traject dat blijkbaar een langere adem kent dan menigeen vermoed…
Vind het lijntje met die ouwe graffitibarrels helemaal niks. Uitstraling nul, armetierig. Maar het is wel betrouwbaarder dan de HSL via Breda. Zo vaak vertragingen en uitval. Nog steeds. En spontaan reizen in het weekend veel te duur.
Gezien de treurniswekkende geschiedenis van het grensoverschrijdende treinverkeer tussen Nederland en Belgie is er geen enkele reden voor optimisme met betrekking tot de opwaardering van het traject Roosendaal-Antwerpen. Mocht hier toch verandering in komen, dan is inzet van moderner stoptreinmaterieel (Desiro) na installatie van dat TBL-beveiligingssysteem het maximaal haalbare. Dat er geen NMBS-intercity door zal rijden naar Roosendaal is geen ramp, want in de tekst wordt terecht opgemerkt dat deze slechts zes minuten sneller is dan de stoptrein op het traject naar Antwerpen. En dat geldt trouwens over het algemeen voor intercitytreinen van de NMBS. Er zijn maar een paar intercity-verbindingen in Belgie die wat gemiddelde snelheid betreft vergelijkbaar zijn met die in Nederland. Voor de meeste geldt dat ze vergelijkbaar zijn met onze vroegere sneltreinen, op deeltrajecten lijken het soms wel stoptreinen.
Desiro zal nooit op Nederland gaan rijden, de gevoelige micro-elektronica aan boord knalt er namelijk uit als je onder onze 1500V probeert te rijden.
De minister heeft aanwijzing gegeven en dat is niet iets om naast je neer te leggen.
De bovenspanning gaat niet ongeregeld naar de besturingselectronica. De spanning wordt verlaagd en gaat geregeld de kast in. Daar werkt alles met 12 of 5 volt invoer. Net als overal elders.
@Marc Busio
Het inderdaad zo dat veel “Intercity-treinen” in Belgie vaak stoppen en daardoor meer het karakter hebben van een veredelde boemel.
Nog niet zo lang geleden kende onze zuiderburen Interregio- en Intercity-treinen, maar alle Interregio-treinen zijn toen “Intercity” geworden. Ik ken in Belgie maar een Intercity-baanvak dat zich kan meten met een Nederlandse Intercity-baanvak en dat is van Brussel naar Gent.
Dat neemt niet weg dat er wel verbeteringen kunnen komen in Belgie.
Het zou mooi zijn als de Intercity weer de oude route terugkrijgt.
Dan denk ik aan de verbinding die 4 keer per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid gaat. Den Haag HS-Rotterdam Centraal-Dordrecht-Roosendaal-Essen-Antwerpen Centraal-Antwerpen Berchem-Mechelen-Brussel Airport-Brussel Noord-Brussel Centraal-Brussel Zuid.
jaja, vroeger vier keer per uur. Nu vinden ze één keer uur wel genoeg.
@Ousana. nee, nee, nee! Veel te langzaam. Naar Brussel moet juist sneller.
Den Haag moet er uit. Die paar opstappers daar kunnen best overtappen op Rotterdam Centraal.
vroeger was alles beter,als kind in de jaren 50tig met Ma en ;ome; Henk een weekendje naar Parijs
lekker eten onderweg en kijken naar het prachtig landschap,terug ik in de slaapcoupee;.ome; Henk en Ma in de andere slaap coupe
Wat een kabaal toen de hele nacht ,volgens ome lag dat aan de oude bielsen,hoop dat ze dit probleem
toch eens hebben aangepakt daar in Belgie
Dat doortrekken van die Belgische Intercity van Essen(B)naar Roosendaal moet toch gewoon kunnen lukken. Zet er een goede projectmanager op om iedereen op een lijn te krijgen en alle technische hobbels op te lossen.
Gisteren met de stoptrein van Antwerpen Luchtbal gereisd. Geen groot genoegen. Voor de overstap in Roosendaal naar de stoptrein naar Dordrecht heb je precies 1 minuut. Waarna je in Dordrecht ook weer 1 minuut hebt voor de sprint naar de stopper naar mijn eindstation, Rotterdam Zuid. Die lukte niet, dus voor straf meer dan een half uur wachten op de late avond. Overigens: in de trein uit Antwerpen wordt automatisch omgeroepen dat Essen het eindstation is. Waarna de conducteur dan moet herstellen dat de trein echt doorrijdt naar Roosendaal. Hij verklaarde de wonderlijke gang van zaken met het feit dat de Belgen het gedoe om de grenstrein zat zijn en daarom de hakken in het zand hebben gezet.