‘Limburg verzweeg 75% kans op kostenoverschrijding Maaslijn’
26 mei 2019 12:42
Dat het budget om de Maaslijn te elektrificeren veel te krap was, wist de provincie Limburg vooraf. ProRail wees erop dat er 75 procent kans was op kostenoverschrijding. Die informatie heeft toenmalig gedeputeerde Patrick van der Broeck verzwegen, meldt De Limburger.
Krediet bepalend
Dat blijkt uit het feitenrelaas, dat door onderzoekers op verzoek van de provincie is opgesteld. Het lijkt erop dat de provincie eerst het krediet vaststelt, en daar vervolgens naartoe rekent. De onderzoekers vinden dat eerst de kosten moeten worden berekend, en daarop het krediet gebaseerd moet zijn.
Indexering
De provincie had aanvankelijk het budget van 154 miljoen euro vastgesteld. Inmiddels wordt rekening gehouden met een kostenoverschrijding van 60 miljoen euro. Eén van de redenen dat de kosten veel hoger uitvallen, is dat er in het budget geen rekening mee is gehouden dat de kosten elk jaar omhoog gaan. Doordat de crisis voorbij is, zijn de werkelijke kosten na de eerste raming in 2014 aanzienlijk omhoog gegaan.
Aanbevelingen
Gedeputeerde Staten schrijft in een brief aan de provinciale politiek dat ze de adviezen gaan overnemen. Van der Broeck wil nog niet reageren omdat hij eerst een reactie richting provincie wil geven.
Spoorprojecten en kostenoverschrijdingen, waar kennen we dat van… En dan nog afwachten of het ook nog goed wordt gerealiseerd.
Veroordeel Patrick van der Broeck tot een taakstraf: “meehelpen met de elektrificatie van de Maaslijn” en dan ook van maandag t/m zaterdag elke dag 8 uur meewerken, totdat deze lijn helemaal klaar is. . De uren waarin hij te werk wordt gesteld hoeven niet aan salaris uitbetaald te worden. Extra voordeel: met een man meer, heb je de lijn ook eerder klaar. Deze standaardstraf moet volgens mij afachtikwekkend genoeg werken voor wie doelbewust kosteninfo onder de pet houdt.
Zo’n stagiair op sleeptouw moeten nemen lijkt me meer een taakstraf voor de spoorbouwers.
Lollig, volgens welk wetboek zou dat moeten en volgens welke richtlijn? Gelukkig leven we in een rechtsstaat.
Dit artikel bevat stijlfouten, feitelijke onjuistheden en verkeerde conclusies. Het onderzoek lijkt door oude politieke tegenstanders en misschien ook ProRail geinitieerd te zijn om met hem af te rekenen. Het onderzoek was ook erg eenzijdig.
Han, wat zijn de feitelijke onjuistheden?
Prijsontwikkeling is geen verwijtbare kostenstijging en is niet te wijten aan ontwerp of uitvoering. Het is vooral dom om te geloven dat die er niet zou zijn.
Op zich was het budget voldoende om de huidige lijn te elektrificeren. Vervolgens werd het project opgeblazen met extra dubbelspoor, een extra station, ongelijkvloerse kruisingen, etc en liepen de kosten uit de hand.